Pocket Bike Project van Busaberke

Gestart door Busaberke, 06 december, 2005, 22:55:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Busaberke

STAP 2: wielen fixen:

afgelopen zondag heb ik de wielen gefixed, dat ging als volgt:

Allereerst worden de wielen van een Puch maxi gesloopt, zodat enkel de naven resteren:






vervolgens heb ik bij een bouwmarkt 2 standaard bolderkar-wielen gescoord, waarvan ik de binnen- en buitenband ga gebruiken:



in de naven worden een slobgat aan de trommelomtrek + een rond gat aan de kopse zijde geboord, waar het ventiel doorheen geleid wordt:





Om klapbanden door de warmte-ontwikkeling van de trommelremmen te voorkomen, worden de trommels ombonden met het loopvlak van een brommerband.
Vreemd gezicht, zo'n band zonder loopvlak.



Het loopvlak wordt met dubbelzijdige tape vastgeplakt, ik heb er een tijdje een spanband omheen getrokken om het e.e.a. goed aan te drukken:



En enkele uren later liggen er 2 puike wieltjes voor de pocketbike gereed!
De 20 jaar oude trommeltjes zien er weer netjes uit, nadat ze gepoetst zijn met een exquise coctail van ontvetter, remmenreiniger en thinner.



De volgende stap is een frame ontwerpen.
De Polini zit & tank zijn reeds besteld, wordt vervolgd!
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Busaberke

Haha ............ de kerstman is vroeg dit jaar!

Gisteren is de Polini tank + zit bezorgd!  8)
Het was nog een hele klus om die spullen te bemachtigen.
Niemand had beiden in wit liggen.
Dankzij de fa. www.reijsminibikes.nl  heb ik nu een witte tank + zwart zitje, hetgeen volgend jaar voor een witte geruild wordt.  :worship-cool:

Nu kan ik de komende tijd weer ff vooruit.
Eerst meten en tekenen.  :roll:
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

DeWitte

Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Busaberke

Citaat van: "Dwars"meten is weten :rofl:

klopt, met meten wordt de meeste tijd versleten........  :roll:

Maar een goed ontwerp is IMO cruciaal, daarom heb ik besloten de hele minibike eerst in 3D CAD op te tekenen.


Allereerst heb ik de zaken als balhoofdhoek, wielbasis en naloop bepaald:





Nu ga ik de contouren van het frame bepalen, maar daar moet ik de geometrie van het blokje voor vastleggen.
Het virtuele Puch blokje begint al aardig herkenbaar te worden:



soow..... morgen is er weer een nieuwe dag!  :wink:
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

karz

Citaat van: "Busaberke"
Nu ga ik de contouren van het frame bepalen, maar daar moet ik de geometrie van het blokje voor vastleggen.
Het virtuele Puch blokje begint al aardig herkenbaar te worden:



soow..... morgen is er weer een nieuwe dag!  :wink:

Aah old style blokje. Ik weet niet of het wat uitmaakt voor je ontwerp, maar bijna iedere andere cilinder (ook de nieuwere (vanaf 1990 ofzo)van puch zelf) nemen wat meer ruimte in beslag qua koelvinnen.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Herr Tod

Een Aprilia AF1 cilinder met membraan is ook goed passend te maken voor zo'n blokje. Dan kom je tenminste van de plaats :D
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


DeWitte

Citaat van: "Herr Tod"Een Aprilia AF1 cilinder met membraan is ook goed passend te maken voor zo'n blokje. Dan kom je tenminste van de plaats :D

vlgs mijn bescheiden mening zal ut voor z'n kids meer dan voldoende zijn; denk je niet? :wink: denk niet dat BB met de lenigheid van een goede eiken tafel er zelf op kruipt :mrgreen:

:rofl: ja kom maar op............
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Busaberke

Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "Herr Tod"Een Aprilia AF1 cilinder met membraan is ook goed passend te maken voor zo'n blokje. Dan kom je tenminste van de plaats :D

vlgs mijn bescheiden mening zal ut voor z'n kids meer dan voldoende zijn; denk je niet? :wink: denk niet dat BB met de lenigheid van een goede eiken tafel er zelf op kruipt :mrgreen:

:rofl: ja kom maar op............

:shutup:
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Busaberke

De afgelopen dagen ben ik voornamelijk bezig geweest met het verder detaileren van het motorblok, de vork en het frame.

De benodigde kroonplaten ga ik zelf maken.
Om de ideale naloop te verkrijgen zouden de Puch platen totaal uit verhouding getrokken moeten worden.
En als ik dan toch bezig ben, zal ik meteen maar een nieuwe balhoofd maken i.p.v. het veel te lange Puch geval te gebruiken.
Zo blijft het geheel i.i.g. wel een beetje in verhouding.

