Motor Forum Limburg

Techniek => Help! => Topic gestart door: Mounty op 11 februari, 2006, 21:23:42

Titel: Remmen...
Bericht door: Mounty op 11 februari, 2006, 21:23:42
vandaag ff de motor moeten pakken om wat boutjes en moertjes te halen, doet de voorrem niks...moet elke keer drie maal knijpen wil ie wel goed remmen.

Ik denk vocht in de remolie omdat ie al een tijdje stilstaat...geen lek iig.

iemand een ander idee?

tevens vraag ik me ff af wat het verschil is tussen DOT3 en DOT4, welke is aan te raden? en mag je mengen ??
Titel: Remmen...
Bericht door: WhomBom op 12 februari, 2006, 00:29:26
dot 4 pakken, kost toch geen ruk (iets van 10 euro voor n liter oid)... Hoe dat pompend remmen gedoe bij jou kan weet ik niet, misschien zijn je blokjes wat ver versleten, en is daarom je vloeistofniveau (te) laag?
Titel: Remmen...
Bericht door: DeWitte op 12 februari, 2006, 08:57:52
vastzittende "cups" ? kan ook.

wat je sowieso kunt doen (kost net nix zoals Whom-bom al aangaf) 2 uurtjes de tijd voor nemen. :wink: (incl. koffie en peuk)

Demonteren vd remklauwen en de cups eruit friemelen, schoonmaken, blokken wellicht ietwat opschuren (kopervet niet vergeten) monteren, Reservoir schoonmaken en afvullen met verse Dot4 en ow ja niet vergeten goed te ontluchten. :wink:
Titel: Remmen...
Bericht door: Mounty op 12 februari, 2006, 11:29:25
dus DOT4 gebruiken en alles ff schoonmaken...klusje voor buurman dus..
Titel: Remmen...
Bericht door: Mounty op 25 februari, 2006, 09:41:19
Ik ga de leidingen vervangen door staalflex en de hoofdremcilinder reviseren. Moet alleen eens kijken of het bij een van onze sponsoren te krijgen is....en tegen welke prijs.

(elders voor de staalflex voor: 85 euro incl verzenden 12 euro extra als ik gejkleurde omhulsels wil.

elders voor de hoofdremcilinder reparatieset: 27 euro ex verzenden (+7.50))
Titel: Remmen...
Bericht door: Hakinnen op 25 februari, 2006, 19:50:05
Citaat van: "FZ_Ron"Ik ga de leidingen vervangen door staalflex en de hoofdremcilinder reviseren. Moet alleen eens kijken of het bij een van onze sponsoren te krijgen is....en tegen welke prijs.[b/]

(elders voor de staalflex voor: 85 euro incl verzenden 12 euro extra als ik gejkleurde omhulsels wil.

elders voor de hoofdremcilinder reparatieset: 27 euro ex verzenden (+7.50))


Waarom zou je je hoofdremcilinder reviseren..? tenminste...of die moet duidelijk de geest gegeven hebben?

Frisse olie en goed ontluchten doen wonderen.

setje stalen leidingen zijn idd ook niet verkeerd als je nu nog met de originele rubber leidingen rijdt..
Titel: Remmen...
Bericht door: Motzippaldy op 25 februari, 2006, 20:05:52
2hands hoofdremcilinder van R1 is niet duur en doet wonderen  :lol:
Titel: Remmen...
Bericht door: Mounty op 25 februari, 2006, 21:49:34
nou, de leidingen zijn nog goed, de olie helemaal ververst, en helemaal ontlucht....als ik de remhendel inknijp komt er "schuim" door een van de twee gaatjes in het reservoir, dat kan wijzen op een kapot rubbertje of versleten zuigertje. Vandaar een reparatiesetje cq revisieset..

De stalen leidingen wil ik gewoon om meteen van alles af te zijn wat betreft de remmen.

@Motzi.. Een R1 remcilinder ? is dat ook met een oliereservoir eraan ? past dat op een FZ750 ?? Zo technisch met motoren ben ik niet..
Titel: Remmen...
Bericht door: Motzippaldy op 25 februari, 2006, 23:28:23
Citaat van: "FZ_Ron"

@Motzi.. Een R1 remcilinder ? is dat ook met een oliereservoir eraan ? past dat op een FZ750 ?? Zo technisch met motoren ben ik niet..



Kijk hier en vergelijk, ik zelf weet niet of dat past of jouw motor


http://216.37.204.202/yamaha_oem/YamahaMC.asp?Type=13&A=329&B=36
Titel: Remolie vervangen
Bericht door: Menke op 19 januari, 2007, 18:06:32
Wie kan me vertellen wanneer en hoelang de remolie er in mag zitten ?
Of is dit beter eens in de zoveel jaar te vervangen ? En zo ja welke goede ervaringen hebben jullie met bepaalde olie.
Titel: Remmen...
Bericht door: @Nippon op 19 januari, 2007, 18:29:46
zelf doe ik 't 2x/jaar


't kost geen drol als je 't zelf doet

en staalomvlochten remleiding  :wink: ook zelfgemaakt (samengesteld)koste ook geen drol  :!:
Titel: Remmen...
Bericht door: DeWitte op 19 januari, 2007, 19:24:57
Citaat van: "BoxerQ"zelf doe ik 't 2x/jaar

:shock: Ik doe het wel vaker :mrgreen:  

ow het ging over remolie verversen :oops:
ja idd, zelf doen elk jaar of 10dzd km's :wink: en kost geen poep (wat ne uitdrukking)
Titel: Remmen...
Bericht door: Menke op 19 januari, 2007, 19:55:43
Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "BoxerQ"zelf doe ik 't 2x/jaar

:shock: Ik doe het wel vaker :mrgreen:  

ow het ging over remolie verversen :oops:
ja idd, zelf doen elk jaar of 10dzd km's :wink: en kost geen poep (wat ne uitdrukking)

oke bedankt voor het antwoord. Dus wordt tijd om in deze korte winterslaap dit te doen ! Heeft een van jullie nog een voorkeur voor bepaalde rem olie ?
Titel: Remmen...
Bericht door: May Day op 20 januari, 2007, 09:43:25
DOT 5.1, merk maakt niet uit.
Titel: Remmen...
Bericht door: @Nippon op 20 januari, 2007, 10:25:56
Citaat van: "May Day"DOT 5.1, merk maakt niet uit.

kunnen je rubber daar tegen  :!: zwellen op  :shock:

ik dacht dat een type DOT niet voor alle rem systemen geschikt is/was

weet niet DOT5.1/5.2
Titel: Remmen...
Bericht door: QuattroFrits op 20 januari, 2007, 10:47:02
Bij mijn fietske staat voorgeschreven : DOT4 en niks anders.
En zowel voor de rem alsook voor de koppeling. :roll:
En voor te ontluchten, maar ook voor het verversen gebruik ik een vacuümpompje en dat werkt echt perfect.
Je zuigt de vloeistof er als het ware doorheen en dan is er niks meer te ontluchten. :idea:
Titel: Remmen...
Bericht door: HD4ever op 20 januari, 2007, 10:47:58
Citaat van: "BoxerQ"
Citaat van: "May Day"DOT 5.1, merk maakt niet uit.

kunnen je rubber daar tegen  :!: zwellen op  :shock:

ik dacht dat een type DOT niet voor alle rem systemen geschikt is/was

weet niet DOT5.1/5.2

DOT3, Super DOT3, Dot4, Super DOT4 en DOT5.1 zijn een synthetische remvloeistof. Ze zijn stuk voor stuk hygroscopisch. Dat wil zeggen dat deze vloeistoffen water aantrekken. Verder wil je het niet op de lak van je motor knoeien, het is erg agressief spul.
DOT5 daarentegen is siliconenolie zoals bijvoorbeeld bij Harley Davidson wordt gebruikt. DOT5 tast de lak dus NIET aan als je knoeit, bovendien is het niet hygroscopisch. Vereist wel bij wisselen naar DOT 5, dat je je gehele systeem uit elkaar haalt tot de laatste seal, alles volledig en zeer zorgvuldig spoelt en schoonmaakt met spiritus en pas dan is je systeem geschikt voor siliconenolie. Meng je namelijk een synthetische remvloeistof met DOT5 gaan je seals opzwellen en is het snel gedaan met je remwerking.   :yes6rs:

En dat ziet er lullig uit als je de berg afrolt zonder HO ijzers  :rofl:
Titel: Remmen...
Bericht door: DeWitte op 20 januari, 2007, 11:19:09
Da wist ik niet van Dot5 :? zo leer je elke dag nog bij  :thumbsup:
Titel: Remmen...
Bericht door: HD4ever op 20 januari, 2007, 16:21:25
Citaat van: "Dwars"Da wist ik niet van Dot5 :? zo leer je elke dag nog bij  :thumbsup:


Ik heb dat verhaal zelf ook niet verzonnen. Stond toevallig al jaren ergens op mijn PC omdat ik ooit op mijn remolie reservoir het volgende zag staan en ik wou weten of ik eventueel DOT4 kon gebruiken omdat ik nog een flesje had staan.  En als het om remmen of banden gaat neem ik geen enkel risico.

Zo nu en dan blijken ze bij HD ook eens iets goed te doen, maar dat is dan toch sporadisch  :rofl:

(http://m1.freeshare.us/127fs2274163.jpg) (http://freeshare.us)
Titel: Remmen...
Bericht door: Menke op 20 januari, 2007, 16:33:58
Is mooi en leerzaam hier ! Bedankt voor de reactie, zie dat er nog meer mensen slimmer van worden :!: En dat is natuurlijk nooit verkeerd  :thumbsup: :lol:
Titel: Remmen...
Bericht door: May Day op 22 januari, 2007, 11:58:25
Die DOT 5 van Harley is slecht spul. Het neemt het water niet op, daardoor zakt het naar de remtangen, waardoor je nog sneller last hebt van fading. Bovendien is het kookpunt maar 260 graden. Dus zoveel doen ze inderdaad niet goed.....
Titel: Remmen...
Bericht door: Hakinnen op 22 januari, 2007, 13:55:10
Citaat van: "May Day"Die DOT 5 van Harley is slecht spul. Het neemt het water niet op, daardoor zakt het naar de remtangen, waardoor je nog sneller last hebt van fading. Bovendien is het kookpunt maar 260 graden. Dus zoveel doen ze inderdaad niet goed.....

ich zek heel verstendig es niks..


:wink:
Titel: Remmen...
Bericht door: HD4ever op 22 januari, 2007, 18:52:38
Citaat van: "May Day"Die DOT 5 van Harley is slecht spul. Het neemt het water niet op, daardoor zakt het naar de remtangen, waardoor je nog sneller last hebt van fading. Bovendien is het kookpunt maar 260 graden. Dus zoveel doen ze inderdaad niet goed.....

Tjezus !!  :shock: Kookpunt van 260 °C !!!! Wat denk je dat wij met die HD uitvreten  :rofl:  Dacht jij soms dat wij net als de buikschuivers met 180 km in de ankers moeten?
Voor jou infomatie, wij doen circa 15000 km met een setje remblokken en 22000 km met de bandjes.  :lol:
Het rem-olie niveau en rem systeem worden bij een beurtje gecontroleerd en that's it ! Ik heb het nog even voor je even nagekeken maar vervangen van rem-olie staat zelfs niet in het onderhoudsboekje. :shutup:   Bij 80000 km gaat er trouwens pas nieuwe olie in de voorvork.
De HD remmen ( 2 zuigertjes ) zijn nu eenmaal geen wonder van techniek ( net als de rest van de motor ! ), en daar moet je je rijstijl gewoon op aanpassen. Simpel hè?
Ik heb al menig steile bergpas en paniekstop achter de rug met de trilplaat, en ook dan voldoen de HD remmen keurig om die 450+ kg !!! netjes tot stilstand te brengen.
'Fading'? daar doen HD rijders niet aan! Dat hebben we namelijk altijd !  :rofl:

Regel 1 bij een HD is "If it ain't broken, don't fix it !!".  :wink:
Titel: Remmen...
Bericht door: QuattroFrits op 22 januari, 2007, 22:02:25
Citaat van: "HD4ever"wij doen circa 15000 km met een setje remblokken

:shock: Da's niet echt veel, bij mij liggen ze ongeveer 30000 km erop en doen het nog steeds. (en zijn dus nog dik genoeg)
De nieuwe liggen klaar maar vind ik nog lang niet nodig. :lol:
Titel: Remmen...
Bericht door: WhomBom op 22 januari, 2007, 23:53:01
Citaat van: "HD4ever"

Regel 1 bij een HD is "If it ain't broken, don't fix it !!".  :wink:

regel2: if it moves, and it shouldn't: Duct tape
regel3: if it doesn't move and it should: WD40

:twisted:
Titel: Remmen...
Bericht door: Steefke™ op 23 januari, 2007, 11:45:03
Citaat van: "WhomBom"
Citaat van: "HD4ever"

Regel 1 bij een HD is "If it ain't broken, don't fix it !!".  :wink:

regel2: if it moves, and it shouldn't: Duct tape
regel3: if it doesn't move and it should: WD40

:twisted:

regel4: if its greasy, use brakeclaener
Titel: Remmen...
Bericht door: HD4ever op 23 januari, 2007, 17:56:24
Citaat van: "Steefke"
Citaat van: "WhomBom"
Citaat van: "HD4ever"

Regel 1 bij een HD is "If it ain't broken, don't fix it !!".  :wink:

regel2: if it moves, and it shouldn't: Duct tape
regel3: if it doesn't move and it should: WD40

:twisted:

regel4: if its greasy, use brakeclaener

Regel 5: Who gives a fuck?  :rofl: