Pocket Bike Project van Busaberke

Gestart door Busaberke, 06 december, 2005, 22:55:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Busaberke

Aangezien ik in een vlaag van verstandsverbijstering besloten heb om zelf een pokketbike te bouwen ipv zo'n Chinees gevalletje voor een appel en een ei aan te schaffen, zal ik mijn vorderingen hier bijhouden.

Dan heb ik hopelijk wat extra stimulans om de vaart er in te houden.

(ik weet eigenlijk ook niet wat mij bezielt, de Polini tank + zitje kosten evenveel als een komplete Chineese P.B.  :?  )


STAP 1: Puch's slopen

de eerste donatie t.b.v. dit project werd gedaan door "vriend van het forum" dhr. RRT te Ruurlo.
Hij stelde mij een redelijk komplete Puch ter beschikking, deze werd ook geheel belangenloos door mijn truckende overbuur vanuit de Achterhoek naar het diepe Zuiden getransporteerd.
Het is wel een mooi gezicht om te zien hoe zo'n brommertje door een truck van 18m lang afgeleverd word, die verder HE-LE-MAAL leeg is.  8)



Het blokje had ik voor demontage nog ff gestart m.b.v. de boormachine.
Het loopt nog perfect!
Bedankt Tonnie!


De slijptol erin!  :twisted:




Omdat de eerste Puch geen wielen had, tikte ik bij een sloperij nog een ander exemplaar met een gaar motorblokje op de kop.




Na een paar uurtjes slijpen en sleutelen blijven deze onderdelen over, de rest gaat naar de oud-ijzer handel:




Soow ...........
Puch onderdelen zijn kompleet. Nu wordt het tijd om een zitje + tank te verkrijgen, dan kan ik het frame ontwerpen.
Er zijn diverse tekeningen hiervan in omloop, maar die kunnen mij niet echt bekoren, dus wil ik er zelf een ontwerpen.

De zit + tank bestel ik bij Polini (type 911) , die hebben IMO het mooiste model.

Verder dien ik de vork nog aan te passen. De naloop van de Puch vork is te groot. Ik ben op zoek naar een tekening voor andere kroonplaten, anders moet ik ze zelf optekenen.

Wordt vervolgd!
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Karin

Ik ben benieuwd. Maar zo te lezen hoef jij je in de winter nu niet te vervelen.  :lol:

karz

Wow zo'n doorgeflexte puch brings up memories  :cry:
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Hakinnen

Citaat van: "Busaberke"Aangezien ik in een vlaag van verstandsverbijstering besloten heb om zelf een pokketbike te bouwen ipv zo'n Chinees gevalletje voor een appel en een ei aan te schaffen, zal ik mijn vorderingen hier bijhouden.

Dan heb ik hopelijk wat extra stimulans om de vaart er in te houden.

(ik weet eigenlijk ook niet wat mij bezielt, de Polini tank + zitje kosten evenveel als een komplete Chineese P.B.  :?  )


STAP 1: Puch's slopen

de eerste donatie t.b.v. dit project werd gedaan door "vriend van het forum" dhr. RRT te Ruurlo.
Hij stelde mij een redelijk komplete Puch ter beschikking, deze werd ook geheel belangenloos door mijn truckende overbuur vanuit de Achterhoek naar het diepe Zuiden getransporteerd.
Het is wel een mooi gezicht om te zien hoe zo'n brommertje door een truck van 18m lang afgeleverd word, die verder HE-LE-MAAL leeg is.  8)



Het blokje had ik voor demontage nog ff gestart m.b.v. de boormachine.
Het loopt nog perfect!
Bedankt Tonnie!


De slijptol erin!  :twisted:




Omdat de eerste Puch geen wielen had, tikte ik bij een sloperij nog een ander exemplaar met een gaar motorblokje op de kop.




Na een paar uurtjes slijpen en sleutelen blijven deze onderdelen over, de rest gaat naar de oud-ijzer handel:




Soow ...........
Puch onderdelen zijn kompleet. Nu wordt het tijd om een zitje + tank te verkrijgen, dan kan ik het frame ontwerpen.
Er zijn diverse tekeningen hiervan in omloop, maar die kunnen mij niet echt bekoren, dus wil ik er zelf een ontwerpen.

De zit + tank bestel ik bij Polini (type 911) , die hebben IMO het mooiste model.

Verder dien ik de vork nog aan te passen. De naloop van de Puch vork is te groot. Ik ben op zoek naar een tekening voor andere kroonplaten, anders moet ik ze zelf optekenen.

Wordt vervolgd!

hopmotorsport.nl


menu aan de linkerzijde.  staat "bouwtekeningen" tussen....



cool projectje

Busaberke

Citaat van: "Hakinnen"

hopmotorsport.nl

menu aan de linkerzijde.  staat "bouwtekeningen" tussen....

klopt, maar geen details van kroonplaten.
ik blijf nog ff zoeken anders wordt het zelf tekenen.

Nog zo'n leuk aandachtspunt: de balhoofdhoek
Op diverse tekeningen wordt 'ie tussen 24 en 30 graden opgegeven, en op het minibike-forum vertellen ze dat het max 20 graden mag zijn om een beetje te kunnen sturen  :?
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Motzippaldy

30 graden is voor OCC pocket bikes  :shutup:
Proud on the South  

Motzippaldy

Proud on the South  

Hakinnen

Citaat van: "Busaberke"
Citaat van: "Hakinnen"

hopmotorsport.nl

menu aan de linkerzijde.  staat "bouwtekeningen" tussen....

klopt, maar geen details van kroonplaten.
ik blijf nog ff zoeken anders wordt het zelf tekenen.

Nog zo'n leuk aandachtspunt: de balhoofdhoek
Op diverse tekeningen wordt 'ie tussen 24 en 30 graden opgegeven, en op het minibike-forum vertellen ze dat het max 20 graden mag zijn om een beetje te kunnen sturen  :?

klopt.....ik was  / ben ook zeer geintereseerd in de rijwielgedeeltes van die pockets.  Heb ook al eens ergens gevraagd naar "balhoofdshoeken" e.d.  kreeg verschillende antwoorden toen...

Max 20 graden lijkt me wel heel stijl he?  stuurt ie wel heel direct denk ik.

Ik zou rond de 24 gaan zitten denk ik.

Je kunt natuurlijk ook ff nameten bij een blata . polini . GRC e.d

The Dominator

Citaat van: "Busaberke"Aangezien ik in een vlaag van verstandsverbijstering besloten heb om zelf een pokketbike te bouwen ipv zo'n Chinees gevalletje voor een appel en een ei aan te schaffen, zal ik mijn vorderingen hier bijhouden.

Dan heb ik hopelijk wat extra stimulans om de vaart er in te houden.

(ik weet eigenlijk ook niet wat mij bezielt, de Polini tank + zitje kosten evenveel als een komplete Chineese P.B.  :?  )
De zit + tank bestel ik bij Polini (type 911) , die hebben IMO het mooiste model.

Verder dien ik de vork nog aan te passen. De naloop van de Puch vork is te groot. Ik ben op zoek naar een tekening voor andere kroonplaten, anders moet ik ze zelf optekenen.

Wordt vervolgd!

goed bezig!!! denk dat ik het voorlopig nog effe moet uitstellen om te beginnen daar ik nog eerst mn kever wil afbouwen en nog vanalle andere dingen eerst uit de voeten wil hebben......
afgelopen weekend effe zo'n chinees ding moeten in elkaar zetten voor maat van me, na proefritje had ik wel weer de kriebels.......

maarja tijd he...........
color=red]Scuderia Pomodoro Rosso![/color]

//www.pomodoro-rosso.nl

Bakkertjedeeg

Gaaf projektje!!! Alleen zet ik een groot  :?:  bij de kosten van deze klus. Ben bang dat je op het einde van de rit een goede 2dehands GRC had kunnen aanschaffen... Maar ja.... je bent wel weer van de straat. :wink:

DeWitte

Citaat van: "Bakkertjedeeg"Maar ja.... je bent wel weer van de straat. :wink:

:yes6rs: kijk en daar gaat het om :mrgreen:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Busaberke

Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "Bakkertjedeeg"Maar ja.... je bent wel weer van de straat. :wink:

:yes6rs: kijk en daar gaat het om :mrgreen:

Klopt, en beter nog: "uit de kroeg"  :wink:
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Bakkertjedeeg

Citaat van: "Busaberke"
Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "Bakkertjedeeg"Maar ja.... je bent wel weer van de straat. :wink:

:yes6rs: kijk en daar gaat het om :mrgreen:

Klopt, en beter nog: "uit de kroeg"  :wink:

Is het zo erg dan... :roll:

QuattroFrits

Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

WhomBom

Citaat van: "Busaberke"
Citaat van: "Hakinnen"

hopmotorsport.nl

menu aan de linkerzijde.  staat "bouwtekeningen" tussen....

klopt, maar geen details van kroonplaten.
ik blijf nog ff zoeken anders wordt het zelf tekenen.

Nog zo'n leuk aandachtspunt: de balhoofdhoek
Op diverse tekeningen wordt 'ie tussen 24 en 30 graden opgegeven, en op het minibike-forum vertellen ze dat het max 20 graden mag zijn om een beetje te kunnen sturen  :?


Ik heb zon boek, "motorrad fahrwerk" door Tony Foale/ Vic willoughby, die hebben met n BMW (jaja) R75 verschillende tests gedaan, waarbij de balhoofdhoek steeds steiler genomen wer, maar de naloop gelijk gehouden werd. Dit vooral om erachter te komen waarom alle fabrikanten toch die "magische" balhoofdhoek van zo'n 27 graden hanteerden.

Eerst brachten ze de balhoodhoek terug tot 15 graden, en met dezelfde naloop was de motor even stabiel als eerst! vanaf 160 km/h liet de bestuurder de handen los, en liet zo uitrollen tot "schrittempo" zonder dat de motor ergens raar begon te doen of te zwabberen.

De volgende stap was n balhoofdhoek van 0 graden! maar ook nu, met dezelfde balhoofdhoek reed t hok gewoon goed, ze sloegen nu onder t rijden zelfs tegen t stuur om te kijken of ie nergens zou gaan zwabberen... nee dus.

Wat de 5 test-couruers wel vermeldden, na elk diek 3000 km te hebben gereden, was dat de motor bij de steilere balhoofd hoeken niet zon last ervan had dat ie sporen naliep, hoe dat kwam wordt ook uitgelegd, maar dat is me nu te veel typ-werk  :P


dus.. balhoofdhoek is t probleem niet zo, als je naloop maar in de richting komt.. natuurlijk moet je wel n beetje hoek pakken, omdat er anders pokke veel kracht op je vork komt als je remt  :wink:
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."