Groter tandwiel achter

Gestart door PatSpinner, 09 februari, 2006, 09:08:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PatSpinner

Hallo,

Ik heb nu een 14-er tandwiel voor en een 39er achter. Nu wil ik graag achter een groter tandwiel (3 tandjes meer). De goedkoper oplossing was een kleiner voor, maar dan vreet ie mijn brug op (heb ik me laten vertellen). Dus dan maar voor een groter achterblad.

Nu is mijn vraag : Dien je dan ook je ketting te vervangen (blad en ketting zijn nog nieuw) ivm lengte, of haal je het verschil van 3 tandjes meer achter net zonder een langere ketting aan te schaffen? Hoe kan je daar het beste achterkomen?
..Listen!...........It's getting closer.....Can you hear me?  8)

karz

Door iemand te vragen die hetzelfde ooit gedaan heeft ;)

Ik heb er zelf achter ook ooit 3 tandjes bijgezet.

Dit ging met dezelfde ketting, maar ik moet erbij zeggen dat die met de originele setting erg ver in de spanners staat. M.a.w. Die ketting is eigenlijk een schakeltje te lang.

Dus als je nu je achterwiel relatief ver naar achter hebt staan en de ketting staat niet retestrak, dan zal het wel lukken met je originele ketting. Alleen zal je wiel dan wat verder naar voren komen, maar dit maakt niets uit.

Wat het ,eventueel vervangen van je voortandwiel door een kleiner exemplaar ,betreft moet je gewoon effe kijken hoe het zit met je achterbrug. In mijn geval gaat de ketting inderdaad in de brug vreten, maar dat hoeft bij jou niet zo te zijn.

Ik ben overigens weer terug naar de originele setting. Ik vond de trekkracht niet echt denderend toegenomen en ik vond de verhoudingen niet echt lekker meer zeg maar.

Wat ook een reden was om terug te gaan is de manier waarop de snelheid gemeten wordt. Bij mij dus via een sensor bij het voortandwiel. Met een groter achtertandwiel moet je voortandwiel meer omwentelingen maken voor dezelfde snelheid te krijgen. Maw. Je KM teller geeft altijd een te hoge snelheid aan, en nog erger, je KM stand loopt sneller op :shock:
Daar heb je wel setjes voor omdat op te heffen maar die zijn niet goedkoop. Je kan natuurlijk ook de sensor loshalen en een GPS gebruiken voor snelheids meting. Blijft je KM stand ook lekker jong ;)
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

PatSpinner

Citaat van: "karz"Door iemand te vragen die hetzelfde ooit gedaan heeft ;)

Ik heb er zelf achter ook ooit 3 tandjes bijgezet.

Dit ging met dezelfde ketting, maar ik moet erbij zeggen dat die met de originele setting erg ver in de spanners staat. M.a.w. Die ketting is eigenlijk een schakeltje te lang.

Dus als je nu je achterwiel relatief ver naar achter hebt staan en de ketting staat niet retestrak, dan zal het wel lukken met je originele ketting. Alleen zal je wiel dan wat verder naar voren komen, maar dit maakt niets uit.

Wat het ,eventueel vervangen van je voortandwiel door een kleiner exemplaar ,betreft moet je gewoon effe kijken hoe het zit met je achterbrug. In mijn geval gaat de ketting inderdaad in de brug vreten, maar dat hoeft bij jou niet zo te zijn.

Ik ben overigens weer terug naar de originele setting. Ik vond de trekkracht niet echt denderend toegenomen en ik vond de verhoudingen niet echt lekker meer zeg maar.

Wat ook een reden was om terug te gaan is de manier waarop de snelheid gemeten wordt. Bij mij dus via een sensor bij het voortandwiel. Met een groter achtertandwiel moet je voortandwiel meer omwentelingen maken voor dezelfde snelheid te krijgen. Maw. Je KM teller geeft altijd een te hoge snelheid aan, en nog erger, je KM stand loopt sneller op :shock:
Daar heb je wel setjes voor omdat op te heffen maar die zijn niet goedkoop. Je kan natuurlijk ook de sensor loshalen en een GPS gebruiken voor snelheids meting. Blijft je KM stand ook lekker jong ;)

Aha okee daar kan ik wel iets mee. Heb jij een moment slutel ? Of heb je je achterwiel op gevoel vastgedraaid? Mijn ketting staat idd vrij ver naar achteren en ik heb ruimte met de speling. Ik ga dan toch eens een 41 of 42er proberen. Verder wordt mijn snelheid bij het achterwiel gemeten, dus ik heb dat probleem niet.
..Listen!...........It's getting closer.....Can you hear me?  8)

karz

Citaat van: "PatSpinner"
Citaat van: "karz"Door iemand te vragen die hetzelfde ooit gedaan heeft ;)

Ik heb er zelf achter ook ooit 3 tandjes bijgezet.

Dit ging met dezelfde ketting, maar ik moet erbij zeggen dat die met de originele setting erg ver in de spanners staat. M.a.w. Die ketting is eigenlijk een schakeltje te lang.

Dus als je nu je achterwiel relatief ver naar achter hebt staan en de ketting staat niet retestrak, dan zal het wel lukken met je originele ketting. Alleen zal je wiel dan wat verder naar voren komen, maar dit maakt niets uit.

Wat het ,eventueel vervangen van je voortandwiel door een kleiner exemplaar ,betreft moet je gewoon effe kijken hoe het zit met je achterbrug. In mijn geval gaat de ketting inderdaad in de brug vreten, maar dat hoeft bij jou niet zo te zijn.

Ik ben overigens weer terug naar de originele setting. Ik vond de trekkracht niet echt denderend toegenomen en ik vond de verhoudingen niet echt lekker meer zeg maar.

Wat ook een reden was om terug te gaan is de manier waarop de snelheid gemeten wordt. Bij mij dus via een sensor bij het voortandwiel. Met een groter achtertandwiel moet je voortandwiel meer omwentelingen maken voor dezelfde snelheid te krijgen. Maw. Je KM teller geeft altijd een te hoge snelheid aan, en nog erger, je KM stand loopt sneller op :shock:
Daar heb je wel setjes voor omdat op te heffen maar die zijn niet goedkoop. Je kan natuurlijk ook de sensor loshalen en een GPS gebruiken voor snelheids meting. Blijft je KM stand ook lekker jong ;)

Aha okee daar kan ik wel iets mee. Heb jij een moment slutel ? Of heb je je achterwiel op gevoel vastgedraaid? Mijn ketting staat idd vrij ver naar achteren en ik heb ruimte met de speling. Ik ga dan toch eens een 41 of 42er proberen. Verder wordt mijn snelheid bij het achterwiel gemeten, dus ik heb dat probleem niet.

Ducati he, toch dat kleine verschil ;).
In eerste instantie heb ik een momentsleutel gebruikt , deze had ik geleend van busabear. Maar ik heb dat achterwiel er nog zovaak uitgehad nadat ik de sleutel heb teruggegeven, dat ik dat later op gevoel gedaan heb. Ik heb wel een grotere ratel en doppen voor de grotere maten zeg naar.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Gieskes

Hey Pat, weet je wel zeker dat je dit wilt doen??

Die brommer is nog nieuw en loopt toch prima, ik zou 't me toch nog es ff goed overdenken voor ik aan de overbrenging begon te kloten. En zoals Karz al schreef, meestal valt dit tegen achteraf.

Momsleutelke heb ik ook nog wel als je toch de stijfkop wilt uithangen  :wink:
oFast! Racing @ Honda CBR600FSi
Aprilia RSV 1000 R

Hakinnen

Citaat van: "PatSpinner"Hallo,

Ik heb nu een 14-er tandwiel voor en een 39er achter. Nu wil ik graag achter een groter tandwiel (3 tandjes meer). De goedkoper oplossing was een kleiner voor, maar dan vreet ie mijn brug op (heb ik me laten vertellen). Dus dan maar voor een groter achterblad.

Nu is mijn vraag : Dien je dan ook je ketting te vervangen (blad en ketting zijn nog nieuw) ivm lengte, of haal je het verschil van 3 tandjes meer achter net zonder een langere ketting aan te schaffen? Hoe kan je daar het beste achterkomen?

-Neen, je hoeft geen nieuwe ketting
-Ja, het kan / of je het verschil haalt van de "drie tandjes" meer kun je eenvoudig controleren door het simpelweg te meten. (ik denk dat je het wel haalt)
- Je hebt geen moment sleutel nodig om de as van je achterwiel weer vast te zetten (waarschijnlijk wel "hamer en beitel" om je achtertandwiel los te krijgen als die Italiaanen weer es te veel met Loc-tite gespeeld hebben  :shock:  :lol:  :wink: )
Achteras gewoon op gevoel aandraaien en "vast is vast"...niet knetterhard aantrekken met de grootste sleutel die je kunt vinden...

Maaruh...waarom zou je dat uberhaupt doen...een 749 staat standaard okay gegeard...

Bovendien........................is het ne Duc,  en die moet je "the Ducati twin way""van uit de kelder rijden" en niet als ne vierpits japanner in de toeren.

14-39 will do the job voor de 749.  Don't like it....Get a 998

succes ermee..... :wink: :wink:

PatSpinner

Citaat van: "Gieskes"Hey Pat, weet je wel zeker dat je dit wilt doen??

Die brommer is nog nieuw en loopt toch prima, ik zou 't me toch nog es ff goed overdenken voor ik aan de overbrenging begon te kloten. En zoals Karz al schreef, meestal valt dit tegen achteraf.

Momsleutelke heb ik ook nog wel als je toch de stijfkop wilt uithangen  :wink:

Hehehe jullie hebben me vooralsnog even tot halt geroepen.. Maaaaar ik wil zo graag nog meer power onderin...Ik rij nooit top toeren of tegen de top aan(?)

P
..Listen!...........It's getting closer.....Can you hear me?  8)

karz

Citaat van: "PatSpinner"
Citaat van: "Gieskes"Hey Pat, weet je wel zeker dat je dit wilt doen??

Die brommer is nog nieuw en loopt toch prima, ik zou 't me toch nog es ff goed overdenken voor ik aan de overbrenging begon te kloten. En zoals Karz al schreef, meestal valt dit tegen achteraf.

Momsleutelke heb ik ook nog wel als je toch de stijfkop wilt uithangen  :wink:

Hehehe jullie hebben me vooralsnog even tot halt geroepen.. Maaaaar ik wil zo graag nog meer power onderin...Ik rij nooit top toeren of tegen de top aan(?)

P

There's no substitute for cubic inches !! Dusse 998 ;)

Ik weet zeker dat een groter tandwiel je niet het gevoel van meer koppel onderin zal geven, dat gaf het mij ook niet. Het zal wel zo zijn, maar je motor klimt ook sneller in de toeren, en je rijdt altijd hoger in de toeren. Waardoor je dat lekker voort-bok-met-140km-met-3500rpm-gevoel niet meer hebt.
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

WhomBom

mn pa heeft dat met zn RF ook es gedaan, die vond het ook niks..
"ja gvd, hij loopt maar alleen langzamer, hij trekt niet harder" was zn commentaar  :wink:
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."