Omdat ik de minibike iets meer "looks" wil geven dan de standaard zelfbouw-bike, ga ik het frame opbouwen uit dunwandige, rechthoekige kokerprofielen.
Dat zou er dan ongeveer zó uit moeten gaan zien:







Nu wordt het tijd dat ik een geschikte ATB demper vindt!
Helaas heb ik tot dusver niks betaalbaars op internet kunnen vinden.
Die ééne die te koop aangeboden werd was natuurlijk al verkocht.  :evil:
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Busaberke

nou, de demper is geregeld en het ntwerp vordert gestaag.
Inmiddels worden de contouren van de achterbrug ook duidelijk.





Op dit moment ben ik bezig met een ontworp voor het sub-framepje.
Het wordt al vrij duidelijk hoe het e.e.a. er uit komen te zien!


Inmiddels heb ik de vorkpoten al ingekort en de framebalkjes gebogen.
Piccies volgen nog!
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Herr Tod

Ik zou nog 2 beugels vanaf het balhoofd, onder het motorblok door, richting de achterbrugas maken. Bij de achterbrug nog 2 kokers vanaf de koker waar de schokbreker op zit naar het begin van de brug. Dit weegt niet veel maar scheelt wel veel. Of ben ik te voorbarig en heb je dit ondertussen al verwerkt? ;)

Citaat van: "Dwars"vlgs mijn bescheiden mening zal ut voor z'n kids meer dan voldoende zijn; denk je niet?

Nee dat denk ik niet. Het hoeft niet hard te gaan, kwestie van tandwielen. Wat je wel graag wilt hebben is dat je meteen vooruit gaat als je gas geeft. Een standaard Puch blokje wordt eerst eens wakker, gaat koffie maken, haalt de krant.... en dan shit ow ja ik moet vooruit gaan :shock: Helemaal vergeten :?

Geloof me... ik heb genoeg aan zo'n onding gesleuteld om tot die conclusie te komen :mrgreen: Het beste is natuurlijk een 3 gang blokje van Zündapp er onder hangen, leren ze meteen een beetje schakelen :angel:
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


Busaberke

Citaat van: "Herr Tod"Ik zou nog 2 beugels vanaf het balhoofd, onder het motorblok door, richting de achterbrugas maken. Bij de achterbrug nog 2 kokers vanaf de koker waar de schokbreker op zit naar het begin van de brug. Dit weegt niet veel maar scheelt wel veel. Of ben ik te voorbarig en heb je dit ondertussen al verwerkt? ;)

Nee, je bent niet voorbarig, en ja, ik heb er ook aan gedacht om een dubbel wiegframe i.p.v. een brugframe te kiezen.
Maar ga er van uit dat dit frame sterk genoeg is om mijn tengere postuur  :angel:  te dragen, en zeker dat van mijn kids.

Citaat van: "Herr Tod"
Wat je wel graag wilt hebben is dat je meteen vooruit gaat als je gas geeft. Een standaard Puch blokje wordt eerst eens wakker, gaat koffie maken, haalt de krant.... en dan shit ow ja ik moet vooruit gaan :shock: Helemaal vergeten :?

Geloof me... ik heb genoeg aan zo'n onding gesleuteld om tot die conclusie te komen :mrgreen: Het beste is natuurlijk een 3 gang blokje van Zündapp er onder hangen, leren ze meteen een beetje schakelen :angel:

Ach, in eerste instantie is het projectje puur ter tijdsverdrijf en voor de kids bedoeld, dus het hoeft allemaal niet zo hard te gaan, het is voorlopig zelfs beter van niet!  :shock:
Daarnaast is het met de juiste spullen geen enkel probleem om een Puch snoeihard te laten lopen!  :twisted:
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Hakinnen

ff over die vorkpoten..

heb je bestaande puch poten ingekort..en nu dus een geveerde voorvork voor de pocket?

Ik was eigenlijk ook aan het zoeken naar een geveerde voorvork voor in luca's rode rijsteracer, je mag me graag een keer uitleggen hoe je e.a gedaan hebt.

Ik blijf ook klungelen hier aan de pocket,  menneke rijd veel op de indoorbanen nu...ik vindt het zelf ook megatof om wat te sleutelen en 'm te zien rijden.  prachtig mooi..

Heb inmiddels vanalles gedaan aan het fietske en blijf experimenteren..

membraamke, uitlaatje, carburateurke veranderd, cilinderpoortjes veranderd, remmekes veranderd, stand van de clipons veranderd, snelgas gemonteerd

Ben nu aan het experimenteren met de geometrie van het fietske, vorkje staat nu op zo'n 38 centimeter vanaf de vooras tot aan de bovenste balhoofdplaat en de balhoofdshoek is dus wat steiler geworden.

Ga vanmiddag denk ik ff naar spanjer met het fietske,  er is een steuntje afgebroken en dat moet ff gelast worden en verder zei Spanjer me zondag op de kartbaan al dat de sproeier nog wat groter moest en ik de naaldhoogte in de carb moest wijzigen...

en zo blijf je bezig...leuk toch.

