rotonde nemen

Gestart door @Nippon, 05 juli, 2014, 07:33:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

@Nippon

bij naderen van een rotonde kom ik veelal blikridders tegen die de pinkers aanzetten (links) 3/4  (rechts) 1/4 voor ze de rotonde oprijden
ik heb altijd geleerd bij het verlaten van een rotonde  :-\
zelfs auto's van rijscholen
is dit normaal ? hoort dit zo


ik heb wel rijexamen gedaan zo rond de oliecrisis van 1979  :mrgreen:



QuattroFrits

Vroeger, begin jaren 70, was een rotonde gewoon een kruispunt en werd je geleerd de richtingaanwijzers te gebruiken voor linksaf en rechtsaf en bij het verlaten weer naar rechts.
Tegenwoordig is de definitie van een rotonde : één lange weg rechtdoor met alleen afslagen naar rechts, bij het oprijden hoef je geen richting aan te geven, bij het verlaten wel (naar rechts).
Ik doe het heel gewoon ouderwets en gebruik de richtingaanwijzers, ik vind dat veel duidelijker.
Bij een zogenaamde "turborotonde" gebruik ik, zeer uitdagend, géén richtingaanwijzer want je gaat er op en hoeft geen richting aan te geven, er af weet ik nooit wanneer, je kunt namelijk géén andere kant meer op en volgt gewoon de rijrichting.
En volgens mij kun je er dus geen bon voor krijgen. (uitdaging).  :twisted:
Die pipo wagens met lampjes op het dak doen het zelf ook niet, als ik die moest opnemen heb ik heel veel ruimte op het geheugenkaartje te weinig.  :yes6rs:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

Mounty

klopt wat frits zegt/schrijft/typt...
vroeger had je de rotonde...een tweebaans... als je de eerste of tweede afslag wilde pakken bleef je op de buitenste...richting aanzetten bij het verlaten...
wilde je de derde afslag of meer...dan de richting aan naar links, want je ging naar de linkse rijbaan...de tweede afslag voor dat je eraf wilde moest je naar de buitenste baan....hiervooor rechts richting aangeven en aanlaten tot je ook eraf was...

De rotondes van tegenwoordig...zijn geen rotondes maar verkeerspleinen. Daar gelden inderdaad andere regels. alleen richting bij het verlaten...maar voor de duidelijkheid mag je ook richting gebruiken als je 3/4 wil of verder...mag...moet niet...

Ik doe het alleen als ik zie dat er iemand aan het wachten is...en als niet duidelijk is dat ik 3/4 wil gaan of toch maar 1/2...dan kan hij immers al oprijden.
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

SuzukiLimburg

Toen ik een jaar of 14 geleden rijopleiding voor de auto volgde was het gebruikelijk om voor 3/4 rond knipperlicht naar links aan te zetten, 1/2 rond geen knipperlicht en 1/4 rond knipperlicht naar rechts. Daar is niets aan veranderd dus dat moet nog steeds zo. Bij het verlaten van de rotonde altijd knipperlicht naar rechts. De meesten doen het niet, maar goed die gebruiken hun knipperlicht sowieso bijna niet.
Ik zie zelfs nog steeds veel mensen die bij het naderen van een rotonde het knipperlicht naar links aanzetten, ongeacht of ze 1/4, 1/2 of 3/4 rond gaan. Dat leerde men volgens mij vlak na de oorlog zo.

Buiten het feit dat het dan weer geld kost zou het niet verkeerd zijn om verplicht 1 keer in de zoveel tijd op een herhalingscursus te gaan. De regels veranderen regelmatig, alleen wordt dat niet altijd helder gecommuniceerd.
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

QuattroFrits

Citaat van: SuzukiLimburg op 07 juli, 2014, 15:41:20
Daar is niets aan veranderd dus dat moet nog steeds zo.

Helaas is dit dus wel veranderd, bij oprijden hoef je niets meer, alleen bij verlaten.
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

HD4ever

Citaat van: SuzukiLimburg op 07 juli, 2014, 15:41:20
Buiten het feit dat het dan weer geld kost zou het niet verkeerd zijn om verplicht 1 keer in de zoveel tijd op een herhalingscursus te gaan. De regels veranderen regelmatig, alleen wordt dat niet altijd helder gecommuniceerd.

Een aantal jaar terug had ik ook dat idee en vroeg mijn oude rijschool of dat kon. Ja,hoor geen probleem! Kosten waren toen iets van €5,- of €7,- per theorieles en ik kreeg er ook nog een kop koffie bij.  :worship-cool:
Bij binnenkomst zag ik al de blikken van de pubers die zich afvroegen wat die ouwe kwam doen. Het waren blikken van "die zal wel te stom zijn om een rijbewijs te halen".  :twisted:
Nadat de de instructeur had aangegeven dat ik gewoon even de theorie iets kwam bijspijkeren, en al A-B-E bezat, werd ik door de mede-cursisten al helemaal compleet voor gek versleten.  :schater:
De lessen vond ik wel nuttig want het eerste proefexamen via die beeldschermen zakte ik al fors op theorie.  :yes6rs:  Naarmate de avond vorderde werd dat aanzienlijk beter.
Na die ene les ben ik niet meer terug gegaan. Vond me er toch niet geheel op mijn plaats. Ik wacht wel tot er theorie lessen voor senioren worden georganiseerd.  :mrgreen:
"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

SuzukiLimburg

Citaat van: QuattroFrits op 07 juli, 2014, 17:20:24
Citaat van: SuzukiLimburg op 07 juli, 2014, 15:41:20
Daar is niets aan veranderd dus dat moet nog steeds zo.

