Motor Forum Limburg

Techniek => Remmen => Topic gestart door: Busaberke op 07 september, 2005, 14:20:48

Titel: remmen: remblokken vervangen
Bericht door: Busaberke op 07 september, 2005, 14:20:48
http://www.motornet.be/rijden/onderhoud/050808_remblokken_vervangen.html
Titel: remmen: remblokken vervangen
Bericht door: DeWitte op 16 september, 2005, 17:44:30
mot nw blokjes achter hebben, morge eens ff kieke bij Kohl :wink:
Titel: remmen: remblokken vervangen
Bericht door: Schmetzke op 16 september, 2005, 21:41:04
Citaat van: "Dwars"mot nw blokjes achter hebben

Weten we dat ook weer  8)
Titel: remmen: remblokken vervangen
Bericht door: Karin op 13 oktober, 2005, 15:46:08
Hoe lang doen jullie gemiddeld over de remblokken? Zolang ik deze fazer heb (3 jaar) zijn nog nooit de voorste remblokken vervangen wel achter. En dat terwijl ik amper de achterrem gebruik behalve bij keren op de weg.
Oh ja, de km stand is ruim 29.000.
Titel: remmen: remblokken vervangen
Bericht door: The Dominator op 13 oktober, 2005, 15:54:51
Citaat van: "Karin"Hoe lang doen jullie gemiddeld over de remblokken? Zolang ik deze fazer heb (3 jaar) zijn nog nooit de voorste remblokken vervangen wel achter. En dat terwijl ik amper de achterrem gebruik behalve bij keren op de weg.
Oh ja, de km stand is ruim 29.000.

nou bij mij rond 12-15.000km..... na mn circuitsessie van verleden jaar wat sneller (probeer 300kg maar eens af te remmen van 200+ naar 50)

achter nog de originele  :mrgreen:
Titel: remmen: remblokken vervangen
Bericht door: Karin op 13 oktober, 2005, 15:57:37
Ik rijd dan wel zo dat ik weinig extreem de remmen induik, pas meestal mijn snelheid al aan voordat ik de bochten induik. Dat kun je natuurlijk op het circuit niet vermijden.

Moet trouwens bellen voor een grote beurt en ik ga er dan wel effe vanuit dat de remmenblokken dan wel vervangen zullen worden.

Tjee, maar wat ben ik zuinig met mijn remblokjes....grijnsss
Titel: remmen: remblokken vervangen
Bericht door: B-Witch op 13 oktober, 2005, 16:50:24
Citaat van: "Karin"Hoe lang doen jullie gemiddeld over de remblokken? Zolang ik deze fazer heb (3 jaar) zijn nog nooit de voorste remblokken vervangen wel achter. En dat terwijl ik amper de achterrem gebruik behalve bij keren op de weg.
Oh ja, de km stand is ruim 29.000.

bij mijn bandit zitten ook nog de orginele erop, maar moeten toch langzaam aan eens vervangen worden, ik heb nu ong. 14000 op de teller.
en ik rem wel regelmatig met de achterrem, vind ik veel prettiger, ik heb me ook aangeleerd om de achterrem te gebruiken in hele scherpe haarspeldjes, en als ik moet wegrijden vanuit een stilstand op een helling.
Titel: remmen: remblokken vervangen
Bericht door: Karin op 13 oktober, 2005, 16:59:34
Citaat van: "suzuki-girl"
Citaat van: "Karin"Hoe lang doen jullie gemiddeld over de remblokken? Zolang ik deze fazer heb (3 jaar) zijn nog nooit de voorste remblokken vervangen wel achter. En dat terwijl ik amper de achterrem gebruik behalve bij keren op de weg.
Oh ja, de km stand is ruim 29.000.

bij mijn bandit zitten ook nog de orginele erop, maar moeten toch langzaam aan eens vervangen worden, ik heb nu ong. 14000 op de teller.
en ik rem wel regelmatig met de achterrem, vind ik veel prettiger, ik heb me ook aangeleerd om de achterrem te gebruiken in hele scherpe haarspeldjes, en als ik moet wegrijden vanuit een stilstand op een helling.

Mijn remblokjes achter zijn overigens ook rond de 15.000 vervangen. Dus die zullen nu ook wel weer aan de beurt zijn. Ik heb trouwens wel eens gehoord dat de achterremblokjes toch meeslijten ondanks dat je ze niet echt veel aanremt...?
Titel: remmen: remblokken vervangen
Bericht door: B-Witch op 13 oktober, 2005, 17:05:38
ik zou het je niet kunnen vertellen,
ik hoor alleen van manlief, of ik onderdelen moet halen als hij een beurt doet.  :?
Titel: remmen: remblokken vervangen
Bericht door: Motzippaldy op 13 oktober, 2005, 17:15:55
KM stand van me bike is 60000 km en nog steeds originele remblokken achter  :?
Voor tussen 5000 en 10000 km  :shock:
Titel: remmen: remblokken vervangen
Bericht door: Hakinnen op 14 oktober, 2005, 03:23:43
Citaat van: "Motzippaldy"KM stand van me bike is 60000 km en nog steeds originele remblokken achter  :?
Voor tussen 5000 en 10000 km  :shock:

ik zal daar ook aan komen.  op straat gemiddeld zo'n 7500km met de (Ferodo) blokken.
Achterrem gebruik ik eigenlijk nooit.
Titel: remmen: remblokken vervangen
Bericht door: Desmo-devil op 14 oktober, 2005, 06:55:33
Niet meer dan 8000 km met zowel voor als achter remblokken.
60 000 km met dezelfde remblokken lijkt mij onwaarschijnlijk ??
In ieder geval ik heb mijn ankers niet voor niets. Ik ben zeer tevreden over mijn brembo's en stalen remleidingen en gebruik ze optimaal.
Titel: remmen: remblokken vervangen
Bericht door: DeWitte op 12 mei, 2006, 10:28:37
nav Haki's blokken aanbiedingen ga ik er hier ff op door:

ik rij nu met Carbone Loraine blokken van voren; ben er supertevreden over. Dus die test zou ik wel willen inzien; is de vergelijking daarin gemaakt met goedkoop aftermarket spul of met "merk" blokken. ???

is het niet zo dat remblokken net als banden errug persoonlijk liggen?? wat voor mij werkt hoeft voor een ander niet zo te zijn met gelijke brommers  :?

(ook mss nog sterk afhankelijk van rijstijl, veringafstelling, gewicht??????)


na???
Titel: remmen: remblokken vervangen
Bericht door: Hakinnen op 12 mei, 2006, 12:13:36
Citaat van: "Dwars"nav Haki's blokken aanbiedingen ga ik er hier ff op door:

ik rij nu met Carbone Loraine blokken van voren; ben er supertevreden over. Dus die test zou ik wel willen inzien; is de vergelijking daarin gemaakt met goedkoop aftermarket spul of met "merk" blokken. ???

is het niet zo dat remblokken net als banden errug persoonlijk liggen?? wat voor mij werkt hoeft voor een ander niet zo te zijn met gelijke brommers  :?

(ook mss nog sterk afhankelijk van rijstijl, veringafstelling, gewicht??????)


na???

ik denk dat het met remblokken net zo is als met veel andere aftermarked producten..je krijgt waarvoor je betaald.

Het is niet vreemd dat een brembo, carbon loraine of ferodo blok beter is dan een " bokkiewokkie Hein-Gericke thuismerk blok" ..kwaliteit kost meer en dient betaald te worden.

waarmee ik overigens niet wil zeggen dat er iets mis is met de goedkopere blokken...als iemand een " huis-tuin en keuken toerfietske" heeft om op de zondagnamiddag op zijn gemak een uurke mee te tuffen dan zal de goedkopere en kwalitatief mindere blok zeer waarschijnlijk gewoon voldoen.

Het is maar net wat je rijdt, hoe je rijdt, hoe vaak je rijdt  en wat je zelf wilt denk ik..

zelfde verhaal geldt voor banden, vering e.d ook denk ik..

Wil je een goede band investeer je in iets als een michelin pilot-power maar daar betaal je dan ook voor.  wil je goedkoop uit zijn koop je iets dat wat minder van kwaliteit is..ligt er weder maar net aan wat je wilt en waar je het voor nodig hebt..

Een bitubo of ohlins shock is veel duurder dan een Hagon shockse.  das niet voor niks natuurlijk...of het in jouw geval nodig is om de extra investering te doen is een persoonlijke keuze.

of remblokken " persoonlijk zijn" ? geen flauw idee  eigenlijk,  denk voor sommigen wel, die zijn merkvast en hebben vertrouwen in een bepaald merk.

mij persoonlijk maakt het niks uit.  Ff afgezien van de merken die ik verkoop en waar ik dus belang mee heb maakt het me niks uit waar ik mee rij..als een fiets goed remt en stuurt zal het me verder in principe worst wezen welk merk er op de band, remblokken en achtershock staat.

ik denk verder in alle eerlijkheid dat het voor op straat niet zo gek veel uit maakt.  qua vering, remmen en banden denk ik dat de producten van alle gerenomeerde merken goed zijn en ruim voldoende voor de gemiddelde straatpiloot.  Uiteraard is er kwaliteitsverschil tussen het " dure"  spul en het " goedkope spul..het is echter maar net de vraag of de rijder en zijn bijbehorende rijstijl behoefte hebben aan het goede spul?
Ik kan een 600fazerke van een gelegenheids toerrijder die 1000km per jaar rijdt voorzien van radiale brembo remtangen, blokken, pirelli supercorsa's en volledige gemodificeerde voorvork , een pure 1000euro raceshock en vervolgens een dag gaan testen en sleutelen om uit dat rijwielgedeelte te halen wat er in zit maar dat heeft geen zin..
het kost de rijder een bak geld maar hij heeft er geen voordeel van..het zal eerder tegen werken denk ik...als die man in zijn remmen knijpt schrikt ie zich het apezuur door de " bite" .  als ie een bocht instuurt zal ie verrast worden door het actieve stuurkarakter van de fiets die plat wilt..

werkt niet..

sommige mensen en motoren zijn net zo goed af met kwalitatief wat minder spul...het spaart ze geld en het draagt eraan bij dat ze zich happy blijven voelen op hun fietske..

ik heb maar al te vaak supersportrijders die denken doordat ze door dure componenten qua vering te monteren ineens beter en sneller gaan rijden.
ze vergeten echter dat de gemonteerde materialen pas hun voordeel kunnen gaan doen op het moment dat de rijder daar en toe is en in staat is om de kwaliteiten van het materiaal te benutten.
Iemand die niet kan rijden met een willekeurige supersport onder zijn kont zal niet beter worden omdat er betere componenten gemonteerd worden op zijn motor. Integendeel, in het geval van vering zal het zelfs tegen werken.dat soort mensen met zijn met alle respect beter af met hetgeen er standaard op z'on fietske zit....idiotproof.
Ik heb rijders gezien waarvan ik wist dat ze maar net capabel waren om hun gsx-r of blade of whatever veilig door het openbaar verkeer te loodsen..
die komen dan met grote verhalen en met de vraag of ik de fiets zo goed en sportief mogelijk kan afstellen qua vering en rijwielgedeelte.
Ik begin daar niet aan omdat ik weet dat het tegen ze gaat werken  omdat ze niet in staat zijn de set-up en de kwaliteiten van het materiaalte benutten.

