Motor Forum Limburg

Techniek => Algemeen => Topic gestart door: DeWitte op 05 juni, 2007, 21:06:27

Titel: Vara elektriek nukken
Bericht door: DeWitte op 05 juni, 2007, 21:06:27
mijn verse Vara heeft ne raar nukje: de digitale klok (tijd) en de beide digitale tripmeters springen af en toe gewoon op nul bij het op contact zetten :?  ??? op 1800 km (ja ik kachel wat af) nu een keer of 4 voorgekomen? bedoel, valt mee te leven, maar wel raar  :? ???

heeft de accu zijn beste tijd heeft gehad? Een los contact? (alhoewel ik niks kan ontdekken) zekeringen zijn goed, nog iemand een GOED idee??

alvast bedankt voor het meedenken :wink:
Titel: Vara elektriek nukken
Bericht door: karz op 05 juni, 2007, 21:37:55
daar begint het mee :mrgreen:

KLein sluitinkje in het contactslot ?
Titel: Vara elektriek nukken
Bericht door: Mounty op 05 juni, 2007, 23:14:37
Citaat van: "karz"daar begint het mee :mrgreen:

KLein sluitinkje in het contactslot ?

Ik ook denken aan een sluitinkje (dooe vocht ??) of slechte accu..
Titel: Vara elektriek nukken
Bericht door: Toledo op 05 juni, 2007, 23:46:46
ik vemoed een slechte accu, als je contact aangaat doet de motor eerst een zelf check, spanning zal wel te laag zijn om deze check uit te voeren en trekt daarbij de spanning weg van de tripmeter en klokje
Titel: Vara elektriek nukken
Bericht door: Steefke™ op 06 juni, 2007, 07:52:54
Citaat van: "karz"daar begint het mee :mrgreen:

KLein sluitinkje in het contactslot ?

:stupid:

Ik heb het idee dat er een vals contact is (in het contactblok) bij het inschakelen van het contact. (Ik het verleden ook wel eens meegemaakt met m'ne alfa 164)
Titel: Vara elektriek nukken
Bericht door: DeWitte op 06 juni, 2007, 08:22:57
remedie? wd 40?  :wink:
Titel: Vara elektriek nukken
Bericht door: Joepie1958 op 06 juni, 2007, 10:09:46
Citeerremedie? 1200GS?

die kan dat ook hebben, maar tenminste wel met can-bus, dan kun je tenminste zelf helemaal niks :oops:  :oops: , probeer eens met WD-40 :angel:  :angel:  :shutup:
Titel: Vara elektriek nukken
Bericht door: Steefke™ op 06 juni, 2007, 11:58:37
Citaat van: "Dwars"remedie? wd 40?  :wink:


of caramba :wink:
Titel: Vara elektriek nukken
Bericht door: karz op 06 juni, 2007, 12:35:01
Citaat van: "Toledo"ik vemoed een slechte accu, als je contact aangaat doet de motor eerst een zelf check, spanning zal wel te laag zijn om deze check uit te voeren en trekt daarbij de spanning weg van de tripmeter en klokje

Dan zou het toch zeker ook gebeuren op het moment dat de benzinepomp en startmotor aangesproken worden .
Titel: Vara elektriek nukken
Bericht door: DeWitte op 06 juni, 2007, 12:43:18
Citaat van: "karz"
Citaat van: "Toledo"ik vemoed een slechte accu, als je contact aangaat doet de motor eerst een zelf check, spanning zal wel te laag zijn om deze check uit te voeren en trekt daarbij de spanning weg van de tripmeter en klokje

Dan zou het toch zeker ook gebeuren op het moment dat de benzinepomp en startmotor aangesproken worden .

en dat klopt, bij het op contact zetten, checkt ie ook z'n abs en gaat de benzinepomp aan en pcies het moment dat je dan op de startknop duwt, gebeurt het zeg maar. :?
Ik vermoed ook idd de accu, want losse contacten of geknikte kabels kan ik nog niet ontdekken. Voor de zekerheid het contactslot zelf eens met wd40 verwend :wink:
Titel: Vara elektriek nukken
Bericht door: Desmo-devil op 06 juni, 2007, 12:58:15
Ik zou eens alle kabels rondom het balhoofd controleren. Komt vaak voor dat door het sturen en draaien een knik onstaat binnenin een kabel. Zo op het eerste oog vaak niet te zien. Heb zelf al eens meegemaakt dat de motor uitviel telkens als ik een linker bocht in stuurde.
Titel: Vara elektriek nukken
Bericht door: Steefke™ op 06 juni, 2007, 13:56:06
Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "karz"
Citaat van: "Toledo"ik vemoed een slechte accu, als je contact aangaat doet de motor eerst een zelf check, spanning zal wel te laag zijn om deze check uit te voeren en trekt daarbij de spanning weg van de tripmeter en klokje

Dan zou het toch zeker ook gebeuren op het moment dat de benzinepomp en startmotor aangesproken worden .

en dat klopt, bij het op contact zetten, checkt ie ook z'n abs en gaat de benzinepomp aan en pcies het moment dat je dan op de startknop duwt, gebeurt het zeg maar. :?
Ik vermoed ook idd de accu, want losse contacten of geknikte kabels kan ik nog niet ontdekken. Voor de zekerheid het contactslot zelf eens met wd40 verwend :wink:

Kan kloppen. Hij trekt dan een hoge trekspanning heeft dan net niet genoeg capaciteit om het geheugen te bewaren.
Titel: Vara elektriek nukken
Bericht door: DeWitte op 06 juni, 2007, 16:13:56
net 20x geprobeerd de uitval te forceren :? niks nada noppes, functioneerd zoals ut mot. Goei poeier die wd40 :lol: nogmaals alle kabels rond ut balhoofd/stuur nagelopen, niks te vinden

tsja, anders verrekt die accu oid, wel pcies op een tijdstip dat u nie uitkomt, toch?? :lol:
Titel: Vara elektriek nukken
Bericht door: Menke op 06 juni, 2007, 19:49:11
Lees net het verhaal, idd veel goede tips.
Waar je ook nog na kunt kijken, is of de polen van de accu
schoon zijn en goed vast zitten.
Anders even los maken en met wat contact vet vastzetten.
Titel: Vara elektriek nukken
Bericht door: DeWitte op 30 juni, 2007, 10:50:27
sinds de laatste keer, alles gecheckt, met wd40 verwend, accupolen schoongemaakt (alhoewel die niet vies waren) en de stekker voor de optimate er aan gebasteld (incl zekering) Nergens meer last van gehad :? : Denk dat vooral die optimate me accu nu in puike conditie houd: plug um gewoon elke keer consequent eraan. ee voila :wink:
Titel: Vara elektriek nukken
Bericht door: Varaderos op 19 augustus, 2007, 13:18:37
Het kan ook een defecte spanningsregelaar zijn die de accu niet (goed) vollaad.
De standaard spanningsregelaar was / is een bekend probleem bij de Varadero

Grtz
Titel: Vara elektriek nukken
Bericht door: DeWitte op 19 augustus, 2007, 14:51:09
is idd een bekend (honda) nuk :? maar nu ie elke keer dat ie gestald staat aan de optimate hangt is er geen prob meer geweest. Wellicht manifesteerd het zich duidelijker in de winter bij ut woon-werk gekoetsch :wink:
Titel: Vara elektriek nukken
Bericht door: Varaderos op 20 augustus, 2007, 09:46:29
Als het echt de sp. regelaar is zou ih maar alvast een reserve in huis halen, als dat ding er ineens de brui aan geeft (wat vaker voorkomt) dan sta je ergens stil.
Titel: Vara elektriek nukken
Bericht door: karz op 20 augustus, 2007, 10:08:38
Schijnt toch bij veel motoren een storingsgevoelig iets te zijn.
En idd, als je daar iets aankomt kun je niks meer.

Wellicht verstandig om een reserve bij te hebben :dunno: , als dat een beetje makkelijk te vervangen is .
Titel: Vara elektriek nukken
Bericht door: Hakinnen op 20 augustus, 2007, 10:08:41
Citaat van: "Varaderos"Als het echt de sp. regelaar is zou ih maar alvast een reserve in huis halen, als dat ding er ineens de brui aan geeft (wat vaker voorkomt) dan sta je ergens stil.

fijn dan zo'n Honda..
kun je met een reserve spanningsregelaar in je binnenzak rondtuffen..

miljaar maan..geweun vare..
ik rij toch ook niet met een setje reserve big-end lagers rondt.

