Motorongelukken. discussie

Gestart door DeWitte, 19 oktober, 2005, 09:03:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

DeWitte

Citaat van: "May Day"
Citaat van: "Dwars"
statistieken wijzen uit dat veel meer jongkies (pardon the expression) ongelukken hebben en veroorzaken dan oudere verkeersdeelnemers. dus tot zover je theorietje. hoe jij of wij het ervaren wordt dus door de statistieken tegengesproken.

Daarbij beschikken oudere verkeersdeelnemers over veel meer ervaring in het verkeer net omdat ze dat rijbewijs toen bij de koffie kregen :wink:

80% van de statistieken zijn onwaar. De andere 20% worden verkeerd geinterpreteerd. Dat er minder ouderen dan jonkies ongelukken veroorzaken zegt me niks. Is dat relatief of absoluut? En dan bedoel ik niet relatief t.o.v. het aantal personen dat een rijbewijs heeft maar het aantal gereden kilometers.

Dat ze meer ervaring hebben zegt ook niks. Iemand die 40 jaar ervaring heeft opgedaan voor 1980 zal zeker slechter in kunnen schatten dan iemand met 10 jaar actuele ervaring in een leasebak.

Absolute cijfers kun je wel betwisten om een relatieve mening te sterken. Is imo "fehl am platz". Je kunt het aantal personen dat een rijbewijs heeft delen op het gemaakte aantal km's of bijv het aantal uren op de weg; dan ook nog weer delen door het aantal en soort ongevallen op bijv. het soort wegen; autosnelwegen of rijkswegen;

Het doet nl niets af aan het absolute aantal ongevallen waarbij jeugdige bestuurders in relatieve verhouding tot ouderen zijn betrokken.

zoals ik al schreef hoe wij het ervaren is heel iets anders  :wink:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

WhomBom

Ik denk dat vrouwen minder ongelukken veroorzaken omdat ze over t algemeen niet scheuren als de beklopte  :twisted:

ga maar es op t circuitje staan, als iemand als n debiel de bocht om komt, en daarna weer veel te veel  :roll: gas geeft is t gegarandeerd n man  :wink:   t zal inderdaad wel iets met hormonen te maken hebben ofzo
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."

Motzippaldy

Citaat van: "WhomBom"Ik denk dat vrouwen minder ongelukken veroorzaken omdat ze over t algemeen niet scheuren als de beklopte  :twisted:

ga maar es op t circuitje staan, als iemand als n debiel de bocht om komt, en daarna weer veel te veel  :roll: gas geeft is t gegarandeerd n man  :wink:   t zal inderdaad wel iets met hormonen te maken hebben ofzo



:shock:

:angel:
Proud on the South  

Schmetzke

Gewoon thuis achter de garaniums gaan zitten, dan wordt je gegarandeerd héél oud  :!:

No risk, no fun  :twisted:

DeWitte

er zit toch een hoop plezier tussen achter de geraniums zitten en een (fataal) ongeluk hebben :shock:

wat doe jij Schmetzke als het eng wordt???
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

@Nippon

heel defensief rijden  :mrgreen:

sommige rijden als of ze door de duivel worden gezocht en van anderen vraag ik me af of ze nog steeds die fontanel hebben  :shock:

Hakinnen

Citaat van: "Dwars"er zit toch een hoop plezier tussen achter de geraniums zitten en een (fataal) ongeluk hebben :shock:


ken er wel een paar die na een "bijna fatale" tegenwoordig achter de geraniums zitten.  die zitten er gelukkig nog wel.

Kende er helaas ook die het niet meer kunnen.

ongelukken........tsja.

ik denk niet dat mannen beter motorrijden dan vrouwen. denk slechts dat de interesse in motorrijden bij vrouwen minder is en dat vrouwen bovendien verstandiger rijden.  verstandiger is dan voorzichtiger.

Denk dat de gemiddelde man zich meer wilt bewijzen dan de gemiddelde vrouw op een motor.  niks mis mee imo.  das mannengedrag en idd hormonengedoe. sommigen hebben het niet, anderen weer wat meer.  sommigen hebben er zelfs te veel van en komen in de meeste gevallen vanzelf wel weer tot inzien.  sommigen leren het nooit en hebben geluk als ze "niet nat gaan".  T 'is altijd zo geweest zal altijd zo blijven.


Ik denk ook dat er veel motorrijders het kunnen van hun motor onderschatten en hun eigen mogelijkheden overschatten.  vergeet niet, motoren zijn in de laatste decennia ontzettend geevolueerd, de motorrijder niet. die is nog altijd hetzelfde als 30 jaar geleden.

er zijn natuurlijk talloze voorbeelden te noemen van ongelukken met een motor waarbij de motorrijder er "niks aan kon doen" en waarbij ie door een andere verkeersdeelnemer werd betrokken.
Er zijn echter ook talloze voorbeelden van op zich zelf staande motor ongelukken.  daar waar een motorrijder gewoon onderuit gaat of ergens tegenaan rijdt .  wordt vaak omschreven als "de weg was glad", "opeens brak mijn achterwiel weg". Imo zijn dat soort ongelukken meestal te wijten aan een tweetal zaken.  zelfoverschatting of onervarenheid.

Blijven  er over de ongelukken door erg sportief rijden op de openbare weg.  te snel door het verkeer. te veel risico's nemend.  te zeer zoeken naar de "kick' en de grens van de motor en jezelf.
Ook dan kan het zeer goed behoorlijk fout gaan, weten we allemaal.
Ik heb me daar zelf heel wat jaren en kilometers schuldig aan gemaakt en vooral in mijn "testrijder-periode"zeer regelmatig het lot getart.
Heb ook terugkijkend heel vaak heel veel geluk gehad.
Ik kan daar niet moeilijk over doen.  je weet dat je erom hebt gevraagd als het mis gaat en sommigen sportrijders onder jullie zullen het met me eens zijn dat "verantwoordelijkheid en verstandig gedrag" nu eenmaal meer aanwezig zijn in het koppie als je naast een motor staat dan wanneer je erop zit.  soms doe je "domme dingen", neem je je vervolgens achteraf voor om de volgende keer wat "minder dom te zijn " en de daadwerkelijke volgende keer ben je weer net zo "dom'.
Ik heb geen medelijden met mensen die er hard vanaf gaan door te hard rijden op straat.  heb ook nooit medelijden van anderen verwacht als het mezelf gebeurde.  als je hard rijdt kun je hard vallen.  je kent de risico's en aanvaard de consequenties.  zeuren achteraf is imo dan niet meer aan de orde.
Grote minpunt aan dergelijke ongelukken is als er weggebruikers bij betrokken worden die er niks mee te maken hebben. "veel te hard rijdende motorrijder gaat onderuit en komt op de andere weghelft een auto tegen".  de persoon in de auto kan er niks aan doen maar zit er wel mooi mee te kijken.
Ik heb inmiddels de keuze gemaakt om niet meer op straat te scheuren.
T'is al lang goed gegaan en ik vindt het mooi geweest zo.
Vindt het bovendien te druk op straat voor de moderne supersports  en geef tegenwoordig de voorkeur aan de "veiligheid" van het circuit.  doorblijven rijden op straat waren in mijn geval waarschijnlijk de garanties voor het kwijtraken van mijn rijbewijs of de "grote klapper".

ik denk dat het aangezien het nogal druk is op ons wegennet we ons vooral moeten blijven realiseren dat we niet alleen zijn in het verkeer en dat een foutje van een ander de zelfde nare gevolgen kan hebben als een foutje van onzelf.  dat tesamen met de wetenschap dat je als motorrijder erg kwetsbaar bent in het geval van zo'n foutje moet in principe genoeg zijn om ervan doordrongen te raken dat alertheid zeer belangrijk is

verder denk ik dat het goed zou zijn om de ouderen wat vaker en intensiever te "checken' op rijvaardigheid, net zoals het goed zou zijn om de "raggende golf jongeren" ervan te doordringen dat ze niet alleen op de weg zijn.

Maar wie ben ik om dat te zeggen. :wink:

DeWitte

een roepende in de woestijn waarschijnlijk :wink:

maar eh haki? zijn in jouw optiek ongevallen te voorkomen?

door (mentale-) trainingen en oefeningen? Wellicht ook het nieuwe rijden voor motoren introduceren :?
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Schmetzke

Citaat van: "Dwars"wat doe jij Schmetzke als het eng wordt???

Uitwijken en ontwijken. En zoveel mogelijk anticiperen. Maarja, sommige dingen kun je eenmaal niet overzien, en dan komt het op geluk aan. Zo simpel is dat. Morgen kan ik dood zijn.... Voor mijn ouders zou ik dat het ergste vinden...

Motzippaldy

Proud on the South  

Busaberke

@ Motzy:
euh ....... die bovenste pic, kun je dat svp ff vertalen?  :?
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Hakinnen

Citaat van: "Dwars"een roepende in de woestijn waarschijnlijk :wink:

maar eh haki? zijn in jouw optiek ongevallen te voorkomen?

door (mentale-) trainingen en oefeningen? Wellicht ook het nieuwe rijden voor motoren introduceren :?

idd waarschijnlijk "een roepende in de woestijn"

te voorkomen?

Neen.  motorongevallen in het algemeen zijn imo nooit 100% te voorkomen.

Enige dat je kunt doen is de risico's zo klein mogelijk te maken en dat doe je door of niet te gaan rijden en idd thuis achter de geraniums te gaan zitten of door jezelf ze goed mogelijk te wapenen ter "zoveel mogelijk voorkomen" van een ongeval.

je zou dan een voorzichtige motorrijder moeten zijn die voorzien is van een behoorlijk dosis verantwoordelijkheid,  , motor en verkeerservaring en die bovendien altijd alert en waakzaam is op foutjes van anderen.
kortom , je moet dan uitermate goed weten waar je mee bezig bent en tevens wat te doen als het fout dreigt te gaan.

zoiets zou het kunnen zijn denk ik? dat zou de "ideale" kunnen zijn? Ik ben het zeker niet.

(mentale)  trainingen en oefeningen zin?

snap even niet wat je bedoelt met het "mentaal trainen"?  mensen bewuster maken of zo?
Echter, ik geloof zeker dat training en oefening zin heeft al zal dat slechts met mate invloed hebben op het aantal ongevallen.
Feit blijft dat de rijvaardigsheids trainingen vaak gevolgt worden door mensen die toch al "verstandig " zijn en die bovendien weten dat er nog wat te leren valt.  mensen die eerlijk genoeg zijn om hun eigen kunnen niet te overschatten.  met alle respect, je ziet meer fazer en bmw piloten bij dergelijke trainingen dan mensen met een R1 of ZX10R (ik noem hier maar wat he)
En  die groep mensen is imo de groep die training en oefening het minste nodig heeft.
Er zullen talloze rijders zijn die vinden dat het volgen van een training niet nodig is.  het heeft dus zeker zin echter moet je wel zorgen dat je de goede doelgroep ervan bewust maakt dat het zin heeft.

Je zult mij ook niet meer aan een training krijgen (en al zeker geen mentale).  als je me 15 jaar gelden had gevraagd of ik het nodig vondt om als "newbie" een motor of rij training te gaan volgen had ik zeker weten neen gezegd.  als je me nu zou vragen of ik dat toendertijd wel had moeten doen achteraf zou ik met ja antwoorden.
als je me vraagt of ik er nu interesse in heb zou ik ook met neen antwoorden.

:wink:

Motzippaldy

Citaat van: "Busaberke"@ Motzy:
euh ....... die bovenste pic, kun je dat svp ff vertalen?  :?


Translation: "GAAZZ!" "I breathe, therefore I'm still alive"
Proud on the South  

DeWitte

Citaat van: "Hakinnen"mensen bewuster maken of zo?

beginnende motorrijders laten proefrijden op alle soorten/types motoren en na de "keuring"  dan "verplicht" een bepaald type moeten rijden :shock:  of in afgezwakte vorm :wink:  een advies uitbrengen wat iemand eigenlijk zou moeten aanschaffen/rijden :?

roep dit nou omdat je imo regelmatig motorrijders ziet die niet op het pk-kanon thuishoren dat ze net hebben aangeschaft :roll: ja ik hoor ook al zeggen; en wie moet die keuringen/adviezen gaan uitvoeren???

ik zeg nou maar wat he?
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

AngelInMe

Nou tot je 21e ben je verplicht je aan de 25 kw regel te houden.
Imo een goede regelgeving die ze voor alle leeftijden mogen invoeren...
Op een 25kw motor kun je ook behoorlijk wat plezier beleven en het belangrijkste natuurlijk dat je rijervaring opdoet.

Waarom mag een vent van 50 die in z'n midlife crisis besluit te gaan motorrijden meteen op een hayabusa stappen? :shock:

Je moet niet iemand verplichten om een bepaald type motor te rijden, smaken verschillen (en heel veel motoren kun je 25kw maken). Bij een motorrijschool of waar je je motor koopt kunnen ze er natuurlijk wel wat van zeggen. Bijvoorbeeld een kleine man die op een groot bankstel wil rijden (bv een bmw :roll:) en niet fatsoenlijk met zijn voeten aan de grond komt... Dit is imo ook niet veilig, zeker omdat hij vaak met passagier rijdt. Als deze persoon een stoepje oprijdt hangt ie al bijna omdat ie niet goed met z'n voeten bij de grond komt. Hoe kun je dan reageren als je een ongeluk krijgt? (en er zijn natuurlijk mogelijkheden om de motor van je dromen te verlagen).

Het heeft ook grotendeels te maken met grenzen verleggen. Hoever kan ik met dat masjientje gaan (totdat er een ongeluk gebeurt dus).

En om nog even terug te komen op het feit dat vrouwen minder ongelukken veroorzaken. Ze zijn gewoon voorzichter misschien (niet allemaal :roll:). Vaak hebben de vrouwen kids thuiszitten (dat zullen ze vast en zeker in hun achterhoofd houden).

En over de jeugd... Ja ik val er zelf nog onder (en moet je mij horen op de vroege morgen in mn vakantie :roll:).
Ze knallen ook maar wat rond in die golfjes en andere geluidsboxen die ze van alle kanten tunen. En ik ken iemand die vind een 2liter nog niet genoeg (nadat ie z'n opel tigra 1600 totaloss de berm in heeft gereden :shock:). Hier zijn ook geen regels over :roll: