Motor Forum Limburg

Techniek => Help! => Topic gestart door: De Sjeng op 07 mei, 2012, 14:45:53

Titel: lekke voorvork en motor uitval
Bericht door: De Sjeng op 07 mei, 2012, 14:45:53
Nu is mijn Bobber projectje klaar. Blijken de voorvorkkeerringen lek!!
Iemand deze al eens vervangen?? Veel/moelijk werk?? en qua kosten??

Help!!!
Titel: Re: lekke voorvork
Bericht door: R-yen op 07 mei, 2012, 16:54:11
Is niet veel of moeilijk werk, kosten bij elkaar een paar tientjes (Olie+keerringen).
Het kan wel handig zijn om een luchtsleutel te gebruiken om een evt. vastgekoekte bout van de binnenpoot mee los te krijgen.
Titel: Re: lekke voorvork
Bericht door: De Sjeng op 07 mei, 2012, 17:06:03
Luchtsleutel check! (heb ik)
Waar kun je de materialen dan kopen?? heb naar honda dealer gebeld. Vragen 276euro(zelf vork in/uitbouwen) zou volgens hun alleen al 135euro aan materiaal zijn?
Titel: Re: lekke voorvork
Bericht door: DeWitte op 07 mei, 2012, 17:13:25
Bij cycleshop in Heerlen kun je veel materialen voor bijna elke motor kopen. Zou me verbazen als ze dit niet ook gewoon hebben voor een redelijk prijsje.   :yes6rs:
Titel: Re: lekke voorvork
Bericht door: Joker op 07 mei, 2012, 17:54:53
Ik zou dan wel eens een materiaal specificatie willen zien.
135€ lijkt me echt te veel  :yes6rs:
Bij mijn GS heeft Notten er eens één voor naar ik meen 2 tientjes vervangen.
Volgens het werkplaatsboek moest daarvoor ook van alles en nog wat los gehaald worden
Maar daar hadden ze een yrucje voor. Ik stond er bij en keek en naar. binnen 10 minuten was het
klusje geklaard. en heeft daarna nooit meer gelekt  :worship-cool:
PS ik heb geen aandelen bij Notten.
Titel: Re: lekke voorvork
Bericht door: R-yen op 07 mei, 2012, 18:20:30
Citaat van: DeWitte op 07 mei, 2012, 17:13:25
Bij cycleshop in Heerlen kun je veel materialen voor bijna elke motor kopen. Zou me verbazen als ze dit niet ook gewoon hebben voor een redelijk prijsje.   :yes6rs:

:yes6rs:
Titel: Re: lekke voorvork
Bericht door: @Nippon op 07 mei, 2012, 18:51:18
Citaat van: Joker op 07 mei, 2012, 17:54:53
Ik zou dan wel eens een materiaal specificatie willen zien.
135€ lijkt me echt te veel  :yes6rs:
Bij mijn GS heeft Notten er eens één voor naar ik meen 2 tientjes vervangen.
Volgens het werkplaatsboek moest daarvoor ook van alles en nog wat los gehaald worden
Maar daar hadden ze een yrucje voor. Ik stond er bij en keek en naar. binnen 10 minuten was het
klusje geklaard. en heeft daarna nooit meer gelekt  :worship-cool:
PS ik heb geen aandelen bij Notten.

mischien heeft hij de olie eruit gelaten  :yes6rs:

dan lekt 't ook niet meer  :mrgreen:
Titel: Re: lekke voorvork
Bericht door: karz op 08 mei, 2012, 08:04:07
Dat soort voorvorken heb ik er 2 zelf van gedaan.
1x bij de bol d'or en later nog bij een bmw r1100rt .
Ik had mezelf een keeringtrekker gemaakt .   
Is goed te doen, reken op 1 a 2 uurtjes werk omdat je geen routine erin hebt.
't is al een tijd geleden, volgens mij had ik een goede beschrijving erbij. zal eens zoeken of ik deze nog kan vinden online.
Al met al dus een paar euro voor de keerringen en nog wat voor een literflesje voorvork olie.
Titel: Re: lekke voorvork
Bericht door: Desmo-devil op 08 mei, 2012, 09:50:30
135 euro ???? voor een keerring. Vervangen is zelf goed te doen. Wat wel belangrijk is , als je de vorkpoot terug zet en het wiel er weer in hebt, dat je de vorkpoten daarna boven weer even los draait , zodat deze zich even kunnen zetten en de spanning van de as af gaat. !!
Titel: Re: lekke voorvork
Bericht door: De Sjeng op 13 mei, 2012, 12:27:15
Voorvork laten maken, 70euro incl het polijsten van de (binnen) poten. Er weer terug ingehangen en klaar!!

Sta ik gisteren voor het stoplicht op weg naar een feestje valt hij mij uit en niet meer aan de praat te krijgen.(vuil in de carburateur?) Moet zeggen stopt wel een gast met een busje die aanbied mij effe thuis te brengen, echter het is meer werk om de motor in de bus te sleuren dan naar huis te lopen(was nog niet ver van huis) Dus ik maak geen gebruik van zijn aanbod. En bedank hem vriendelijk. Fijn dat nog mensen hun (motor) hart op de juiste plaats hebben.
Op en gegeven moment rijdt een politieauto langs, en ging er vanuit dat ze mij kwamen helpen duwen? maar helaas. (dacht effe dat ze mij wel kwamen controleren, maar reden uiteindelijk door)
Gelukkig is een rebel een lichte motor dus niet zwaar om te duwen, loopt natuurlijk wel effe voor schut.
Maarja de hele shit maar weer effe uit elkaar halen. Damn!!
Titel: Re: lekke voorvork
Bericht door: m@rtijn op 13 mei, 2012, 20:33:59
shit man. Wel vriendelijk van die man. (zeker een Maastrichtenaar geweest) :yes6rs:
succes met de zoektocht!!
Titel: Re: lekke voorvork
Bericht door: QuattroFrits op 13 mei, 2012, 20:52:38
Soms is een benzinekraan vervelend, staat die wel open ?
Titel: Re: lekke voorvork
Bericht door: De Sjeng op 13 mei, 2012, 21:08:13
Citaat van: QuattroFrits op 13 mei, 2012, 20:52:38
Soms is een benzinekraan vervelend, staat die wel open ?

Ik draai hem nooit dicht  :-X
Titel: Re: lekke voorvork
Bericht door: QuattroFrits op 13 mei, 2012, 21:17:23
Citaat van: De Sjeng op 13 mei, 2012, 21:08:13
Citaat van: QuattroFrits op 13 mei, 2012, 20:52:38
Soms is een benzinekraan vervelend, staat die wel open ?

Ik draai hem nooit dicht  :-X

Ik ook niet, maar ik bedoelde het gewoon goed en je weet het maar nooit.
Titel: Re: lekke voorvork en motor uitval
Bericht door: De Sjeng op 15 mei, 2012, 13:20:41
Zooo carb schoongemaakt, luchtfilterbox weg gemieterd en er powerfilters tussen gezet (van die chroom dingen) Ziet er een stuk "cleaner" uit, alsof het er voor gemaakt is. 1e keer starten  :yes6rs: lijkt nu ook een stuk sneller op te pakken. Ben benieuwd hoe hij het op de weg doet.
Titel: Re: lekke voorvork en motor uitval
Bericht door: Joker op 15 mei, 2012, 16:02:28
 :thumbsup: goed bezig
Titel: Re: lekke voorvork en motor uitval
Bericht door: Herr Tod op 16 mei, 2012, 18:28:31
Niet dus. Gooi die filters weg en haal je luchtfilterbox weer uit het vuil. Heb je eens door zo'n 'filter' gekeken? Daar kijk je doorheen alsof het een raam is. Die zijn leuk om bomen en zwerfkeien buiten te houden, maar stof en water gaat er zonder moeite doorheen. Je verbruik gaat nu de lucht in en je verliest waarschijnlijk vermogen. Misschien dat je ergens 1 pk wint maar over de rest van je toerengebied verlies je veel meer.
Titel: Re: lekke voorvork en motor uitval
Bericht door: Joker op 16 mei, 2012, 20:37:09
Maar hij doet het wel weer  :)
Titel: Re: lekke voorvork en motor uitval
Bericht door: QuattroFrits op 16 mei, 2012, 20:55:14
Citaat van: Herr Tod op 16 mei, 2012, 18:28:31
Niet dus. Gooi die filters weg en haal je luchtfilterbox weer uit het vuil. Heb je eens door zo'n 'filter' gekeken? Daar kijk je doorheen alsof het een raam is. Die zijn leuk om bomen en zwerfkeien buiten te houden, maar stof en water gaat er zonder moeite doorheen. Je verbruik gaat nu de lucht in en je verliest waarschijnlijk vermogen. Misschien dat je ergens 1 pk wint maar over de rest van je toerengebied verlies je veel meer.

Mijn ervaring met zo'n filter is toch helaas precies het tegenovergestelde dan de jouwe.  :roll:
Ik heb een K&N filter er in zitten, Zeer dik tevreden over zijn (extra) prestaties.  :yes6rs:
Dus Sjeng, wat mij betreft, zitten laten.
Titel: Re: lekke voorvork en motor uitval
Bericht door: Herr Tod op 16 mei, 2012, 22:23:17
Een K&N filter is heel iets anders dan 'die chroom dingen powerfilters'.
Titel: Re: lekke voorvork en motor uitval
Bericht door: karz op 17 mei, 2012, 09:41:47
Citaat van: Herr Tod op 16 mei, 2012, 18:28:31
. Die zijn leuk om bomen en zwerfkeien buiten te houden

:schater:

Citaat van: Herr Tod op 16 mei, 2012, 18:28:31
Een K&N filter is heel iets anders dan 'die chroom dingen powerfilters'.

:stupid:
Titel: Re: lekke voorvork en motor uitval
Bericht door: De Sjeng op 17 mei, 2012, 12:46:06
Oké vanochtend een stuk ermee gereden, loop opzich goed/lekker. Echter hij blijft continue (vooral bij gas los) knallen(backfire?) via uitlaat en terugslaan via luchtfilter. Nu zal er wel iets aangepast moeten worden qua sproeier en/of afstelling. Waar wat? ideeén!! anyone??
Titel: Re: lekke voorvork en motor uitval
Bericht door: Herr Tod op 17 mei, 2012, 18:01:50
Je hebt een veel grotere hoofdsproeier nodig. 10 a 20% groter, dat levert je 1% meer vermogen op en 40% meer verbruik. Nu rij je rond met een veel te arm mengsel wat een te hete verbranding geeft, je laat stof gewoon je blok in gaan en ook in je carburateurs dus binnen de kortste keren kun je ze weer schoon maken. Die klappen zijn ook niet bevorderlijk voor het geheel. Dat krijg je ook als je de uitlaat lek hebt.

Een heel goed idee is om goede luchtfilters te kopen, bijvoorbeeld een K&N vervangingsfilter die in je originele filterkast past. Deze laat niet meer lucht door dan een origineel filter maar is wel uitwasbaar en dus keer op keer opnieuw te gebruiken. Je hoeft dan ook niet opnieuw af te gaan stellen, daarmee bespaar je dus allereerst een hoop tijd en daarnaast een hoop geld omdat je geen sproeiers en dure gasnaalden hoeft te kopen. Op het moment dat je een vuil origineel filter vervangt door een schone K&N vervangingsfilter heb je natuurlijk wel wat winst, dat is wat de meeste mensen merken en daarom wordt vaak gezegd dat 'een' K&N filter meer vermogen geeft.

Een ander goed idee is om te controleren of de vlotters op de juiste hoogte hangen. Iets wat zeer belangrijk is en invloed heeft vanaf starten/stationair tot en met volgas. Wordt vaak vergeten.
Titel: Re: lekke voorvork en motor uitval
Bericht door: De Sjeng op 17 mei, 2012, 19:04:18
Heb eens gegoogeld. Maar kan zo snel niets vinden van een K&N luchtfilter voor een "87" honda rebel.
De powerfilters heb ik net geplaatst ivm tijdwinst, de carbs zijn moeilijk bij te komen met de orginele luchtfilterbox.
Ik probeer hem zo nog effe goed aan het lopen te krijgen anders gaat de orginele terug.
Je zegt een grotere sproeier? nu zit er een 112 in, dus dan zou ik naar een 120 moeten?? (ongeveer +10%) of nog groter?
Titel: Re: lekke voorvork en motor uitval
Bericht door: Herr Tod op 17 mei, 2012, 20:42:47
Ik zou er eerlijk gezegd niet aan beginnen. Toen ik nog met de Bandit reed haalde ik die carburateurs wekelijks uit elkaar, altijd bezig altijd aan het testen. Was leuk en leerzaam maar ik zou het niet nog eens doen... hooguit als het een 500 cc twee-takt betreft :twisted: Probleem is, met een hoofdsproeier ben je er nog niet, dat is het begin, wil je het goed doen moet je ook nog met de gasnaalden aan de haal en voordat je alles in orde hebt ben je de zin al lang verloren :yes6rs: Mocht je er toch voor gaan, dan reken rond een maatje sproeier van 130 of 135, het is een 450 toch? Het is dan wel aan te raden om wat betere filters te halen, in ieder geval iets waar wat je olie op moet doen, dat filtert tenminste.

