Hoofdmenu

ronquieres en thieu

Gestart door The Dominator, 27 september, 2005, 13:41:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

The Dominator

gisteravond vanuit brussel een mooi ritje gemaakt naar het hellend vlak van Ronquieres en de scheepsliften van Thieu. Erg indrukwekkend om te zien hoe zo'n (toch wel)  groot binnenschip effe omhooggetakeld wordt in een nog grotere bak met water.......

misschien eens leuk om nog eens te gaan bekijken....... motorrijden en een stukje techniek (oke, wel geen motortechniek maar wel interessant)
ook hebben ze enkele leuke afritten daar aan de snelweg voor de "sportievere" rijders onder ons.....

route zal ik komende week nog effe in elkaar steken met Garmin voor de geinteresseerden.



color=red]Scuderia Pomodoro Rosso![/color]

//www.pomodoro-rosso.nl

DeWitte

laatste piccie is wel wat duuster he? maar eh, die bootliften moeten idd indrukwekkend zijn; mooi reisdoel :wink:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

The Dominator

Citaat van: "Dwars"laatste piccie is wel wat duuster he? maar eh, die bootliften moeten idd indrukwekkend zijn; mooi reisdoel :wink:

tja, helaas waren wat laat daar, maar geeft wel een indruk hoe megagroot dat ding is....

effe wat achtergondinfo:

Citeer25 jaar heeft het geduurd om de scheepslift van Strépy-Thieu - in de buurt van La Louvière - te bouwen. Het bouwwerk kan in één beweging schepen tot 1350 ton 73,15 meter omhoog of omlaag brengen. De lift is de hoogste in zijn soort in Europa.

Het Waalse kolengebied en de staalbedrijven liggen ver verwijderd van de maritieme wegen. Bovendien ligt de regio boven het zeeniveau. Om deze gebieden toch per schip bereikbaar te maken, werd in de 19e eeuw al het Centrumkanaal aangelegd die het gebied via de Schelde met de zee verbindt. Om het hoogteverschil op het kanaal te overbruggen werden indertijd 4 hydraulische scheepsliften gebouwd met een hoogte van ongeveer 17 meter.

25 jaar geleden gaf het Waalse Gewest echter de opdracht om één lift te bouwen die het werk van de vier liften kon overnemen. Nu, 25 jaar na datum, en ruim 620 miljoen euro armer is het monsterproject eindelijk voltooid.

In nauwelijks 7 minuten tijd kan de lift schepen tot een gewicht van 1350 ton tot een hoogte van 73,15 meter brengen. De waterbakken worden elektrisch aangedreven, hebben een nuttige lengte van 112 meter en een breedte van 12 meter en een waterdiepte tussen 3,35 en 4,15 meter. Ze kunnen vier schepen van 350 ton tegelijk of één vaartuig van 1.350 tot 2.000 ton verplaatsen.

Het bouwwerk wordt echter door velen bestempeld als een onrendabel prestigeproject en een schoolvoorbeeld van de oude Belgische wafelijzerpolitiek, waarbij de scheepslift moest dienen als compensatie voor de uitbouw van de haven van Zeebrugge. Door de federalisering van Openbare Werken in 1988 moet Wallonië echter zelf het grootste deel van de prijzige factuur betalen.
color=red]Scuderia Pomodoro Rosso![/color]

//www.pomodoro-rosso.nl

Busaberke

Ik ben daar enkele jaren geleden eens met de moto naar toe gereden.
Het is IDD zeer indrukwekkend!

Een absolute aanrader als je van een mooi stukje techniek houdt!
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Busaberke

ik heb ff snel wat foto's gescand om een beter beeld te krijgen van deze technische hoogstandjes.

De liften bestaan in feite uit 3 complexen:

#1) de 4 oude stalen, alleen nog voor toeristen gebruikte liften.


#2) een gigantisch betonnen lift die de oude stalen liften vervangt

#3) het hellend vlak




het e.e.a. is allemaal toegankelijk voor toeristen en je kunt er een dag mee vullen!
Het is alleen jammer dat er aan de heen- en terugreis geen ruk te beleven valt.
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

brit

Citaat van: "Busaberke"#2) een gigantisch betonnen lift die de oude stalen liften vervangt

idd, busaberke. die gigantische lift gaat door het leven als de scheepslift van strépy-thieu (en werd bij aflevering meteen door de unesco geklasseerd omdat het de grootste in zijn soort is). zijn ontstaan is het resultaat van de aloude 'wafelijzerpolitiek' in belgië (wat de vlamingen krijgen, moeten de walen krijgen) en als gevolg van de aanhoudende vertragingen in de constructie ervan schiet het nu zijn economisch doel volledig voorbij.




meer foto's kan je hier vinden...

hier meer info... (van het office du tourisme)