Versnellingsbak probleempje

Gestart door petje, 26 augustus, 2014, 07:29:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

petje

Nou, ik ga toch proberen een keertje mijn oude CBR 600F (pc19) nieuw leven in te blazen.
Na een schuiver in 2009, heb ik er al een jaar over gedaan om een paar onderdelen te vervangen (spiegel, pootje, bekleding) alles weer recht en compleet, wil ik weer gaan rijden, blijkt de versnelling niet meer van z'n 4 in de 3 terug te schakelen. Echt geen kans. Na terugguwen naar de garage staat dat motortje nu langzaam te verstoffen. Geen tank afgevuld, niets afgetapt, of een accu losgekoppeld. Jammer en treurig. Ik weet het.

Nu wil ik het nog een keertje gaan proberen. Mijn eerste vraag is nu, is er iemand met ervaring een versnellingsbak te repareren. Het lijkt er het meeste op dat de schakelvorken geraakt zijn.Ik zoek dus iemand die een tip heeft voor een goed adres of iemand in Parkstad en omgeving die met mij zelf eens wil 'opereren'. Moetthet blok eruit, of kan het schakelvork deel er van de zijkant uit? zelfs 2 garageboeken maken het mij niet helemaal duidelijk.

En ik weet dat het wat gaat kosten maar het budget is heel beperkt. Eerst maar eens een werkende bak voor elkaar krijgen, dan tank ontroesten, alle vloeistoffen vervangen en accu laden.

Wie kan me verder helpen?
zeg nooit nooit...

petje

Had dit topic bij 'motor' moeten staan? iemand die het kan verplaatsen?
zeg nooit nooit...

Mounty

Citaat van: petje op 26 augustus, 2014, 07:33:17
Had dit topic bij 'motor' moeten staan? iemand die het kan verplaatsen?

Zo is geschied.... :mrgreen:
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

Busaberke

Waarschijnlijk moet het blok er uit, waarna de versnellingsbakbehuizing "gedeeld" kan worden om het e.e.a. te inspecteren.
Dit zou zichtbaar moeten zijn in een werkplaatshandboek, de onderstaande tekening is van een cbr600f bj. 1993.
Echter , als je geen ervaring hebt met dit soort complexe operaties, zou ik er niet zelf aan beginnen.



Wellicht dat je via een CBR600 forum je hier meer info of hulp kunt krijgen?

succes!
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

petje

#4
Ik ga zeker in een CBR forum proberen, maar een algemene motorsite zou me sneller bij iemand kunnen brengen die wel ervaring heeft met versnellingsbakken/motorrivisie.  :worship-cool:
En als ik het garageboek goed bestudeerd heb, is het niet nodig de hele versnellingsbak van het blok los te halen, maar kan de 'onderkant' open om aan de schakelvorken te komen. De vraag is ook eerder of dat in het frame kan of dat ie daarvoor ook al eruit moet.   :dunno:

Kort gezegd, wie kan me in zuid-Limburg helpen met dit soort vragen of weet een goed adres waar ik niet afgezet wordt? Wil best zelf het blok uitbouwen en ergens naar toe brengen. Ben benieuwd wat een algemene revisie van dat blok zou kosten.

@busaberke: is die tekening niet alleen het blok(kop,cilinderruimte, krukas) zonder versnellingsdeel?
zeg nooit nooit...

R-yen

Dit is natuurlijk ook een goede kans om zelf wat ervaring op te doen. Zo heb ik zelf ook al eens het motorblok van mijn eerste motor gereviseerd na een uitgelopen big end. Was een leuk vakantie klusje  :yes6rs:. Zeker met een goed handboek, een beetje gereedschap en secuur werken best te doen.

Busaberke

Citaat van: petje op 28 augustus, 2014, 07:14:29
@busaberke: is die tekening niet alleen het blok(kop,cilinderruimte, krukas) zonder versnellingsdeel?

Voor zover ik het aan de hand van deze tekening kan inschatten, bevindt het versnellingsbak carter zich zo'n beetje tussen de pos.nr's 9 en 29.

Overigens, bij Rosa motoren werkt een goede monteur met veel Honda ervaring.  :yes6rs:
Je zou daar eens kunnen overleggen wat je opties zijn.
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

QuattroFrits

Citaat van: Busaberke op 29 augustus, 2014, 09:24:37
Overigens, bij Rosa motoren werkt een goede monteur met veel Honda ervaring.  :yes6rs:

Bert Stevens, zeer uitmuntend met alle japanners.
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.