ff vraagje...
was laatst stukkie gaan rijden en na flink aan het gas getrokken te hebben (op volle toeren rijden) klonk er wel es een knal uit de uitlaat.
De benzine die ik toen getankt had was SuperPlus.
Laatst met de zondagochtendrit van MFL (16-10) heb ik gelood getankt en geen last gehad van dat knallen, heb ook toen af en toe wat meer gas gegeven.
Vandaag (30-10) ben ik stukje gaan rijden en heb weer ongelood getankt.
Na een snel rondje Epen Vijlen begon het knallen weer in het bos van Vijlen.....meestal na het dichtdraaine van de gashendel en beetje flink afremmen dmv voorrem. Als ik rustig terugtoer is er geen geknal maar vanuit hoge toeren snel naar lage toeren dan knalt ie wel.
Iemand die hiervoor de reden weet ? Ligt het aan de benzine en bouwjaar motor ? ('89) Of moeten wellicht de kleppen eens gesteld worden of zo ??
Daarop volgt meteen de volgende vraag...wie kan dat eens samen met mij doen ? en heeft hiervoor het juiste gereedschap.
De motor is een FZ750 type MG2 uit 1989 met 5 kleppen per cylinder..
Ben benieuwd naar de antwoorden..
Ron
Laat je motor eens stationair lopen en hou dan de uitla(a)t(en) dicht met je handen ofzo. Als er nog ergens damp vanaf komt dan is je pakking gaar of heb je ergens anders een doorlaat. Hierdoor komt er verse lucht bij je uitlaatgassen, als zich hier wat veel onverbrande benzine heeft opgehoopt (gebeurt bij veel gassen) dan zal dit sneller ontsteken.
Opzich kan het niet zoveel kwaad. Met de boldor heb ik het ook wel eens als ik lang autoweg heb gereden en ineens het gas dichtdoe aan het einde van de afrit.
Met de TLR heb ik het heel vaak, maar die gaat ook zo onefficient met zijn brandstof om dat ik altijd onverbrande meuk in de potten heb hangen.
Citaat van: "FZ_Ron"heb ik gelood getankt
waar is dat dan nog te krijgen?? :? voor me 2cv bijv. moet ik " loodvervanger" bij-kiepen uit een flesje :?:
Citaat van: "Dwars"Citaat van: "FZ_Ron"heb ik gelood getankt
waar is dat dan nog te krijgen?? :? voor me 2cv bijv. moet ik " loodvervanger" bij-kiepen uit een flesje :?:
Tankstation Makro...die witte pomp aldaar...alleen met de pin kun je betalen..ook nog met iets korting..
En, heb je al wat geprobeert ?
ja..uitlaat is 100%dicht..
het zou ook aan de naalden kunnen liggen...die sluiten niet meer 100%af en dan kan er nog iets benzine doorstromen met gas dicht...dat zou een knal kunnen geven...ut zou iig geen kwaad kunnen...dus ik kijk nog ff rond naar de mogelijkheden...en als het beter weer is ga ik t allemaal uitproberen..
Citaat van: "Dwars"Citaat van: "FZ_Ron"heb ik gelood getankt
waar is dat dan nog te krijgen?? :? voor me 2cv bijv. moet ik " loodvervanger" bij-kiepen uit een flesje :?:
Was gisteren ook nog op makro tankstation, en zag dat op geen een pomp Normaal stond. Kon alleen niet de meest rechtse welke richting parkeerplaats staat niet zien. Daar heb ik toen getankt en weet 100% zeker dat daar Normaal inzat danwel opstond. Maar Makro heeft de ene dag benzine van merk A en de volgende grondtank kan dat merk B zijn...altijd de goedkoopste. Gisteren scheelde het weer 6.8€ct per liter.(Euro95)
Maar ik krijg binnenkort een lijstje met tankstaions waar nog wel Normaal te krijgen is, al is dat een erg kort lijstje
Ik laat het je wel weten
Volgens mij wordt er in Nederland geen gelode benzine meer verkocht.
Het lood zal ook niet de boosdoener bij het knallen zijn, dat kan wel met je octaangetal te doen hebben.
Octaan 100 V-Power Duitsland
Octaan 98 SuperPlus Europa
Octaan 97 V-Power Nederland
Octaan 95 Euro Europa
Octaan 91 Normaal Duitsland
Citaat van: "Joepie1958"Volgens mij wordt er in Nederland geen gelode benzine meer verkocht.
Het lood zal ook niet de boosdoener bij het knallen zijn, dat kan wel met je octaangetal te doen hebben.
Octaan 100 V-Power Duitsland
Octaan 98 SuperPlus Europa
Octaan 97 V-Power Nederland
Octaan 95 Euro Europa
Octaan 91 Normaal Duitsland
Ben er bekend mee..maar ik weet toch bijna 100% zeker dat ik Normaal getankt had laatst....geen geknal. Daarna Superplus98 en daarna Euro95 geprobeerd en bij deze laatste twee wel weer geknal...Kan ook toeval geweest zijn, als ik meer hoge toeren rij 7000+t/m10000 (jakkeren) en daar veel tussen zit doet ie ut meer dan als ik ook veel lage toeren rij 3000+/6000 (rustig rijden)
Dichtingen bij carbs zitten nog goed..met spuitbusje gespoten tijdens draaiende motor, maar motor veranderd niet in toeren. (was een tip van iemand van FZ-Members) De uitlaat heb ik nog niet helemaal gecheckt. Ben nog op een knippertje aan het wachten om te vervangen, dan gaat de kuip eraf om te spuiten. Dan kan ik overal weer goed bij om eea te cheqq.
Volgens al zou het geen kwaad kunnen, dus heb ik geen haast erbij...
Ik heb dat bij mijn vorige fazer ook gehad. Toen knalde ie ook af en toe. En waar dat nou aan lag?
Als ik met de Soes hoog in de toeren rij en dan de toeren op de motorweerstand laat teruglopen tot +/- 9000 toeren dan krijg ik ook een mooie plof. Heerlijk toch!
En dan maar proberen om precies zo uit te kienen dat hij in een tunneltje ploft.
Dat hoef je niet uit te kienen, daar is dat rode knopje rechts op t stuur voor :wink:
Citaat van: "Herr Tod"Dat hoef je niet uit te kienen, daar is dat rode knopje rechts op t stuur voor :wink:
:twisted: Niet steuken hier. :twisted:
Het kan ook zijn dat je bougies niet meer zo goed zijn,of een van de vier.
Ik weet niet of je een open uitlaat hebt,zo ja dan moet je je motor misschien laten afstellen, heb ik met de mijne ook moeten doen, het knallen is nu een stuk minder.
Succes ermee.
Of je hebt een lekje in de uitlaat waar hij valse lucht door trekt
Voor mij is het tijd om de O-ringen in de carburateurs te vervangen. Als ik de motor een dag niet gebruik (zelden maar toch) trakteert hij me op een kamerschot als ik hem start :mrgreen:
tja, zover ik heb kunnen nagaan is er geen lek of valse lucht ed..zal wel eens verder kijken als ik de kappen eraf heb..
bougie's waren bij mij toen het probleem
check deze 2 opties eens:
#1 heeft de FZ een "PAIR" systeem ? (ik vermoed het niet vanwege het bouwjaar)
Da's een installatie waarmee extra lucht aan de uitlaatgassen toegevoegd wordt voor schonere uitlaatgassen.
Bij de Hayabusa's wil dat ook wel eens (exemplarisch) voor knallen verantwoordelijk zijn.
#2 Ik heb eens een soortgelijk probleem met een motor gehad, dit werd veroorzaakt door de schakelaar van de zij-standaard.
Deze werd nèt voldoende ingedrukt, en bij sportieve ritten (als gevolg van trillingen) onderbrak deze af en toe de ontsteking gedurende een fractie van een seconde, met héle mooie knallen als gevolg!