Helaas is dit dus wel veranderd, bij oprijden hoef je niets meer, alleen bij verlaten.

Ik erken het niet graag, maar Frits heeft gelijk  :yes6rs:

Quote van rijksoverheid.nl;
CiteerRichting aangeven op een rotonde
Bij het naderen en oprijden van een rotonde hoeft u geen richting aan te geven. Ook als u de weg volgt op de rotonde is het niet verplicht naar links richting aan te geven. U volgt namelijk gewoon de weg en verandert niet van richting.

Bij het verlaten van een rotonde moet u richting aangeven naar rechts.

Dat geeft gelijk aan hoe wispelturig men is met regelgeving en dat onderstreept dat het niet verkeerd zou zijn om af en toe het voorbeeld van HD4ever te volgen. Wellicht een keer een gezamenlijke MFL theorieavond laten verzorgen door een rijschoolhouder om ons op te frissen.

Daarna allemaal in de kroeg voltanken en dan met de auto/motor naar huis  :mrgreen:
Is that a thunderstorm? No, it's SuzukiLimburg!

QuattroFrits

Citaat van: SuzukiLimburg op 08 juli, 2014, 12:46:07
Ik erken het niet graag, maar Frits heeft gelijk  :yes6rs:

Er zijn sommige oudjes die het toch wel een beetje weten.  :mrgreen:

Citaat van: SuzukiLimburg op 08 juli, 2014, 12:46:07
dat onderstreept dat het niet verkeerd zou zijn om af en toe het voorbeeld van HD4ever te volgen. Wellicht een keer een gezamenlijke MFL theorieavond laten verzorgen door een rijschoolhouder om ons op te frissen.

Ook niet helemaal verkeerd, ligt aan de kosten.  :yes6rs:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

Mounty

De kosten .. tja..ligt eraan met hoevel we dit willen doen, als we maar met een paar zijn kan het bij iemand thuis..anders moet je ook een locatie zoeken. Maar ook als je met meerdere bent, worden de kosten weer lager omdat de kosten van de "onderwijzer" dan gedeeld kunnen worden.


Laten we eens polsen wie dit zou willen doen, de kosten even daargelaten. Dan kan er info vergaard worden wat betreft de kosten en zo.

Roept u maar....
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

Joep

Veurig jaor aanhangerriebewies gehaold.
En dae instructeur waas/is van meining, laot zo väöl meugelik zeen waatse geis doon. Dus esse de rotonde 3/4 naems dan geweun van te veure richting aangaeve nao links. Neet allein veur verkeer waat de rotonde op wilt, mer ouch veur verkeer achter dich.

Joker

Ik reed onlangs vanuit Heerlen komend de grote rotonde bij avantis op. voor mij reed een auto van Rijkswaterstaat. Oranje zwaailichten aan en de richtingaanwijzer naar links aan.
Ik kreeg toen echt de indruk dat die man voor werkzaamheden linksom de rotonde wilde oprijden.
Maar ook hij reed rechtsom om driekwart rond te rijden.
Dat was dus verwarrend. Bij zo'n grote rotonde zet ik nooit de richtingaanwijzer aan als ik hem op rijd
je mag immers alleen maar rechtsom.
Never ever go west when you know you should be heading south.  Never ever whisper when you know it's time to shout.

QuattroFrits

Volgens mij nemen wij met z'n allen een rotonde altijd linksom.
Rechtsom is voor vreemden zoals engelsen.
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

Joker

Citaat van: QuattroFrits op 06 augustus, 2014, 09:46:21
Volgens mij nemen wij met z'n allen een rotonde altijd linksom.
Rechtsom is voor vreemden zoals engelsen.

U rijdt op een rotonde altijd in 1 richting. Bij het oprijden gaat u rechtsom.
Dat bedoelde ik dus Frits  :)
Never ever go west when you know you should be heading south.  Never ever whisper when you know it's time to shout.

Mounty

je gaat rechts de rotonde op en rijd dan linksom..(met de klok mee is rechtsom...tegen de klok in is linksom) :mrgreen:
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

QuattroFrits

Citaat van: Joker op 06 augustus, 2014, 20:11:23
U rijdt op een rotonde altijd in 1 richting. Bij het oprijden gaat u rechtsom.

Volgens mij sla ik dan, net als wat Mounty schrijft, rechts af maar ik rij altijd linksom.
Misschien moet die tekstschrijver van jou maar eens langzaam nederlands gaan leren in plaats van msn taal.
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.