Mijn ervaring is dat een hoop rijders denken dat zolang alles goed gaat het altijd aan de rijder ligt..
zodra het fout gaat krijgen meestal  de remmen,banden of de vering de schuld..


en om het verhaal af te sluiten...zo is het ook met remblokken denk ik..

kijk eerst eerlijk wat je nodig hebt en maak dan de keuze voor het materiaal en of je er daadwerkelijk voordeel aan hebt om het geld uit te geven en kwalitatief en dus wat duurder materiaal
Titel: remmen: remblokken vervangen
Bericht door: DeWitte op 12 mei, 2006, 12:44:09
Citaat van: "Hakinnen"Mijn ervaring is dat een hoop rijders denken dat zolang alles goed gaat het altijd aan de rijder ligt..
zodra het fout gaat krijgen meestal  de remmen,banden of de vering de schuld..

:stupid:

had ut vd week nog, dat ik een snelle bocht inging en de beemer me op het voorwiel een stap opzij deed/weggleed.  :oops:  ging net goed :shock:m'n 1e gedachte; is die band nou al op? :? (ging um ook nog inspecteren alhoewel ik um smorgens al nagelopen was; zo van kan toch nie??? zal toch nie???)

yawel, it was me zelluf dus :oops:  :oops: conclusie: stommigheid/overmoedig/lompigheid (maak een keuze :mrgreen:)
Titel: remmen: remblokken vervangen
Bericht door: Schmetzke op 12 mei, 2006, 14:35:33
Citaat van: "Dwars"
had ut vd week nog, dat ik een snelle bocht inging en de beemer me op het voorwiel een stap opzij deed/weggleed.

Ik had dat laatst ook... en raad eens... (de zijkanten) van m'n voorband helemaal op!  :lol:  :lol:  :lol:

Meteen maar ff een nieuwe erop geflikkerd...

Oja, wie de oude wil hebben, die is gratis af te halen. In het midden zo goed als nieuw, dus voor de meeste van jullie nog ruim 500000 km mee te rijden  8)
Titel: remmen: remblokken vervangen
Bericht door: Karin op 12 mei, 2006, 14:37:37
Citaat van: "Schmetzke"

Oja, wie de oude wil hebben, die is gratis af te halen. In het midden zo goed als nieuw, dus voor de meeste van jullie nog ruim 500000 km mee te rijden  8)

:rofl:
Titel: remmen: remblokken vervangen
Bericht door: Motzippaldy op 12 mei, 2006, 15:20:00
Citaat van: "Schmetzke"

Oja, wie de oude wil hebben, die is gratis af te halen. In het midden zo goed als nieuw, dus voor de meeste van jullie nog ruim 500000 km mee te rijden  8)


In welke maat zijn die banden  :?: misschien heb ik, als een van de meeste, wel interesse  :roll:
Titel: remmen: remblokken vervangen
Bericht door: Schmetzke op 12 mei, 2006, 15:25:21
Citaat van: "Motzippaldy"
Citaat van: "Schmetzke"

Oja, wie de oude wil hebben, die is gratis af te halen. In het midden zo goed als nieuw, dus voor de meeste van jullie nog ruim 500000 km mee te rijden  8)


In welke maat zijn die banden  :?: misschien heb ik, als een van de meeste, wel interesse  :roll:

Aahaa voor welke motor Motz?

Gewoon de normale maat.. 120/70-17  :wink:
Titel: remmen: remblokken vervangen
Bericht door: DeWitte op 14 mei, 2006, 07:29:16
Citaat van: "Schmetzke"Oja, wie de oude wil hebben, die is gratis af te halen. In het midden zo goed als nieuw, dus voor de meeste van jullie nog ruim 500000 km mee te rijden  8)

doe mij jouw ouwe achterband dan maar, die kan nog best dan ff mee als nieuw bandje op mijn 3e hands "sjoepkar"  :rofl: de voorband is me te smal die glijd van de velg af :rofl: mss dat die wel past op me mountainbike????



:roll:  :wink:
Titel: remmen: remblokken vervangen
Bericht door: karz op 14 oktober, 2006, 18:15:10
Is er een manier om te zien of remblokken aan vervanging nodig zijn ?  Bepaalde dikte, afgebrokkelingen ?  Of zijn er indicatie groeven ?
Titel: remmen: remblokken vervangen
Bericht door: Desmo-devil op 14 oktober, 2006, 18:21:24
Als je het geluid van schrapend ijzer hoord ben je te laat  :lol:
Nu even serieus, je kan heel goed zien of je blokken nog dik genoeg zijn door er bovenop te kijken. In sommige blokken zitten inderdaad ook slijtagegroeven.
Titel: remmen: remblokken vervangen
Bericht door: karz op 14 oktober, 2006, 18:46:51
Citaat van: "Desmo-devil"Als je het geluid van schrapend ijzer hoord ben je te laat  :lol:
Nu even serieus, je kan heel goed zien of je blokken nog dik genoeg zijn door er bovenop te kijken. In sommige blokken zitten inderdaad ook slijtagegroeven.

Wat is dik genoeg ? 2 mm ?  1mm ?
Titel: remmen: remblokken vervangen
Bericht door: WhomBom op 14 oktober, 2006, 19:08:47
bij 1 mm zou ik al eens nieuwe blokjes gaan kopen, dan kun je ze net zo goed meteen vervangen, of je rijdt nog wat door tot je op het ijzer zit. Waarbij het natuurlijk de truc is om pas net de laatste meter op je oprit op het ijzer te komen  :roll:
Titel: remmen: remblokken vervangen
Bericht door: WhomBom op 14 oktober, 2006, 19:11:39
Citaat van: "Schmetzke"
Citaat van: "Dwars"
had ut vd week nog, dat ik een snelle bocht inging en de beemer me op het voorwiel een stap opzij deed/weggleed.

Ik had dat laatst ook... en raad eens... (de zijkanten) van m'n voorband helemaal op!  :lol:  :lol:  :lol:

Meteen maar ff een nieuwe erop geflikkerd...

Oja, wie de oude wil hebben, die is gratis af te halen. In het midden zo goed als nieuw, dus voor de meeste van jullie nog ruim 500000 km mee te rijden  8)



Ik had dit euvelke vandaag in de S bocht in partij, van de rechter wat abrupt naar die krappe linker ingegooid toen ie (heel controleerbaar dat dan weer wel) echt een half metertje schoof  :?
Ik ga ervan uit dat ie gewoon nog niet warm was, omdat ik ivm het weekend-verkeer rustig had gereden tot daar.

maar hoe moet ik in godsnaam zien of ze op zijn??? aan de zijkanten is geen profiel  :?:
Titel: remmen: remblokken vervangen
Bericht door: Desmo-devil op 14 oktober, 2006, 19:13:37
CiteerWat is dik genoeg ? 2 mm ? 1mm ?

Hangt af van het type remblok en je rijstijl. De ene blok slijt sneller dan de andere. Als je bedenkt dat op een nieuwe remblok ongeveer 8 mm  zit kan je met 2 mm nog behoorlijk lang remmen imo. Ik vervang ze meestal als de kanten beginnen af te brokkelen, dan zijn ze dus te dun aan het worden.
Titel: remmen: remblokken vervangen
Bericht door: May Day op 16 oktober, 2006, 10:03:00
IMHO zitten er slijtagegroeven (2 stuks) in een blok, in ieder geval in de blokjes die ik tot nu toe in mijn handen gehad heb. Die zitten op ongeveer 2 mm schat ik.
Titel: remmen: remblokken vervangen
Bericht door: karz op 16 oktober, 2006, 10:14:05
Hmm mijn tokico blokjes zijn ongeveer 2 mm (4 zuiger radiale klauwen tokico). En er is geen groef te spotten.
de groeven zaten wel in de blokjes van de 6 zuigers tokicoos die origineel op m'n TLR zaten.
Titel: remmen: remblokken vervangen
Bericht door: May Day op 16 oktober, 2006, 10:33:52
Dat kan natuurlijk betekenen dat de groef er wel inzat maar inmiddels niet meer  :roll:
Titel: remmen: remblokken vervangen
Bericht door: karz op 16 oktober, 2006, 10:40:35
Citaat van: "May Day"Dat kan natuurlijk betekenen dat de groef er wel inzat maar inmiddels niet meer  :roll:
Dat ben ik me ook aan het bedenken . Also 1 kant van de velg wordt een stuk vuiler dan de andere kant. Ik heb nog niet echt brokkels kunnen ontdekken, maar ik denk dat het er aan zit te komen :yes6rs:
Titel: remmen: remblokken vervangen
Bericht door: rsv2002 op 16 oktober, 2006, 19:44:18
Heeft er iemand ervaringen met EBC HH blokken?
En misschien een goed(koop) adresje??? 8)

grtzzzz
Titel: remmen: remblokken vervangen
Bericht door: DeWitte op 16 oktober, 2006, 20:03:04
Citaat van: "rsv2002"Heeft er iemand ervaringen met EBC HH blokken?
En misschien een goed(koop) adresje??? 8)

grtzzzz

voor goeie blokken (want je leven kan er toch van af hangen :yes6rs: ) kan je bijv. terecht bij  http://www.bitubo-raceservice.nl (vraag naar de bertoliman :mrgreen:) http://www.motoshopmar.nl/ (vraag naar Sjonnie of Tommie 8) )  of http://www.motorendesign.nl/ (marcel of Jolanda :wink: )

(he da's toevallig :lol: ) vermeld ook je MFL signatuur en deuren gaan voor je open :wink:
Titel: remmen: remblokken vervangen
Bericht door: rsv2002 op 16 oktober, 2006, 20:06:21
Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "rsv2002"Heeft er iemand ervaringen met EBC HH blokken?
En misschien een goed(koop) adresje??? 8)

grtzzzz

(...)voor goeie blokken

Is EBC niet goed dan? just asking...
Titel: remmen: remblokken vervangen
Bericht door: DeWitte op 16 oktober, 2006, 20:13:57
zou het je niet durven zeggen: nooit gehad :? ik gebruik buiten origineel alleen CL (carbone Lorraine) 8)  voor goed advies zie bovenstaande adressen :wink:
Titel: remmen: remblokken vervangen
Bericht door: Desmo-devil op 16 oktober, 2006, 21:52:35
Ik gebruik al jaren EBC blokjes , en ben nog altijd op tijd tot stilstand gekomen.
Titel: remmen: remblokken vervangen
Bericht door: rsv2002 op 16 oktober, 2006, 22:22:44
Citaat van: "Desmo-devil"Ik gebruik al jaren EBC blokjes , en ben nog altijd op tijd tot stilstand gekomen.

En wat is jouw geheime verkoopadres :shock:  8)
Titel: remmen: remblokken vervangen
Bericht door: May Day op 17 oktober, 2006, 08:33:33
EBC zijn prima blokken, vooral die HH's.
Titel: remmen: remblokken vervangen
Bericht door: Hakinnen op 17 oktober, 2006, 10:26:27
ik denk dat zo'n beetje alle gerenomeerde merken blokken wel voldoen voor op straat..

ik heb er eigenlijk nooit zo op gelet op een straatfiets..heb ook al eens met EBC gereden en alez...het remt goed en das voldoende toch..

enige slechte ervaring met straatblokken was spul van Lucas..remde prima maar ze vraten de remschijven op..


Rij nu met Brembo's omdat het én gerenomeerd is en omdat ik ze verkoop..tsja..moest ik carbon-loraine verkopen reed ik daarmee waarschijnlijk..