R 1200 GS voorvork systeem

Gestart door WhomBom, 19 april, 2006, 21:38:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WhomBom

Net voor mn pa wat rond t neuzen bij de beemer divisie (ja echt), en toen zag ik dit mooie tekeningetje van t "extreem leichtbau" frame van de gs 1200 (leicht bij n beemer  :roll: ) maar wat me daarbij opviel was t voor veer systeem  :whipping:   lijkt mij n girder voorvork, niet?



en wat zijn eigenlijk de nadelen van zo'n girder vork? Ik weet dat ie bijv. ook in de britten bike werd toegepast, en met succes. Hij duikt niet als je remt, maar zou bij hobbeltjes wat slechter zijn, dus kan ik me niet voorstellen dat bee em wee zon apparaat uitgerekend in een gs gaat lepelen.
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."

Hakinnen

do not ask Hakki :oops:

ik ben er niet in bijzonder in thuis dat BMW voorvorksysteem. Ik weet wel dat e.a een aparte benadering qua afstellingen vereist.

Alhoewel het niet "mijn ding" is moet ik me er toch eens in gaan verdiepen en er eens wat mee gaan "klooien".
Er bestaat tenslotte schijnbaar nog meer dan supersports en racers werd mij laatst medegedeeld!

Toch heb ik voorlopig zoiets van ..."schoenmaker...blijf bij je..."ale.

:wink:

Busaberke

IMO is dit veersysteem weer een duidelijk voorbeeld hoe BMW ten koste van alles motorfietsen wil bouwen met technieken die in auto's thuis horen.
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

May Day

Ik heb zo'n 100.000 km met dit systeem (telelever) gereden. Het voordeel is dat de veerweg behouden blijft tijdens het remmen. Dus vooral goed bij remmen op oneffen wegdek. Nadeel is dat je iets minder feedback krijgt van je voorwiel. Verder is er weinig over te zeggen, het werkt gewoon prima voor een fiets waarbij je niet iedere schaamhaar onder je voorwiel moet voelen.
edenon: 15 + 16 maart
Pannoniaring: 18 t/m 20 mei
Zolder: 23 juli
Spa-francorchamps: 13 + 14 aug
Assen: waarschijnlijk juni
Brno: waarschijnlijk oktober

Zwerver

Ook een goeie 3k met dit systeem gereden in mijn gs'en, en het klopt inderdaad de feedback iets minder is. Remmen zonder dat ie echt in de vering duikt is even wennen.
Voordeel is inderdaad dat je niet iedere oneffenheid in je stuur merkt,
en dat remmen in bochten (moet wel eens met alle wannabee-Rossi's  :wink: ) geen rare reacties oplevert of de motor rechtop wil komen.

Enige echte nadelen die ik tot noch toe heb kunnen ontdekken zijn de beperking in veerweg offroad; voor het zware werk onvoldoende, en het
feit dat er weer wat kilo's extra nodig zijn.

Wat zou de reden zijn dat BMW "ten koste van alles van alles motorfietsen wil bouwen met technieken die in auto's thuis horen" ?

Om zo motoren te bouwen die geen enkele "echte motorrijder" wil vanwege al die overbodige, niet in de motor thuishorende techniek?

Gokken ze erop dat ineens iedere autobezitter gecharmeerd raakt van een tweewieler die qua techniek op hun auto lijkt, om zo een nieuwe nog niet door de supermotorfietsbouwende concurentie ontdekte markt aan te boren?
Geert Hp2
Only dead fish go with the flow

DeWitte

Citaat van: "Zwerver"Wat zou de reden zijn dat BMW "ten koste van alles van alles motorfietsen wil bouwen met technieken die in auto's thuis horen" ?

Om zo motoren te bouwen die geen enkele "echte motorrijder" wil vanwege al die overbodige, niet in de motor thuishorende techniek?

Weet je wat het is Zwerver :wink:  Innovatie is voor mensen die niet technisch onderlegd zijn, gewoon af en toe heel lastig te begrijpen :mrgreen: Toch BB??

hier ga ik heel veel gezeik mee krijgen :twisted:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Schmetzke

Zonder dit systeem blijft er 0 veerweg over als je alleen al de gaskraan dicht draait bij 4000 tpm.

Kut beemers.

DeWitte

Citaat van: "Schmetzke"Zonder dit systeem blijft er 0 veerweg over als je alleen al de gaskraan dicht draait bij 4000 tpm.

Kut beemers.

:? he?
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

TTigertje

Errug vriendelijk opbouwende kritiek... :shock:
hat we're dealing with here is a complete lack of respect for the law.

Schmetzke