Hoofdmenu

Denktank

Gestart door DeWitte, 07 januari, 2006, 09:59:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gieskes

Citaat van: "Busaberke"
Citaat van: "Gieskes"
Citaat van: "Busaberke"
Citaat van: "Gieskes"
Aangezien ik vind dat TC géén meerwaarde heeft voor de gemiddelde rijder en jij vind van wel....waarom dan wel? Wat is in jouw mening dan het nut hiervan? Wanneer zou de gemiddelde rijder er dan profijt van hebben?

Ik denk dat een gemiddelde rijder juist wèl het meeste baat bij TC heeft.

Als ik naar mijn persoontje kijk, dan kom ik tot de conclusie dat mijn Busa bij nat en/of koud weer, zoals we dat hedentendage beleven, regelmatig moeite heeft om het vermogen op de weg over te brengen.

Uitstapjes van het achterwiel zijn op dagen zoals gisteren, toen de wegen in B. schoon waren, maar de berm nog besneeuwd waren, regelmatig aan de orde tijdens het accelereren.

Ik neem aan dat er best meerdere PK-pakhuis rijders zijn die op dat moment een TC-systeem weten te waarderen.
Je kunt dan i.i.g. wat meer aan het gas schroeven zonder te vrezen dat het het achterwiel een eigen leven gaat leiden.

Vergelijk het maar met de geruststellende werking van een ABS systeem.
Je kunt de capaciteiten van je motorfiets veel meer benutten omdat je niet constant een (te grote) veiligheidsmarge aanhoudt.

Ah maar een ABS systeem is er voor de reden dat als je een paniekstop moet maken iedere (ongeoefende) rijder eerst te hard in de rem knijpt en, als hij het nog kan, daarna direkt weer lost van de schrik. Abs kan dan in zo'n situatie de hulp bieden (mss zelfs icm BAS).

TC is, zoals je al zegt, een teveel aan accelleratiekracht en dat ligt toch aan je eigen rechterhand? Je ziet toch dat het glad is, je kent de weersomstandigheden? Dan doe je toch dat tandje rustiger aan en als je dan es 't gas opendraait doe je dat (denk ik) in een redelijke rechte lijn. Is dat niet dàt beetje spelen wat motorrijden kicks maakt?

Spelen en Kicks zeg je?
Tja, da's maar net hoe je het bekijkt.
In veel gevallen weet je de situatie goed in te schatten en gaat het goed.
Die ene keer dat je een gladde plek op de weg niet opgemerkt hebt kan je laatst zijn ........... :?

Tuurlijk, dat is 't em net. Ik denk niet dat TC je op zo'n moment recht houdt. Ik denk dat je er dan af ligt of dat je voorwiel op die gladde plek al weg is. Een gladde weg, modder, olie, diesel, ijs, sneeuw, weet ik 't wat er allemaal voor troep kan liggen. De eerste reactie is dan toch gas lossen en dan doet die TC niks meer, hou je 't gas er op denk ik dat je er af ligt. Misschien ESP een beter oplossing?  :?
oFast! Racing @ Honda CBR600FSi
Aprilia RSV 1000 R

Busaberke

Citaat van: "Gieskes"
Citaat van: "Busaberke"
Citaat van: "Gieskes"
Citaat van: "Busaberke"
Citaat van: "Gieskes"
Aangezien ik vind dat TC géén meerwaarde heeft voor de gemiddelde rijder en jij vind van wel....waarom dan wel? Wat is in jouw mening dan het nut hiervan? Wanneer zou de gemiddelde rijder er dan profijt van hebben?

Ik denk dat een gemiddelde rijder juist wèl het meeste baat bij TC heeft.

Als ik naar mijn persoontje kijk, dan kom ik tot de conclusie dat mijn Busa bij nat en/of koud weer, zoals we dat hedentendage beleven, regelmatig moeite heeft om het vermogen op de weg over te brengen.

Uitstapjes van het achterwiel zijn op dagen zoals gisteren, toen de wegen in B. schoon waren, maar de berm nog besneeuwd waren, regelmatig aan de orde tijdens het accelereren.

Ik neem aan dat er best meerdere PK-pakhuis rijders zijn die op dat moment een TC-systeem weten te waarderen.
Je kunt dan i.i.g. wat meer aan het gas schroeven zonder te vrezen dat het het achterwiel een eigen leven gaat leiden.

