Motor Forum Limburg

Techniek => Help! => Topic gestart door: Yvil op 27 mei, 2010, 14:31:46

Titel: Spanningsregelaar de enige reden, of niet?
Bericht door: Yvil op 27 mei, 2010, 14:31:46
Nou nou, vandaag maar eens alle technische moed die ik heb bij elkaar geschraapt
en de VFR eens uit elkaar gaan halen op de hoop iets wijzer te worden m.b.t. de
reden van zijn plotselinge weigering van dienst....

Gelukkig bij de goede kap begonnen om de spanningsregelaar eerst maar eens te
checken, en jawel hoor. Het verbrand chemisch geurtje kwam me alweer tegenmoed
en het heeft schijnbaar flink gesmeuld aangezien er een bruine afzetting rondom op
het frame te zien is...

Aan de onderkant blijkt de visuele schade wel mee te valle al moet ik nog wat
gesmolten plastic van het frame af schrapen:
(http://img691.imageshack.us/img691/148/gesmoltenonderkant.jpg)

Hier wat fotootjes van de bovenkant en stekker:
(http://img7.imageshack.us/img7/196/bovenaanzicht.jpg)

(http://img256.imageshack.us/img256/9779/stekker.jpg)

De vorige keer dat de spanningsregelaar kapot was deed het klokje en dashboard
lampjes het nog. Kan het wel dat de spanningsregelaar nu de enige reden voor het
totaal levenloos zijn van de motor? Niet dat ik dadelijk een nieuwe bestel, deze
erin zet en hij dan ook meteen doorbrand of zo. En als hij de accu heeft gemold
flip ik helemaal uit. Er zat net een nieuwe in a €78,-!!

Maar goed, wellicht heeft iemand van jullie hier ervaring mee...
In dat geval hoor ik het graag!!
Titel: Re: Spanningsregelaar de enige reden, of niet?
Bericht door: BMWhub op 27 mei, 2010, 14:36:11
Citaat van: Yvil op 27 mei, 2010, 14:31:46
Nou nou, vandaag maar eens alle technische moed die ik heb bij elkaar geschraapt
en de VFR eens uit elkaar gaan halen op de hoop iets wijzer te worden m.b.t. de
reden van zijn plotselinge weigering van dienst....

Gelukkig bij de goede kap begonnen om de spanningsregelaar eerst maar eens te
checken, en jawel hoor. Het verbrand chemisch geurtje kwam me alweer tegenmoed
en het heeft schijnbaar flink gesmeuld aangezien er een bruine afzetting rondom op
het frame te zien is...

Aan de onderkant blijkt de visuele schade wel mee te valle al moet ik nog wat
gesmolten plastic van het frame af schrapen:
(http://img691.imageshack.us/img691/148/gesmoltenonderkant.jpg)

Hier wat fotootjes van de bovenkant en stekker:
(http://img7.imageshack.us/img7/196/bovenaanzicht.jpg)

(http://img256.imageshack.us/img256/9779/stekker.jpg)

De vorige keer dat de spanningsregelaar kapot was deed het klokje en dashboard
lampjes het nog. Kan het wel dat de spanningsregelaar nu de enige reden voor het
totaal levenloos zijn van de motor? Niet dat ik dadelijk een nieuwe bestel, deze
erin zet en hij dan ook meteen doorbrand of zo. En als hij de accu heeft gemold
flip ik helemaal uit. Er zat net een nieuwe in a €78,-!!

Maar goed, wellicht heeft iemand van jullie hier ervaring mee...
In dat geval hoor ik het graag!!
Als het maar niet je CDI-box is, want dan ben je veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel duurder uit.
Titel: Re: Spanningsregelaar de enige reden, of niet?
Bericht door: Mounty op 27 mei, 2010, 20:23:54
tja.. je accu kan dood zijn, maar dat kun je vrij eenvoudig nagaan..je regelaar is kapot, da's zeker. Maar wat is de oorzaak ? het zou kunnen dat je diodeblok/gelijkrichter defect is waardoor je regelaar een verkeerde spanning krijgt..een wisselspanning of blokspanning bijvoorbeeld.
Het kan ook zijn dat je dynamo een spoel kapot heeft waardoor je gelijkrichter niet de 3x60 volt krijgt en dus weer geen gelijkspanning maken...waardoor je regelaar weer kapot kan gaan....

Als je regelaar kapot gaat kan het zijn dat ie eerst een te hoge spanning heeft vrijgegeven waardoor idd je boordelectronica kapot kan gaan.

Dus ik zou eerst goed gaan uitzoeken waardoor je regelaar kapot is gegaan..is geen gemakkelijke klus omdat je niet kunt meten met een motor wat niet loopt. De dynamo is wel door te meten, althans de spoelen. De accu is ook wel te controleren door te meten. De cdi etc is ook wel enigsinds door te meten, moet je wel een schema hebben zodat je weet waar je moet meten.

