Hoofdmenu

Jon Ekerold.

Gestart door Road Racing Tonnie, 19 april, 2006, 21:28:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Road Racing Tonnie

Gezien mijn meer dan normale bezetenheid, voor de wegracesport, wordt mij regelmatig de vraag gesteld, "Tonnie wat is in jou beleving, een groot  karakter coureur geweest, of waar was je een grote fan van"
Nou dan is mijn antwoordt steevast, dat was de Zuid Afrika geboren Jon Ekerold, geboren op 8-10-49, heb weinig coureurs gezien, die met zoveel tegenslag te kampen kregen, maar altijd strijdend op de renpiste.
Jon die op jonge leeftijd is begonnen met het racen, in zijn geboorteland, nadat hij op 15 jarige leeftijd de school had verlaten, om te gaan werken voor zijn grote droom, een racer, en in 1968 was het zover, dat hij zijn eerste race reed, en nadat hij in de loop der jaren, alles al gewonnen had, heeft hij de grote stap gemaakt, en zijn koffers gepakt, en te verhuizen naar Engeland, en van daaruit met een oude bus, de continetale circuits afstruinde, helemaal alleen, en bij zijn eerste Europesche wedstrijd in frankrijk, kwam hij ten val, en heeft daarbij zijn duim, in het voorwiel gekregen, en een amputatie volgde, maar na twee dagen heeft Jon het ziekenhuis verlaten, en in zijn uppie weer naar huis gereden.
De week erop  was er de GP van Oostenrijk, maar Jon kon zich daarvoor niet inschrijven, toch ging hij er heen, hopende op een start, en na heel veel praten, mocht hij een paar trainingsronden rijden, en jullie raden het al, iedereen was met stomheid geslagen, wat een klasse, spreidde hij daar ten toon, en was voor hem het ijs gebroken, en mocht hij aan de wedstrijd deelnemen, en dan te bedenken, dat hij alles op eigen houtje moest regelen, eten-sleutelen enz enz.
De wedstrijd verliep voor het karaktermens, meer dan goed, op 1 na, reed hij iedereen het snot voor de ogen, m.a.w een fantastische tweede plaats, en was zijn naam voorgoed gevestigd, wat natuurlijk niet inhield, dat voor hem de zon volop ging schijnen, verre van dat, want hij kon er nauwelijks van leven, en heeft hij heel vaak echt honger geleden, daar zijn motor het geld opslokte aan onderdelen, en was hij vaak moederziel alleen, op de lange verre reizen, maar Jon was een echt broodrijder, en overal verscheen hij aan de start, wat inhield dat hij ook giga veel klappers heeft gemaakt, zoals b.v. in Raalte, waar hij twee gebroken schouderbladen opliep, maar evenzo vrolijk enkele weken later aan de start stond bij de GP van Yugoslavie.
later is hij bevriend geraakt met de zeer bekende driver Tom Herron, maar helaas is zijn beste vriend in 1979 verongelukt.
Toch kunnen we er ook een Hollands tintje aan geven, daar Jon enkele jaren is gesponsord door de Fa Opstalan, een dakplaten fa, uit Brabant.
Daarna heeft Jon zich in Duitsland gevestigd, op voor de Fa Solitude te gaan rijden, wat uiteindelijk resulteerde in het Werledkampioen worden in 1980, velen zullen zich nog wel de titanen strijd herinneren, wat ging tussen Anton Mang en Jon Ekerold, die nauwelijks kon lopen vanwege een eerdere valpartij.
Vele jaren later heeft Jon een boek geschreven over zijn vele ups, maar misschien nog wel meer downs, in zijn racecarriere, het zou zeer zinvol zijn, dat de hedendaagse coureurs, dit boek eens gingen lezen, en dan tot de conclusie komen, dat het racevak, neit alleen uit glitter en glamour bestaat, maar door keihard afzien, en dan toch puur op karakter doorgaan, de pijn verbijtende, zich zo proberen omhoog te werken.
Maar helaas vooralsnog voorzie ik dat helaas niet gebeuren, en zullen wij genoegen moeten nemen, met een strijd op het tweede plan, ook op langere termijn,jammer.
Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

DeWitte

:shock: een wandelende race-encyclopedie die Tonnie :worship-cool:

:thumbsup:

we want more  8) achterhoekvertaling=wij willen meer van dit soort verhalen :wink:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Road Racing Tonnie

Citaat van: "Dwars":shock: een wandelende race-encyclopedie die Tonnie :worship-cool:

:thumbsup:

we want more  8) achterhoekvertaling=wij willen meer van dit soort verhalen :wink:

:lol:  :lol:  :lol:  :lol: komt goed, heb er nog wel een paar :wink:
Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

Hakinnen

mooi verhaal Tonnie

de hedendaagse Ekorold heet imo Ruben Xaus.

die liep l(nou ja lopen?) laatst ook weer es op krukken naar zijn motor om vervolgens een supertijd neer te zetten in de vrije training.  lopen kunnen ze niet fatsoendelijk, rijden wel..   :wink:

Busaberke

Citaat van: "Hakinnen"mooi verhaal Tonnie

de hedendaagse Ekorold heet imo Ruben Xaus.

die liep l(nou ja lopen?) laatst ook weer es op krukken naar zijn motor om vervolgens een supertijd neer te zetten in de vrije training.  lopen kunnen ze niet fatsoendelijk, rijden wel..   :wink:

Ik moet die Xaus niet  :?
IMO heeft 'ie in z'n wilde en hachelijke acties al teveel andere coureurs meegesleept.
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Hakinnen

Citaat van: "Busaberke"
Citaat van: "Hakinnen"mooi verhaal Tonnie

de hedendaagse Ekorold heet imo Ruben Xaus.

die liep l(nou ja lopen?) laatst ook weer es op krukken naar zijn motor om vervolgens een supertijd neer te zetten in de vrije training.  lopen kunnen ze niet fatsoendelijk, rijden wel..   :wink:

Ik moet die Xaus niet  :?
IMO heeft 'ie in z'n wilde en hachelijke acties al teveel andere coureurs meegesleept.

That's SBK. Tenminste racen en niet dat ultrasteriele  cleane ala MotoGP

Busaberke

Citaat van: "Hakinnen"
Citaat van: "Busaberke"
Citaat van: "Hakinnen"mooi verhaal Tonnie

de hedendaagse Ekorold heet imo Ruben Xaus.

die liep l(nou ja lopen?) laatst ook weer es op krukken naar zijn motor om vervolgens een supertijd neer te zetten in de vrije training.  lopen kunnen ze niet fatsoendelijk, rijden wel..   :wink:

Ik moet die Xaus niet  :?
IMO heeft 'ie in z'n wilde en hachelijke acties al teveel andere coureurs meegesleept.

That's SBK. Tenminste racen en niet dat ultrasteriele  cleane ala MotoGP

Dat ben ik in zoverre met je eens, dat ik wel vind dat men geen "de dood of de gladiolen- acties" moet uithalen waar anderen de dupe van zijn.
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Road Racing Tonnie

Nou hier dan een foto, van de karaktercoureur Jon Ekerold, deze foto is van de races in raalte waar hij beide sleutelbenen brak, maar evenzo vrolijk enkel weken later weer aan de startstreep stond bij de GP van Yougoslavie
Het leven is te kort om met wat anders te rijden
Ineens weet IEDEREEN het, HAYABUSA
Al jaren besmet met een virus, hetende
**********Raceritis**********

DeWitte

tering ziet die gast eruit  :shock:  :shock:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away