Vergelijk het maar met de geruststellende werking van een ABS systeem.
Je kunt de capaciteiten van je motorfiets veel meer benutten omdat je niet constant een (te grote) veiligheidsmarge aanhoudt.

Ah maar een ABS systeem is er voor de reden dat als je een paniekstop moet maken iedere (ongeoefende) rijder eerst te hard in de rem knijpt en, als hij het nog kan, daarna direkt weer lost van de schrik. Abs kan dan in zo'n situatie de hulp bieden (mss zelfs icm BAS).

TC is, zoals je al zegt, een teveel aan accelleratiekracht en dat ligt toch aan je eigen rechterhand? Je ziet toch dat het glad is, je kent de weersomstandigheden? Dan doe je toch dat tandje rustiger aan en als je dan es 't gas opendraait doe je dat (denk ik) in een redelijke rechte lijn. Is dat niet dàt beetje spelen wat motorrijden kicks maakt?

Spelen en Kicks zeg je?
Tja, da's maar net hoe je het bekijkt.
In veel gevallen weet je de situatie goed in te schatten en gaat het goed.
Die ene keer dat je een gladde plek op de weg niet opgemerkt hebt kan je laatst zijn ........... :?

Tuurlijk, dat is 't em net. Ik denk niet dat TC je op zo'n moment recht houdt. Ik denk dat je er dan af ligt of dat je voorwiel op die gladde plek al weg is. Een gladde weg, modder, olie, diesel, ijs, sneeuw, weet ik 't wat er allemaal voor troep kan liggen. De eerste reactie is dan toch gas lossen en dan doet die TC niks meer, hou je 't gas er op denk ik dat je er af ligt. Misschien ESP een beter oplossing?  :?

ESP?
Kan dat met slechts 2 wielen, dan?
Volgens mij heb je er dan toch 3 of 4 nodig, maar ik wordt op dit gebied natuurlijk nauwelijks door enige kennis geremd :mrgreen:
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Gieskes

Citaat van: "Busaberke"
ESP?
Kan dat met slechts 2 wielen, dan?
Volgens mij heb je er dan toch 3 of 4 nodig, maar ik wordt op dit gebied natuurlijk nauwelijks door enige kennis geremd :mrgreen:

Zijwieltjes icm ESP dan??  :?
oFast! Racing @ Honda CBR600FSi
Aprilia RSV 1000 R

Busaberke

Citaat van: "Gieskes"
Citaat van: "Busaberke"
ESP?
Kan dat met slechts 2 wielen, dan?
Volgens mij heb je er dan toch 3 of 4 nodig, maar ik wordt op dit gebied natuurlijk nauwelijks door enige kennis geremd :mrgreen:

Zijwieltjes icm ESP dan??  :?

mja ........... dat kan, maar dan krijg je van die Japanse BMW K1200 LT toestanden, dus dan opteer ik voor TC!
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Gieskes

Citaat van: "Busaberke"
Citaat van: "Gieskes"
Citaat van: "Busaberke"
ESP?
Kan dat met slechts 2 wielen, dan?
Volgens mij heb je er dan toch 3 of 4 nodig, maar ik wordt op dit gebied natuurlijk nauwelijks door enige kennis geremd :mrgreen:

Zijwieltjes icm ESP dan??  :?

mja ........... dat kan, maar dan krijg je van die Japanse BMW K1200 LT toestanden, dus dan opteer ik voor TC!

:thumbsup:  :stupid:
oFast! Racing @ Honda CBR600FSi
Aprilia RSV 1000 R

DeWitte

deze discussie is wel aardig :wink: maar wat de opzet was (ja ik weet ut ben een zeverbeer :twisted: ) is om technische on-mogelijkheden te bespreken;

dus ff terug on-topic; is zo'n TC te bouwen/te leveren; vlgs mijn bescheiden mening werkte het bij de Pan op de sensoren van het ABS :? dus module scoren bij een sloop/drin friemele en klaar???
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

WhomBom

ik had voor de brommer es n ideetje  :twisted:

echt n kwaadaardig plan, maar n plan nonetheless, dat ik graag op mn motor zou hebben, ware t niet dat ik toch n beetje bang ben voor de politie  :roll:

Heel vaak ben ik wat aan t tuffen, en dan komt weer zon debiel die opeens jouw weghelft opkomt, nog snel effe voor je duikt terwijl je voorrang hebt enz enz. Normaal kan ik daar redelijk mee leven, maar als ik met dit weer toch stevig de rem in moet ben ik niet zo happy  :?