:wink:
Titel: Vara elektriek nukken
Bericht door: karz op 20 augustus, 2007, 10:09:42
Citaat van: "Hakinnen"
Citaat van: "Varaderos"Als het echt de sp. regelaar is zou ih maar alvast een reserve in huis halen, als dat ding er ineens de brui aan geeft (wat vaker voorkomt) dan sta je ergens stil.

fijn dan zo'n Honda..
kun je met een reserve spanningsregelaar in je binnenzak rondtuffen..

miljaar maan..geweun vare..
ik rij toch ook niet met een setje reserve big-end lagers rondt.

:wink:

:rofl: Hebben ducs bevoorbeeld helemáál geen last van ;)

Maareh, het is ook veel minder pijnlijk om met een kapot gelopen big end stil te komen. Dat is tenminste een mannelijke storing. Dat gaat tenminste met gepiep en gekraak. :headbang:

Zo'n kudterige electro storing is ram sip.
Titel: Vara elektriek nukken
Bericht door: Jor op 20 augustus, 2007, 10:13:04
Dat zijn de duurdere grapjes!!

Un spanningsregelaar voor bv de TLR kost 220eu , je zou een imitatie model kunnen kopen (140eu) ma dat kan ook weer problemen geven.
Ken er een die heeft dat gedaan en dat ding gaf er na een uur de brui aan,
ma hij frituurde wel eerst ff de kockpit!!

Hmm..... dilemma's  :roll:  8)
Titel: Vara elektriek nukken
Bericht door: karz op 20 augustus, 2007, 10:15:52
Citaat van: "Jor"Dat zijn de duurdere grapjes!!

Un spanningsregelaar voor bv de TLR kost 220eu , je zou een imitatie model kunnen kopen (140eu) ma dat kan ook weer problemen geven.
Ken er een die heeft dat gedaan en dat ding gaf er na een uur de brui aan,
ma hij frituurde wel eerst ff de kockpit!!

Hmm..... dilemma's  :roll:  8)

:eek: En een 2de hands van een srad gixxer :dunno:

pff stomme zeik manne die  spanningsregelaars.

Kun je daar geen aftermarket heavy duty ram bling overkill ding voor kopen ? die je steeds kan meenemen als je andere motor koopt ?
Titel: Vara elektriek nukken
Bericht door: Varaderos op 20 augustus, 2007, 10:38:25
Er zijn zwaardere modellen te koop die ook passen, en ja die kun je dan meenemen naar een andere motor.
Als je eenmaal Varadero gereden hebt wil je toch nooit anders meer  :D

Wat ook wel wil helpen is een dikke koelrib op de regelaar monteren en evt de plaats iets aanpassen dat het ding goed kontakt maakt met het Frame.
Titel: Vara elektriek nukken
Bericht door: Jor op 20 augustus, 2007, 10:56:52
De mijne bestond 90% uit koelribben!!!
Denk dat ik de plastic bak (Binnenspatbord achter) wat lucht sleuven maak met de dremel.
Titel: Vara elektriek nukken
Bericht door: DeWitte op 20 augustus, 2007, 11:26:55
Citaat van: "Hakinnen"
miljaar maan..geweun vare..
ik rij toch ook niet met een setje reserve big-end lagers rondt.

en dat terwijl die waarschijnlijkheid tig x groter is wa? :mrgreen:
Titel: Vara elektriek nukken
Bericht door: Hakinnen op 20 augustus, 2007, 19:22:30
Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "Hakinnen"
miljaar maan..geweun vare..
ik rij toch ook niet met een setje reserve big-end lagers rondt.

en dat terwijl die waarschijnlijkheid tig x groter is wa? :mrgreen:

nuh..want hakki rijdt immers honda.

bovendien denk ik toch echt dat er meer nippon spanningsregelaars sneuvelen dan ducati big-ends.

maar goed..2 klepper ducs hebben ook wel eens last van spanningsregelaars..net als de jappen..

komt door de goedkope bokkiewokkie die er fabriek-af op wordt gezet denk ik..
gewoon rijden ..gaat ie kapot vervang je 'm niet door dezelfde meuk maar koop je een goede (en meestal universele)  van Dyna, Silent Hektik etc

zelfde geldt voor bobines, gelijkrichters etc..

edit: 220 euro voor een standaard TLR spanningsregelaarke (das nippon - denso?)vindt ik wel veel geld..voor dat geld heb je immers ook een aftermarked van de betere merken
Titel: Vara elektriek nukken
Bericht door: DeWitte op 20 augustus, 2007, 20:56:05
bij jou te bestellen? :wink: ne goeike dan wa?
Titel: Vara elektriek nukken
Bericht door: Hakinnen op 20 augustus, 2007, 23:43:58
Citaat van: "Dwars"bij jou te bestellen? :wink: ne goeike dan wa?

nope..

sorry..

heeft hakki niet..


