Motor Forum Limburg

Techniek => Suspensie => Topic gestart door: Herr Tod op 08 juni, 2006, 17:47:10

Titel: Voorkant schuift weg
Bericht door: Herr Tod op 08 juni, 2006, 17:47:10
Als ik door een langzame bocht ( < 60 km/h) ga dan schuift de voorkant weg als ik over een bepaalde hellingshoek ga. Niet in 1 keer een stap opzij maar meer op een 'schurende' manier.

De achterkant van de motor is een 30 mm omhoog gekomen sinds er een GSX-R 750 '02 schokbreker in zit, omdat ik een 150/60 achterband gebruik in plaats van de originele 150/70 staat de motor niet 30 mm hoger dan origineel. In de voorvork zitten progressieve veren met 10W olie.

Anyone?
Titel: Voorkant schuift weg
Bericht door: WhomBom op 08 juni, 2006, 17:58:08
das normaal... bij mij wel iig, als je daarna op het gas gaat is het logischerwijs over  :wink: krijg je als het goed is vooral bij het insturen
Titel: Voorkant schuift weg
Bericht door: Bakkertjedeeg op 08 juni, 2006, 17:59:47
Vreemd. ff snel rekenen leert dat de achterkant ongeveer 1.9 cm hoger is geworden. normaal krijg je juist meer druk op het voorwiel. Als je had gezegd dat de achterkant was gaan schuiven, dan kon ik daar in komen. Verder niks veranderd aan de voorkant? Zaten die progessieve veren er al eerder in in. Wat kan je verstellen qua demping?
Titel: Voorkant schuift weg
Bericht door: Herr Tod op 08 juni, 2006, 18:05:31
Citaat van: "WhomBom"das normaal... bij mij wel iig, als je daarna op het gas gaat is het logischerwijs over  :wink: krijg je als het goed is vooral bij het insturen

Ik vind dat niet normaal, ik heb dat halverwege de bocht bij constant gas, vlak daarna geef ik volgas.

Achter is die 22.5 mm omhoog gekomen ongeveer, 7.5 mm lager vanwege de band en 30 mm hoger door de schokbreker. Die veren heb ik zelf er in gezet. Ik kan helemaal niets verstellen aan de vork, hooguit de poten wat uit de kroonplaat laten steken.

Nu duurt het niet meer lang voordat de GSXR 750 vork er in komt maar met deze vork moet het toch ook fatsoenlijk rijden :?
Titel: Voorkant schuift weg
Bericht door: Bakkertjedeeg op 08 juni, 2006, 18:08:47
Citaat van: "Herr Tod"

Ik kan helemaal niets verstellen aan de vork, hooguit de poten wat uit de kroonplaat laten steken.

Hmmm... Bovenstaande optie is in ieder geval ook geen optie.
Titel: Voorkant schuift weg
Bericht door: @Nippon op 08 juni, 2006, 20:19:27
Is je achterkant niet te hard afgeveerd  :!:
de demper komt toch van een zwaardere motor  :?:  




of niet  :!:
Titel: Voorkant schuift weg
Bericht door: Busaberke op 08 juni, 2006, 22:43:42
Je schrijft er niet bij wanneer het voorwiel schuift, bij gelijkblijvende snelheid of tijdens accelereren?

Ik had zo'n schuivende voorkant bij mijn fireblade.
Dat was een bekend euvel omdat er weinig gewicht op het voorwiel stond, waardoor de gewichtsverplaatsing naar achteren bij het accelereren voor onvoldoende druk zorgde.
Titel: Voorkant schuift weg
Bericht door: WhomBom op 08 juni, 2006, 23:10:33
Citaat van: "Herr Tod"

Ik vind dat niet normaal, ik heb dat halverwege de bocht bij constant gas, vlak daarna geef ik volgas.


das inderdaad niet normaal... :?  als je echt scherp in moet sturen ofzo..ok, maar niet gewoon midden in de bocht  :evil:
Titel: Voorkant schuift weg
Bericht door: Hakinnen op 09 juni, 2006, 03:06:48
Heeft imo niet specifiek met vering te maken

Geometrie kwestie .

Wat bedoel je met "wegschuiven"? Daadwerkelijk geen grip hebben (wat me sterk lijkt)  of het gevoel hebben dat de voorzijde van de fiets "los is en wegloopt"?

Nogal lastig te beoordelen probleem zo..
Bandit's hebben dat "standaard" niet. ik denk dat je moet gaan zoeken in hetgeen je verandert hebt in de geometrie van het rijwielgedeelte (niet de veringinstellingen) of hetgeen er "per ongeluk "verandert kan zijn door je "sleutelwerkzaamheden" of een valpartijtje?

Is alles wat je verandert hebt aan het rijwielgedeelte correct gemonteerd? Zit het vast? Is die vork niet "krom"...staan je wielen in er recht in en "in lijn"...etc...?

ennuh..voor de zekerheid ...mocht je de vork open hebben gehad om de progresieve veren te monteren?...hoeveel olie (hoe hoog) zit er in die vork? (de SAE waarde boeit zoveel niet nu).

imo geen kwestie van in of uitveren of de snelheid waarmee dat gebeurt maar meer een geometriekwestie of iets onjuist in het rijwielgedeelte

Al blijft 't vanachter een pc natuurlijk moeilijk te analyseren

:wink:
Titel: Voorkant schuift weg
Bericht door: Gieskes op 09 juni, 2006, 14:55:50
Enne...voel je dit in een linker én een rechterbocht?
Titel: Voorkant schuift weg
Bericht door: Herr Tod op 09 juni, 2006, 16:50:12
Zowel links als rechts gebeurt dit. Met schuiven bedoel ik meer lichtjes stuiteren/schrapen, waardoor die opzij schuift. Ik weet zeker dat alles technisch in orde is, dat controleer ik regelmatig.

In beide poten zit 490 ml olie, ik heb het niveau toen gemeten met een schuifmaat om te kijken of beide poten gelijk waren, hoeveel mm dit was weet ik niet meer.

De achterschokbreker komt van een GSX-R 750 uit 2002, die weegt 166 kg droog en mijn Bandit weegt 167 kg droog. Overigens zijn mijn achterbruglagers verrot, daarom heb ik de demping van de schokbreker dichtgedraaid aangezien die lagers voor genoeg demping zorgen. Hierdoor reed die beter. Met een beetje geluk kan volgend weekend de nieuwe achterbrug er in en dan vervang ik natuurlijk alle lagers en bussen.
Titel: Voorkant schuift weg
Bericht door: Hakinnen op 09 juni, 2006, 17:16:30
Citaat van: "Herr Tod"Zowel links als rechts gebeurt dit. Met schuiven bedoel ik meer lichtjes stuiteren/schrapen, waardoor die opzij schuift. Ik weet zeker dat alles technisch in orde is, dat controleer ik regelmatig.
kee

In beide poten zit 490 ml olie, ik heb het niveau toen gemeten met een schuifmaat om te kijken of beide poten gelijk waren, hoeveel mm dit was weet ik niet meer.
okay

Overigens zijn mijn achterbruglagers verrot, daarom heb ik de demping van de schokbreker dichtgedraaid aangezien die lagers voor genoeg demping zorgen. deze snap ik niet helemaal.

wederom moeilijk zo vanachter de pc..zou eigenlijk moeten "voelen / rijden" om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.
al blijf ik erbij dat het geen verings / dempingskwestie is..
Titel: Voorkant schuift weg
Bericht door: Herr Tod op 09 juni, 2006, 21:21:46
Zonet eens flink gaan scheuren, niet echt merkbaar last er van gehad. Wel veel slijtsporen op de voorband, achter maar iets meer dan normaal :?

Misschien es wat proberen met de bandendruk.
Titel: Voorkant schuift weg
Bericht door: Karin op 10 juni, 2006, 05:43:25
Heb je trouwens nog steeds die "gare" banden erop liggen of ondertussen een stel anderen?  :wink:
Titel: Voorkant schuift weg
Bericht door: Herr Tod op 10 juni, 2006, 13:50:42
Wat denk je zelf :? Overigens waren die niet gaar, wel bijna op :wink:
Titel: Voorkant schuift weg
Bericht door: DeWitte op 10 juni, 2006, 19:55:41
Citaat van: "Herr Tod"Wat denk je zelf :? Overigens waren die niet gaar, wel bijna op :wink:

:laughing49so:
Titel: Voorkant schuift weg
Bericht door: Herr Tod op 11 juni, 2006, 02:49:25
Sjaloes, mien jong?? :nana9oi: :rofl:
Titel: Voorkant schuift weg
Bericht door: Herr Tod op 17 juni, 2006, 18:20:00
Zonet heb ik de vork even uit de motor gehaald.

Het olieniveau is 115 mm. Volgens het werkplaatshandboek moet dat 105 mm zijn, maar ik heb andere veren er in. Nou weet ik niet of het niveau dan juist hoger of lager moet zijn, ik denk lager?

Ik heb ook even gemeten hoeveel de voorvork inzakt. 18 mm zonder mij er op en 31 mm met mij op de motor. Totale veerweg is 120 mm.
Titel: Re: Voorkant schuift weg
Bericht door: Herr Tod op 25 januari, 2008, 11:28:38
Hmmmm heeft iemand ervaring met magnesium velgen in een straatfiets? Ben me aan het bedenken of ik het zou doen of niet, ik lees overal wel de verhaaltjes maar ik lees nergens een persoonlijke ervaring van iemand. Ik weet dat aluminium iets minder dan de dubbele breeksterkte heeft als magnesium (vliegtuig alu 3581 VS magnesium az91). Het gaat zich om een PVM 3 spaaks voorvelg voor een GSXR 750/1100 die bij de huidige eigenaar altijd goed in de poedercoat heeft gestaan.
Titel: Re: Voorkant schuift weg
Bericht door: Hakinnen op 25 januari, 2008, 15:25:26
Citaat van: Herr Tod op 25 januari, 2008, 11:28:38
Hmmmm heeft iemand ervaring met magnesium velgen in een straatfiets? Ben me aan het bedenken of ik het zou doen of niet, ik lees overal wel de verhaaltjes maar ik lees nergens een persoonlijke ervaring van iemand. Ik weet dat aluminium iets minder dan de dubbele breeksterkte heeft als magnesium (vliegtuig alu 3581 VS magnesium az91). Het gaat zich om een PVM 3 spaaks voorvelg voor een GSXR 750/1100 die bij de huidige eigenaar altijd goed in de poedercoat heeft gestaan.

vele verhalen over.
vele meningen ook..

spul dient eigenlijk na een aantal jaar geröntgend te worden op "brooswording" van binnenuit.
ik heb ooit op de testbank een magnesium velg kapot zien gaan..kwam compleet een spaak uit.

ik wil ze niet..of ze moeten jonger als 3 jaar zijn en voor een matsprijs. de moderne gesmeede alu velgen zijn niet meer veel zwaarder maar wel aanzienlijk goedkoper nieuw.
de echte oude kunnen zo de prullebak in of je hangt ze aan de muur ergens in de garage.

weet evt nog een setje gebruikte magnesium marchesini's voor je..rond de 700,-  euro bj = 2002
Titel: Re: Voorkant schuift weg
Bericht door: Herr Tod op 25 januari, 2008, 19:25:08
:shock: :-X

De magnesium velg dus... (http://www.motorforumlimburg.nl/forum/index.php?topic=60.msg62457#msg62457)
Titel: Re: Voorkant schuift weg
Bericht door: belsj op 06 februari, 2008, 18:07:32
enige punt is dat je er geen stoeprand mee moet raken. voor de rest zou ik zeggen als die velg redelijk gemakkelijk past, gewoon uitproberen.
Titel: Re: Voorkant schuift weg
Bericht door: Herr Tod op 06 februari, 2008, 19:00:33
3593 is de code die er op staat. Dat ding is dus bijna 15 jaar oud als ik dat goed snap ?
Titel: Re: Voorkant schuift weg
Bericht door: Hakinnen op 06 februari, 2008, 21:10:39
Citaat van: Herr Tod op 06 februari, 2008, 19:00:33
3593 is de code die er op staat. Dat ding is dus bijna 15 jaar oud als ik dat goed snap ?

hmmm...

ik twijfel of dat een productiecode (datum)is
denk eerder dat het een materiaalcode is (van het magnesium in dit geval)
weet het niet helemaal zeker maar geloof dat er voor magnesium codes (simpelweg: de naam van het toegepaste magnesium in getallen uitgedrukt) bestaan vanaf 3592 tot ergens vooraan in de 3600