In principe zou je motor moeten lopen zonder de dynamo,gelijkrichter,regelaar maar dan moet je een volle accu hebben....

De CDI zou idd wel kapot kunnen zijn, maar net zo goed kan het wat anders zijn...meten is weten..

Sterkte iig...als je hulp nodig hebt horen we het wel.. :yes6rs:
Titel: Re: Spanningsregelaar de enige reden, of niet?
Bericht door: karz op 27 mei, 2010, 22:33:34
Gebruik je een druppellader , heb je alarm ?
Dat zijn ook dingen die je spanningsregelaar kunnen etsen.

Titel: Re: Spanningsregelaar de enige reden, of niet?
Bericht door: DeWitte op 28 mei, 2010, 04:54:48
een druppellader (optimate) ? kan die voor probs zorgen?? leg uit aub..
Titel: Re: Spanningsregelaar de enige reden, of niet?
Bericht door: karz op 28 mei, 2010, 09:23:06
Ik zeg het fout.
Ik bedoel ik eigenlijk de accu etsen met die druppellader.
Een optimate doorgaands niet.  Maar een of andere hukifuki die niet weet wanneer die moet stoppen met laden wel.
De spanningsregelaar heeft daar volgens mij geen last van, tenminste als de motor niet op contact staat met de lader eraan.


Eingelijk zou je op een of andere manier de motor moeten kunnen starten en dan de  laadspanning op de accu meten als de motor loopt. Als dit meer dan 15 volt is dan is je spanningsregelaar kaduuk.

Er zijn volgens mij wel een aantal 3e partij SR's te krijgen die robuuster zijn dan de originele.
Titel: Re: Spanningsregelaar de enige reden, of niet?
Bericht door: Mounty op 28 mei, 2010, 17:22:10
Citaat van: karz op 28 mei, 2010, 09:23:06
...de  laadspanning op de accu meten als de motor loopt. Als dit meer dan 15 volt is dan is je spanningsregelaar kaduuk.


die is kapot !! kijk mar naar de foto..
Titel: Re: Spanningsregelaar de enige reden, of niet?
Bericht door: karz op 28 mei, 2010, 17:24:13
Daar zie ik dat ie warm geworden is
Titel: Re: Spanningsregelaar de enige reden, of niet?
Bericht door: Yvil op 28 mei, 2010, 17:35:05
Laten we er gemakshalve vanuit gaan dat als er rook uit is gekomen is en
hij versnirkt ruikt (wat beide het geval is) dat hij daadwerkelijk kapot is...

Wat mij dus meer bezig houdt is of er meer aan de hand is. De accu doet
het nog goed. Die hebben we vandaag namelijk in de VFR van Maddog gezet.

De kloterij is dat ik de ballen verstand heb van electronica en ook nauwelijks
iets van gereedschap tot mijn beschikking heb, laat staan een multimeter.
Dus mocht iemand zich geroepen voelen om eens iets door te meten, de
koffie staat klaar  :yes6rs:


Edit: Ik heb wel een WPH op mijn laptop staan, hier zou toch het één en ander
in terug te vinden moeten zijn van schema's enz. niet?  :oops:
Titel: Re: Spanningsregelaar de enige reden, of niet?
Bericht door: Mounty op 28 mei, 2010, 21:33:31
Ik heb wel wat metertjes..electa draai ik mijn hand niet voor om, maar hoe het precies bij een motor zit ? kan zo moeilijk niet zijn.
In het wpb staan waarschijnlijk ook tabellen met de meetwaardes van de spoelen etc.. ik zal es wat opzoeken. VFR750 was het wah ?
Titel: Re: Spanningsregelaar de enige reden, of niet?
Bericht door: Yvil op 28 mei, 2010, 21:49:43
Citaat van: YZF_Ron op 28 mei, 2010, 21:33:31
Ik heb wel wat metertjes..electa draai ik mijn hand niet voor om, maar hoe het precies bij een motor zit ? kan zo moeilijk niet zijn.
In het wpb staan waarschijnlijk ook tabellen met de meetwaardes van de spoelen etc.. ik zal es wat opzoeken. VFR750 was het wah ?

yep... VFR750F Bouwjr 1992 (is dus een RC36 1990 - 1993)

Thnx voor je hulp!!
Titel: Re: Spanningsregelaar de enige reden, of niet?
Bericht door: Mounty op 29 mei, 2010, 08:49:45
een en ander ff opgezocht...je diodeblok zit in je regelaar dus daar hoeven we al niet appart naar te kijken. Voor het doormeten van de regelaar en dynamo heb ik al alle gegevens en een howto dus dat is al een pré. nu nog de cdi zoeken. komende week kom ik dan wel ff meten..
Titel: Re: Spanningsregelaar de enige reden, of niet?
Bericht door: Yvil op 29 mei, 2010, 16:59:19
              :worship-cool: :worship-cool: :worship-cool:


        YZF_Ron for president

:haildaking:
Titel: Re: Spanningsregelaar de enige reden, of niet?
Bericht door: QuattroFrits op 29 mei, 2010, 21:42:10
Citaat van: Yvil op 29 mei, 2010, 16:59:19
              :worship-cool: :worship-cool: :worship-cool:


        YZF_Ron for president

:haildaking:

Zou ik even mee wachten, presidenten voeren toch niks uit.  :twisted:
Titel: Re: Spanningsregelaar de enige reden, of niet?
Bericht door: Mounty op 29 mei, 2010, 21:53:44
Citaat van: QuattroFrits op 29 mei, 2010, 21:42:10
Citaat van: Yvil op 29 mei, 2010, 16:59:19
              :worship-cool: :worship-cool: :worship-cool:


        YZF_Ron for president

:haildaking:

Zou ik even mee wachten, presidenten voeren toch niks uit.  :twisted:
:schater: :naughty:
Titel: Re: Spanningsregelaar de enige reden, of niet?
Bericht door: QuattroFrits op 29 mei, 2010, 22:42:50
 :oops: Sorry, maar ik bedoel maar.  :oops:  ;)
Titel: Re: Spanningsregelaar de enige reden, of niet?
Bericht door: Yvil op 03 juni, 2010, 13:30:35
Nieuwe spanninsregelaar is binnen..

Zou ik alles eens insteken en kijken of hij het weer doet,
of is het verstandiger eerst eens alles door te meten?
Al zou ik dus niet weten wat dan nog doorgemeten kan
worden zeg maar... YZF_Ron, jij hebt een beetje rond
gesnuffeld. Al enig idee waar heen te kijken?

Grtz,
Y.
Titel: Re: Spanningsregelaar de enige reden, of niet?
Bericht door: Mounty op 03 juni, 2010, 22:17:26
Citaat van: Yvil op 03 juni, 2010, 13:30:35
Nieuwe spanninsregelaar is binnen..

Zou ik alles eens insteken en kijken of hij het weer doet,
of is het verstandiger eerst eens alles door te meten?
Al zou ik dus niet weten wat dan nog doorgemeten kan
worden zeg maar... YZF_Ron, jij hebt een beetje rond
gesnuffeld. Al enig idee waar heen te kijken?

Grtz,
Y.

ja, iig meten of er niet teveel lekstrrom is door een slecht contact of juis een contact met de massa...soort van kortsluiting.
en natuurlijk de drie fases meten vanuit je dynamo..
Titel: Re: Spanningsregelaar de enige reden, of niet?
Bericht door: Yvil op 03 juni, 2010, 23:16:34
Citaat van: YZF_Ron op 03 juni, 2010, 22:17:26
Citaat van: Yvil op 03 juni, 2010, 13:30:35
Nieuwe spanninsregelaar is binnen..

Zou ik alles eens insteken en kijken of hij het weer doet,
of is het verstandiger eerst eens alles door te meten?
Al zou ik dus niet weten wat dan nog doorgemeten kan
worden zeg maar... YZF_Ron, jij hebt een beetje rond
gesnuffeld. Al enig idee waar heen te kijken?

Grtz,
Y.

ja, iig meten of er niet teveel lekstrrom is door een slecht contact of juis een contact met de massa...soort van kortsluiting.
en natuurlijk de drie fases meten vanuit je dynamo..

:shock: ??? :dunno:
Help??
Titel: Re: Spanningsregelaar de enige reden, of niet?
Bericht door: Yvil op 06 juni, 2010, 19:45:46
Nou hij loopt weer.

De hoofdzekering bleek ook doorgebrand.
Na die vervangen te hebben en de nieuwe
SR geïnstalleerd te hebben deed alles het
weer zoals het moet.

Met dank aan Herr Tod die alles even is
komen nameten.  :worship-cool:

YZF_Ron ook bedankt voor de moeite
en de tijd die je nog vrij wilde maken!!  :thumbsup:
(Ik heb trouwens ook de orginele foto's
van de fotoshoot van Q gekregen.)
Titel: Re: Spanningsregelaar de enige reden, of niet?
Bericht door: Mounty op 06 juni, 2010, 21:58:57
mooi om te horen  :yes6rs: hopenlijk gaat deze sr wat langer mee..
Titel: Re: Spanningsregelaar de enige reden, of niet?
Bericht door: Yvil op 06 juni, 2010, 22:37:49
Citaat van: YZF_Ron op 06 juni, 2010, 21:58:57
mooi om te horen  :yes6rs: hopenlijk gaat deze sr wat langer mee..

Thnx, maar ik hoop er zelf niet achter te komen...

Als ik het financieel geregeld krijg en dat tegen kom
wat ik zoek dan komt er z.s.m. een nieuwe bike in
huize Yvil.  :yes6rs:

Alleen die verrektesse centen he  :evil:  ;)