Iets kunnen leveren is één..er ook verstand van hebben, onderbouwd kunnen adviseren en weten wat je verkoopt een goede tweede.
ben niet "bijzonder thuis" in motorfiets electronica, het ontbreekt me aan de specifieke kennis, heeft mijn interesse ook niet echt...dus verkoop ik het ook niet.

alez..zoals bekend...wil het puur op vering / rijwielgedeelte  houden, kwestie van "schoenmaker blijf..."

en ...laatste wat ik wil is een "slijt"onderdelen shop zijn..onderdelen kun je overal en bij iedereen met een zaak of internetshopke kopen..
Geen banden / ketting-tandwielen /electronica / overige meuk gedoe bij Hakki dus..

uitzondering vormen brembo remblokken en het stalen remleiding gedoe. omdat ik de importeur ervan erg goed ken en er veel mee samenwerk,  kwaliteit is retegoed, bewezen en hakki heeft  de goede prijsjes.

en dan nog wat specifiek racegedoe..o.a lightech spul, valtermoto en Fabbri...



:wink:
Titel: Vara elektriek nukken
Bericht door: DeWitte op 21 augustus, 2007, 07:21:33
waar dan wel?  :? geen adreske??
Titel: Vara elektriek nukken
Bericht door: karz op 21 augustus, 2007, 07:57:06
Een spanningsregelaar doet volgens mij het volgende:
het is  een gelijkrichter ,
het zorgt dat de het spanningsniveau tijdens alle toerentallen gelijk is.
het zorgt dat de dynamo bekrachtigt wordt en de accu laadt.

Waarom moet dat 200+ euro kosten :dunno:



@hakki,  op de duc monster (2 klepper) heb ik ook een aftermarket spanningsregelaar zitten realiseer ik me nu ..
Titel: Vara elektriek nukken
Bericht door: Jor op 21 augustus, 2007, 09:33:01
Klopt en is de accu vol, stuurt ie de spanning terug over de generator/dynamo.

200 + euro is gewoon weer eens geld klopperij, ik denk dat ik eens ga na vragen of je zo'n ding kunt repareren of iig laten doen....

AFZETTERS :evil:  :evil:
Titel: Vara elektriek nukken
Bericht door: DeWitte op 21 augustus, 2007, 09:46:53
heb eens gecheckt, vroegah zo'n ding voor me Yammie xtz gekocht voor 87 guldens (wel in 1994 :rofl:)
Titel: Vara elektriek nukken
Bericht door: B-Witch op 21 augustus, 2007, 09:48:05
Ze zijn wel 2de hands (gerepareerd) te krijgen, vraag eens bij Piet na, in Ell, heb ik er toen voor de ZZR ook een uitgehaald  :wink:

http://www.bijpiet.nl/
Titel: Vara elektriek nukken
Bericht door: BMWhub op 21 augustus, 2007, 10:03:55
Of probeer eens een van de vele motorsloop bedrijven zoals
http://www.motorsloop.homestead.com/

de meeste geven nog garantie op goed functioneren

GRTZ Hoebair 8)
Titel: Vara elektriek nukken
Bericht door: Steefke™ op 21 augustus, 2007, 11:33:56
Citaat van: "Dwars"heb eens gecheckt, vroegah zo'n ding voor me Yammie xtz gekocht voor 87 guldens (wel in 1994 :rofl:)

recentelijk nog voor den Husq 52 euries :wink: staat ducati op :?  maar hij doet het goed.
Titel: Vara elektriek nukken
Bericht door: Matti op 21 augustus, 2007, 12:33:45
Spanningsregelaar is of helemaal kapot of doet het (en niet een beetje). Als je spanningstegelaar kapot is wordt je accu niet meer opgeladen, dus dit had je dan wel gemerkt (met starten of licht wat zwakker brand). Wat hier aan de hand kan zijn is het volgende: Digitale klokken kunnen een aparte batterij hebben ingebouwd. Dit komt bij de autoindustrie ook voor. Het betreft hier vaak een klein aaa-tje of celletje. Je kunt eens effe informeren bij dealer of zo.
Titel: Vara elektriek nukken
Bericht door: Jor op 21 augustus, 2007, 13:02:14
De mijne werkt toch anders wel nog een beetje!!
Als ik rij zeg boven de 3000 toeren laad hij de accu niet op, stuurd ie de spanning door naar de verbruikers en naar de dynamo terug.
Loopt de motor stionair laad hij de accu wel op, zet je de motor uit hersteld de accu zich zelf een heel klein beetje.

Hier ben ik achter gekomen dmv het door meten van spanningsregelaar, de mijne heeft 1x3 en 1x4 draden en had daardoor 20 waardes (ik weet dat klopt niet helemaal maar er zijn draden met de zelfde functieen kleur)
en van die 20 waardes klopten er 4 niet die waren te hoog en 4 waren er oneindig.
Titel: Vara elektriek nukken
Bericht door: DeWitte op 21 augustus, 2007, 13:02:49
Citaat van: "Matti"Spanningsregelaar is of helemaal kapot of doet het (en niet een beetje). Als je spanningstegelaar kapot is wordt je accu niet meer opgeladen, dus dit had je dan wel gemerkt (met starten of licht wat zwakker brand). Wat hier aan de hand kan zijn is het volgende: Digitale klokken kunnen een aparte batterij hebben ingebouwd. Dit komt bij de autoindustrie ook voor. Het betreft hier vaak een klein aaa-tje of celletje. Je kunt eens effe informeren bij dealer of zo.

zoals ik al schreef, op dit moment werkt ut prima :wink:
Titel: Vara elektriek nukken
Bericht door: karz op 21 augustus, 2007, 16:39:45
Citaat van: "Jor"De mijne werkt toch anders wel nog een beetje!!
Als ik rij zeg boven de 3000 toeren laad hij de accu niet op, stuurd ie de spanning door naar de verbruikers en naar de dynamo terug.
Loopt de motor stionair laad hij de accu wel op, zet je de motor uit hersteld de accu zich zelf een heel klein beetje.

Hier ben ik achter gekomen dmv het door meten van spanningsregelaar, de mijne heeft 1x3 en 1x4 draden en had daardoor 20 waardes (ik weet dat klopt niet helemaal maar er zijn draden met de zelfde functieen kleur)
en van die 20 waardes klopten er 4 niet die waren te hoog en 4 waren er oneindig.

Ik denk ook dat je door het dagelijks gebruik van een optimate ,de symptomen van het falen van je spanningsregelaar aardig tegen gaat.
Doordat je accu altijd goed opgeladen is.
Titel: Vara elektriek nukken
Bericht door: BMWhub op 21 augustus, 2007, 19:35:30
Je moet eigenlijk al beginnen om de spanning van de accu te meten voor dat je dat kreng start, en daarna :Starten dat kreng en dan eens met de zelfde multiemeter meten wat de spanning is, voor het zelfde is de accu tegen het einde van zijn leven.

GRTZ Hoebair 8)    .<<((.
Titel: Vara elektriek nukken
Bericht door: @Nippon op 21 augustus, 2007, 19:41:47
Als 't onder de 7volt kukkelt weet je genoeg


en koop dan meteen 'n goeie en geen meuk van 25€  :roll:
Titel: Vara elektriek nukken
Bericht door: DeWitte op 21 augustus, 2007, 19:46:30
eey manne: if it isn't broke, don't fixe it :lol: tis gene beemer :rofl:
Titel: Vara elektriek nukken
Bericht door: @Nippon op 21 augustus, 2007, 19:53:07
Citaat van: "Dwars"eey manne: if it isn't broke, don't fixe it :lol: tis gene beemer :rofl:

:shock:   zeg hub..... :!:


heb je 'n plek voor zoiets  :?:






(http://www1.nl2.conrad.com/m/8000_8999/8400/8420/8423/842370_BB_00_FB.EPS.jpg)

:wink:
Titel: Vara elektriek nukken
Bericht door: karz op 21 augustus, 2007, 20:10:04
Citaat van: "BoxerQ"
Citaat van: "Dwars"eey manne: if it isn't broke, don't fixe it :lol: tis gene beemer :rofl:

:shock:   zeg hub..... :!:


heb je 'n plek voor zoiets  :?:



:wink:

Heb je dat ding gezien ?  Daar kan een krat bier achter het kuipwerk.
Titel: Re: Vara elektriek nukken
Bericht door: JH. op 26 augustus, 2007, 08:46:39
Citaat van: Jor op 21 augustus, 2007, 13:02:14
De mijne werkt toch anders wel nog een beetje!!
Als ik rij zeg boven de 3000 toeren laad hij de accu niet op, stuurd ie de spanning door naar de verbruikers en naar de dynamo terug.
Loopt de motor stionair laad hij de accu wel op, zet je de motor uit hersteld de accu zich zelf een heel klein beetje.

Hier ben ik achter gekomen dmv het door meten van spanningsregelaar, de mijne heeft 1x3 en 1x4 draden en had daardoor 20 waardes (ik weet dat klopt niet helemaal maar er zijn draden met de zelfde functieen kleur)
en van die 20 waardes klopten er 4 niet die waren te hoog en 4 waren er oneindig.


Sorry, maar je bent er compleet naast!!! ???


Bij stationair draaien levert de motor NIET GENOEG STROOM om je toeters en bellen van voeding te voorzien. Het is net op dit moment dat je batterij voor stroomleverancier speelt.

Een je boven je stationair toerental gaat (meestal reeds vananf 1500omwentelingen per minuut) wordt je batterij opgeladen tijdens het rijden...

Is dit niet zo dan is er aardig iets fout met uw grasmachiene :evil:
Titel: Re: Vara elektriek nukken
Bericht door: Mounty op 26 augustus, 2007, 11:19:32
Citaat van: JH. op 26 augustus, 2007, 08:46:39
Citaat van: Jor op 21 augustus, 2007, 13:02:14
De mijne werkt toch anders wel nog een beetje!!
Als ik rij zeg boven de 3000 toeren laad hij de accu niet op, stuurd ie de spanning door naar de verbruikers en naar de dynamo terug.
Loopt de motor stionair laad hij de accu wel op, zet je de motor uit hersteld de accu zich zelf een heel klein beetje.

Hier ben ik achter gekomen dmv het door meten van spanningsregelaar, de mijne heeft 1x3 en 1x4 draden en had daardoor 20 waardes (ik weet dat klopt niet helemaal maar er zijn draden met de zelfde functieen kleur)
en van die 20 waardes klopten er 4 niet die waren te hoog en 4 waren er oneindig.


Sorry, maar je bent er compleet naast!!! ???


Bij stationair draaien levert de motor NIET GENOEG STROOM om je toeters en bellen van voeding te voorzien. Het is net op dit moment dat je batterij voor stroomleverancier speelt.

Een je boven je stationair toerental gaat (meestal reeds vananf 1500omwentelingen per minuut) wordt je batterij opgeladen tijdens het rijden...

Is dit niet zo dan is er aardig iets fout met uw grasmachiene :evil:

meeste dynamo's "leveren" pas bij 1500 tpm of meer...de spanningsregelaar zorgt er voor dat je wel genoeg "stroom" krijgt, ook al heb je minder dan die 1500 toeren, deze trekt het dan uit de accu om dat zo maar te zeggen. Gebeurt dat niet zou ik allereerst aan de regelaar denken...
Titel: Re: Vara elektriek nukken
Bericht door: karz op 27 augustus, 2007, 08:37:27
Hoe wordt dit omschakel punt bepaald ?
Ik zou zeggen dat de spanningsregelaar omschakeld bij een bepaald aantal volt of amperage.

Het volgende zou misschien ook kunnen ? :

De TLR heeft een zognd. TPS , dat is een sensor die bepaald of je motor stationair loopt of niet (aan de hand van de toeren).
Dit is voor het motormanagement. Maar dat zou je natuurlijk ook kunnen gebruiken om het omschakelmoment van je spanningsregelaar te bepalen.

Als je TPS nu verkeerd is afgesteld en te laat uit de 'stationair' modus komt , dan zou je spanningsregelaar pas reageren als je 3500 toeren rijdt ofzo.  Aangezien je dat met een TLR niet hoeft te doen omdat deze daaronder power zat heeft  ;) zou het best kunnen dat de accu meer aangesproken wordt dan de bedoeling is.

Ik ga eens kijken of ik ergens kan vinden hoe dat werkt bij een TLR..