Regering Duitsland: wel tol maar niet voor motorrijders

Gestart door HD4ever, 29 december, 2014, 16:46:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HD4ever

Laten we maar hopen dat onderstaande verhaal gaat kloppen, anders zijn de 'even snel over de grens' toertochtjes wellicht voorbij, want ik pik daar toch regelmatig even een snelweg mee. :mrgreen:

18 december 2014

De Duitse plannen om tol te gaan heffen voor het gebruik van de autosnelwegen zijn deze week door het Duitse kabinet geaccepteerd. Dit houdt in dat buitenlanders die in Duitsland gebruik van de snelwegen willen maken, daar vanaf 2016 tol voor moeten gaan betalen. Goed nieuws is er echter voor de motorrijders, die worden evenals bestuurders van elektrische auto's en gehandicaptenvoertuigen ontzien. Overigens blijft "Europa", met Nederland en België voorop, zich tegen de plannen verzetten, omdat er sprake zou zijn van discriminatie. Dit omdat Duitsers gecompenseerd worden voor de tol, en mensen buiten Duitsland niet. Voor Duitse automobilisten betekenen de plannen dan ook niet niet zozeer een kostenpost dan wel een verschuiving van kosten.

Afhankelijk van het type auto dat bestuurd wordt, zal 74 euro of 130 euro aan tolbelasting betaald dienen te worden, die Duitsers echter via een verlaagde autobelasting terugkrijgen. Voor Duitsers geld een tolplicht op zowel autosnelwegen als op doorgaande "Bundesstrassen", die laatste zijn te vergelijken met de Nederlandse N-wegen.

Buitenlanders betalen vreemd gnoeg alleen tol op de autosnelwegen. De Duitse regering denkt met dit plan 3,7 miljard euro aan inkomsten te kunnen genereren, waarvan na aftrek van de kosten zo'n 500 miljoen euro overblijft, wat direct in de infrastructuur geïnvesteerd zal worden.

De tol zal overigens via een elektronisch nummerplatensysteem gehandhaafd worden en niet via een vignet achter de voorruit. Hierbij heeft men zowel in binnen- als buitenland de kans om aan het begin van het jaar het bedrag te betalen. Betaalt men niet en wordt de nummerplaat op de snelwegen gesignaleerd, dan zal een geldboete volgen van € 150,- welke kan oplopen tot € 390,- voor bestuurders die vaker in de fout gaan. Voor buitenlanders die niet vaak in Duitsland verblijven of rijden, bestaat de kans om aan de pomp in de grensstreek of op het internet een tiendagen-pas voor € 10,- of een tweemaanden-pas voor € 22,- te kopen.
"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

@Nippon

ik heb er geen probleem mee ik heb geen koekblik
bij de koekblikkers valt nog genoeg te halen  :-X
ook als de motorrijders moesten betalen (moet je in oostenrijk/zwitserland/frankrijk ook) :yes6rs:
waar hebben we het over ! 30 euro's ? (ik noem maar wat)

Busaberke

Het is gewoon de zoveelste vorm van schandalige geldklopperij, auto en motorbezitters zijn nu eenmaal een makkelijke prooi.
Ga er maar van uit, dat de motorrijders op termijn ook aan de beurt zijn.
België is ook al een tijdje met plannen voor tolheffing aan het stoeien, dus dat gaat daar ook nog van komen.
Ik ben overigens van mening dat Nederland dan ook een gelijksoortig systeem moet invoeren, en de Nederlanders moet compenseren.
Zo pikken we tenminste nog een graantje mee of houden we het verkeer tegen, dat via NL rijdt om tol te vermijden.
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

QuattroFrits

Citaat van: Busaberke op 30 december, 2014, 09:23:52
Het is gewoon de zoveelste vorm van schandalige geldklopperij, auto en motorbezitters zijn nu eenmaal een makkelijke prooi.
Ga er maar van uit, dat de motorrijders op termijn ook aan de beurt zijn.
België is ook al een tijdje met plannen voor tolheffing aan het stoeien, dus dat gaat daar ook nog van komen.
Ik ben overigens van mening dat Nederland dan ook een gelijksoortig systeem moet invoeren, en de Nederlanders moet compenseren.
Zo pikken we tenminste nog een graantje mee of houden we het verkeer tegen, dat via NL rijdt om tol te vermijden.

Helemaal mee eens.
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.