Motor Forum Limburg

Techniek => Banden => Topic gestart door: Rookie op 08 september, 2005, 22:02:37

Titel: Bridgestone BT-014
Bericht door: Rookie op 08 september, 2005, 22:02:37
Toen ik vorig jaar mijn Yamaha Thundercat kocht zat er achter een nieuwe Bridgestone BT-010 op waar ik meer dan 7000 km mee heb gereden. Maar toen was ie ook versleten tot op het ijzer. Voor had ik een Dunlop ??? en die was echt waardeloos.  :evil:

In April 2005 heb ik een nieuwe set BT-014 erop laten leggen en stuurde de cat echt super. Ik had het idee dat veel meer grip had op het voorwiel. Na  2500 km en een circuitcursus op Zolder in regen was mijn achterband helemaal versleten.

Hebben meer mensen deze ervaring?

Omdat mijn voorband nog goed was heb ik toch weer een BT-014 gekozen. De nieuwe achterband schijnt het iets beter te doen tot nu toe. Na ongeveer 2000 km ziet ie er nog redelijk uit. Maar ik moet het eerst nog zien hoe lang ie het echt vol gaat houden.

Als deze set versleten is ga ik toch een setje Michelin Pilot Power proberen. Die zouden langer mee moeten gaan en zouden meer grip moeten hebben zowel droog als in het nat.
Titel: Bridgestone BT-014
Bericht door: Hakinnen op 14 september, 2005, 20:15:15
Michelin Pilot Power gaat langer mee dan de Bridgestone BT014

wat de beste is?  zijn de meningen over verdeelt zoals gewoonlijk.
Ik persoonlijk "zweer"voor wat betreft straatbanden bij de Pilot-Power.

Je schrijft dat je er tevens een circuitdagje mee gereden hebt? Alé, dan gaat het snel he.  Ik was afgelopen maand op Zolder met een rijmaatje en die had ook een nieuw setje BT-014 onder zijn K5. na vier x twintig minuten rijden was de achterband compleet aan gort.

:wink:
Titel: Bridgestone BT-014
Bericht door: Rookie op 14 september, 2005, 20:32:08
Helaas heeft mijn Thundercat 'iets' minder pk's en koppel dan de Soes K5.
En als ik een setje banden op Circuit Zolder moet verslijten zullen mijn ronde tijden toch ook iets sneller moeten. :oops:

Ik ben nu wel op het niveau dat ik een motor kan verslijten op een dagje circuit, als je begrijpt wat ik bedoel. :wink:

Mijn voorband zag er wel uit alsof ie door de gehaktmolen gehaald was, vooral omdat er al veel rubber op de baan lag. Hoe zat het met de voorband van de Soes?
Titel: Bridgestone BT-014
Bericht door: Schmetzke op 14 september, 2005, 20:59:02
Ik heb nu ook een Pilot Power achteraan. Is inmiddels m'n 6e achterband dit seizoen.

Ik heb zowel bt-014 als Pirelli Diablo als Supercorsa en Metzler Rennsport erop gehad. Allemaal erg goede banden, de 014 is het minst geschikt voor SM, wordt niet warm genoeg op straat, te weinig grip bij droog weer, te harde band. Rennsport en Supercorsa zijn beiden ONGELOFELIJK goed, wel erg snel op. Diablo en PilotPower zijn zeer goed vergelijkbaar, de Michelin geeft net iets meer feedback. Diablo ging ook vrij lang mee, maar kan nog niks zeggen over de duurzaamheid van de Michelin.

Als voorband rij ik nooit meer met iets anders als de Supercorsa SC1.
Titel: Bridgestone BT-014
Bericht door: eddie op 15 september, 2005, 10:52:14
Ik heb ook de BT's

Heb nog geen andere ervaring dus kan helaas geen mening over een andere band geven.

Gewoon uitproberen zou ik zeggen

suc6
Titel: Bridgestone BT-014
Bericht door: Desmo-devil op 15 september, 2005, 14:12:05
Ik heb onlangs ook een BT 014 achterband gemonteerd op mijn
900 supersport en ben best tevreden.
Ik heb alleen iets vreemds meegemaakt met deze band.
Ik heb al verschillende merken banden op deze motor gemonteerd in de maat 180/ 55 /17  zo ook deze BT 014.
Echter na montage liep de band aan bij mijn afdekspatbord zowel in de hoogte als in de breede. Ik heb de kap zeker 1 cm moeten verhogen en verbreden met zelf gemaakte beugels. Ik heb dit nog nooit meegemaakt met andere banden ook niet met de BT 010. Heeft iemand anders dit ook ervaren ?
Trouwens 7000 km met een BT 010 vind ik knap, ikzelf heb nooit langer gereden dan 4000 km met deze band.
Titel: Bridgestone BT-014
Bericht door: Ace op 16 september, 2005, 14:37:48
Heb met bto20 gereden en die was naar 7000 km helemaal op.Nu Pirelli Diablo erop liggen.Lijkt of de band wat ronder is dan de Bridgestone en de motor zich makkelijker in de bocht laat leggen.Heb er nou 4500 km meegereden en het ziet er naar uit dat deze langer mee zal gaan.
Titel: Bridgestone BT-014
Bericht door: Schmetzke op 16 september, 2005, 21:22:16
Vermeld ook even op welk soort/type motor je rijd als je het over de levensduur van een bepaalde band hebt! V-twis slijten gemiddeld dubbel zoveel banden als 4 cilinder lijn blokken :!:
Titel: Bridgestone BT-014
Bericht door: Motzippaldy op 16 september, 2005, 21:25:37
Citaat van: "Schmetzke"Vermeld ook even op welk soort/type motor je rijd als je het over de levensduur van een bepaalde band hebt! V-twis slijten gemiddeld dubbel zoveel banden als 4 cilinder lijn blokken :!:



En 1 cilinder dubbel als V-Tweens  :?
Titel: Bridgestone BT-014
Bericht door: Schmetzke op 16 september, 2005, 21:39:23
Citaat van: "Motzippaldy"
Citaat van: "Schmetzke"Vermeld ook even op welk soort/type motor je rijd als je het over de levensduur van een bepaalde band hebt! V-twis slijten gemiddeld dubbel zoveel banden als 4 cilinder lijn blokken :!:



En 1 cilinder dubbel als V-Tweens  :?

Ik heb een goede bandensponsor :mrgreen:
Titel: Bridgestone BT-014
Bericht door: Wacko Jacko op 26 oktober, 2005, 00:24:25
zweerde vroeger altijd op de voorloper van de 014 , nl de BT012
De laatste tijd rij ik met de DIABLO Corsa . MI een perfecte plakband

Het is gewoon een gevoel .
De een zweert bij dit merk , de ander weer bij dat merk

BT014 is niet voor niets de standaard band van een GSX-R 1000 K5
Zal niet voor niets zijn
Titel: Bridgestone BT-014
Bericht door: Bakkertjedeeg op 26 oktober, 2005, 05:45:05
Citaat van: "Wacko Jacko"

Het is gewoon een gevoel .
De een zweert bij dit merk , de ander weer bij dat merk

:stupid:


Maar op de limiet gaan de verschillende eigenschappen pas meespelen.
Titel: Re: Bridgestone BT-014
Bericht door: Gieskes op 26 oktober, 2005, 08:09:12
Citaat van: "Rookie"Toen ik vorig jaar mijn Yamaha Thundercat kocht zat er achter een nieuwe Bridgestone BT-010 op waar ik meer dan 7000 km mee heb gereden.

Mijn BT-10 ligt er nu nog geen 4000km op en is aan vervanging toe....echt tevreden met die kilometers kan ik niet zijn, vind ik. Daarbij bevallen die banden me ook niet zo goed, ook op droog glijdt 't regelmatig efkes, gelukkig is de motor neutraal genoeg om in lijn te houden maar toch niet prettig. En ja, rijstijl heeft daar absoluut mee te maken, maar toch....voor mijn gevoel moet die glijgrens veel verder weg liggen.

Volgende probeersel gaat Michelin zijn....


quote gefixed by rookie
Titel: Bridgestone BT-014
Bericht door: Hakinnen op 26 oktober, 2005, 14:14:48
Citaat van: "Bakkertjedeeg"
Citaat van: "Wacko Jacko"

Het is gewoon een gevoel .
De een zweert bij dit merk , de ander weer bij dat merk

:stupid:


Maar op de limiet gaan de verschillende eigenschappen pas meespelen.
:^

maaruh....er gaat hier niemand op straat op de limiet van een supersportband.   wel op de eigen limiet wellicht.  de kwaliteiten van de ss banden bij straatgebruik zijn imo beter dan wij ooit kunnen benutten.
Schuift ie toch een keer dan ligt de fout meestal bij de rijder en niet bij de band opzich.

alé, schmetzke wellicht maar die ken nie rijjuh.. :mrgreen:   :wink:

banden zijn persoonlijk en zitten tussen de oortjes imo.
imo zijn de supersportbanden van de gerenomeerde merken allen o.k voor op straat.  of het een bt-014 . een pilot-power of een diablo corsa moet worden is afhankelijk van persoonlijke voorkeur, ervaringen en hetgeen er in de portomonee zit.
Titel: Bridgestone BT-014
Bericht door: Hakinnen op 26 oktober, 2005, 14:19:01
Citaat van: "Wacko Jacko"zweerde vroeger altijd op de voorloper van de 014 , nl de BT012
De laatste tijd rij ik met de DIABLO Corsa . MI een perfecte plakband

Het is gewoon een gevoel .
De een zweert bij dit merk , de ander weer bij dat merk

BT014 is niet voor niets de standaard band van een GSX-R 1000 K5
Zal niet voor niets zijn

klopt, was waarschijnlijk de beste deal voor suzuki.
het hadvoor de motor imo geen f*ck uitgemaakt als ze michelins of pirelis onder gestoken hadden
Titel: Bridgestone BT-014
Bericht door: DeWitte op 26 oktober, 2005, 14:30:06
Citaat van: "Hakinnen"alé, schmetzke wellicht maar die ken nie rijjuh..
:laughing49so:

:rofl: hier gaat gezeik van komen, wedden  :yes6rs:
Titel: Bridgestone BT-014
Bericht door: Hakinnen op 26 oktober, 2005, 14:33:55
Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "Hakinnen"alé, schmetzke wellicht maar die ken nie rijjuh..
:laughing49so:

:rofl: hier gaat gezeik van komen, wedden  :yes6rs:

:mrgreen:

nope,  die schmetz kan dat wel "hebben"

denk ik.. :wink:
Titel: Bridgestone BT-014
Bericht door: DeWitte op 26 oktober, 2005, 14:48:30
:shutup:
Titel: Bridgestone BT-014
Bericht door: Herr Tod op 26 oktober, 2005, 15:00:44
Je moest eens weten :lol: :lol: :lol: :nana9oi: :shutup:

Laatst stond in Margraten een setje BT-014 en een setje Pilot Power naast elkaar. Nou moet je er natuurlijk mee rijden om te kunnen oordelen, maar als ik bij beide met een nagel in de compound druk, naar het profiel kijk en naar de vorm van de band leek me de Power toch duidelijk superieur. Ik wil wel eens een setje Pirelli's wil proberen als mn huidige set MPP's op zijn.
Titel: Bridgestone BT-014
Bericht door: Schmetzke op 26 oktober, 2005, 19:42:42
Citaat van: "Hakinnen"
Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "Hakinnen"alé, schmetzke wellicht maar die ken nie rijjuh..
:laughing49so:

:rofl: hier gaat gezeik van komen, wedden  :yes6rs:

:mrgreen:

nope,  die schmetz kan dat wel "hebben"

denk ik.. :wink:

Ik kan ook niet rijden  :cry: Hihi  :mrgreen:
Titel: Bridgestone BT-014
Bericht door: Schmetzke op 26 oktober, 2005, 19:56:23
Citaat van: "Hakinnen"
Citaat van: "Bakkertjedeeg"
Citaat van: "Wacko Jacko"

Het is gewoon een gevoel .
De een zweert bij dit merk , de ander weer bij dat merk

:stupid:


Maar op de limiet gaan de verschillende eigenschappen pas meespelen.
:^

maaruh....er gaat hier niemand op straat op de limiet van een supersportband.   wel op de eigen limiet wellicht.  de kwaliteiten van de ss banden bij straatgebruik zijn imo beter dan wij ooit kunnen benutten.
Schuift ie toch een keer dan ligt de fout meestal bij de rijder en niet bij de band opzich.

alé, schmetzke wellicht maar die ken nie rijjuh.. :mrgreen:   :wink:

banden zijn persoonlijk en zitten tussen de oortjes imo.
imo zijn de supersportbanden van de gerenomeerde merken allen o.k voor op straat.  of het een bt-014 . een pilot-power of een diablo corsa moet worden is afhankelijk van persoonlijke voorkeur, ervaringen en hetgeen er in de portomonee zit.

Ik ben het wederom helemaal met Hakki eens. De gemiddelde rijder zal nooit op de grens van zijn banden komen. Ook zal de gemiddelde rijder nieteens een verschil merken als je, bij wijze van spreken, zijn banden verwisseld zonder dat hij het weet.

De grens van je banden moet je op straat ook zeker niet gaan opzoeken, daar is het asfalt niet geschikt voor. Chrashes op straat zijn vaak te weiten aan het niet-strakke asfalt.

Zelf dénk ik dat ik het verschil tussen verschillende banden wel kan merken, maar zelfs met mijn rijstijl voldoen de banden op straat gewoon ruim. Op het circuit vind ik het wel belangrijk dat je de grens goed voelt. Bij het uitaccelereren strepen trekken is echt heerlijk, maar dat kan niet met een straatband.

De bandentechnologie en kwaliteit is tegenwoordig zó hoog, er bestaan gewoon geen echt slechte banden meer.
Titel: Re: Bridgestone BT-014
Bericht door: Rookie op 26 oktober, 2005, 22:18:23
Citaat van: "Gieskes"
Mijn BT-10 ligt er nu nog geen 4000km op en is aan vervanging toe....echt tevreden met die kilometers kan ik niet zijn, vind ik. Daarbij bevallen die banden me ook niet zo goed, ook op droog glijdt 't regelmatig efkes, gelukkig is de motor neutraal genoeg om in lijn te houden maar toch niet prettig. En ja, rijstijl heeft daar absoluut mee te maken, maar toch....voor mijn gevoel moet die glijgrens veel verder weg liggen.

Volgende probeersel gaat Michelin zijn....

Waarom heb je geen BT-014 gekocht maar een BT-010? Lijkt me dat de BT-010 al ouder was en daarom sneller slijt.

Mijn voorband is al een tijdje gaar, stuurt zwaarder en 'valt' de bocht in. Probleem is alleen dat mijn achterband nog niet helemaal versleten is. Twijfel eraan om alleen de voorband te vervangen voor een MPP, of dat verstandig is? En als het niet anders vervang ik voor en achter maar.

$$$$ GVD!
Titel: Re: Bridgestone BT-014
Bericht door: Gieskes op 26 oktober, 2005, 22:26:32
Citaat van: "Rookie"
Citaat van: "Gieskes"
Mijn BT-10 ligt er nu nog geen 4000km op en is aan vervanging toe....echt tevreden met die kilometers kan ik niet zijn, vind ik. Daarbij bevallen die banden me ook niet zo goed, ook op droog glijdt 't regelmatig efkes, gelukkig is de motor neutraal genoeg om in lijn te houden maar toch niet prettig. En ja, rijstijl heeft daar absoluut mee te maken, maar toch....voor mijn gevoel moet die glijgrens veel verder weg liggen.

Volgende probeersel gaat Michelin zijn....

Waarom heb je geen BT-014 gekocht maar een BT-010? Lijkt me dat de BT-010 al ouder was en daarom sneller slijt.

Mijn voorband is al een tijdje gaar, stuurt zwaarder en 'valt' de bocht in. Probleem is alleen dat mijn achterband nog niet helemaal versleten is. Twijfel eraan om alleen de voorband te vervangen voor een MPP, of dat verstandig is? En als het niet anders vervang ik voor en achter maar.

$$$$ GVD!

Die 2 nieuwe BT-10's kreeg ik bij de koop....

Ach, ze zullen heus goed zijn maar ik heb er altijd een raar gevoel bij gehad, niet alleen tussen de oren maar ook met rijden trouwens. Dat is ontstaan op Zolder waar de banden na een rondje of 3 op niveau 1 al helemaal begonnen te smeren en te rullen (was wel 33 graden). De andere brommers om me heen hadden dat toch echt niet   :?
Titel: Bridgestone BT-014
Bericht door: Rookie op 26 oktober, 2005, 22:41:38
R-yen en ik hadden op zolder ook last van rullen. Er lag ook al erg veel rubber op de baan, ik denk dat je band daar ook iets van meepikt. Of kan dat niet?

De banden van R-yen zagen er uit alsof ze door de gehaktmolen gedraait waren. Hij had ook last van smeren. Zie hier de band van R-yen:

(http://i8.photobucket.com/albums/a40/Rookie-MFL/9c47c41d.jpg)
Titel: Bridgestone BT-014
Bericht door: Gieskes op 26 oktober, 2005, 22:50:38
(http://img401.imageshack.us/img401/8384/kewlpics4en.gif) (http://imageshack.us)

Bij mij was het al meteen op de buitenste centimeters, opgefrommeld rubber en dan vooral de rechterkant door al die rechter doordraaiers en dat al na een paar rondjes.

Was toch niet tof om te zien dat de 'anderen' dit verschijnsel niet hadden.

Verklaring? De rest had vast en zeker een betere veringafstelling...bandendruk....band...motor....rijder.... :?

EDIT; piccie gevonden
(http://img404.imageshack.us/img404/7856/image0010ju.jpg) (http://imageshack.us)
Titel: Bridgestone BT-014
Bericht door: Bakkertjedeeg op 27 oktober, 2005, 06:32:15
Citaat van: "Gieskes"(http://img401.imageshack.us/img401/8384/kewlpics4en.gif) (http://imageshack.us)

Bij mij was het al meteen op de buitenste centimeters, opgefrommeld rubber en dan vooral de rechterkant door al die rechter doordraaiers en dat al na een paar rondjes.

Was toch niet tof om te zien dat de 'anderen' dit verschijnsel niet hadden.

Verklaring? De rest had vast en zeker een betere veringafstelling...bandendruk....band...motor....rijder.... :?

EDIT; piccie gevonden
(http://img404.imageshack.us/img404/7856/image0010ju.jpg) (http://imageshack.us)

Met deze band is nix mis mee. Gewoon ophoping van je eigen rubber. Ziet er prima uit.
Titel: Bridgestone BT-014
Bericht door: Bakkertjedeeg op 27 oktober, 2005, 06:33:48
Citaat van: "Rookie"R-yen en ik hadden op zolder ook last van rullen. Er lag ook al erg veel rubber op de baan, ik denk dat je band daar ook iets van meepikt. Of kan dat niet?

De banden van R-yen zagen er uit alsof ze door de gehaktmolen gedraait waren. Hij had ook last van smeren. Zie hier de band van R-yen:

(http://i8.photobucket.com/albums/a40/Rookie-MFL/9c47c41d.jpg)

Deze band tekent niet goed. Heb je toevallig een grotere foto van deze band?
Titel: Bridgestone BT-014
Bericht door: Schmetzke op 27 oktober, 2005, 17:27:10
Het rubber dat al op de baan ligt pik je weldegelijk op.

Kartrubber:
(http://img390.imageshack.us/img390/6743/aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah3vp.jpg)


Wat denk jij hiervan Bakkertjedeeg???
Titel: Bridgestone BT-014
Bericht door: Hakinnen op 28 oktober, 2005, 03:33:08
Citaat van: "Bakkertjedeeg"
Citaat van: "Rookie"R-yen en ik hadden op zolder ook last van rullen. Er lag ook al erg veel rubber op de baan, ik denk dat je band daar ook iets van meepikt. Of kan dat niet?

De banden van R-yen zagen er uit alsof ze door de gehaktmolen gedraait waren. Hij had ook last van smeren. Zie hier de band van R-yen:

(http://i8.photobucket.com/albums/a40/Rookie-MFL/9c47c41d.jpg)

Deze band tekent niet goed. Heb je toevallig een grotere foto van deze band?

"niet goed tekenen" is wel heel positief.
Is imo gewoon "gesmolten". van "tekenen" is geen sprake meer.
Echte semi sport straatband die het circuit heeft gezien denk ik?
Titel: Bridgestone BT-014
Bericht door: Bakkertjedeeg op 28 oktober, 2005, 04:46:07
Citaat van: "Schmetzke"Het rubber dat al op de baan ligt pik je weldegelijk op.

Kartrubber:
(http://img390.imageshack.us/img390/6743/aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah3vp.jpg)


Wat denk jij hiervan Bakkertjedeeg???

Uiteraard, maar wel in heeeel geringe mate. Je geeft uiteraard meer af dan je opneemt.
Titel: Bridgestone BT-014
Bericht door: Bakkertjedeeg op 28 oktober, 2005, 04:47:08
Citaat van: "Hakinnen"
Citaat van: "Bakkertjedeeg"
Citaat van: "Rookie"R-yen en ik hadden op zolder ook last van rullen. Er lag ook al erg veel rubber op de baan, ik denk dat je band daar ook iets van meepikt. Of kan dat niet?

De banden van R-yen zagen er uit alsof ze door de gehaktmolen gedraait waren. Hij had ook last van smeren. Zie hier de band van R-yen:

(http://i8.photobucket.com/albums/a40/Rookie-MFL/9c47c41d.jpg)

Deze band tekent niet goed. Heb je toevallig een grotere foto van deze band?

"niet goed tekenen" is wel heel positief.
Is imo gewoon "gesmolten". van "tekenen" is geen sprake meer.
Echte semi sport straatband die het circuit heeft gezien denk ik?

Een semi sportband?? Dit is toch een slick of nie dan???
Titel: Bridgestone BT-014
Bericht door: Hakinnen op 28 oktober, 2005, 10:44:11
Citaat van: "Bakkertjedeeg"
Citaat van: "Hakinnen"
Citaat van: "Bakkertjedeeg"
Citaat van: "Rookie"R-yen en ik hadden op zolder ook last van rullen. Er lag ook al erg veel rubber op de baan, ik denk dat je band daar ook iets van meepikt. Of kan dat niet?

De banden van R-yen zagen er uit alsof ze door de gehaktmolen gedraait waren. Hij had ook last van smeren. Zie hier de band van R-yen:

(http://i8.photobucket.com/albums/a40/Rookie-MFL/9c47c41d.jpg)

Deze band tekent niet goed. Heb je toevallig een grotere foto van deze band?

"niet goed tekenen" is wel heel positief.
Is imo gewoon "gesmolten". van "tekenen" is geen sprake meer.
Echte semi sport straatband die het circuit heeft gezien denk ik?

Een semi sportband?? Dit is toch een slick of nie dan???

slick?

die zo weggesmolten is?

weet 't niet .....

hou het op een versleten straatbandje dat veeeeeeeeeeeeeeel te heet is geworden.

Gieskes.. vertel
Titel: Bridgestone BT-014
Bericht door: Gieskes op 28 oktober, 2005, 10:59:20
Citaat van: "Hakinnen"
Citaat van: "Bakkertjedeeg"
Citaat van: "Hakinnen"
Citaat van: "Bakkertjedeeg"
Citaat van: "Rookie"R-yen en ik hadden op zolder ook last van rullen. Er lag ook al erg veel rubber op de baan, ik denk dat je band daar ook iets van meepikt. Of kan dat niet?

De banden van R-yen zagen er uit alsof ze door de gehaktmolen gedraait waren. Hij had ook last van smeren. Zie hier de band van R-yen:

(http://i8.photobucket.com/albums/a40/Rookie-MFL/9c47c41d.jpg)

Deze band tekent niet goed. Heb je toevallig een grotere foto van deze band?

"niet goed tekenen" is wel heel positief.
Is imo gewoon "gesmolten". van "tekenen" is geen sprake meer.
Echte semi sport straatband die het circuit heeft gezien denk ik?

Een semi sportband?? Dit is toch een slick of nie dan???

slick?

die zo weggesmolten is?

weet 't niet .....

hou het op een versleten straatbandje dat veeeeeeeeeeeeeeel te heet is geworden.

Gieskes.. vertel

Euhm....ikke?? Dees is 't bandje van R-yen....misschien kan hij, of Rookie, er meer over vertellen.

R-yen??? Rookie??? Tell us!!
Titel: Bridgestone BT-014
Bericht door: Rookie op 28 oktober, 2005, 19:31:06
Dit was inderdaad de band van R-yen en is een BT-012 of BT-014. De foto is van heel kort bij genomen en je ziet alleen de laatse 1 of 2 cm van het randje dus vandaar alle verwarring, denk ik.

Voor meer info en pics R-YEN!
Titel: Bridgestone BT-014
Bericht door: Bakkertjedeeg op 28 oktober, 2005, 19:37:01
Citaat van: "Rookie"Dit was inderdaad de band van R-yen en is een BT-012 of BT-014. De foto is van heel kort bij genomen en je ziet alleen de laatse 1 of 2 cm van het randje dus vandaar alle verwarring, denk ik.

Voor meer info en pics R-YEN!

Lijkt idd een halve band.
Titel: Bridgestone BT-014
Bericht door: R-yen op 28 oktober, 2005, 22:27:37
Dit is inderdaad het randje van mijn BT014  :? , ik zal eens kijken of ik een duidelijkere foto vind.
Titel: Bridgestone BT-014
Bericht door: R-yen op 28 oktober, 2005, 22:54:03
(http://www.motorforumlimburg.nl/~aschots/BT014_100km.jpg)
Dit is dezelfde achterband, maar dan wat eerder, na 20 min. zolder (de band is daar net 100 km oud  :shock: )

(http://www.motorforumlimburg.nl/~aschots/BT012_zolder.jpg)
Dit is de BT012 die ik voor had liggen, zoals je ziet is het profiel al ver dichtgesmolten, na de laatste sessie was geen profiel meer te zien.

Ik denk dat de bandenspanning nog altijd te hoog was, ik had deze maar 0,3 bar lager dan gewoonlijk.

Overigens zien dezelfde banden nu weer helemaal gaaf uit na de nodige straat km's (Ja ik heb dit jaar bedroevend weinig gereden.)
Titel: Bridgestone BT-014
Bericht door: Bakkertjedeeg op 29 oktober, 2005, 06:25:41
Citaat van: "R-yen"(http://www.motorforumlimburg.nl/~aschots/BT014_100km.jpg)
Dit is dezelfde achterband, maar dan wat eerder, na 20 min. zolder (de band is daar net 100 km oud  :shock: )

(http://www.motorforumlimburg.nl/~aschots/BT012_zolder.jpg)
Dit is de BT012 die ik voor had liggen, zoals je ziet is het profiel al ver dichtgesmolten, na de laatste sessie was geen profiel meer te zien.

Ik denk dat de bandenspanning nog altijd te hoog was, ik had deze maar 0,3 bar lager dan gewoonlijk.

Overigens zien dezelfde banden nu weer helemaal gaaf uit na de nodige straat km's (Ja ik heb dit jaar bedroevend weinig gereden.)

:shock: Een wijze les voor de volgende keer circuit. :yes6rs: In koude toestand moet je bandendruk v/a respectievelijk 2,1/1,9 zijn. Bij extreme hitte (28+), mag je druk v/a met 0,1 verlagen. In warme toestand mag de druk van de band niet hoger zijn dan 2,5/2,3. Je zult zien dat je band heel anders en mooi zal gaan tekenen. Uiteraard speelt de vering ook mee in het eindresultaat. Dit zal toenemen naarmate je snelller in de rondte gaat.
Titel: Bridgestone BT-014
Bericht door: R-yen op 29 oktober, 2005, 09:54:54
Citaat van: "Bakkertjedeeg"
:shock: Een wijze les voor de volgende keer circuit. :yes6rs: In koude toestand moet je bandendruk v/a respectievelijk 2,1/1,9 zijn. Bij extreme hitte (28+), mag je druk v/a met 0,1 verlagen. In warme toestand mag de druk van de band niet hoger zijn dan 2,5/2,3. Je zult zien dat je band heel anders en mooi zal gaan tekenen. Uiteraard speelt de vering ook mee in het eindresultaat. Dit zal toenemen naarmate je snelller in de rondte gaat.

Die dag had ik mijn banden in koude toestand v/a 2,2/2,5 . Eerlijk gezegd weet ik niet of ik nog veel vaker op het circuit te vinden ben, wellicht als ik ooit een wat sportievere motor heb met flink wat meer grondspeling  :? .
Titel: Bridgestone BT-014
Bericht door: Hakinnen op 29 oktober, 2005, 10:47:48
Citaat van: "Bakkertjedeeg"
Citaat van: "R-yen"(http://www.motorforumlimburg.nl/~aschots/BT014_100km.jpg)
Dit is dezelfde achterband, maar dan wat eerder, na 20 min. zolder (de band is daar net 100 km oud  :shock: )

(http://www.motorforumlimburg.nl/~aschots/BT012_zolder.jpg)
Dit is de BT012 die ik voor had liggen, zoals je ziet is het profiel al ver dichtgesmolten, na de laatste sessie was geen profiel meer te zien.

Ik denk dat de bandenspanning nog altijd te hoog was, ik had deze maar 0,3 bar lager dan gewoonlijk.

Overigens zien dezelfde banden nu weer helemaal gaaf uit na de nodige straat km's (Ja ik heb dit jaar bedroevend weinig gereden.)

:shock: Een wijze les voor de volgende keer circuit. :yes6rs: In koude toestand moet je bandendruk v/a respectievelijk 2,1/1,9 zijn. Bij extreme hitte (28+), mag je druk v/a met 0,1 verlagen. In warme toestand mag de druk van de band niet hoger zijn dan 2,5/2,3. Je zult zien dat je band heel anders en mooi zal gaan tekenen. Uiteraard speelt de vering ook mee in het eindresultaat. Dit zal toenemen naarmate je snelller in de rondte gaat.


Ben het daar niet helemaal mee eens bakkertje Deeg.
Het is imo geen "moeten" dat de bandendruk respectievelijk 2,1 / 1.9 moet zijn koud of dat de druk in warme toestand niet hoger mag zijn dan 2,5 / 2,3 bar.
Das "forum wijsheid" imo. en over bandendruk zijn de meningen en opvattingen net als over vering nogal verdeelt.  iedereen weet er wel wat van en iedereen heeft "wel eens wat gehoord". (bedoel, als je de topics op de diverse forums leest qua banden en vering.  alé, je zult weten wat ik bedoel)die 1.9 is geen vaste waarde die altijd gehanteerd moet worden.

De bandendruk in een warme achterband kan en mag hoger zijn dan 2,3 bar.  das geen probleem en dat gebeurt dan ook regelmatig.  (In het sbk en zelfs in het onk hebben de 1000cc's regelmatig hogere waarden dan die 2,3 warm)
De begindruk in koude toestand is geen vaste waarde maar afhankelijk van de omstandigheden waaronder gereden dient te worden.
Heb in september in Assen o.a aan Chambon's fiets meegewerkt met Bitubo en die gingen beslist niet met 2.1 / 1.9 de baan op.
Het is nogal afhankelijk van motor, rijomstandigheden en zeer zeker de voorkeuren van de coureur.  Net als met vering zijn er geen vaste waarden.  Chambon reed in Assen met een 12KG achtershock!! terwijl ie zelf erg licht is.  Allard Kerkhoven die net zo licht is als Stephane reed in Assen met een 9 kilo achtershock. beiden reden in het WK SS600cc.  Die 12kg veer om de shock van Chambon is eigenlijk onmogelijk voor zo'n licht menneke. Echter, hij wilt geen andere en gaat er zelfs beter mee als een shock die wel bij zijn gewicht zou passen.  Verschil in rijstijl. Stephane wilt een motor die zo stijf is als een plank aan de achterzijde.
Persoonlijke voorkeuren van de rijder spelen altijd een rol en soms kunnen die voorkeuren nogal verschillen van de uitgangswaardes.
Zo is het met bandendruk ook.

Neemt niet weg dat ik zeer zeker het fijne ook niet precies weet van bandentemperaturen  qua racegebruik en dat het imo voor een recreatieve circuitrijder niet zo heel veel uitmaakt of ie nu met 1,9bar of met 2,0 bar vertrekt in koude toestand.

Je geeft het zelf al aan eigenlijk.  het complete pakket dient in orde te zijn alvorens er een echt oordeel geveld kan worden.  Je kunt nu eenmaal het slijtagepatroon van een band niet nauwkeurig analyseren indien het een straatband betreft die op een standaard wegmotor met standaard wegvering het circuit opgaat met te hoge bandendruk.

Ik rij zelf altijd met 2,1 bar voor en achter op circuit. ongeacht het merk en type band , ongeacht het type motorfiets en ongeacht het circuit.
Waarom?  omdat ik helaas geen vermeulen ben en een tiende bar verschil niet in mijn voordeel of nadeel zullen werken.

Overigens...
zit er geen GSX-R600 K4/5 rijder in jullie groepje?  Heb nog een WK shock (de reserve van Allard voor afgelopen WK Assen) in de "speciale aanbiedingsbak" liggen.

:wink:
Titel: Bridgestone BT-014
Bericht door: Bakkertjedeeg op 29 oktober, 2005, 14:16:37
Citaat van: "Hakinnen"
Ben het daar niet helemaal mee eens bakkertje Deeg.
Het is imo geen "moeten" dat de bandendruk respectievelijk 2,1 / 1.9 moet zijn koud of dat de druk in warme toestand niet hoger mag zijn dan 2,5 / 2,3 bar.
Das "forum wijsheid" imo. en over bandendruk zijn de meningen en opvattingen net als over vering nogal verdeelt.  iedereen weet er wel wat van en iedereen heeft "wel eens wat gehoord". (bedoel, als je de topics op de diverse forums leest qua banden en vering.  alé, je zult weten wat ik bedoel)die 1.9 is geen vaste waarde die altijd gehanteerd moet worden.

De bandendruk in een warme achterband kan en mag hoger zijn dan 2,3 bar.  das geen probleem en dat gebeurt dan ook regelmatig.  (In het sbk en zelfs in het onk hebben de 1000cc's regelmatig hogere waarden dan die 2,3 warm)
De begindruk in koude toestand is geen vaste waarde maar afhankelijk van de omstandigheden waaronder gereden dient te worden.
Heb in september in Assen o.a aan Chambon's fiets meegewerkt met Bitubo en die gingen beslist niet met 2.1 / 1.9 de baan op.
Het is nogal afhankelijk van motor, rijomstandigheden en zeer zeker de voorkeuren van de coureur.  Net als met vering zijn er geen vaste waarden.  Chambon reed in Assen met een 12KG achtershock!! terwijl ie zelf erg licht is.  Allard Kerkhoven die net zo licht is als Stephane reed in Assen met een 9 kilo achtershock. beiden reden in het WK SS600cc.  Die 12kg veer om de shock van Chambon is eigenlijk onmogelijk voor zo'n licht menneke. Echter, hij wilt geen andere en gaat er zelfs beter mee als een shock die wel bij zijn gewicht zou passen.  Verschil in rijstijl. Stephane wilt een motor die zo stijf is als een plank aan de achterzijde.
Persoonlijke voorkeuren van de rijder spelen altijd een rol en soms kunnen die voorkeuren nogal verschillen van de uitgangswaardes.
Zo is het met bandendruk ook.

Neemt niet weg dat ik zeer zeker het fijne ook niet precies weet van bandentemperaturen  qua racegebruik en dat het imo voor een recreatieve circuitrijder niet zo heel veel uitmaakt of ie nu met 1,9bar of met 2,0 bar vertrekt in koude toestand.

Je geeft het zelf al aan eigenlijk.  het complete pakket dient in orde te zijn alvorens er een echt oordeel geveld kan worden.  Je kunt nu eenmaal het slijtagepatroon van een band niet nauwkeurig analyseren indien het een straatband betreft die op een standaard wegmotor met standaard wegvering het circuit opgaat met te hoge bandendruk.

Ik rij zelf altijd met 2,1 bar voor en achter op circuit. ongeacht het merk en type band , ongeacht het type motorfiets en ongeacht het circuit.
Waarom?  omdat ik helaas geen vermeulen ben en een tiende bar verschil niet in mijn voordeel of nadeel zullen werken.

Overigens...
zit er geen GSX-R600 K4/5 rijder in jullie groepje?  Heb nog een WK shock (de reserve van Allard voor afgelopen WK Assen) in de "speciale aanbiedingsbak" liggen.

:wink:

Hakki, de waarde die ik afgeef mbt. de bandendruk zijn universeel voor het circuitgebruik voor ons amateurs. Uiteraard heeft iedereen zijn voorkeuren en wordt er aan de top hier behoorlijk mee geklooid. De discussie ging over de bandendruk verlagen met 0,3 tov straatgebruik waardes. Dan zit je gewoon veel te hoog en wordt de band veel te warm. Persoonlijk heb ik behoorlijk wat geëxperimenteerd, maar ik kom constant terug bij de 2,1/1,9.  2,1 achter vind ik echt niet prettig.

Wel leuk om de inside information te horen mbt. je support aan Chambon. Persoonlijk ben ik ook een stugge fiets rijder, maar wat hij doet is idd extreem. Kan me het niet voorstellen dat dit lekker rijdt op de rechte stukken. Dan heb je toch het gevoel dat de achterkant je voorbij komt. Althans das mijn ervaring met een te strakke veervoorspanning.

Wat betreft die shock van jou heb ik negatief antwoord. Niemand heeft een k4/k5 bij ons in de groep. Persoonlijk ben ik helemaal Honda minded. Komend jaar rij ik nog met de mijne, maar dan ga ik verder kijken naar een jonger exemplaar. Wat dat gaat worden weet ik nog niet. Nadeel bij nieuwere modellen Honda vind ik de aan/uit gasrespons. (injectie) De vering zal hoogstwaarschijnlijk Bitubo worden, waarom dat vertel ik je later wel. Er zit iets aan te komen namelijk.;)
Titel: Bridgestone BT-014
Bericht door: Hakinnen op 29 oktober, 2005, 16:39:02
Citaat van: "Bakkertjedeeg"
Citaat van: "Hakinnen"
Ben het daar niet helemaal mee eens bakkertje Deeg.
Het is imo geen "moeten" dat de bandendruk respectievelijk 2,1 / 1.9 moet zijn koud of dat de druk in warme toestand niet hoger mag zijn dan 2,5 / 2,3 bar.
Das "forum wijsheid" imo. en over bandendruk zijn de meningen en opvattingen net als over vering nogal verdeelt.  iedereen weet er wel wat van en iedereen heeft "wel eens wat gehoord". (bedoel, als je de topics op de diverse forums leest qua banden en vering.  alé, je zult weten wat ik bedoel)die 1.9 is geen vaste waarde die altijd gehanteerd moet worden.

De bandendruk in een warme achterband kan en mag hoger zijn dan 2,3 bar.  das geen probleem en dat gebeurt dan ook regelmatig.  (In het sbk en zelfs in het onk hebben de 1000cc's regelmatig hogere waarden dan die 2,3 warm)
De begindruk in koude toestand is geen vaste waarde maar afhankelijk van de omstandigheden waaronder gereden dient te worden.
Heb in september in Assen o.a aan Chambon's fiets meegewerkt met Bitubo en die gingen beslist niet met 2.1 / 1.9 de baan op.
Het is nogal afhankelijk van motor, rijomstandigheden en zeer zeker de voorkeuren van de coureur.  Net als met vering zijn er geen vaste waarden.  Chambon reed in Assen met een 12KG achtershock!! terwijl ie zelf erg licht is.  Allard Kerkhoven die net zo licht is als Stephane reed in Assen met een 9 kilo achtershock. beiden reden in het WK SS600cc.  Die 12kg veer om de shock van Chambon is eigenlijk onmogelijk voor zo'n licht menneke. Echter, hij wilt geen andere en gaat er zelfs beter mee als een shock die wel bij zijn gewicht zou passen.  Verschil in rijstijl. Stephane wilt een motor die zo stijf is als een plank aan de achterzijde.
Persoonlijke voorkeuren van de rijder spelen altijd een rol en soms kunnen die voorkeuren nogal verschillen van de uitgangswaardes.
Zo is het met bandendruk ook.

Neemt niet weg dat ik zeer zeker het fijne ook niet precies weet van bandentemperaturen  qua racegebruik en dat het imo voor een recreatieve circuitrijder niet zo heel veel uitmaakt of ie nu met 1,9bar of met 2,0 bar vertrekt in koude toestand.

Je geeft het zelf al aan eigenlijk.  het complete pakket dient in orde te zijn alvorens er een echt oordeel geveld kan worden.  Je kunt nu eenmaal het slijtagepatroon van een band niet nauwkeurig analyseren indien het een straatband betreft die op een standaard wegmotor met standaard wegvering het circuit opgaat met te hoge bandendruk.

Ik rij zelf altijd met 2,1 bar voor en achter op circuit. ongeacht het merk en type band , ongeacht het type motorfiets en ongeacht het circuit.
Waarom?  omdat ik helaas geen vermeulen ben en een tiende bar verschil niet in mijn voordeel of nadeel zullen werken.

Overigens...
zit er geen GSX-R600 K4/5 rijder in jullie groepje?  Heb nog een WK shock (de reserve van Allard voor afgelopen WK Assen) in de "speciale aanbiedingsbak" liggen.

:wink:

Hakki, de waarde die ik afgeef mbt. de bandendruk zijn universeel voor het circuitgebruik voor ons amateurs. Uiteraard heeft iedereen zijn voorkeuren en wordt er aan de top hier behoorlijk mee geklooid. De discussie ging over de bandendruk verlagen met 0,3 tov straatgebruik waardes. Dan zit je gewoon veel te hoog en wordt de band veel te warm. Persoonlijk heb ik behoorlijk wat geëxperimenteerd, maar ik kom constant terug bij de 2,1/1,9.  2,1 achter vind ik echt niet prettig.
Alé, mee eens.
verlagen met 0,3 tov straatwaarden en je komt inderdaad te hoog uit.
ik dacht dat je sugereerde dat iedere circuitfiets op 1,9 achter dient te staan.  verkeerd begrepen blijkbaar.

Wel leuk om de inside information te horen
Inside information is altijd tof.  ff denken......uh....hebben we nog wat.

wist je dat een 600cc blok in WK trim zo'n circa 135 achterwielpk's heeft en dat er na iedere 150km racegebruik zo'n 5pk's verdwenen zijn!
dat was de reden waarom Allard in assen topsnelheid miste in het wk veld.
allard deed op het meetpunt zo'n 141km/u, chambon deed 158km/u.
lag niet aan allard maar aan het budget waarmee de motoren worden klaargestoomd
allard's blokken hadden zo'n 125pk aan het achterwiel en slijten zo'n 5pk na 1000km gebruik.  de graad van tuning ligt hoger bij de grote teams. iets wat voornamelijk te maken heeft met budget. het is nogal een verschil of je blokken na 150kilometer of na 1000 kilometer 5 pk kwijt zijn.  meer pks is meer revisies is meer benodigd budget.

mbt. je support aan Chambon. Persoonlijk ben ik ook een stugge fiets rijder, maar wat hij doet is idd extreem.

Chambon is in alles extreem.  is ook overal snel mee of het nu een crosser, SM of supersport is.  hoe zo'n klein menneke zo hard kan rijden?
Hij kan overigens ook knap veeleisend zijn heb ik begrepen maar dat zal er wel bij horen op dat niveau.
Kan me het niet voorstellen dat dit lekker rijdt op de rechte stukken. Dan heb je toch het gevoel dat de achterkant je voorbij komt. Althans das mijn ervaring met een te strakke veervoorspanning.
Ik kan me dat ook niet voorstellen. maar ik ben hem niet en hoef (godzijdank)  niet op zijn honda te rijden temidden van zo'n startveld!
ik rij met een 8.5 kilo veer om de shock van de duc. gebruik wel een full-raceshock en rij met een redelijk hoge veervoorspanning.  de "sag" aan de achterzijde van de motor is nihiel onbelast.

Wat betreft die shock van jou heb ik negatief antwoord. Niemand heeft een k4/k5 bij ons in de groep. Persoonlijk ben ik helemaal Honda minded. Komend jaar rij ik nog met de mijne, maar dan ga ik verder kijken naar een jonger exemplaar. Wat dat gaat worden weet ik nog niet. Nadeel bij nieuwere modellen Honda vind ik de aan/uit gasrespons. (injectie) De vering zal hoogstwaarschijnlijk Bitubo worden, waarom dat vertel ik je later wel. Er zit iets aan te komen namelijk.;)
alé, ben zeer benieuwd dan.
Titel: Bridgestone BT-014
Bericht door: Schmetzke op 29 oktober, 2005, 19:07:09
Ten eerste, wederom mooie bijdrage. Leuke informatie, erg intressant om te lezen. Ga zo door!!!
Er komt zo ongelofelijk veel kijken bij het racen buiten het rijden zelf om... Echt mega.

Citaat van: "Hakinnen"Stephane wilt een motor die zo stijf is als een plank aan de achterzijde.

Resulteerd dat dan niet ook in een hogere bandenslijtage?

Heb je trouwens ook nog wat mee gekregen over het Pirelli contract dat waarschijnlijk wéér 3 jaar verlengt zal worden na volgend seizoen?
Hoe denk jij zelf over het Pirelli-contract? Ik vind het zelf erg jammer voor de sport, en erg tegenstrijdig allemaal. Ze hebben het contract om de sport toegankelijker te maken voor prive teams, maar ze betalen de banden wel veel duurder :roll:
Titel: Bridgestone BT-014
Bericht door: Bakkertjedeeg op 30 oktober, 2005, 06:14:13
Citaat van: "Schmetzke"Ten eerste, wederom mooie bijdrage. Leuke informatie, erg intressant om te lezen. Ga zo door!!!
Er komt zo ongelofelijk veel kijken bij het racen buiten het rijden zelf om... Echt mega.

Citaat van: "Hakinnen"Stephane wilt een motor die zo stijf is als een plank aan de achterzijde.

Resulteerd dat dan niet ook in een hogere bandenslijtage?

Heb je trouwens ook nog wat mee gekregen over het Pirelli contract dat waarschijnlijk wéér 3 jaar verlengt zal worden na volgend seizoen?
Hoe denk jij zelf over het Pirelli-contract? Ik vind het zelf erg jammer voor de sport, en erg tegenstrijdig allemaal. Ze hebben het contract om de sport toegankelijker te maken voor prive teams, maar ze betalen de banden wel veel duurder :roll:

Met veel bombarie werd het toen erdoor gedauwd. Gevolg was dat er veel onvrede was en dat er zelfs diverse motor merken bedankten. Gelukkig zijn ze daar van terug gekomen en zijn inmiddels de belangrijkste merken weer vertegenwoordigd. Ik vind dat het wel het veld bij elkaar heeft gebracht. :yes6rs: Of het weer pirelli moet worden maakt me niet, maar ik denk dat het voor de sport belangrijk is om 1 merk band aan te houden. Stel bijv. dat kawa bij Pirelli blijft en Suzuki naar Michelin gaat. Het gat zou waarschijnlijk echt groot worden. Nu kan Kawa af en toe nog vooraan meerijden. Das dan afgelopen denk ik. Pirelli is zeker niet de beste band.
Titel: Bridgestone BT-014
Bericht door: Hakinnen op 30 oktober, 2005, 12:42:14
Citaat van: "Schmetzke"Ten eerste, wederom mooie bijdrage. Leuke informatie, erg intressant om te lezen. Ga zo door!!!
Er komt zo ongelofelijk veel kijken bij het racen buiten het rijden zelf om... Echt mega.

Citaat van: "Hakinnen"Stephane wilt een motor die zo stijf is als een plank aan de achterzijde.

Resulteerd dat dan niet ook in een hogere bandenslijtage?
niet noodzakelijk, meestal is een erg stugge achterzijde op dat niveau verantwoordelijk voor meer wheelspin en dus meer slijtage.
Het is echter te zeer rijder afhankelijk.  in het geval van Chambon? geen flauw idee eerlijk gezegd.

Heb je trouwens ook nog wat mee gekregen over het Pirelli contract dat waarschijnlijk wéér 3 jaar verlengt zal worden na volgend seizoen?
Hoe denk jij zelf over het Pirelli-contract? Ik vind het zelf erg jammer voor de sport, en erg tegenstrijdig allemaal. Ze hebben het contract om de sport toegankelijker te maken voor prive teams, maar ze betalen de banden wel veel duurder :roll:


Ik heb wat gemengde gevoelens bij de "verplichte Pirelli deal".
Zoals je wellicht weet is het SBK voor het overgrote deel een Italiaanse aangelegenheid. 70% van de mensen die je in het paddock tegenkomt zijn Italiaans.
Ik heb het idee dat de "verplichte pirelli's " voornamelijk te danken zijn aan "geldredenen", contracten en "deals". Er wordt waarschijnlijk slechts met Pirelli gereden omdat dat de beste deal was en omdat het veel geld opleverd. Kan me niet aan de indruk ontrekken dat de Pirelli deal een Italiaans "onderonsje" is.  Net zoals ik me een aantal jaren terug niet aan de indruk kon ontrekken dat het SBK regelement nogal erg gunstig richting Ducati was. Dat is echter "speculatie" mijnerzijds en ik kan die woorden niet onderbouwen door feiten.
Michelin heeft de "power-race" destijds speciaal ontworpen voor het sbk. maakten er zelfs een straatband van om 'm gehomologeerd te krijgen.
Toen na een hele hoop research de band klaar was en er zelfs gebruikt werd gemaakt van een unieke rubbersamenstelling en productiemethode (de dual compound technologie) besloten de Italianen dat er "verplicht" met Pirelli gereden moest worden.  Je kunt je voorstellen dat ze daar bij Michelin niet bepaald happy mee waren.
Hoe het er had uitgezien als de bandenkeuze vrij was geweest en de michelin power race band zijn debuut had kunnen maken in het SBK?
Geen idee.  

In de SBK (en het zal in de motoGP waarschijnlijk net zo zijn?) wordt veel geregeld en worden er veel deals gemaakt.  Dat is zo met banden en ook met andere zaken.  Waar het vering betreft eigenlijk het zelfde verhaal.
Adreani, de Italiaanse WP importeur is een machtig man  en heeft min of meer een monopolie weten te scheppen. Hij regelt nogal wat voor het SBK en maakt veel deals.  Het merendeel van het SBK veld gebruikt dan ook Adreani's vering.  Als Adreani volgend jaar zou stoppen met WP en Ohlins zou gaan doen zou het grote veld waarschijnlijk overstappen op Ohlins. Pur omdat Adreani de beste "deals" heeft.
Bij Bitubo is het aandeel in de SBK veel kleiner. Slechts bij enkele teams zoals Bertocchi Kawasaki, Team PSG-01 en het Gil Motorsport Honda team staan sommige motoren op Bitubo vering. Dat ligt niet aan eventueel kwaliteitsverschil tussen de verschillende merken vering maar puur aan het feit dat Bitubo als "kleintje" tegen de "grote jongens" moet opboksen. Hoe groter de fabrikant , importeur of raceservice, hoe meer geld , hoe meer macht. Hoe meer mogelijkheden om "ertussen" te komen bij de grote teams.  Als je een groot team op jouw vering wilt hebben rijden omdat dat qua marketing en promotie interesant is zul je geld moeten meebrengen. en het gaat dan om serieuze bedragen.
Teams zijn zeer gevoelig als het budget en sponsoring betreft.  Als er twee veringsfabrikanten zijn met gelijkwaardig materiaal en de ene heeft er veel meer geld voor of voor over om een bepaald team met hun spullen te laten rijden dan zal dat de keuze zijn.
Als ik morgen de beschikking zou hebben over één miljoen euro en ik bel morgen naar Ten Kate om te vertellen dat ik dat miljoen op hun rekening stort maar dat ze dan wel volgend jaar met Bitubo rijden zullen de tenkate fietsen volgend jaar op Bitubo staan.  zo werkt het.
Heb helaas geen miljoen euro en als ik die had zou ik me uberhaupt niet druk maken over vering maar zat ik waarschijnlijk ergens onder een strakblauwe lucht in een "fout Hawai shirtje"onder een palmboom met in de linkerhand zo'n groen flesje export Heineken en in de rechterhand een wulpse wondermooie inheemse schone van net meerderjarige leeftijd. (das 18 toch he?)

waar het de pirelli's betreft is het aan de ene kant niet netjes om al die teams hetzelfde merk banden verplicht door hun strot te duwen.  ze zijn immers ook vrij in de keuze van andere merken onderdelen en dus zou dat voor banden ook moeten gelden.
Aan de andere kant,.wellicht brengt het de competitie wel wat dichter bij elkaar.  mede door de verplichte pirelli's hebben we de laatste tijd een zeer spannend en competetief sbk veld.
Ik ben ervan overtuigd dat als de bandenkeuze vrij zou zijn er wellicht andere motoren op andere plaatsen zouden finischen.

Of Pirelli de beste keuze of band is?
weet ik niet?  ik denk dat indien je spreekt van "de beste keuze qua band" dat dat afhankelijk is van meerdere factoren. Ligt op dat zeer hoge niveau aan zoveel factoren.  motor, circuit, vering en vooral de rijder.
Ik weet niet of iemand als Haga sneller zou zijn op Michelin's?
Weet wel dat één van de problemen bij het optreden van JvdG afgelopen SBK op de engelse Rizla Suzuki was dat de geometrie en rijwielgedeelte niet pasten bij de pirelli.  de fiets kwam uit het BSBK en had een dunlop seting.
Moeilijk waar het banden betreft.
Zelfs in iets als het ONK hier.  iedereen staat daar op Pirelli supercorsa. op enkele dunlop en michelin uitzonderingen na.
Waarom ze allemaal op pirelli rijden is eigenlijk onverklaarbaar.
In engeland wordt voornamelijk dunlop gebruikt (ook bsbk) en zelfs in amerika is de pirelli beslist niet in de meerderheid.
Als je hier een onk rijder vraagt waarom ie op pirelli rijdt is het antwoordt vaak,"omdat de rest dat ook doet".
Ik weet het ook niet..

;)
Titel: Bridgestone BT-014
Bericht door: Bakkertjedeeg op 30 oktober, 2005, 15:17:21
Citaat van: "Hakinnen"
Als ik morgen de beschikking zou hebben over één miljoen euro en ik bel morgen naar Ten Kate om te vertellen dat ik dat miljoen op hun rekening stort maar dat ze dan wel volgend jaar met Bitubo rijden zullen de tenkate fietsen volgend jaar op Bitubo staan.  zo werkt het.

:stupid:

Kijk maar naar het Laser en Arrow verhaal bij TKR. Arrow had een grote zak geld bij zich.


Of Pirelli de beste keuze of band is?
weet ik niet?  ik denk dat indien je spreekt van "de beste keuze qua band" dat dat afhankelijk is van meerdere factoren. Ligt op dat zeer hoge
Zelfs in iets als het ONK hier.  iedereen staat daar op Pirelli supercorsa. op enkele dunlop en michelin uitzonderingen na.
Waarom ze allemaal op pirelli rijden is eigenlijk onverklaarbaar.
In engeland wordt voornamelijk dunlop gebruikt (ook bsbk) en zelfs in amerika is de pirelli beslist niet in de meerderheid.
Als je hier een onk rijder vraagt waarom ie op pirelli rijdt is het antwoordt vaak,"omdat de rest dat ook doet".
Ik weet het ook niet..


Pirelli is volgens mij de goedkoopste band imo. Misschien een goede reden in combinatie met goede eigenschappen.

;)
[/quote]
Titel: Bridgestone BT-014
Bericht door: Schmetzke op 30 oktober, 2005, 16:30:35
Citaat van: "Hakinnen"Kan me niet aan de indruk ontrekken dat de Pirelli deal een Italiaans "onderonsje" is.  Net zoals ik me een aantal jaren terug niet aan de indruk kon ontrekken dat het SBK regelement nogal erg gunstig richting Ducati was.

:stupid:

Citaat van: "Hakinnen"
Michelin heeft de "power-race" destijds speciaal ontworpen voor het sbk. maakten er zelfs een straatband van om 'm gehomologeerd te krijgen.
Toen na een hele hoop research de band klaar was en er zelfs gebruikt werd gemaakt van een unieke rubbersamenstelling en productiemethode (de dual compound technologie)

Wist ik niet, leuk om te weten :D

Citaat van: "Hakinnen"
Je kunt je voorstellen dat ze daar bij Michelin niet bepaald happy mee waren.
Hoe het er had uitgezien als de bandenkeuze vrij was geweest en de michelin power race band zijn debuut had kunnen maken in het SBK?

Nou, de mannen met Michelin zouden dan waarschijnlijk vooraan rijden. Vervolgens zou iedereen overstappen van Pirelli naar Michelin, omdat de Pirelli-mannen het tempo van de Michelin-mannen niet kunnen volgen.

Aha, dat wilden de itakken dus voorkomen, dus besloten ze maar een Pirelli contract in te lassen. :roll:
Het lijkt wel alsof de organisator van het WK SBK eigenaar is van Pirelli oid :roll: Aandelen? Je weet het niet....

Citaat van: "Hakinnen"
Bij Bitubo is het aandeel in de SBK veel kleiner. Slechts bij enkele teams zoals Bertocchi Kawasaki, Team PSG-01 en het Gil Motorsport Honda team staan sommige motoren op Bitubo vering. Dat ligt niet aan eventueel kwaliteitsverschil tussen de verschillende merken vering maar puur aan het feit dat Bitubo als "kleintje" tegen de "grote jongens" moet opboksen. Hoe groter de fabrikant , importeur of raceservice, hoe meer geld , hoe meer macht. Hoe meer mogelijkheden om "ertussen" te komen bij de grote teams.  Als je een groot team op jouw vering wilt hebben rijden omdat dat qua marketing en promotie interesant is zul je geld moeten meebrengen. en het gaat dan om serieuze bedragen.
Teams zijn zeer gevoelig als het budget en sponsoring betreft.  Als er twee veringsfabrikanten zijn met gelijkwaardig materiaal en de ene heeft er veel meer geld voor of voor over om een bepaald team met hun spullen te laten rijden dan zal dat de keuze zijn.
Als ik morgen de beschikking zou hebben over één miljoen euro en ik bel morgen naar Ten Kate om te vertellen dat ik dat miljoen op hun rekening stort maar dat ze dan wel volgend jaar met Bitubo rijden zullen de tenkate fietsen volgend jaar op Bitubo staan.  zo werkt het.

Ja precies. En dat is met alles.
Dom voorbeeld: Shimano. Koop een fiets, en wat zit er voor matriaal op? Shimano. Waarom zit het erop? Omdat Shimano spul veel goedkoper is doordat Shimano ook een soort monopoly-positie heeft binnen de fietswereld. Daardoor kan Shimano meer produceren, en zo de kosten omlaag brengen.
Terwijl Shimano bijv. echt niet beter is als Campagnolo.

Citaat van: "Hakinnen"
Heb helaas geen miljoen euro en als ik die had zou ik me uberhaupt niet druk maken over vering maar zat ik waarschijnlijk ergens onder een strakblauwe lucht in een "fout Hawai shirtje"onder een palmboom met in de linkerhand zo'n groen flesje export Heineken en in de rechterhand een wulpse wondermooie inheemse schone van net meerderjarige leeftijd. (das 18 toch he?)

:rofl:

Citaat van: "Hakinnen"
waar het de pirelli's betreft is het aan de ene kant niet netjes om al die teams hetzelfde merk banden verplicht door hun strot te duwen.  ze zijn immers ook vrij in de keuze van andere merken onderdelen en dus zou dat voor banden ook moeten gelden.
Aan de andere kant,.wellicht brengt het de competitie wel wat dichter bij elkaar.  mede door de verplichte pirelli's hebben we de laatste tijd een zeer spannend en competetief sbk veld.
Ik ben ervan overtuigd dat als de bandenkeuze vrij zou zijn er wellicht andere motoren op andere plaatsen zouden finischen.

Juist. Maar Pirelli doet wel de rondentijden kelderen, en dat vind ik jammer. Pirelli hoeft zijn banden niet te verbeteren, want daar heeft Pirelli zelf toch niks aan...

Citaat van: "Hakinnen"
Weet wel dat één van de problemen bij het optreden van JvdG afgelopen SBK op de engelse Rizla Suzuki was dat de geometrie en rijwielgedeelte niet pasten bij de pirelli.  de fiets kwam uit het BSBK en had een dunlop seting.

Jurgen heeft altijd de grootste praatjes vóór de race, en de beste excusen ná de race imo.
De kerel moet gewoon wat meer die gashandel opendraaien, en wat minder lullen.
Zelfde met die broer van hem, heb je zijn commentaar al eens gehoord bij de MotoGP? :rofl: Die gast kunnen ze beter vakken laten vullen oid..

Praatjes vullen geen gaatjes imo.

Citaat van: "Hakinnen"
Zelfs in iets als het ONK hier.  iedereen staat daar op Pirelli supercorsa. op enkele dunlop en michelin uitzonderingen na.
Waarom ze allemaal op pirelli rijden is eigenlijk onverklaarbaar.
In engeland wordt voornamelijk dunlop gebruikt (ook bsbk) en zelfs in amerika is de pirelli beslist niet in de meerderheid.
Als je hier een onk rijder vraagt waarom ie op pirelli rijdt is het antwoordt vaak,"omdat de rest dat ook doet".
Ik weet het ook niet..

Volgensmij kunnen ze de Pirelli's het goedkoopst krijgen, kwestie van deals met de importeur, sponsoring e.d.?
Zeker weten doe ik het natuurlijk ook niet...
Titel: Bridgestone BT-014
Bericht door: May Day op 31 oktober, 2005, 12:48:21
Citaat van: "Bakkertjedeeg"De discussie ging over de bandendruk verlagen met 0,3 tov straatgebruik waardes. Dan zit je gewoon veel te hoog en wordt de band veel te warm. Persoonlijk heb ik behoorlijk wat geëxperimenteerd, maar ik kom constant terug bij de 2,1/1,9.  2,1 achter vind ik echt niet prettig.
Volgens mij wordt ie dan juist niet warm genoeg. Want hoe zachter de band, hoe meer beweging in de band en hoe warmer ie dus wordt. Wat wel zo is, is dat een straatband een lagere werktemperatuur heeft dan bijvoorbeeld een sc. Die sc's moet je op 70 graden hebben, een straatband is dan al aan het smelten. De temperatuur is minstens net zo belangrijk als de spanning. Ik rij normaal met 2,1/2,1 op circuit, in koude toestand natuurlijk. De banden zijn dan als het buiten 25 graden is lekker op temperatuur na een sessie. Niets te heet en stabiliteit genoeg.