Motor Forum Limburg

Techniek => Motorisch => Topic gestart door: B-Witch op 22 maart, 2008, 21:56:05

Titel: Tweetakt en expansie uitlaat
Bericht door: B-Witch op 22 maart, 2008, 21:56:05
CiteerMet 4 cilinders in X opstelling
Een Poolse fabrikant heeft een tweetakt motor ontwikkeld en gepatenteerd. Daaromheen hebben ze een radicale motorfiets gebouwd. De JJ2S X4 500 is een tweetakt 500cc met de cilinders in X configuratie en opgebouwd in cafe racer stijl. Er zijn plannen om deze motorfiets in productie te nemen, er bestaan concrete plannen om deze motorfiets aan het eind van het jaar aan praktijk testen te onderwerpen.

(http://www.motornieuws.nl/pole2stroke2-thumb.jpg)

(http://www.motornieuws.nl/x%201-thumb.jpg)
Titel: Re: Nieuwe Poolse 500 CC Tweetakt JJ2S X4 500
Bericht door: Motzippaldy op 22 maart, 2008, 22:46:04
 :? Een cilinder is beschermd door andere 3 is dat goed voor warmte afvoer  :shock:
Tweetakt en milieu eisen   :roll:
Titel: Re: Nieuwe Poolse 500 CC Tweetakt JJ2S X4 500
Bericht door: Herr Tod op 23 maart, 2008, 00:41:09
:shock: :shock: :shock:

Ben ik toch eens benieuwd :mrgreen: Het ding ziet er niet uit maar als dat blok iets waard is kan dat ding, na wat radicale veranderingen, wel wat potentie hebben :yes6rs: Maar ja, zoals het ding er op de tekening bij staat slaat nergens op, een 2-takt zonder expansie uitlaat... dat is zoiets als carnaval zonder bier, gaat toch nergens over? :?
Titel: Re: Nieuwe Poolse 500 CC Tweetakt JJ2S X4 500
Bericht door: Steefke™ op 23 maart, 2008, 06:36:52
Het concept ziet er wel uitdagend uit. :cool: De styling is niet echt mijn smaak. :eek: Ik ben eens benieuwd of hij ook echt op de markt komt of dat het het zoveelste prototype is waar we nooit meer iets van zullen horen.
Titel: Re: Nieuwe Poolse 500 CC Tweetakt JJ2S X4 500
Bericht door: DeWitte op 23 maart, 2008, 06:40:12
Citaat van: Herr Tod op 23 maart, 2008, 00:41:09
:shock: :shock: :shock:

Ben ik toch eens benieuwd :mrgreen: Het ding ziet er niet uit maar als dat blok iets waard is kan dat ding, na wat radicale veranderingen, wel wat potentie hebben :yes6rs: Maar ja, zoals het ding er op de tekening bij staat slaat nergens op, een 2-takt zonder expansie uitlaat... dat is zoiets als carnaval zonder bier, gaat toch nergens over? :?

wat noem jij een "expansie-uitlaat" ??? waar moet die aan voldoen???
Titel: Re: Nieuwe Poolse 500 CC Tweetakt JJ2S X4 500
Bericht door: Steefke™ op 23 maart, 2008, 06:46:34
Citaat van: Dwars® op 23 maart, 2008, 06:40:12
Citaat van: Herr Tod op 23 maart, 2008, 00:41:09
:shock: :shock: :shock:

Ben ik toch eens benieuwd :mrgreen: Het ding ziet er niet uit maar als dat blok iets waard is kan dat ding, na wat radicale veranderingen, wel wat potentie hebben :yes6rs: Maar ja, zoals het ding er op de tekening bij staat slaat nergens op, een 2-takt zonder expansie uitlaat... dat is zoiets als carnaval zonder bier, gaat toch nergens over? :?

wat noem jij een "expansie-uitlaat" ??? waar moet die aan voldoen???

Dit is een exansie uitlaat wel van ne vespa maar het model is het zelfde :mrgreen:
(http://www.vespa-ciao.nl/tuning/polini%20country.jpg)
Titel: Re: Nieuwe Poolse 500 CC Tweetakt JJ2S X4 500
Bericht door: Steefke™ op 23 maart, 2008, 06:52:38
een beter voorbeeld

(http://www.motorradhaus-riegert.de/RG500/RG_500_gamma_49.JPG)
Titel: Re: Nieuwe Poolse 500 CC Tweetakt JJ2S X4 500
Bericht door: DeWitte op 23 maart, 2008, 06:54:15
 :shock: ja ik snap wel wat een expansie uitlaat is  :lol: maar vroeg me af wat Herr Tod eronder verstaat?
en nog meer waarom het voor hem noodzakelijk is dat ie onder deze (een) 2 takt zou moeten liggen? :roll:
Ook mss ligt er wel een expansie uitlaat onder dit "model", alleen zit er hier mss een "mantel" omheen ??? zou toch zo maar kunnen ???

iig onder de zundappies en kreidlerkes vroegah zat ook geen expansieuitlaat. en toch liepen ze als de brandweer  :yes6rs:
Titel: Re: Nieuwe Poolse 500 CC Tweetakt JJ2S X4 500
Bericht door: Steefke™ op 23 maart, 2008, 07:40:11
Citaat van: Dwars® op 23 maart, 2008, 06:54:15
en nog meer waarom het voor hem noodzakelijk is dat ie onder deze (een) 2 takt zou moeten liggen? :roll:

2 tact machines hebben een bepaalde tegendruk nodig. Deze uitlaat zorgt door zijn vorm voor een vloeiende tegendruk.
Titel: Re: Nieuwe Poolse 500 CC Tweetakt JJ2S X4 500
Bericht door: @Nippon op 23 maart, 2008, 09:02:49
ziet er wel grappig uit  :lol:

vraag me alleen af  :roll: hoe smeer je zo'n ketel met 2 cilinders naar beneden  ???



en als BMWrijder vraag ik me dus ook af "waar laat ik m'n koffers"  :mrgreen:
Titel: Re: Nieuwe Poolse 500 CC Tweetakt JJ2S X4 500
Bericht door: karz op 23 maart, 2008, 10:40:52
Citaat van: Dwars® op 23 maart, 2008, 06:54:15
iig onder de zundappies en kreidlerkes vroegah zat ook geen expansieuitlaat. en toch liepen ze als de brandweer  :yes6rs:

..en nog beter met een expansie uitlaat  :yes6rs:
Titel: Re: Nieuwe Poolse 500 CC Tweetakt JJ2S X4 500
Bericht door: @Nippon op 23 maart, 2008, 10:56:34
Citaat van: karz op 23 maart, 2008, 10:40:52
Citaat van: Dwars® op 23 maart, 2008, 06:54:15
iig onder de zundappies en kreidlerkes vroegah zat ook geen expansieuitlaat. en toch liepen ze als de brandweer  :yes6rs:

..en nog beter met een expansie uitlaat  :yes6rs:

(http://img517.imageshack.us/img517/2664/krpietqn6.jpg) (http://imageshack.us)  :yes6rs:

Titel: Re: Nieuwe Poolse 500 CC Tweetakt JJ2S X4 500
Bericht door: Herr Tod op 23 maart, 2008, 15:10:33
Ow man... ok hier dan even een korte les expansie uitlaat. De term tegendruk is een beetje misplaatst, een expansieuitlaat genereert wel een drukgolf die op een bepaald moment tegen de uitlaatstroom in gaat maar de uitlaat dienst er niet voor om constant eenzelfde weerstand te geven.

Waarom hebben die uitlaten zo'n vreemde vorm? Dit heeft alles te maken met hoe geluid zich gedraagt in een buis. Als een positieve geluidsgolf door een buis gaat met een open einde, dan keert de golf zich om bij het einde en gaat terug door de buis als negatieve golf. Is een buis gesloten dan wordt een positieve geluidsgolf aan het einde weerkaatst en blijft positief.

Wat gebeurd er nou als je gewoon een rechte uitlaatbuis hebt? De positieve golf komt uit de uitlaatpoort zodra deze opent, deze reist door de buis richting het open einde, daar keert de golf om als een negatieve golf, deze genereert een onderdruk en gaat terug richting de uitlaatpoort die nog steeds open staat. Deze golf helpt dus ene beetje mee om de uitlaatgassen uit de cilinder te trekken. Bij de uitlaatpoort keert de golf weer om, deze blijft negatief omdat het einde in principe gesloten is. De negatieve golf komt weer uit bij het einde van de uitlaat en keert om als positieve golf. Als de uitlaat nou een bepaalde lengte heeft waardoor deze golf, die een overdruk genereert, precies op tijd terug is bij de uitlaatpoort kan de golf nog wat vers mengsel terug naar de cilinder in duwen. Het probleem bij een 2-takt is namelijk dat er telkens vers mengsel de uitlaat in gaat omdat de spoelpoorten (hierdoor komt vers mengsel de cilinder binnen) en de uitlaatpoort tegelijk open staan. Deze poorten staan tegenover elkaar. THeoretisch klinkt het dus niet verkeerd om gewoon een rechte uitlaat te gebruiken, maar het probleem is dat de geluidsgolven veel energie verliezen.

Daarom gaan we het geluid voor de gek houden. Als ik een megafoon in de buis plaats van 'denkt' het geluid dat het bij een open einde van een buis aan komt waardoor de golf omdraaid, zonder veel energie te verliezen. Hierdoor ontstaat een vrij sterke onderdruk en deze zuigt het uitlaatgas uit de cilinder en zuigt tegelijkertijd vers mengsel omhoog uit de spoelpoorten (in feite perst de zuiger dit mengsel omhoog maar de uitlaat helpt een beetje mee). Leuk en aardig maar hierdoor zuigt het ding dus ook het verse mengsel de uitlaat in. Om dit op te lossen plaatsen we na de megafoon een trechter. Het is namelijk zo dat niet de gehele geluidsgolf omdraaid in de megafoon, maar een gedeelte hiervan gaat (als positieve golf) door, deze komt dan aan bij de trechter en vanwege de kleine opening aan het einde van deze trechter 'denkt' het geluid dat het is aangekomen bij een gesloten einde van een buis. De golf draaid om, blijft positief, en komt als het goed is precies op tijd aan bij de uitlaatpoort om het verse mengsel dat in de uitlaatbocht hangt terug de verbrandingskamer in te duwen.

De lengte van de uitlaat hangt af van het toerental waarbij je graag hebt dat de uitlaat zijn werk goed doet. Heb je een hoogtoerig blok dan heb je een korte uitlaat, laagtoerig blok heeft een langere uitlaat. De geluidssnelheid blijft ja altijd hetzelfde. Dus als een 2-takt motor geen expansieuitlaat heeft zal die meer verbruiken en minder vermogen leveren dan met expansieuitlaat.

Hier nog een schema van zo'n uitlaat

(http://content.answers.com/main/content/wp/en/1/17/Expansion_chamberB.jpg)

Dwell wordt ook wel belly genoemd, de buik van de uitlaat. Dit rechte stukje wordt gebruikt om aan de juiste lengte van de uitlaat te komen. Convergent wordt ook wel baffle genoemd. De hoek en lengte van de diffuser en de baffle heeft natuurlijk invloed op de sterkte en duratie van de geluidsgolven.

Terug naar de Poolse fiets, deze heeft dus alleen de megafoon op het einde en geen volledige expansiekamer.
Titel: Re: Nieuwe Poolse 500 CC Tweetakt JJ2S X4 500
Bericht door: @Nippon op 23 maart, 2008, 15:40:43
hier in werking


(http://www.club-racing.nl/tech/tech%20sup%20pics/tweetakt5mr.gif)  :yes6rs:
Titel: Re: Nieuwe Poolse 500 CC Tweetakt JJ2S X4 500
Bericht door: Herr Tod op 23 maart, 2008, 15:44:12
Ik mis alleen 1 golf... *edit* ow nee toch niet, ligt er aan hoe je de tekening leest :oops:
Titel: Re: Tweetakt en expansie uitlaat
Bericht door: karz op 24 maart, 2008, 18:49:35
Goed bezig mannen, deze gaat naar het techniek topic  :yes6rs:
Titel: Re: Tweetakt en expansie uitlaat
Bericht door: Herr Tod op 25 maart, 2008, 00:05:40
2-takt... het mooiste wat er is :cool: Technisch gezien natuurlijk ook, er zijn veel onderdelen die een dubbele of zelfs driedubbele functie hebben :D
Titel: Re: Tweetakt en expansie uitlaat
Bericht door: Desmo-devil op 25 maart, 2008, 08:55:16
Ik vind het toch een knap staaltje van techniek, en waar staat dat deze uitlaten helemaal open zijn. ?
Waarschijnlijk zal er toch iets in moeten zitten wat voor de tegendruk zorgt die
ervoor moet zorgen dat het verse mengsel in de cilinderkoppen blijft zitten .
Zou wel eens een computer annimatie willen zien van deze tweetakt.
Titel: Re: Tweetakt en expansie uitlaat
Bericht door: Herr Tod op 25 maart, 2008, 14:35:30
Die uitlaat geeft zeker een weerstand, tegendruk zullen we maar zeggen. Maar of je daar blij mee bent? Het mengsel blijft misschien in de cilinder en dus ook een groot deel van het uitlaatgas. Komt nog bij dat de motor het moeilijk zal hebben om het verse mengsel uit het carter te krijgen. Maar waarschijnlijk hebben ze gewoon een korte uitlaat timing, de poort staat dus niet lang open waardoor er bijna geen vers mengsel verloren gaat in de uitlaat. Maar daardoor kan het blok geen toeren maken en dus nooit veel vermogen leveren.

Ik snap sowieso niks van dat blok, waar zitten de carters?
Titel: Re: Tweetakt en expansie uitlaat
Bericht door: Desmo-devil op 26 maart, 2008, 07:09:03
Ja , dat bedoel ik, zou wel eens willen zien hoe dat werkt ?
Titel: Re: Tweetakt en expansie uitlaat
Bericht door: @Nippon op 26 maart, 2008, 08:02:10
in 't engels

http://nl.youtube.com/watch?v=LuCUmQ9FxMU

http://nl.youtube.com/watch?v=viWhxvo6DLk&NR=1

http://nl.youtube.com/watch?v=xV9jnWVeSB4&NR=1


:yes6rs:
Titel: Re: Tweetakt en expansie uitlaat
Bericht door: Steefke™ op 26 maart, 2008, 21:01:23
 :cool: :yes6rs: