Hoofdmenu

Denktank

Gestart door DeWitte, 07 januari, 2006, 09:59:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Motzippaldy

Citaat van: "Hakinnen"kan een leuk topic worden.


allereerst twee vragen die ik mezelf al dikwijls heb afgevraagd, die ik ook al dikwijls heb nagevraagd maar waar ik eigenlijk nooit een fatsoendelijk antwoordt op heb gekregen.

Ik weet 't ....e.a is enigzins afwijkend van de "insteek" van de topic starter maar goed,...wellicht komen hier interesante antwoorden

-1 Waarom...zijn de meeste motoren "fabriekaf" nog steeds voorzien van rubber remleidingen ipv staal?  kan me niet voorstellen dat het uit kostenoverwegingen is. Ben wel op de hoogte van de nadelen van rubber ipv staal...dussuh...waarom?


Vraag maar Dealers ze willen ook geld verdienen, rubber remleidingen moeten om 2 jaar vervangen worden terwijl stalen leidingen zijn levenslang

-2 Waarom.... hebben alleen sommige 1000cc viercilinders een EXUP klep?
Weet ik ,"EXUP" is eigenlijk een Yamaha term maar het is ff het makkelijkste om aan te geven wat ik bedoel...
De EXUP kleppen in de uitlaatsystemen dragen vooral bij aan meer koppel in de lagere toeren .  Als er nu iets meer koppel in de lage toerentallen kan gebruiken zijn het wel bijvoorbeeld 600cc viercilinders.
Waarom worden er op dergelijke motoren geen EXUP kleppen toegepast en op de dikke 1000ders wel?

Denk dat alle Japanse 600SS een klep in uitlaat hebben(tegenwoordige modellen)

-3 Waarom... was de Yamaha GTS1000 een regelrechte flop qua verkoopaantallen.?  De GTS1000 was een bijzonder goede motorfiets en ten tijde van zijn introductie bijzonder vooruitstrevend mede dankzij de aparte voorvork constructie.  Stuurde erg goed, remde goed, ideaal om lange reizen mee te doen dank zij zijn ergonomie en comfort en bovendien gezegend met de krachtbron van de FZR1000. Meer kon je toendertijd niet wensen in een snelle toerbuffel.
Dussuh....waarom wou bijna niemand een GTS1000 hebben en is de motor ondanks zijn goede eiegnschappen erg ondergewaarderd en qua verkoopaantallen een flop.

tell me........

Ik denk dat die beetje te vroeg was, en meeste van ons motorrijders zijn iets te ouderwets(ikzelf ook )

:wink:
Proud on the South  

Hakinnen

Citaat van: "Motzippaldy"
Citaat van: "Hakinnen"kan een leuk topic worden.


allereerst twee vragen die ik mezelf al dikwijls heb afgevraagd, die ik ook al dikwijls heb nagevraagd maar waar ik eigenlijk nooit een fatsoendelijk antwoordt op heb gekregen.

Ik weet 't ....e.a is enigzins afwijkend van de "insteek" van de topic starter maar goed,...wellicht komen hier interesante antwoorden

-1 Waarom...zijn de meeste motoren "fabriekaf" nog steeds voorzien van rubber remleidingen ipv staal?  kan me niet voorstellen dat het uit kostenoverwegingen is. Ben wel op de hoogte van de nadelen van rubber ipv staal...dussuh...waarom?


Vraag maar Dealers ze willen ook geld verdienen, rubber remleidingen moeten om 2 jaar vervangen worden terwijl stalen leidingen zijn levenslang

]hmm....denk je Mario?  kan me niet voorstellen dat de fabrikanten rekening houden met de inkomsten van de aftermarket?



-2 Waarom.... hebben alleen sommige 1000cc viercilinders een EXUP klep?
Weet ik ,"EXUP" is eigenlijk een Yamaha term maar het is ff het makkelijkste om aan te geven wat ik bedoel...
De EXUP kleppen in de uitlaatsystemen dragen vooral bij aan meer koppel in de lagere toeren .  Als er nu iets meer koppel in de lage toerentallen kan gebruiken zijn het wel bijvoorbeeld 600cc viercilinders.
Waarom worden er op dergelijke motoren geen EXUP kleppen toegepast en op de dikke 1000ders wel?

Denk dat alle Japanse 600SS een klep in uitlaat hebben(tegenwoordige modellen)

]Nope...600tjes niet.. tenminste ben op de hoogte voor wat betreft het spul tot en met 2004

-3 Waarom... was de Yamaha GTS1000 een regelrechte flop qua verkoopaantallen.?  De GTS1000 was een bijzonder goede motorfiets en ten tijde van zijn introductie bijzonder vooruitstrevend mede dankzij de aparte voorvork constructie.  Stuurde erg goed, remde goed, ideaal om lange reizen mee te doen dank zij zijn ergonomie en comfort en bovendien gezegend met de krachtbron van de FZR1000. Meer kon je toendertijd niet wensen in een snelle toerbuffel.
Dussuh....waarom wou bijna niemand een GTS1000 hebben en is de motor ondanks zijn goede eiegnschappen erg ondergewaarderd en qua verkoopaantallen een flop.

tell me........

Ik denk dat die beetje te vroeg was, en meeste van ons motorrijders zijn iets te ouderwets(ikzelf ook )

]denk dat je daar een punt hebt...te vooruitstrevend wellicht

:wink:

DeWitte

maar eeuh, kwil tractioncontrol :wink: op elk koekblik zowat standaard; wrom niet op de moto :?
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

t_rex1970

omdat er niks mis is met een goeie drift  :mrgreen:

karz

Heeft de gts1000 geen huge draaicirkel met die contrstuctie ?
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Hakinnen

Citaat van: "Dwars"maar eeuh, kwil tractioncontrol :wink: op elk koekblik zowat standaard; wrom niet op de moto :?

FF [pain in the ass mode]


Omdat motorrijden , vooral motorrijden moet blijven..

Beetje spannend dus,...niet zo'n perfect werkend allesdoend karakterloos braaf naaimachien onder je kont waarmee je met twee vingers in je neus zorgeloos van het voorbij tuffende landschap kunt genieten..manegepaardjes..


We hebben al ABS, en slipkoppeling (sissy clutch  :mrgreen:) en nu moet er ook nog traction control op...

Nope, er moet een beetje "attitude" in zo'n fiets zitten.  Zo'n hok moet af en toe eens tegenstribbelen, zijn ware aard laten zien, zijn neus es liften als het eigenlijk de bedoeling niet is en eens bokken bij het uitacceleren..

das beter.....anders kan ik beter een cabrio kopen met abs, tractioncontrol en liefst ook nog ne automaat.....hoef ik ook geen helm meer op..



Bijna perfect is wel een nobel streven maar niet altijd even veel fun.
Meneer Honda heeft de CBR1000 zo perfect gemaakt dat er geen greintjuh leven meer in die fiets zit.  Mist de beleving in de vorm van een gebrek aan rijsensatie.  Het badass karakter van de oude blade is compleet verdwenen.  De blade is verworden tot een brave borst.  Erg goede fiets , veel beter dan de vorige generatie maar tevens ook karakterloos en saai...
wil ik dat in ne sportfiets?  Nope...

wat die blade met tractioncontrol te maken heeft?  Uh...eigenlijk niks.
Maar ik bedoel maar, ...als er een fabrikant als eerste tractioncontrol gaat toepassen zal het waarschijnlijk Honda zijn.  Krijgen we helemaal een Blade die zo braaf is als een schoothondje...

Doet u mij maar liever die dikke twin die zijn achterwiel "op slot" gooit als je te snel en te vroeg terugschakelt en het gas dichtzet...
:wink:

[/pain in the ass mode]

DeWitte

[pain in the ass mode] wat is er mis met idiotensicher [/pian in the ass mode] durf hier stoer te vermelden dat 99% er wel baat zou hebben 8)
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Hakinnen

Citaat van: "Dwars"[pain in the ass mode] wat is er mis met idiotensicher [/pian in the ass mode] durf hier stoer te vermelden dat 99% er wel baat zou hebben 8)

wel mijn beste...


eigenlijk is er weinig mis met "idiotensicher" denk ik..of toch wel?

zal een voorbeeldje geven....gaat wederom over diezelfde "idiotensichere" CBR1000RR Blade..

