Bij de 4 kleps boxers van BMW zit de olie filter helemaal ingekapseld.
Je kan dus alleen met een zgnd. oliefilter sleutel die te koop is bij de dealer loshalen.
Maar kk heb ergens gelezen dat je ook en stuk 80 mm regenpijp kan gebruiken.
En dat is zo :D , net uitgeprobeert.
Toevalligerwijze heb ik een K&N oliefilter gekregen toen ik een vroeg bij Rosa. Deze oliefilter is geheel rond alleen bovenop zit een boutje gepuntlast dat je met een 15-er sleutel kan draaien. Ideaal.
Had geen zin om een dop aan te schaffen om alleen de oude los te krijgen.
Een stukje (ong. 20 -30 cm) regenpijp beetje verwarmen met een verfbrander of gewoon zorgen dat het blok nog warm genoeg is. Dan gewoon in het onderste stuk knijpen en beginnen te draaien , de filter kwam bij mij zonder problemen los.
Dus tip ;)
Citaat van: "karz"Bij de 4 kleps boxers van BMW zit de olie filter helemaal ingekapseld.
Je kan dus alleen met een zgnd. oliefilter sleutel die te koop is bij de dealer loshalen.
Maar kk heb ergens gelezen dat je ook en stuk 80 mm regenpijp kan gebruiken.
En dat is zo :D , net uitgeprobeert.
Toevalligerwijze heb ik een K&N oliefilter gekregen toen ik een vroeg bij Rosa. Deze oliefilter is geheel rond alleen bovenop zit een boutje gepuntlast dat je met een 15-er sleutel kan draaien. Ideaal.
Had geen zin om een dop aan te schaffen om alleen de oude los te krijgen.
Een stukje (ong. 20 -30 cm) regenpijp beetje verwarmen met een verfbrander of gewoon zorgen dat het blok nog warm genoeg is. Dan gewoon in het onderste stuk knijpen en beginnen te draaien , de filter kwam bij mij zonder problemen los.
Dus tip ;)
moet je maar toevallig in je kist hebben :wink:
tis geen gangbare maat
Citaat van: "BoxerQ"Citaat van: "karz"Bij de 4 kleps boxers van BMW zit de olie filter helemaal ingekapseld.
Je kan dus alleen met een zgnd. oliefilter sleutel die te koop is bij de dealer loshalen.
Maar kk heb ergens gelezen dat je ook en stuk 80 mm regenpijp kan gebruiken.
En dat is zo :D , net uitgeprobeert.
Toevalligerwijze heb ik een K&N oliefilter gekregen toen ik een vroeg bij Rosa. Deze oliefilter is geheel rond alleen bovenop zit een boutje gepuntlast dat je met een 15-er sleutel kan draaien. Ideaal.
Had geen zin om een dop aan te schaffen om alleen de oude los te krijgen.
Een stukje (ong. 20 -30 cm) regenpijp beetje verwarmen met een verfbrander of gewoon zorgen dat het blok nog warm genoeg is. Dan gewoon in het onderste stuk knijpen en beginnen te draaien , de filter kwam bij mij zonder problemen los.
Dus tip ;)
moet je maar toevallig in je kist hebben :wink:
tis geen gangbare maat
?
:shock: Mensen die niet gewoon een setje pijp-ring-knie-steek sleutelset of doppenset hebben, moeten uberhaupt geen motor rijden.
Hier een uitgebreidere uitleg:
http://home.hetnet.nl/~meijerink.ln/webPaginas/handigetips/gereedschap/olieFilterSleutel.htm
Citaat van: "karz"Citaat van: "BoxerQ"Citaat van: "karz"Bij de 4 kleps boxers van BMW zit de olie filter helemaal ingekapseld.
Je kan dus alleen met een zgnd. oliefilter sleutel die te koop is bij de dealer loshalen.
Maar kk heb ergens gelezen dat je ook en stuk 80 mm regenpijp kan gebruiken.
En dat is zo :D , net uitgeprobeert.
Toevalligerwijze heb ik een K&N oliefilter gekregen toen ik een vroeg bij Rosa. Deze oliefilter is geheel rond alleen bovenop zit een boutje gepuntlast dat je met een 15-er sleutel kan draaien. Ideaal.
Had geen zin om een dop aan te schaffen om alleen de oude los te krijgen.
Een stukje (ong. 20 -30 cm) regenpijp beetje verwarmen met een verfbrander of gewoon zorgen dat het blok nog warm genoeg is. Dan gewoon in het onderste stuk knijpen en beginnen te draaien , de filter kwam bij mij zonder problemen los.
Dus tip ;)
moet je maar toevallig in je kist hebben :wink:
tis geen gangbare maat
?
:shock: Mensen die niet gewoon een setje pijp-ring-knie-steek sleutelset of doppenset hebben, moeten uberhaupt geen motor rijden.
stja..... :roll: niet iedereen heeft 'n verwarmde motorwerkplaats in de garage als wij 2 :mrgreen:
en dan sleutelen wij niet met kinzo/hema/5€bak spul :angel:
Oud oliefilter verwijderen dat vast zit ?
Schroevendraaier erdoorheen jassen en losdraaien, ik bedoel dat ding wordt toch weggemieterd ?
Citaat van: "Desmo-devil"Oud oliefilter verwijderen dat vast zit ?
Schroevendraaier erdoorheen jassen en losdraaien, ik bedoel dat ding wordt toch weggemieterd ?
kom je bij de boxers niet aan: dit zit nl helemaal IN het blok van onder :?
stomme duitsers :rofl:
Citaat van: "Dwars"stomme duitsers :rofl:
:)}
Citaat van: "Desmo-devil"Oud oliefilter verwijderen dat vast zit ?
Schroevendraaier erdoorheen jassen en losdraaien, ik bedoel dat ding wordt toch weggemieterd ?
:shock:
kep 'n collega die doet ook zoiets "hij last de scharnieren aan een deur en krijgt 'm dan niet meer ingehangen" en dan belt ie op van "plafond is te laag" :rofl:
????????????????????????????????????????????????????
Zie het verband niet met jouw domme voorbeeld. Ik heb er al een paar zo los kunnen draaien wat is daar dom aan ?
En Dwars :
Waarom kan je er dan geen schroevendraaier in rammen van onder ?
Maar goed ieder op zijn manier .
Citaat van: "Desmo-devil"
En Dwars :
Waarom kan je er dan geen schroevendraaier in rammen van onder ?
je komt er niet aan met een schroevedraaier: het oliefilter zit "in" het blok vanonder zeg maar :wink: Domme duitsers dus. mss heeft Karz een piccie :wink:
Citaat van: "Desmo-devil"????????????????????????????????????????????????????
Zie het verband niet met jouw domme voorbeeld. Ik heb er al een paar zo los kunnen draaien wat is daar dom aan ?
En Dwars :
Waarom kan je er dan geen schroevendraaier in rammen van onder ?
Maar goed ieder op zijn manier .
nou sorry :cry: wil er alleen maar zegge hoe krijg je dan de nieuwe erin
altijd 2 stappen vooruit denken :roll:
Nope geen piccie :( ,
Ga er vanuit dat je er niet zijdelings bij kan.
De filter steekt in een uitsparing in het carter.
De bodem (of top, wat je wil) van de filter zit nog 1 cm diep in die uitsparing.
Ik denk niet dat de ruimte tussen de onderkant van het blok en de vloer je genoeg ruimte geven om enig momentum op te bouwen met je schroevendraaier. Dus die krijg je er niet doorheen zo.
Wat misschien wel zou kunnen (als de ruimte tussen het blok en de vloer het toestaat) is een gaatje boren ... olie eruit laten lopen .... nog een gaatje , en dan iets van een beugel of 2 schroevendraaiers erinsteken en dan losdraaien.
Over het algemeen werkt de schroevendraaier tip van Desmo prima. Echter wordt er wel gewaarschuwd bij m.n. de liggende filters dat je natuurlijk kans loopt dat er wat 'blik' in het carter terecht komt.
Nou ik ben blij dat ik geen beemer heb.
Citaat van: "Desmo-devil"Nou ik ben blij dat ik geen beemer heb.
:stupid:
:rofl:
Citaat van: "Desmo-devil"Nou ik ben blij dat ik geen beemer heb.
Klopt , ducs zijn veel makkelijker in onderhoud..
Citaat van: "karz"Citaat van: "Desmo-devil"Nou ik ben blij dat ik geen beemer heb.
Klopt , ducs zijn veel makkelijker in onderhoud..
Yep..en stukken betrouwbaarder bovendien..
en ze doen het beter bij de chickies..
Citaat van: "Hakinnen"Citaat van: "karz"Citaat van: "Desmo-devil"Nou ik ben blij dat ik geen beemer heb.
Klopt , ducs zijn veel makkelijker in onderhoud..
Yep..en stukken betrouwbaarder bovendien..
en ze doen het beter bij de chickies..
:shock: :rofl:
Neem een PVC pijp van circa 20 cm en 75 mm doorsnee ( afhankelijk van je type oliefilter ):
(http://i72.photobucket.com/albums/i192/Skull_06/Techniek/01_olieFilterSleutel-1.jpg)
Neem een verfbrander:
(http://i72.photobucket.com/albums/i192/Skull_06/Techniek/02_olieFilterSleutel-1.jpg)
Verwarm de PVC pijp rondom terwijl je deze op een oliefilter drukt:
(http://i72.photobucket.com/albums/i192/Skull_06/Techniek/03_olieFilterSleutel-1.jpg)
Even laten afkoelen en klaar is je home-made oliefilter sleutel. :worship-cool:
(http://i72.photobucket.com/albums/i192/Skull_06/Techniek/04_olieFilterSleutel-1.jpg)
Boor nu alleen nog 2 gaten door het andere uiteinde om er een schroevedraaier te kunnen doorsteken als handgreep.
suc6 en ..... PVC dampen zijn niet erg gezond !!! ;)
ik heb zo'n sleutel gekocht bij Herr Polo in Germania, kostte slechts een schijntje en is ook nog van metaal, daar kun je als het moet ook nog een beetje kracht op zetten :shock:
En air-bags maken jullie zeker met Albert Heijn zakken? :rofl:
Het voordeel van die PVC buis is dat je met een eindkap erop ook nog een fijne drinkbeker hebt. :mrgreen:
Maar dit lijkt me wel handig als je even geen zin hebt om naar Polo of waar ook te rijden.
En kracht zetten op een oliefilter lijkt mij in de regel niet echt noodzakelijk, daarnaast is die PVC pijp als die uitgehard is ook nog best stevig.
En die olie-filter lag zeker toevallig nog in het olie-filter laatje :-X
topidee en kost geen drol :worship-cool:
gebruik wel de dikwandige pvc..
Ik kan wel wat reststukjes pvc meenemen van het werk..dus als iemand intresse heeft geeft ie de diameter maar door...ik heb wel nog vakantie en weet nog niet of ik kan beginnen met werken volgende week...(ivm ziekte)
Citaat van: YZF_Ron op 29 augustus, 2010, 07:38:34
...(ivm ziekte)
Sorry Ron, maar daar heb je nu echt geen tijd voor. :mrgreen: ;)
Citaat van: QuattroFrits op 29 augustus, 2010, 10:09:43
Citaat van: YZF_Ron op 29 augustus, 2010, 07:38:34
...(ivm ziekte)
Sorry Ron, maar daar heb je nu echt geen tijd voor. :mrgreen: ;)
i know...mja, sommige dingen heb je niet zelf in de hand wah.. :( gelukkig is het niet te ernstig en kan ik nog gaan en staan waar en wanneer ik wil..