Hoofdmenu

Ketting vervangen

Gestart door Desmo-devil, 22 september, 2005, 17:00:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Desmo-devil

Vanmiddag heb ik de tandwielen en ketting vervangen van de Monster.
Omdat in de rubriek " uitlenen van gereedschap "  een ketting-klink apparaat wordt aangeboden wil ik toch even reageren.
Als het enigsinds mogelijk is monteer dan een ketting uit een stuk.
Omdat de ketting zo sterk is als zijn zwaktste schakel en een verbindingsschakel is als deze niet goed gemonteerd is levensgevaarlijk.
Er zijn ketting-klink apparaten in omloop die niet deugen dus ben daar voorzichtig mee. Als je niet zeker bent van je zaak laat je ketting dan klinken bij een specialist.
Als je een brug hebt uit twee delen zoals de monster  dan is het best te doen.
Zorg er alleen voor dat de veer niet inzakt bijv. met een stuk hout (zie foto). Waar ik alleen niet aan gedacht had is dat de ketting over de bok heen moet en als de motor opgebokt is dan zit de brug in de weg.
Ik heb de motor met een garagekrik 2 cm opgetild aan een kant zodat ik de ketting er tussen door kon schuiven.
Als je de mogelijkheid hebt om de motor op te hangen heb je dat probleem niet. ( moet ik toch maar eens gaan maken)
Het was even werk maar ik heb nu wel een ketting uit een stuk dus die zal nooit kapot gaan.
Mijn advies  : kijk uit met kettingen klinken als je er geen verstand van hebt.






piccies verkleind by Dwars :wink:

Desmo-devil

Hey dwars kan je de foto's even verkleinen, bedankt !!

DeWitte

als je nou die piccie's in het vervolg verkleind (640x480) voor je ze up-load dan heb je dat nl niet :P
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

karz

Goed bezig, ik denk dat ik in het vervolg ook een gesloten ketting neem. Ik heb nu een zgn. op maat gemaakte voor de TLR, maar hij is net iets te lang. D.w.z. als ik de kettingspanners maximaal uitdraai, dan gaat het net.

Ik heb al een groter tandwiel achter geplaatst gehad, maar dat bevalt me niet, ik hou niet van hoge toeren draaien + de kilometer teller wijkt af want die heeft de sensor bij het voortandwiel.

Enige optie uiteindlijk zal zijn om de ketting weer open te maken, 2 of 3 schakels eruit te halen en een nieuwe schakel klinken :roll:
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Matti

Citaat van: Desmo-devil op 22 september, 2005, 17:00:08

Als het enigsinds mogelijk is monteer dan een ketting uit een stuk.






Vorige week ben ik hierin een ervaring rijker geworden: Ik wilde van mijn ZXR750 de ketting vervangen + tandwielen. Heb hiervoor een set besteld met een gesloten ketting. Echter toen bleek dat de swingarm niet te demonteren was t.g.v. vastzittende geleidebussen; ben ik genoodzaakt geweest de ketting door te slijpen en te monteren met een nieuwe losse geklonken schakel. Na enig speurwerk blijkt het regelmatig voor te komen dat swingarmen zoals bij een ZXR totaal niet te demonteren zijn zonder bruut geweld. Hierbij sneuvelen bijna altijd de lagers en geleidebussen. ook het frame krijgt het zwaar te voorduren door de klappen met de vuisthamer.

Zelf heb ik +/- 4 uur liggen beuken om de bussen 0,5 cm eruit te krijgen!!! Heb toen voor het zelfde type ketting een reparatiesetje en klinkapparaatje gekocht. Dit werkte perfect. Het geklonken busje ziet er exact zo uit alof het uit de fabriek komt.

Ben zelf ook van mening dat je inderdaad niet zomaar een klinkapp. moet gebruiken, maar een die voor de betreffende ketting gemaakt is.

CONCLUSIE: Een ketting vervangen uit een stuk kan zwaar tegenzitten; zoniet onmogelijk zijn.
zxr of watte?

Desmo-devil

Ben ik helemaal met je eens. Als ik de achterbrug moest uitbouwen zou ik er ook niet eens aan beginnen.
Toevallig was het bij de monster mogelijk omdat de achterbrug deelbaar is.
Een goed geklonken kettig is net zo sterk !

DeWitte

ligt welliswaar aan het vermogen van desbetreffende moto, maar in het verleden op al mijn XT's en XTz's, F650 (vd vrouw) een doodgewoon zgn. Kettingslot gebruikt: nog nooit ene verloren of met een gebroken ketting komen te staan (ondanks verwoede pogingen :mrgreen:) bij vele buitenlandse reizen en off-road gebruik :roll:

Dus wat is de meerwaarde om je ketting te klinken??? ;) alleen het vermogen? bedoel ne 1cilinder trekt ook behoorlijk aan je ketting soms;

iemand??
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Hakinnen

#7
Citaat van: Dwars op 04 september, 2007, 13:39:23
ligt welliswaar aan het vermogen van desbetreffende moto, maar in het verleden op al mijn XT's en XTz's, F650 (vd vrouw) een doodgewoon zgn. Kettingslot gebruikt: nog nooit ene verloren of met een gebroken ketting komen te staan (ondanks verwoede pogingen :mrgreen:) bij vele buitenlandse reizen en off-road gebruik :roll:

Dus wat is de meerwaarde om je ketting te klinken??? ;) alleen het vermogen? bedoel ne 1cilinder trekt ook behoorlijk aan je ketting soms;

iemand??

ik denk dat het klinken gewoon een overtreffende trap is van zo'n kettingslotje..
meer niet..
tis beter imo maar of het meerwaarde heeft?
stja?  hoe dan ook..bij de keus tussen klinken en zo'n kettingslotje?  klinken dan he..
ik vindt een geklonken ketting prima...ik slijp ze ook gewoon door en klink ze dan..
Met zo'n slotje?  hmmm..nuh..zal best sterk zijn maar als het sterker kan dan liever sterker he..beetje veiliger gevoel he
in de racerij wordt overigens heel veel geklonken....omdat er vaak tandwielen worden gewisseld en gewerkt wordt met verschillende wielbasisen..niks mis mee denk ik dan he

weet eigenlijk niet eens of die slotjes wel verkrijgbaar zijn voor 520 kettingen?

brug eruit halen is wel heel omslachtig..moet je achterwiel los..een de shock eruit met een beetje pech..pfff

aan de andere kant..als een as niet los wilt in je achterbrug..zou dat (voor mij persoonlijk dan he)  een reden zijn om 'm net extra wel los te halen.. Het niet los willen is natuurlijk niet voor niks he...zou zo maar kunnen dat zo'n as volstrekt "droog" staat of dat er een lager om zeep is..
eruit beuken dus( ik heb er es een met een lange stalen drift en een zware vuisthamer echt uit moeten beuken. t had echt niet veel gescheeld of ik had de vlam erbij gepakt..)...nakijken, gangbaar maken, invetten, en ff nieuw lagerkes erin..kosten ook geen drol he.

Matti

#8
Citeer
brug eruit halen is wel heel omslachtig..moet je achterwiel los..een de shock eruit met een beetje pech..pfff

aan de andere kant..als een as niet los wilt in je achterbrug..zou dat (voor mij persoonlijk dan he)  een reden zijn om 'm net extra wel los te halen.. Het niet los willen is natuurlijk niet voor niks he...zou zo maar kunnen dat zo'n as volstrekt "droog" staat of dat er een lager om zeep is..
eruit beuken dus( ik heb er es een met een lange stalen drift en een zware vuisthamer echt uit moeten beuken. t had echt niet veel gescheeld of ik had de vlam erbij gepakt..)...nakijken, gangbaar maken, invetten, en ff nieuw lagerkes erin..kosten ook geen drol he.


Mwoah..achterwiel en shock demonteren is de moeite niet, maar die kl!@#te swingarm wel. Een swingarm van een zxr krijg je 8 van de 10 keer ook niet met een stalen drift en vuisthamer eruit(zoals bij mij het geval is). De vlam erbij nemen zou ik nooit doen in dit geval, want de swingarm is van alu. Er zijn gevallen bekend van lui die de motor zover gesloopt hadden om het frame onder een lagerpers te kunnen leggen om de swingarmbussen eruit te kunnen persen.

zxr of watte?

DeWitte

zie je trouwes ook nie meer: de swingarm vd XTZ750 had 1 of 2 smeernippels: kun je een hoop narigheid mee voorkomen.
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Motzippaldy

Bij me R1 een moer los draaien en klaar is Klara  :worship-cool:
Proud on the South  

Desmo-devil

Reed vanmorgen naar mijn werk, begon mijn ketting te springen als ik flink doortrok in de twee.
Rustig doorgereden naar mijn werk. Kijk ik naar mijn achtertandwiel , zitten er nog maar halve tanden op.
De rest was gewoon weggevreten. Ik hoop dat ik vanmiddag  nog thuiskom met die ketel.
Je zou zeggen dat kan alleen als de ketting te strak was. Dit was echter absoluut niet zo eerder te los.
Ik heb dit wel al eens meegemaakt met het voortandwiel maar achter nog nooit. Iemand van jullie ?

Steefke™

Citaat van: Desmo-devil op 18 maart, 2008, 06:42:36
Reed vanmorgen naar mijn werk, begon mijn ketting te springen als ik flink doortrok in de twee.
Rustig doorgereden naar mijn werk. Kijk ik naar mijn achtertandwiel , zitten er nog maar halve tanden op.
De rest was gewoon weggevreten. Ik hoop dat ik vanmiddag  nog thuiskom met die ketel.
Je zou zeggen dat kan alleen als de ketting te strak was. Dit was echter absoluut niet zo eerder te los.
Ik heb dit wel al eens meegemaakt met het voortandwiel maar achter nog nooit. Iemand van jullie ?

Heb ik ook wel vaker gehad met de crossmotor. Wat de reden is weet ik eigenlijk ook niet.
Smells like rubber

Desmo-devil

Nou ben nog net thuisgekomen ( voelt toch wel bescheten, met 80 over de vluchtsrook)
Tandwiel is zo oed als kaal  :roll:
Dus dit weekend weer een klusje op het programma. :?