Euro problemen voor Victory motoren?

Gestart door HD4ever, 05 september, 2016, 09:45:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

HD4ever

"Europa, het Midden-Oosten en Africa moeten het in 2017 doen zonder de Victory Vegas, Hammer, Cross Country, Magnum, Magnum X-1, Cross Country Tour en Vision. De volledige aandacht gaat op deze continenten uit naar de American Muscle Cruisers Judge, Gunner, High-Ball en natuurlijk de nieuwe Octane."


Victory is net op de Europese markt en nu moeten ze al een groot deel van hun modellen schrappen voor komend jaar. Ze kunnen niet voldoen aan de Euro 4 norm, dus einde verhaal voor hun cruisers en tour modellen.  :-X

HD heeft voor komend jaar een nieuw motorblok ontwikkeld dat blijkbaar wel aan de E4 norm kan voldoen.  Nu met Twin spark en 4 kleppen per cilinder. Tevens is men afgestapt van de Twin cam en hebben de blokken nu nog maar een enkele nokkenas. Technisch eenvoudiger, meer pk's en natuurlijk minder geluid. Het stationair toerental van de nieuwe H blokken gaat van 1150 rpm naar nog maar 850 rpm, dus de vette 'patatoo patatoo' klappen wat we kennen uit de oude HD blokken komt weer terug.

Vraag blijft wat Indian, wat net als Victory ook eigendom van firma Polaris is gaat doen. Zij hebben echter net een nieuw blok, dus die zullen de Euro-4 wel krijgen.
"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

HD4ever



Tja, nu is het moment om met een fikse korting een nieuwe motor te kopen, aangezien de dealers de zaak vol hebben staan met motoren die ze straks aan de straatstenen niet kwijt kunnen. Dat is ook de reden dat de lijst met motoren die niet aan de Euro-4 norm voldoen geheim wordt gehouden.  :shock:
De 2 takt motoren en luchtgekoelde 4 cilinders blijken sowieso nu de pineut te worden. Ook motoren van Yamaha, Victory en Harley davidson kunnen meerdere modellen niet meer verkopen.  Onderstaand verhaal van motornieuwsonline.nl  bevestigd nog eens dat het flink rommelt in de verkoop van motoren. :yes6rs:

"Nieuwe Euro 4 norm is een massamoordenaar"

Het is hommeles in de EU. Vanaf 1 Januari 2017 wordt de nieuwe Euro 4 emissie norm actief en deze drijft de R&D afdelingen van diverse motorfabrikanten tot wanhoop. Niet alleen in Oostenrijk zitten ze met hun handen in het haar waarbij er diverse modellen geschrapt werden, maar ook bij Yamaha lijken er nu slachtoffers te gaan vallen.

De emissie norm is in het leven geroepen door het Europees Parlement om zo fabrikanten bepaalde limieten te stellen voor hoe veel een motor mag uit stoten aan vervuiling. Per 1 Januari 2017 gaat hiervan een aangescherpte variant van kracht waarbij nieuw geleverde motoren opnieuw minder mogen uitstoten.

Door deze maatregelen zullen motorfabrikanten aanpassingen moeten maken aan hun modellen, en in sommige gevallen is het helaas ook mogelijk dat het schrappen van een model uit het assortiment interessanter is.

KTM/Husqvarna zal dan ook vanaf 2017 geen 125cc 2-takt crossmotoren meer leveren. Het lijkt er op dat zij deze nog wel in een ongehomologeerde vorm gaan verkopen, maar dat betekent dus dat deze enkel voor circuit gebruik gereden mag worden.

Ook de KTM RC390 heeft zijn super strakke underbelly uitlaat moeten inruilen voor een demper aan de zijkant. Ditzelfde zagen we tot ons groot verdriet ook bij de Ducati 959 Panigale.

Nu hebben we vanuit Frankrijk het nieuws meegekregen dat Yamaha van plan is om zijn XJR1300 en de SR400 te schrappen.

Beide modellen maken deel uit van Yamaha's ''Faster Sons'' lijn. Als dit klopt, zouden wij dit nieuws ook erg betreuren want dat betekend dat zowel het instapmodel als het vlaggenschip van die lijn gaan verdwijnen.

Hoewel het op dit punt nog niet bevestigd is door Yamaha hebben onze concullega's in Frankrijk al een lijst gemaakt met dealers waarbij deze modellen nog op voorraad zijn.

"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

QuattroFrits

Dus als je nu nog zo'n motor koopt, is de verwachting groot dat je er in sommige steden niet meer mee mag rijden als de E4 norm van kracht is.
Dit is, lijkt mij, zoiets als met de oude auto's.
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

HD4ever

Citaat van: QuattroFrits op 20 november, 2016, 07:38:49
Dus als je nu nog zo'n motor koopt, is de verwachting groot dat je er in sommige steden niet meer mee mag rijden als de E4 norm van kracht is.
Dit is, lijkt mij, zoiets als met de oude auto's.

Zo'n vaart zal het niet lopen, want momenteel voldoen alleen de nieuwe motoren aan de E4 norm.
En sinds wanneer trek jij er iets van aan dat je een stad niet mag binnenrijden?  :naughty:
"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

QuattroFrits

Citaat van: HD4ever op 20 november, 2016, 20:34:49
En sinds wanneer trek jij er iets van aan dat je een stad niet mag binnenrijden?  :naughty:

Je hebt gelijk, eigenlijk doe ik dat nooit.  ;)
Of er moet gezichtscontrole zijn.  :mrgreen:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

HD4ever

Polaris heeft bekend gemaakt om per onmiddelijke ingang te stoppen met productie van hun Victory Motoren. Dat zat er dus wel in toen, op 4 modellen na, geen van hun motoren in Europa op de markt mocht wegens de E4 Euro norm. :yes6rs:
Gelukkig heb ik nog ooit een leuke proefrit ( http://www.motorforumlimburg.nl/forum/index.php/topic,5085.0.html ) op de luxe Cross country kunnen maken, die nu ook niet is toegelaten op de Europese markt.
Toch jammer want het waren wel schitterend mooie motoren. Polaris heeft nu nog de Indian in productie, maar daarvan is de startprijs rond de €33.000,-, dus die komen ook maar 'spaarzaam' op de markt. Het zijn blijkbaar zware tijden voor de Amerikaanse motor industrie. :mrgreen:
"Some people are alive only because it's illegal to kill them"

QuattroFrits

Citaat van: HD4ever op 05 september, 2016, 09:45:56
natuurlijk minder geluid.

:oops: Ik vind dit niet echt erg.  :mrgreen:
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.