Hoofdmenu

Conditie ??

Gestart door DeWitte, 01 december, 2005, 20:44:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Desmo-devil

Ik heb er nog geen. Vanmiddag denk ik even een stukje op de monster scheuren want die staat al drie weken stil, en jawel hoor , accu plat.
Dus toch maar zo'n ding kopen.
Uit frustratie ben ik me op de supersport gaan uitleven. Die starte wel.

Mounty

heb vandaag bij heuts (automat) in heerlen/hoensbroek een druppellader gekocht van € 5,95...jawel  :!: Blok voor in stopconract en klemmen voorop accu..compleet.

Als aanwijzing staat er dat je twee weken kunt laden maar dan toch ff accu moet losmaken en een gebruiker inschakelen.

Ik los dat op met een lampje en/of een weerstand welke ik telkens 20% laat leegtrekken in 4 uur waarna ik weer laat laden 20uur. laadcyclus het snachts, door de warmteproductie is de accu dan meteen beschermt tegen vorst.

Kosten:
lader € 5.95
weerstand € 0.00 (heb ik wel liggen van een RC autootje)
klokje met twee potentiaal vrije contacten. €0.00 (Heb ik toevallig ook nog op de plank liggen)

Hobby he..kopen kun je alles wel, vind het ook leuk om zelf wat te bedenken..En eea werkt volgens hetzelfde principe dan de meeste goedkope laders. Sommige trekken de accu zelfs voor 80% leeg, as je m dan je motor wil pakken start ie ook niet meer..

Tis maar wat je wil...

De gemakkelijke weg is een goeie lader kopen, wat meer uitgaven maar dan heb je ook wat. een optimate 3 schijnt een van de betere te zijn, maar da's van horen zeggen.
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

peter

toch nog even een tip...gel en andere onderhoudsvrije accu's die de hele winter aan de druppellader hangen zijn na de winter niet voor 100% vol.Veel rijders krijgen pas problemen na een weekje of twee rijden.Waarom??De motor laadt deze accu niet vol omdat er piekvoltage nodig is om ze optimaal te krijgen.Twijfels??Breng hem even naar een dealer met een pieklader en dan kom je niet voor joker te staan.

t_rex1970

Citaat van: "Dwars"denk er zelf maar eens over na Frits :? of nog sterker lees de vraag eens  :roll: (goed)

Jehjoa... zo kins te ut ouch oet legge....

Wat ik bedoel is, als je de accu los maakt, loopt hij dan ook snel leeg bij die lage temperaturen. Er kan immers geen lekstroom ontstaan. Of heeft dat er niks mee te maken?

Mounty

Citaat van: "t_rex1970"
Citaat van: "Dwars"denk er zelf maar eens over na Frits :? of nog sterker lees de vraag eens  :roll: (goed)

Jehjoa... zo kins te ut ouch oet legge....

Wat ik bedoel is, als je de accu los maakt, loopt hij dan ook snel leeg bij die lage temperaturen. Er kan immers geen lekstroom ontstaan. Of heeft dat er niks mee te maken?

volgens mij heeft dat iets met de werking van het "zuur"te maken, als dit bevriest of te koud word verliest het zijn werking. Waneer het "in beweging"blijft dmv laden cq ontladen hou je het actief....

Wat betreft de tip van Peter, een 12 volt accu geeft meestal onbelast een spanning van +/- 14volt af. Dit is dan ongeveer ook je laadspanning die je minimaal moet handhaven. Hoe hoger de laadspanning hoe hoger de stroom. Meer stroom betekent sneller geladen (na veel snelladen verliest de accu wel zijn capaciteit AH) Uiteraard mag de laadspanning niet te hoog zijn. Zover ik hier op mijn laders kan zien liggen de laadspanningen van een 12 V accu meestal op 15Volt, de laadstroom is weer afhankelijk van de capaciteit van de accu.
Een echte veilige laadstroom is 10% van de capaciteit, schijnt ook het beste voor je accu te zijn. Moderne laders berekenene zelf deze waarde.
bijv: Accu 12V 16Ah - laad met 14.7Volt en 1.6 Ampere (10-14 uur laadtijd) in normale stand. In snelstand waarbij voor de levensduur word gewaarschuwd. 15.4Volt en 8A (Laadtijd 2-3 uur)