Moet wel voor zaterdag en ander voorvelgje op de kop zien te tikken,  er zit sinds zondag een flinke slag in het huidige velgje.

Oja, en ik ben bezig om "gebruikt" zo'n "dubbel buis  / ducati style" frame te versieren


trouwens Bérke,....ik vindt de balhoofdsplaten aan de erg iele kant.
Maak jij je eigen balhoofdsplaten? van alu?

Busaberke

Citaat van: "Hakinnen"ff over die vorkpoten..

heb je bestaande puch poten ingekort..en nu dus een geveerde voorvork voor de pocket?

Juist!

Citaat van: "Hakinnen"
Ik was eigenlijk ook aan het zoeken naar een geveerde voorvork voor in luca's rode rijsteracer, je mag me graag een keer uitleggen hoe je e.a gedaan hebt.

is eigenlijk heel simpel, zowel de boven- als de onderbuis worden afgezaagd, de veer blijft ongemoeid.
Tot slot wordt aan de onderbuis weer een platte kant met sleuf voor de wielopname gemaakt.
Ik zal binnenkort de piccie's met de maatvoering hier plaatsen.

Citaat van: "Hakinnen"
Ik blijf ook klungelen hier aan de pocket,  menneke rijd veel op de indoorbanen nu...ik vindt het zelf ook megatof om wat te sleutelen en 'm te zien rijden.  prachtig mooi..

Heb inmiddels vanalles gedaan aan het fietske en blijf experimenteren..

membraamke, uitlaatje, carburateurke veranderd, cilinderpoortjes veranderd, remmekes veranderd, stand van de clipons veranderd, snelgas gemonteerd

Ben nu aan het experimenteren met de geometrie van het fietske, vorkje staat nu op zo'n 38 centimeter vanaf de vooras tot aan de bovenste balhoofdplaat en de balhoofdshoek is dus wat steiler geworden.

Ga vanmiddag denk ik ff naar spanjer met het fietske,  er is een steuntje afgebroken en dat moet ff gelast worden en verder zei Spanjer me zondag op de kartbaan al dat de sproeier nog wat groter moest en ik de naaldhoogte in de carb moest wijzigen...

en zo blijf je bezig...leuk toch.

Moet wel voor zaterdag en ander voorvelgje op de kop zien te tikken,  er zit sinds zondag een flinke slag in het huidige velgje.

Oja, en ik ben bezig om "gebruikt" zo'n "dubbel buis  / ducati style" frame te versieren


trouwens Bérke,....ik vindt de balhoofdsplaten aan de erg iele kant.
Maak jij je eigen balhoofdsplaten? van alu?

Ik frees de kroonplaten uit 6mm strip, van staal, dan kan ik de Puch vorkpootjes er meteen weer aan vastlassen en heb ik geen gezeur met omslachtige klemconstructie's.

In principe maak ik alles van staal, is lekker sterk, goedkoop en makkelijk te bewerken, dus geen TIG lassen etc.
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Hakinnen

Ah ,..dus als ik het goed begrijp moet de puch voorvork ff uit elkaar, dan slijp je de binnenpoten korter en vervolgens pers je aan de onderzijde weer e.a plat en frees je een sleuf voor de vooras? daarna zet je weer alles in elkaar...  hoe lang maak je de poten?  centimeter of 40?
Er zit slechts een veer in zo'n puch vorkpoot?  Niks van olie of vet?

Das niet zo moeilijk idd..

zit ook te denken om zo'n geveerd voorvorkje in Luca's bamiracer te hangen.
Kun jij me vertellen wat de diameter van de vorkpoten is op het gedeelte dat in de kroonplaten gaat.?  ff kijken of dat evt gaat passen of dat ik dan ook andere kroonplaten moet laten fabriceren.

Nog iets.....als het zo is dat er standaard slechts een veer in zo'n puchpoot zit he.....denk jij dat het evt mogelijk is om in zo'n poot iets te fabriceren waardoor er naast vering ook iets van demping ontstaat?  Ik bedoel, is er evt plaats om ook met olie te werken?  Zit te denken aan het evt inbouwen van een eenvoudige "cartridge" in de vorm van een heel simpel buisje met een "oliegaatje" erin?  wat denk je? ik weet niet hoe zo'n puchvorkje eruit ziet......

Trouwens....kwam onderstaande tegen via het pocketbike forum (leuk je daar ook te zien overigens...hahaha...

Da is me ne deftige pocket zeg, miljaar........:

http://www.fbminimoto.it/ENindex.htm


edit: zat net ff naar je tekening te kijken...

Ik denk dat die achtershock niet volledig gaat functioneren als je 'm zonder iets van linksysteem zo ver naar voren op de achterbrug monteert?  enig idee van de lengte die je nodig hebt voor zo'n shock? de lengte van de shock zelf.. waarom plaats je die shock niet aan één zijde van de achterbrug en dan wat verder naar achter,  de "scootermanier".
Heb je een shock?
Ikke wel.... :roll:  :wink: