ik zelf houd het voorlopig op een cardan.
kost me minder aan onderhoud,dus scheelt weer euri. :wink:
Denk als je er eenmaal aan gewend bent (cardan-reactie) 8) je nooit meer iets anders wil :wink: alhoewel ik zat de nieuwste Buell All-Road te bekijken enne zo'n Riem wil ik ook nog wel uitproberen. Ketting igg never nooit niet meer..
Wat is behalve het onderhoud het probleem van een ketting ?
Een ketting kan ook breken,op motor-forum staat er een filmpje over,ketting breekt bij snelheid over de 200.
Er reden 2 motoren,bij de voorste brak de ketting,nou dat is schrikken als je zon ding ziet rondvliegen,bij 200 plus.
Gelukkig niks gebeurd. :wink:
Citaat van: "karz"Wat is behalve het onderhoud het probleem van een ketting ?
voor mij telt alleen het onderhoud, het vervangen, het schoonmaken. cardan = 1x 40K beetje verse olie en klaar :lol: toegegeven het rijden ermee is ff wennen (het "opklimmen" bij acc., het "doorduwen" voor een bocht als je van ut gas af moet, de latere reactie ivm ketting en het vermogensverlies; alhoewel dat laatste wel altijd constant is en niet afhankelijk van staat van onderhoud in tegenstelling tot een ketting)
Hmm ok, dat laatste is inderdaad een punt. Een versleten kettingset, of een ketting die te slap/strak hangt kan inderdaad de prestaties terugdringen.
Maar een cardanas kan ook breken hoor. Een kennis van mij heeft dat ooit gehad met zijn honda shadow.
Citaat van: "karz"Hmm ok, dat laatste is inderdaad een punt. Een versleten kettingset, of een ketting die te slap/strak hangt kan inderdaad de prestaties terugdringen.
Maar een cardanas kan ook breken hoor. Een kennis van mij heeft dat ooit gehad met zijn honda shadow.
kan ook met een V6 ford, weet ik helaas uit eigen ervaring :?
Citaat van: "karz"
Maar een cardanas kan ook breken hoor. Een kennis van mij heeft dat ooit gehad met zijn honda shadow.
Die van mij brak onderweg naar het arbeidsburo,moto heeft toen nog een paar dagen ,als werkzoekende :lol: ,bij het arbeidsburo in Roermond gestaan.
Is alweer paar jaar geleden,bij mook in Ell een tweedehandsje gekocht.
Volgens mij is een ketting de enige optie bij veel PK's,
en de overbrenging is directer omdat een cardan de rotatie toch twee keer om moet zetten.
Ik heb overigens onlangs ook te maken gehad met een ketting die brak
tijdens het rijden en dat is geen prettig gevoel.
De oorzaak was trouwens een losgelopen voortandwiel dus eigenlijk eigen schuld dikke bult.
Was overigens ook geen prettige ervaring voor de motor achter mij.
De ketting werd echt gelanceerd naar achteren.
Bij 24h race van Oschersleben is bij ons Kawa ook ketting stuk gegaan ,coureur moest bijna hele ronde motor duwen naar box :evil: maar was eigen schuld (een bout is los gegaan en in ketting gekomen :? )
:arrow: Nadelen van de ketting:
Veel onderhoud nodig
Meestal nogal wat schade bij breuk
Gewicht, een goede ketting is zwaar
:arrow: Voordeel ketting:
Een goed gesmeerde ketting levert weinig vermogensverlies op, soms tot 96% !!
Kan erg sterk worden uitgevoerd
:arrow: Nadeel tandriem:
Erg veel vermogensverlies door rek, 95% is NOOIT haalbaar.
Niet geschikt voor hoog-vermogens motoren
:arrow: Voordeel tandriem:
Bijna geen onderhoud nodig
Gaat vrij lang mee (ook onderhoud eigenlijk)
Licht in gewicht
Dempende werking (belangrijk bij V-twins, 1cilinders, boxers)
:arrow: Voordeel cardan:
Bijna geen onderhoud nodig
Vrij sterk
:arrow: Nadeel cardan:
Moeilijke constructie (dus duur)
Zwaar
Nogal wat vermogensverlies, zit tussen de tandriem en ketting in wat dat betreft.
CiteerVolgens mij is een ketting de enige optie bij veel PK's,
en de overbrenging is directer omdat een cardan de rotatie toch twee keer om moet zetten.
bmw heeft ondertss aangetoond dat het met een cardan ook kan. zie maar de k12s en k12r met hun 160 pk en meer. of het nog even duurzaam is, is echter een andere zaak (heb al een aantal piccies gezien van gebroken cardans van nieuwe bmw's).