Om terug te komen op de tip: Je motor zou eigenlijk ook 14 volt moeten afgeven en geeft dat ook wel, de stroom die de motor afgeeft is wel wat lager, komt nog bij dat er gebruikers zijn die de stroom beinvloeden en de spanning waarschijnlijk ook nog omlaag trekken naar 12V of lager. Zodoende word de accu niet vol geladen op de motor. Zeker niet bij korte stukjes rijden. Het starten vergt veel vermogen en trekt wel ff aan de accu, de motor heeft om dat te herstellen toch wel ff wat tijd nodig om bij te vullen/laden.

Verbeter me maar als ik iets fout heb...doe ut ook maar uit ut koppie zoals ik dat ooit geleerd heb..exact weet ik het ook niet meer met de procenten etc..

Nu ff mijn accuutje bijvullen na het typen van dit berichtje... :roll:

edit: Hoort dit nog wel hier thuis?
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

peter

Goed verhaal Ron maar dit geldt voor gewone accu's.De verrekte onderhoudsvrije accu's vragen echter een hogere spanning om weer helemaal vol te krijgen.Als deze accu's helemaal leeg zijn zal een  proffesionele pieklader met piekspanning van meer dan 20 volt deze accu "reanimeren".Weet gewoon uit ervaring dat een druppelladertje dit niet doet.Motor start wel maar accu wordt steeds minder en dan staan ze bij ons en men denkt dat de accu kapot is...goed laden en testen laten...ze zijn duur genoeg.

Pooltje

Na wrijving komt glans".

Pooltje

Citaat van: "FZ_Ron"heb vandaag bij heuts (automat) in heerlen/hoensbroek een druppellader gekocht van € 5,95...jawel  :!: Blok voor in stopconract en klemmen voorop accu..compleet.
Citaat van: "peter"Goed verhaal Ron maar dit geldt voor gewone accu's.De verrekte onderhoudsvrije accu's vragen echter een hogere spanning om weer helemaal vol te krijgen.Als deze accu's helemaal leeg zijn zal een  proffesionele pieklader met piekspanning van meer dan 20 volt deze accu "reanimeren".Weet gewoon uit ervaring dat een druppelladertje dit niet doet.

Ik heb mij bij de aanschaf van een nieuwe gel-accu laten vertellen dat niet alle druppelladers geschikt zijn voor gel-accu's.
De Optimate wel, maar die had ik ook al.
Ik weet niet wat jij voor accu hebt, maar zo zou `goedkoop` wel eens `duurkoop` kunnen zijn.
:(
Na wrijving komt glans".

Mounty

Citaat van: "peter"Goed verhaal Ron maar dit geldt voor gewone accu's.De verrekte onderhoudsvrije accu's vragen echter een hogere spanning om weer helemaal vol te krijgen.Als deze accu's helemaal leeg zijn zal een  proffesionele pieklader met piekspanning van meer dan 20 volt deze accu "reanimeren".Weet gewoon uit ervaring dat een druppelladertje dit niet doet.Motor start wel maar accu wordt steeds minder en dan staan ze bij ons en men denkt dat de accu kapot is...goed laden en testen laten...ze zijn duur genoeg.

idd klopt helemaal peter, de zogehete onderhoudsvrije accu's hebben een speciale behandeling nodig. Helaas worden de standaard laders daar niet voor gemaakt. Uiteraard ging mijn verhaal over de normale accu's. Toendertijd (1986-1989) waren deze onderhoudsvrije accu's nog niet te koop. Dus...ik ga eens zien of ik hierover iets kan bijleren, tja techniek staat niet stil..ook de accutechniek niet.