Ik heb daar eens een hele langdurige discussie over gehad,
Die motor is zo ontzettend goed , stabiel, fijn van motorkarakter en zo gemakkelijk te rijden dat ie zonder meer in aanmerking komt voor "meest idotensichere" dikke supersport van het moment.

Denk dat de motor wellicht voor de gemiddelde rijder de meest "easy way" is om met 170+ pk te kunnen rijden,....veilig nog wel.
De motor zal je zowel qua stuur en rijgedrag alsmede qua motorkarakter niet gauw verrassen. Wannabe Rossi the easy way?  - Get a boring Blade!

Volgens Honda is die Blade de meest veilige dikke supersport die er te koop is, juist omdat ie zo hanteerbaar is.

Punt is dat het gemakkelijk hard gaan is met deze motor, de motor is zeer vergevingsgezind en helpt de rijder zelfs een beetje.
Het komt dan ook vaker voor op zo'n blade dat je op de teller kijkt en verbaasd ziet dat je veel harder gaat dan je dacht. Bochten rijden..whatever ..het lijkt allemaal vanzelf te gaan. geen vuiltje aan de lucht...

Of toch...?

Mijn punt was toendertijd namelijk dat een dergelijke motor door zijn "idiotensicherheit" eigenlijk zo veilig niet is.
Doordat het ding alles goed doet en alles vanzelf en makkelijker lijkt te gaan rij je veel harder als je normaal gesproken zou doen.  ongemerkt.

Gaat  een "gemiddelde rijder" met een qua klasse vergelijkbare fiets als een R1 of nog beter als voorbeeld een ZX10R met 140 door een snelle doordraaiende bocht in de eifel en zit ie dan volgens zijn gevoel aan de grens van zijn "kunnen" dan gaat het gas dicht en mindert de snelheid.

Zet diezelfde gemiddelde rijder op de "idiotensichere " en o zo goede Fireblade met ook doordiezelfde bocht zo'n 140km/u dan zal die rijder veel minder snel voor zijn gevoel aan "de grens van zijn kunnen zitten" en blijft het gas open en wellicht gaat ie er de volgende keer wel met 160 doorheen.

Dat wilt niet zeggen dat die fireblade een betere sportmotor is dan die R1 of ZX10,..neen, in tegenstelling,..die Fireblade is slechts veel meer "idiotensicher" waardoor het voor de gemiddelde rijder veel makkelijker is om "te" snel te rijden.

Op de ZX10R zal ie dat wel uit zijn hoofd laten, die motor is "pur sang" en heeft scheit aan zijn rijder , intimideert zelfs een beetje.  De rijder zal uit respect voor " de streken van de motor" en uit lijfsbehoud een minder hoog tempo rijden dan de rijder op de blade waarbij het dankzij die idiotensicherheit"allemaal vanzelf lijkt te gaan.

Ik ben dus van mening (en dat was de discussie toendertijd met de multitest 1000cc's )  dat die veiligheidt slecht schijn is en dat een "veilige" motor als die blade dankzij zijn "idiotensicherheit" als het ware een gevaar kan gaan vormen voor zijn berijder.  Alles gaat vanzelf, het tempo gaat omhoog en omhoog , de rijder denkt dat ie onderhand rossi is en dan volgt de grote klapper.

wellicht is het wel beter om een beetje karakter in de fietsen te laten terwille van de veiligheid?  op een motorfiets met wat "streken" ligt het tempo meestal wat lager.  

Dus wat is nu veiliger ?       De Intimiderende ZX10R of de brave Blade?

zegt u het maar....ik ben van mening dat in dit geval "de veilige fiets" in feite de "onveilige" is..

(terzijde...de Kawa ZX10R was toendertijd zonder meer de snelste en best sturende fiets die we bij hadden.  Echte sportfiets.
Ik was echter met de fireblade veel sneller dan met die ZX10R.
Dat kwam omdat ik niet de rijcapaciteiten heb om die ZX10R voor de volle honderd procent te benutten. Zodra het echt hard begon te gaan op de kawa begon ik me enigzins geintimideert te voelen door de fiets en had ik na enkele "hairy moments" zoiets van "ohhh...k*t,  zo dadelijk naait dat kawahok me echt".....gas ging dus een stukje dicht.

Op de blade daarintegen voelde ik me thuis, dat ding kon ik mee lezen en schrijven als het ware.  mijn snelheid op de blade was dan ook hoger als op de kawa.  de blade was mijn vriendje, mijn bondgenoot,  kon me alles permiteren op die fiets, ding gaf geen krimp...

Ik reed dus met de "veilige" blade veel harder dan met de Kawa ZX10R terwijl de kawa in praktijk met een betere (minder voorzichtere)rijder als ik gewoon de snellere motor is.)


uw mening maar weer beste dwars....

:wink:

Gieskes

Traction Control op motoren?? Nèh, das niks! Wat zou het voordeel in de praktijk kunnen zijn? In welke situatie zou een TC nuttig zijn? Imo zal een normale rijder een TC nooit aanspreken. Oké, met koud/nat weer breekt mijn achterwiel ook nog wel eens uit met accelleren maar dat komt omdat ik dat punt van doorspinnen dan ook op zoek en er een beetje mee speel. Wil ik dan TC? Nope.

TC zal ingrijpen als het accellererende wiel zijn grip verliest. Rechuit kan het bij iedereen wel eens gebeuren, geen probleem, heb ik geen TC voor nodig, kan geen kwaad, je voelt 't, draait je gas iets dicht en that's it!
In een bocht is het iets anders maar welke normale motorbestuurder zal in een bocht zo op de grens rijden dat ie TC nodig heeft? Circuitrijder mss? Die wil dan toch helemaal geen TC, die heeft dat glijgevoel nodig.
Voor de normale rijder zou dat eens voor kunnen komen op een gladde/vervuilde weg, dan helpt TC je ook niet meer of beter dan je eigen gevoel in je kont en de daarbij horende gas-dichtreactie. Als in zo'n glijsituatie opeens een TC in werking treedt zouden, uit schrik, velen al onderuit gaan denk ik.

Dus nee, TC is imo BS.

:?:  :!: Iets anders...waarom zit er op de motor nog steeds zo'n belachelijk simpele verlichting?

De kwaliteit is vaak ver te zoeken, lichtbeeld idem dito, veel strooilicht, geen controle op koplampafstelling en in een bocht zie je helemaal niks meer aangezien je dan de mussen uit de bomen schijnt.

Waarom op motoren, in vergelijk met auto's, die goedkope troep, of waarom geen meezwenkende verlichting, bochtenverlichting, xenon (op Sjeelski na dan), controles, eisen etc?

Is dit alleen maar een geldkwestie en blijft hierbij de veiligheid voor motorrijders achter?
oFast! Racing @ Honda CBR600FSi
Aprilia RSV 1000 R

Busaberke

Citaat van: "Hakinnen"
Citaat van: "Motzippaldy"
Citaat van: "Hakinnen"

-2 Waarom.... hebben alleen sommige 1000cc viercilinders een EXUP klep?
Weet ik ,"EXUP" is eigenlijk een Yamaha term maar het is ff het makkelijkste om aan te geven wat ik bedoel...
De EXUP kleppen in de uitlaatsystemen dragen vooral bij aan meer koppel in de lagere toeren .  Als er nu iets meer koppel in de lage toerentallen kan gebruiken zijn het wel bijvoorbeeld 600cc viercilinders.
Waarom worden er op dergelijke motoren geen EXUP kleppen toegepast en op de dikke 1000ders wel?

Denk dat alle Japanse 600SS een klep in uitlaat hebben(tegenwoordige modellen)

tell me........

Okay ..........

de R6-2006 is dus de eerste 600 mét Exup klep:

Citeer17.500 toeren!



Dat is het hallucinante maximale toerental van de nieuwe R6.

Toerental dat tot voor kort enkel voorbehouden was aan fabrieksracers, en natuurlijk hét gespreksonderwerp als het over Yamaha's nieuwste Supersport gaat. Maar in de schaduw van die duizelingwekkende toeren heeft de nieuwe YZF nog heel wat meer primeurs: dubbele injectie, tot in het oneindige instelbare vering met regelbare high en low speed ingaande demping, elektronische aansturing van de gaskleppen en een nooit eerder op een 600 cc gemonteerde EXUP-klep in de uitlaat. Allemaal aan de tand gevoeld in deze Motorwereld.
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

DeWitte

@ Haki / Gieskes met idiotensicher doelde ik; div (electr.-) hulpmiddelen die er vlgs mij allemaal zijn; zoals een TC imo echt wel voor de gemiddelde motorrijder een aanvulling kan zijn; dat een fiets als een nw Blade onveilig kan zijn doordat het allemaal zo makkelijk gaat ben ik daarentegen volledig met Haki eens :wink:

@ Gieskes idd, licht is vaak een stiefkindje; mijn Gs tot nu toe hebben allemaal Kutlicht (ware het niet dat ik op m'n huidige Adventure continue de optionele mistlampen heb branden en zo iets beter licht/zicht heb) me toenmalige Pan had superlicht op; prima zicht en met een grote knop die je met dikke handschoenen aan kon verstellen; alweer honda he?? :?  :?
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Gieskes

Citaat van: "Dwars"@ Haki / Gieskes met idiotensicher doelde ik; div (electr.-) hulpmiddelen die er vlgs mij allemaal zijn; zoals een TC imo echt wel voor de gemiddelde motorrijder een aanvulling kan zijn; dat een fiets als een nw Blade onveilig kan zijn doordat het allemaal zo makkelijk gaat ben ik daarentegen volledig met Haki eens :wink:

@ Gieskes idd, licht is vaak een stiefkindje; mijn Gs tot nu toe hebben allemaal Kutlicht (ware het niet dat ik op m'n huidige Adventure continue de optionele mistlampen heb branden en zo iets beter licht/zicht heb) me toenmalige Pan had superlicht op; prima zicht en met een grote knop die je met dikke handschoenen aan kon verstellen; alweer honda he?? :?  :?

Aangezien ik vind dat TC géén meerwaarde heeft voor de gemiddelde rijder en jij vind van wel....waarom dan wel? Wat is in jouw mening dan het nut hiervan? Wanneer zou de gemiddelde rijder er dan profijt van hebben?

Enne over dat licht...vind jij het dan een normale zaak dat je (te) veel euries neertelt voor jouw Beemer en er kutlicht op zit? Ik had gedacht dat je iets dwarser zou zijn ipv zo snel hierbij neerlegt en een optionele set mistlampen gebruikt (zaten er op zeker??)..
oFast! Racing @ Honda CBR600FSi
Aprilia RSV 1000 R

Busaberke

Citaat van: "Gieskes"
Aangezien ik vind dat TC géén meerwaarde heeft voor de gemiddelde rijder en jij vind van wel....waarom dan wel? Wat is in jouw mening dan het nut hiervan? Wanneer zou de gemiddelde rijder er dan profijt van hebben?

Ik denk dat een gemiddelde rijder juist wèl het meeste baat bij TC heeft.

Als ik naar mijn persoontje kijk, dan kom ik tot de conclusie dat mijn Busa bij nat en/of koud weer, zoals we dat hedentendage beleven, regelmatig moeite heeft om het vermogen op de weg over te brengen.

Uitstapjes van het achterwiel zijn op dagen zoals gisteren, toen de wegen in B. schoon waren, maar de berm nog besneeuwd waren, regelmatig aan de orde tijdens het accelereren.

Ik neem aan dat er best meerdere PK-pakhuis rijders zijn die op dat moment een TC-systeem weten te waarderen.
Je kunt dan i.i.g. wat meer aan het gas schroeven zonder te vrezen dat het het achterwiel een eigen leven gaat leiden.

Vergelijk het maar met de geruststellende werking van een ABS systeem.
Je kunt de capaciteiten van je motorfiets veel meer benutten omdat je niet constant een (te grote) veiligheidsmarge aanhoudt.
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Gieskes

Citaat van: "Busaberke"
Citaat van: "Gieskes"
Aangezien ik vind dat TC géén meerwaarde heeft voor de gemiddelde rijder en jij vind van wel....waarom dan wel? Wat is in jouw mening dan het nut hiervan? Wanneer zou de gemiddelde rijder er dan profijt van hebben?

Ik denk dat een gemiddelde rijder juist wèl het meeste baat bij TC heeft.

Als ik naar mijn persoontje kijk, dan kom ik tot de conclusie dat mijn Busa bij nat en/of koud weer, zoals we dat hedentendage beleven, regelmatig moeite heeft om het vermogen op de weg over te brengen.

Uitstapjes van het achterwiel zijn op dagen zoals gisteren, toen de wegen in B. schoon waren, maar de berm nog besneeuwd waren, regelmatig aan de orde tijdens het accelereren.

Ik neem aan dat er best meerdere PK-pakhuis rijders zijn die op dat moment een TC-systeem weten te waarderen.
Je kunt dan i.i.g. wat meer aan het gas schroeven zonder te vrezen dat het het achterwiel een eigen leven gaat leiden.

Vergelijk het maar met de geruststellende werking van een ABS systeem.
Je kunt de capaciteiten van je motorfiets veel meer benutten omdat je niet constant een (te grote) veiligheidsmarge aanhoudt.

Ah maar een ABS systeem is er voor de reden dat als je een paniekstop moet maken iedere (ongeoefende) rijder eerst te hard in de rem knijpt en, als hij het nog kan, daarna direkt weer lost van de schrik. Abs kan dan in zo'n situatie de hulp bieden (mss zelfs icm BAS).

TC is, zoals je al zegt, een teveel aan accelleratiekracht en dat ligt toch aan je eigen rechterhand? Je ziet toch dat het glad is, je kent de weersomstandigheden? Dan doe je toch dat tandje rustiger aan en als je dan es 't gas opendraait doe je dat (denk ik) in een redelijke rechte lijn. Is dat niet dàt beetje spelen wat motorrijden kicks maakt?
oFast! Racing @ Honda CBR600FSi
Aprilia RSV 1000 R

Busaberke

Citaat van: "Gieskes"
Citaat van: "Busaberke"
Citaat van: "Gieskes"
Aangezien ik vind dat TC géén meerwaarde heeft voor de gemiddelde rijder en jij vind van wel....waarom dan wel? Wat is in jouw mening dan het nut hiervan? Wanneer zou de gemiddelde rijder er dan profijt van hebben?

Ik denk dat een gemiddelde rijder juist wèl het meeste baat bij TC heeft.

Als ik naar mijn persoontje kijk, dan kom ik tot de conclusie dat mijn Busa bij nat en/of koud weer, zoals we dat hedentendage beleven, regelmatig moeite heeft om het vermogen op de weg over te brengen.

Uitstapjes van het achterwiel zijn op dagen zoals gisteren, toen de wegen in B. schoon waren, maar de berm nog besneeuwd waren, regelmatig aan de orde tijdens het accelereren.

Ik neem aan dat er best meerdere PK-pakhuis rijders zijn die op dat moment een TC-systeem weten te waarderen.
Je kunt dan i.i.g. wat meer aan het gas schroeven zonder te vrezen dat het het achterwiel een eigen leven gaat leiden.

Vergelijk het maar met de geruststellende werking van een ABS systeem.
Je kunt de capaciteiten van je motorfiets veel meer benutten omdat je niet constant een (te grote) veiligheidsmarge aanhoudt.

Ah maar een ABS systeem is er voor de reden dat als je een paniekstop moet maken iedere (ongeoefende) rijder eerst te hard in de rem knijpt en, als hij het nog kan, daarna direkt weer lost van de schrik. Abs kan dan in zo'n situatie de hulp bieden (mss zelfs icm BAS).

TC is, zoals je al zegt, een teveel aan accelleratiekracht en dat ligt toch aan je eigen rechterhand? Je ziet toch dat het glad is, je kent de weersomstandigheden? Dan doe je toch dat tandje rustiger aan en als je dan es 't gas opendraait doe je dat (denk ik) in een redelijke rechte lijn. Is dat niet dàt beetje spelen wat motorrijden kicks maakt?

Spelen en Kicks zeg je?
Tja, da's maar net hoe je het bekijkt.
In veel gevallen weet je de situatie goed in te schatten en gaat het goed.
Die ééne keer dat je een gladde plek op de weg niet opgemerkt hebt kan je laatst zijn ........... :?
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009