Mijn plan was dus, om n buisje aan een kant dicht te maken, met een klein gaatje waar twee draadjes doorkunnen, aan de binnenkant een kapotgeslagen peertje, en de draadjes aan sluiten op je toeterknopje ofzo, dan t buisje voor n stukje vullen met kruit, en n projectiel erachteraan duwen. Dit geheel bevestig je dan op snode wijze onder je koplamp ofzo.

Als dan weer zon &*% debiel komt, toeter je effe, t gloeidraadje gaat gloeien, t kruit gaat branden (hoop je dan) en enfin, met n beetje geluk heeft die nutte opel een gat erbij, maar deze keer es niet door roest  :twisted:

maarja, ik wil er niet meteen een oorlogs-schip van maken, en bij mis-mikken wil ik ook niet meteen iemand vermoorden, al is t een opel rijder...
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."

Busaberke

Citaat van: "WhomBom"ik had voor de brommer es n ideetje  :twisted:

....................
....................
....................

Mijn plan was dus, om n buisje aan een kant dicht te maken, met een klein gaatje waar twee draadjes doorkunnen, aan de binnenkant een kapotgeslagen peertje, en de draadjes aan sluiten op je toeterknopje ofzo, dan t buisje voor n stukje vullen met kruit, en n projectiel erachteraan duwen. Dit geheel bevestig je dan op snode wijze onder je koplamp ofzo.

Als dan weer zon &*% debiel komt, toeter je effe, t gloeidraadje gaat gloeien, t kruit gaat branden (hoop je dan) en enfin, met n beetje geluk heeft die nutte opel een gat erbij, maar deze keer es niet door roest  :twisted:

:rofl:

jij zou een mooie aanvulling zijn voor het Joe- Bar team!
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

DeWitte

Citaat van: "WhomBom"ik had voor de brommer es n ideetje  :twisted:

echt n kwaadaardig plan, .................


maarja, ik wil er niet meteen een oorlogs-schip van maken, en bij mis-mikken wil ik ook niet meteen iemand vermoorden, al is t een opel rijder...

:shock: zoiets en dan anders; elektrieke verstelling van je shockdemper; de mijne achter kan ik middels een draaiknop tig x verstellen; knoppie op ut stuur zou wel makkelijk zijn :? nee wil ut nie kopen :? iemand een ideetje bijv. electromotortje erop friemelen :shock:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Hakinnen

Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "WhomBom"ik had voor de brommer es n ideetje  :twisted:

echt n kwaadaardig plan, .................


maarja, ik wil er niet meteen een oorlogs-schip van maken, en bij mis-mikken wil ik ook niet meteen iemand vermoorden, al is t een opel rijder...

:shock: zoiets en dan anders; elektrieke verstelling van je shockdemper; de mijne achter kan ik middels een draaiknop tig x verstellen; knoppie op ut stuur zou wel makkelijk zijn :? nee wil ut nie kopen :? iemand een ideetje bijv. electromotortje erop friemelen :shock:

K1200S

:wink:

DeWitte

Citaat van: "Hakinnen"
Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "WhomBom"ik had voor de brommer es n ideetje  :twisted:

echt n kwaadaardig plan, .................


maarja, ik wil er niet meteen een oorlogs-schip van maken, en bij mis-mikken wil ik ook niet meteen iemand vermoorden, al is t een opel rijder...

:shock: zoiets en dan anders; elektrieke verstelling van je shockdemper; de mijne achter kan ik middels een draaiknop tig x verstellen; knoppie op ut stuur zou wel makkelijk zijn :? nee wil ut nie kopen :? iemand een ideetje bijv. electromotortje erop friemelen :shock:

K1200S

:wink:

nee, zoals gezegd ik wil nix kopen; zoek een techneut/genie die dat " fisternulle" kan 8)
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

May Day

Citaat van: "Gieskes"Traction Control op motoren?? Nèh, das niks! Wat zou het voordeel in de praktijk kunnen zijn? In welke situatie zou een TC nuttig zijn? ...
Circuitrijder mss? Die wil dan toch helemaal geen TC, die heeft dat glijgevoel nodig. Voor de normale rijder zou dat eens voor kunnen komen op een gladde/vervuilde weg, dan helpt TC je ook niet meer of beter dan je eigen gevoel in je kont en de daarbij horende gas-dichtreactie. Als in zo'n glijsituatie opeens een TC in werking treedt zouden, uit schrik, velen al onderuit gaan denk ik...
Dat is nu juist waarom het op een straatfiets nuttig kan zijn. Gas dicht bij een glijdend achterwiel veroorzaakt de meeste highsiders. En dat is nu juist wat 99% van de motorrijders doet als 'paniek'-reactie. Bovendien heb je volgens mij een verkeerd beeld van TC. Het is niet zo dat het bruut inzet. Je vermogen wordt gewoon langzaam afgeroomd, hetzij door het ontstekingstijdstip te wijzigen, hetzij door de injectie langzaam minder te laten inspuiten, hetzij door 1 of meer cilinders uit te schakelen. Ook op circuit is het zeker nodig, maar niet voor de dagjesmensen zoals ik. In de MOTOGP is bijvoorbeeld iedere motor voorzien van TC, dat zal niet voor niets zijn he.
edenon: 15 + 16 maart
Pannoniaring: 18 t/m 20 mei
Zolder: 23 juli
Spa-francorchamps: 13 + 14 aug
Assen: waarschijnlijk juni
Brno: waarschijnlijk oktober

Gieskes

Citaat van: "May Day"
Citaat van: "Gieskes"Traction Control op motoren?? Nèh, das niks! Wat zou het voordeel in de praktijk kunnen zijn? In welke situatie zou een TC nuttig zijn? ...
Circuitrijder mss? Die wil dan toch helemaal geen TC, die heeft dat glijgevoel nodig. Voor de normale rijder zou dat eens voor kunnen komen op een gladde/vervuilde weg, dan helpt TC je ook niet meer of beter dan je eigen gevoel in je kont en de daarbij horende gas-dichtreactie. Als in zo'n glijsituatie opeens een TC in werking treedt zouden, uit schrik, velen al onderuit gaan denk ik...
Dat is nu juist waarom het op een straatfiets nuttig kan zijn. Gas dicht bij een glijdend achterwiel veroorzaakt de meeste highsiders. En dat is nu juist wat 99% van de motorrijders doet als 'paniek'-reactie.

Gas dicht betekend ook direkt dat een TC niks meer terug te regelen heeft, zoals jij al zegt (en ik ook al eerder), diezelfde 99% heeft er dus niks aan

Bovendien heb je volgens mij een verkeerd beeld van TC.

Nee hoor, ikke niet

Het is niet zo dat het bruut inzet. Je vermogen wordt gewoon langzaam afgeroomd, hetzij door het ontstekingstijdstip te wijzigen, hetzij door de injectie langzaam minder te laten inspuiten, hetzij door 1 of meer cilinders uit te schakelen.

Maar alleen als er iets te regelen valt, dus zolang er vermogen gevraagd wordt en het gas opengedraaid is.

Ook op circuit is het zeker nodig, maar niet voor de dagjesmensen zoals ik.

Dat zeg ik toch al heel de tijd?!

In de MOTOGP is bijvoorbeeld iedere motor voorzien van TC, dat zal niet voor niets zijn he.


Euhm....nee, hoeveel pk's hebben die fietsen? De kunst om die pk's op het asfalt te krijgen is waar 't om draait echter is het de grens van mechanische grip met zo'n berg aan vermogen snel bereikt dus...TC is de enige die de teugels nog wat terug kan nemen.

Ik ben nog steeds niet overtuigd dat 't voor de gemiddelde straatrijder enig nut heeft om TC te hebben? Tis heel simpel om een fiets mét ABS af-fabriek uit te rusten met TC, das enkel wat software aanpassen en je hebt een mooi nuttig marketinggereedschap voor een totaal onnuttig systeem.

Mijn idee  :?



oFast! Racing @ Honda CBR600FSi
Aprilia RSV 1000 R

May Day

Citaat van: "Gieskes"
Citaat van: "May Day"
Citaat van: "Gieskes"Traction Control op motoren?? Nèh, das niks! Wat zou het voordeel in de praktijk kunnen zijn? In welke situatie zou een TC nuttig zijn? ...
Circuitrijder mss? Die wil dan toch helemaal geen TC, die heeft dat glijgevoel nodig. Voor de normale rijder zou dat eens voor kunnen komen op een gladde/vervuilde weg, dan helpt TC je ook niet meer of beter dan je eigen gevoel in je kont en de daarbij horende gas-dichtreactie. Als in zo'n glijsituatie opeens een TC in werking treedt zouden, uit schrik, velen al onderuit gaan denk ik...
Dat is nu juist waarom het op een straatfiets nuttig kan zijn. Gas dicht bij een glijdend achterwiel veroorzaakt de meeste highsiders. En dat is nu juist wat 99% van de motorrijders doet als 'paniek'-reactie.

Gas dicht betekend ook direkt dat een TC niks meer terug te regelen heeft, zoals jij al zegt (en ik ook al eerder), diezelfde 99% heeft er dus niks aan

Dat is veel te kort door de bocht, zie hieronder

Bovendien heb je volgens mij een verkeerd beeld van TC.

Nee hoor, ikke niet

Volgens mij wel. Zoals ik al zei, het vermogen wordt langzaam afgeroomd. En dat maakt wel degelijk veel uit voor de kans op een highsider of het gas dichtgedraaid wordt (lees: vertragingskracht op het wiel) of de TC ingrijpt en langzaam het vermogen terugbrengt (lees: nog altijd acceleratiekrachten op het wiel)

Het is niet zo dat het bruut inzet. Je vermogen wordt gewoon langzaam afgeroomd, hetzij door het ontstekingstijdstip te wijzigen, hetzij door de injectie langzaam minder te laten inspuiten, hetzij door 1 of meer cilinders uit te schakelen.

Maar alleen als er iets te regelen valt, dus zolang er vermogen gevraagd wordt en het gas opengedraaid is.

Ook op circuit is het zeker nodig, maar niet voor de dagjesmensen zoals ik.

Dat zeg ik toch al heel de tijd?!

Dan zal ik je verkeerd begrepen hebben.

In de MOTOGP is bijvoorbeeld iedere motor voorzien van TC, dat zal niet voor niets zijn he.


Euhm....nee, hoeveel pk's hebben die fietsen? De kunst om die pk's op het asfalt te krijgen is waar 't om draait echter is het de grens van mechanische grip met zo'n berg aan vermogen snel bereikt dus...TC is de enige die de teugels nog wat terug kan nemen.

Ik ben nog steeds niet overtuigd dat 't voor de gemiddelde straatrijder enig nut heeft om TC te hebben? Tis heel simpel om een fiets mét ABS af-fabriek uit te rusten met TC, das enkel wat software aanpassen en je hebt een mooi nuttig marketinggereedschap voor een totaal onnuttig systeem.

Mijn idee  :?


Nou, die fietsen hebben inderdaad wat meer vermogen, maar ook wat andere vering en banden dan een standaard zx10r waar de gemiddelde schuurbandkneeslidercoureur een circuitdag mee doet. De verhouding grip/vermogen zal dus wel eens aardig bij elkaar in de buurt kunnen komen. Ik weet wel dat als ik op zo'n modern literkanon het circuit op ga, dat ik TC waarschijnlijk wel kan waarderen.

Ik durf erom te wedden dat we binnen 3 jaar de eerste standaard fietsen met TC in de showroom zullen zien staan. Kijk bijvoorbeeld maar naar de slipper clutch, die is nu ook al bijna standaard op de ss machines terwijl het een paar jaar geleden nog voorbehouden was aan peperdure racekanonnen.


edenon: 15 + 16 maart
Pannoniaring: 18 t/m 20 mei
Zolder: 23 juli
Spa-francorchamps: 13 + 14 aug
Assen: waarschijnlijk juni
Brno: waarschijnlijk oktober

Gieskes

Volgens mij zitten wij wel op één lijn over het doel van het systeem en het nut ervan, alleen denk ik dat onze definitie van 'de gemiddelde rijder' verschilt.  :wink:
oFast! Racing @ Honda CBR600FSi
Aprilia RSV 1000 R