Schijnt wel dat er speciale laders te koop zijn die beide soort accu's kunnen hebben, kwestie van het type instellen en hij doet wat ie moet doen. Dus ook hogere laadspanning voor gel accus e.d.
ff zoeken naar types..i'll be back..
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

Mounty

Citaat van: "Pooltje"
Citaat van: "FZ_Ron"heb vandaag bij heuts (automat) in heerlen/hoensbroek een druppellader gekocht van € 5,95...jawel  :!: Blok voor in stopconract en klemmen voorop accu..compleet.
Citaat van: "peter"Goed verhaal Ron maar dit geldt voor gewone accu's.De verrekte onderhoudsvrije accu's vragen echter een hogere spanning om weer helemaal vol te krijgen.Als deze accu's helemaal leeg zijn zal een  proffesionele pieklader met piekspanning van meer dan 20 volt deze accu "reanimeren".Weet gewoon uit ervaring dat een druppelladertje dit niet doet.

Ik heb mij bij de aanschaf van een nieuwe gel-accu laten vertellen dat niet alle druppelladers geschikt zijn voor gel-accu's.
De Optimate wel, maar die had ik ook al.
Ik weet niet wat jij voor accu hebt, maar zo zou `goedkoop` wel eens `duurkoop` kunnen zijn.
:(

Ik heb een gewone standaard ouderwetse accu...in een oude ouderwetse motor dus laden kan op de ouderwetse manier. BTW de accu wat ik erin heb krijg je al voor 3 of 4 10Euro briefjes nieuw. Dus mocht het zo zijn dan valt de schade nog mee..
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

Gehaktbal

Vandaag de optimate 3 voor verjaardag gekregen.

Ik had er al een druppellader op ,maar nu blijkt dat de optimate aangeeft dat de accu ontladen is  :roll:

Je kunt dus beter iets meer investeren dan goedkope zooi kopen.
naked bike or wife,i like it both

B-Witch

Citaat van: "81"Vandaag de optimate 3 voor verjaardag gekregen.

Ik had er al een druppellader op ,maar nu blijkt dat de optimate aangeeft dat de accu ontladen is  :roll:

Je kunt dus beter iets meer investeren dan goedkope zooi kopen.

:rofl:  Wie heeft der dan half limburg afgestruind om de goedkoopste optimate te vinden?  :wink:

Maar je hebt gelijk, goedkoop is vaak duurkoop :roll:
You may own the bike, but the bike possesses you.

@Nippon

aan de druppellader  :!:  waarom  :?:

Ben nog steeds met de eerste accu bezig '93  :idea:
de accu heeft me nog nooit laten staan, zelfs na 8 weken niet te hebben gereden :wink:

heb ook zo'n optimate II  (maar tis meer voor de Harley)

o.k :oops: tis een knoepert van 25AH en hij staat binnen warm en droog :mrgreen:

Gehaktbal

Citaat van: "suzuki-girl"
Citaat van: "81"Vandaag de optimate 3 voor verjaardag gekregen.

Ik had er al een druppellader op ,maar nu blijkt dat de optimate aangeeft dat de accu ontladen is  :roll:

Je kunt dus beter iets meer investeren dan goedkope zooi kopen.

:rofl:  Wie heeft der dan half limburg afgestruind om de goedkoopste optimate te vinden?  :wink:

Maar je hebt gelijk, goedkoop is vaak duurkoop :roll:

Ze leek op jou,bedankt voor de tip nog :wink:
naked bike or wife,i like it both

DeWitte

Citaat van: "81"Vandaag de optimate 3 voor verjaardag gekregen.

Ik had er al een druppellader op ,maar nu blijkt dat de optimate aangeeft dat de accu ontladen is  :roll:

Je kunt dus beter iets meer investeren dan goedkope zooi kopen.

optimate moet er wel ff een paar uur aanhangen voordat je echt de juiste conditie vd accu hebt :wink: vlgs mij spraken ze in de folder zelfs van 24uur de 1e x :!:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away