Ik zou nog een keer die carburateurs helemaal uit elkaar halen, eventuele O-ringen vervangen, alle kanalen goed doorspuiten, vlotters afstellen, terug inbouwen, originele luchtfilterbehuizing met een nieuw origineel filter als er geen K&N vervangingsfilter te krijgen is. Controleren of de tank roestvrij is, eventueel een extra benzinefilter er tussen. Dan heb je er de komende jaren geen problemem meer mee.
Titel: Re: lekke voorvork en motor uitval
Bericht door: QuattroFrits op 18 mei, 2012, 10:51:28
Citaat van: Herr Tod op 17 mei, 2012, 18:01:50
Deze laat niet meer lucht door dan een origineel filter

Maar wel 10 keer gemakkelijker zodat opnieuw afstellen misschien wel nodig is, of nog net niet.
Titel: Re: lekke voorvork en motor uitval
Bericht door: Herr Tod op 18 mei, 2012, 13:35:48
Leg eens uit...
Titel: Re: lekke voorvork en motor uitval
Bericht door: QuattroFrits op 18 mei, 2012, 18:21:30
Citaat van: Herr Tod op 18 mei, 2012, 13:35:48
Leg eens uit...

Doe zelf maar eens een test om het verschil te zien en te voelen.
En ik denk dat jij wel precies weet wat ik bedoel.
Titel: Re: lekke voorvork en motor uitval
Bericht door: Herr Tod op 18 mei, 2012, 19:20:30
Zo'n vervangingsfilter is altijd het eerste wat ik koop als ik een nieuwe motor of auto heb. Na 2 onderhoudsintervallen heeft die zich terug verdiend. Verschil heb ik niet gemerkt, niet meer dan het verschil tussen een schoon of een vuil filter.
Titel: Re: lekke voorvork en motor uitval
Bericht door: De Sjeng op 19 mei, 2012, 09:55:09
Om gek van te worden!!

Sportfilters eraf gegooid (liep goed maar bleef schieten) orginele (nieuwe) luchtfilter erop.(ik had al het benzine filter vervangen) Ik ben 50meter van de garage vandaan, hij valt uit niet meer aan de praat te krijgen.....
Geen idee(meer) wat ik er nu nog mee moet.
Titel: Re: lekke voorvork en motor uitval
Bericht door: QuattroFrits op 19 mei, 2012, 10:08:53
Als hij met de sportfilters wel loopt en met de originele filter niet, dan is er waarschijnlijk toch iets niet goed met de benzinetoevoer in de carburateur.
Weer even omzetten en nog eens proberen.
Titel: Re: lekke voorvork en motor uitval
Bericht door: Herr Tod op 20 mei, 2012, 15:35:39
Benzine toevoer heeft toch niks met een luchtfilter te maken :? Hoeveel carburateurs heb je? Zijn dat er meer dan 1, dan valt niet zomaar de hele motor uit omdat er iets vervuild is, tenzij dit de benzinetoevoer van het geheel is. Controleer even of er geen slang geknikt zit, dit kan best gebeuren als je de tank monteert zonder dat je het ziet.

Dit klinkt meer als een ontstekingsprobleem. Kijk eens of je bougies vonken en controleer je accu en je bobine(s) etc.
Titel: Re: lekke voorvork en motor uitval
Bericht door: Joker op 20 mei, 2012, 16:23:10
Em zou het niet kunnen ijn dat de tank vacuum zuigt ?  dan houd hij er oom na een paat minuten mee op.  je zou dan een sissend geluid moeten horen als je de tankdop opent
Titel: Re: lekke voorvork en motor uitval
Bericht door: De Sjeng op 21 mei, 2012, 06:47:12
Gisteren Motor weer eens nagekeken en hij liep, ik denk effe een proefritje maken.
De berg op geblazen richting Cadier en keer. Begint hij weer te sputteren,
Lichtelijk in paniek, dus ik draai weer terug. (is minder ver lopen)
Berg af stribbelt hij tegen en valt uiteindelijk uit.
Nu echt de schijt ervan dus ik besluit de ANWB te bellen.(terwijl ik op loopafstand van mijn huis sta  :-X ) Terwijl ik wacht kijk ik effe nog alles na (zou toch 40min duren)
Luchtfilter eraf, bogies nagekeken enz.. Na 1u en 20min komt de ANWB. Ik leg hem alles uit. Hij bukt zich en steekt het vacuumslangetje terug op de kraan  :oops: en hij loopt  :oops:
Blijkbaar door het "terug schieten" blaast hij elke keer het slangetje eraf. Hopelijk was het dit nu....
Titel: Re: lekke voorvork en motor uitval , lekkende kop -en voet pakking
Bericht door: karz op 21 mei, 2012, 17:44:10
lekken of zweten ? 
Titel: Re: lekke voorvork en motor uitval
Bericht door: De Sjeng op 22 mei, 2012, 11:28:37
Citaat van: karz op 21 mei, 2012, 17:44:10
lekken of zweten ?

zweet......