Citaat van: maurice-fz1 op 25 april, 2008, 20:25:29
Als ik die uitlaat vervang,vervalt de zogenaamde epux-klep en ik weet niet hoe de motor daar op loopt zonder dat ding.
Opnieuw afstellen zal wel een pre zijn.
groeten Maurice ;)
prettig weekend
Vriend van mij heeft zijn uitlaat inclusief EXUP-klep vervangen door een Laser carbondemper, vervolgens nog op de bank gehad en geen probleem. Motor liep nog steeds netjes. EXUP-klep gaat er namelijk samen met de einddemper af ;) ERn ook hij heeft een nieuwe dus ook garantie en dergelijke. Demper is er opgezet door MPE bij de aflevering.
Citaat van: Joep op 24 oktober, 2008, 14:47:55
Citaat van: maurice-fz1 op 25 april, 2008, 20:25:29
Als ik die uitlaat vervang,vervalt de zogenaamde epux-klep en ik weet niet hoe de motor daar op loopt zonder dat ding.
Opnieuw afstellen zal wel een pre zijn.
groeten Maurice ;)
prettig weekend
Vriend van mij heeft zijn uitlaat inclusief EXUP-klep vervangen door een Laser carbondemper, vervolgens nog op de bank gehad en geen probleem. Motor liep nog steeds netjes. EXUP-klep gaat er namelijk samen met de einddemper af ;) ERn ook hij heeft een nieuwe dus ook garantie en dergelijke. Demper is er opgezet door MPE bij de aflevering.
MPE=Moto Port Echt?
Idd Maurice Motoport Echt
Citaat van: maurice-fz1 op 24 oktober, 2008, 18:38:04
Citaat van: Joep op 24 oktober, 2008, 14:47:55
Citaat van: maurice-fz1 op 25 april, 2008, 20:25:29
Als ik die uitlaat vervang,vervalt de zogenaamde epux-klep en ik weet niet hoe de motor daar op loopt zonder dat ding.
Opnieuw afstellen zal wel een pre zijn.
groeten Maurice ;)
prettig weekend
Vriend van mij heeft zijn uitlaat inclusief EXUP-klep vervangen door een Laser carbondemper, vervolgens nog op de bank gehad en geen probleem. Motor liep nog steeds netjes. EXUP-klep gaat er namelijk samen met de einddemper af ;) ERn ook hij heeft een nieuwe dus ook garantie en dergelijke. Demper is er opgezet door MPE bij de aflevering.
MPE=Moto Port Echt?
Maar kan die exup-klep ook blijven zitten als je zo'n laser-carbondemper erop zet en dat die toch gewoon blijft werken hoe hij nou werkt met de orginele "John Deere" :mrgreen: uitlaat.
Ik weet dat je een exup-dummy kan monteren die als het ware de boel voor de gek houd als je hem gewoon laat zitten en hem niet ertussen zet.
Maar of het zin heeft weet ik niet,die dummy.Wil eigenlijk niet die klep ertussen uit halen wat hij zit er niet voor niets denk ik dan.(of werkt die alleen met de orginele uitlaat goed)
Die exup klep is er om bij de lage toeren toch ook een leuk vermogen te hebben. Dmv die klep word de uitlaat verkleind (simpel gezegd) waardoor meer tegendruk en als gevolg meer vermogen...bij de hoge toeren geeft dat weer teveel weerstand en dus gaat ie open zodat je dan ook het volle vermogen krijgt. Je kunt em ertussenuit halen en je motor daarop afstellen,meestal resulterend in een dipje in het middengebied en of wat vermogensverlies in de lage toeren....voor vele geen probleem omdat ze toch alleen hoogtoerig rijden mar als je er ook rustig mee wil toeren denk ik dat je m gaat missen... Ik weet niet of er inmiddels betere oplossingen zijn ter vervanging van de uitlaat met exup..
ff gegoogled,
misschien nog ff wachten want het zijn mooie :? prijsjes die erbij staan
http://www.motorfreaks.nl/productnieuws/akrapovic-komt-met-zijn-eigen-uitlaatklep.html
Citaat van: FZ_Ron op 25 oktober, 2008, 16:25:35
Die exup klep is er om bij de lage toeren toch ook een leuk vermogen te hebben. Dmv die klep word de uitlaat verkleind (simpel gezegd) waardoor meer tegendruk en als gevolg meer vermogen...bij de hoge toeren geeft dat weer teveel weerstand en dus gaat ie open zodat je dan ook het volle vermogen krijgt. Je kunt em ertussenuit halen en je motor daarop afstellen,meestal resulterend in een dipje in het middengebied en of wat vermogensverlies in de lage toeren....voor vele geen probleem omdat ze toch alleen hoogtoerig rijden mar als je er ook rustig mee wil toeren denk ik dat je m gaat missen... Ik weet niet of er inmiddels betere oplossingen zijn ter vervanging van de uitlaat met exup..
klopt niet helemaal
want als EXUP's zouden resulteren in meer vermogen ook bij lage toerentallen,,zouden alle competitiemotoren dus ook een exup klep hebben..er zou immers geen enkele reden zijn om 'm eruit te halen.. als je immers iets hebt dat resulteerd in meer vermogen onderin..terwijl het in geopende toestand in de hogere toeren net zo goed is als "zonder"..haal je dat er niet uit.
en racemotoren hebben geen exup''s in hun uitlaatsystemen
bovendien..testbanksessies hebben aangetoond dat er bij Yamaha R1 vrijwel geen verschil in curve te zien is in het vergelijk "met exup" - "zonder exup"
Exup"s zijn in de praktijk vooral "geluidsbeperking maatregel" en neen, .als de exup vevalt door montage van een ander uitlaatsysteem..is dat geen probleem en knappe jongen die meent dat te merken onder het rijden.
;)
Kan zijn...maar zo werd het uitgelegd bij Yamaha..de FZR serie had die EXUP klep erin zitten om ook in de lage toeren een goed koppel/vermogen te hebben..
Kan me indenken dat een R1 er geen of minder last van heeft omdat die meer en beter gestuurd word door de electronica etc en dat ie er meer inzit voor de geluidsnormen.
" Exup-uitlaat- systeem, dat uit een wals bestaat die de doorlaat van de uitlaat varieert al naar gelang het toerental en dat daardoor voor meer vermogen zorgt in het gehele toerenbereik."
Ook de Honda fireblade heeft dit systeem overgenomen
Citaat van: Hakinnen op 25 oktober, 2008, 23:43:53
Citaat van: FZ_Ron op 25 oktober, 2008, 16:25:35
Die exup klep is er om bij de lage toeren toch ook een leuk vermogen te hebben. Dmv die klep word de uitlaat verkleind (simpel gezegd) waardoor meer tegendruk en als gevolg meer vermogen...bij de hoge toeren geeft dat weer teveel weerstand en dus gaat ie open zodat je dan ook het volle vermogen krijgt. Je kunt em ertussenuit halen en je motor daarop afstellen,meestal resulterend in een dipje in het middengebied en of wat vermogensverlies in de lage toeren....voor vele geen probleem omdat ze toch alleen hoogtoerig rijden mar als je er ook rustig mee wil toeren denk ik dat je m gaat missen... Ik weet niet of er inmiddels betere oplossingen zijn ter vervanging van de uitlaat met exup..
klopt niet helemaal
want als EXUP's zouden resulteren in meer vermogen ook bij lage toerentallen,,zouden alle competitiemotoren dus ook een exup klep hebben..er zou immers geen enkele reden zijn om 'm eruit te halen.. als je immers iets hebt dat resulteerd in meer vermogen onderin..terwijl het in geopende toestand in de hogere toeren net zo goed is als "zonder"..haal je dat er niet uit.
en racemotoren hebben geen exup''s in hun uitlaatsystemen
bovendien..testbanksessies hebben aangetoond dat er bij Yamaha R1 vrijwel geen verschil in curve te zien is in het vergelijk "met exup" - "zonder exup"
Exup"s zijn in de praktijk vooral "geluidsbeperking maatregel" en neen, .als de exup vevalt door montage van een ander uitlaatsysteem..is dat geen probleem en knappe jongen die meent dat te merken onder het rijden.
;)
Bedankt alweer voor de uitleg. :D
Zo leer je weer wat bij hier :yes6rs:
Dus het het verhaal geld ook voor mijn yamaha fz1 fazer(2006) als ik het goed lees,want je hebt het hier over een R1.
groeten maurice-fz1
Citaat van: FZ_Ron op 26 oktober, 2008, 00:34:05
Kan zijn...maar zo werd het uitgelegd bij Yamaha..de FZR serie had die EXUP klep erin zitten om ook in de lage toeren een goed koppel/vermogen te hebben..
Kan me indenken dat een R1 er geen of minder last van heeft omdat die meer en beter gestuurd word door de electronica etc en dat ie er meer inzit voor de geluidsnormen.
" Exup-uitlaat- systeem, dat uit een wals bestaat die de doorlaat van de uitlaat varieert al naar gelang het toerental en dat daardoor voor meer vermogen zorgt in het gehele toerenbereik."
Ook de Honda fireblade heeft dit systeem overgenomen
alez ..ja..
Bij de FZR's ja..
maar das wel heeeeeeeeeeeeeeeeel lang geleden he..denk dat de eerste ongeveer 20 jaar oud zijn inmiddels (je ziet ze trouwens bijna niet meer..ik vondt ze altijd wel tof)
gaat hier over een FZ1
jow..niet alleen de fireblades..wel meerdere merken hebben exup's aan boord..
maar jij hebt gelijk..bij Yammie waren ze de eerste..
Ik merk wel verschil ;)Thunderace die ik rij heeft kapot EXUP kabel en klep is altijd volledig open. Tot 3000 turen is beetje aan/uit en boven 7000 turen is duidelijk sterker + meer geluid.
Alles is origineel dus bochten en eind demper.
Citaat van: Motzippaldy op 26 oktober, 2008, 15:45:46
Ik merk wel verschil ;)Thunderace die ik rij heeft kapot EXUP kabel en klep is altijd volledig open. Tot 3000 turen is beetje aan/uit en boven 7000 turen is duidelijk sterker + meer geluid.
Alles is origineel dus bochten en eind demper.
Dus deze was nog niet kapot toen jij hem hebt gekocht? Anders heb je geen vergelijkingsmateriaal. Verder, hoe vaak rij je onder de 3000 toeren met een vier-in-lijn?
Zo als gezegd die FZ1 heeft op de bank gestaan en met die curve was niets mis ;)
Citaat van: Joep op 27 oktober, 2008, 16:54:43
Citaat van: Motzippaldy op 26 oktober, 2008, 15:45:46
Ik merk wel verschil ;)Thunderace die ik rij heeft kapot EXUP kabel en klep is altijd volledig open. Tot 3000 turen is beetje aan/uit en boven 7000 turen is duidelijk sterker + meer geluid.
Alles is origineel dus bochten en eind demper.
Dus deze was nog niet kapot toen jij hem hebt gekocht? Anders heb je geen vergelijkingsmateriaal. Verder, hoe vaak rij je onder de 3000 toeren met een vier-in-lijn?
Zo als gezegd die FZ1 heeft op de bank gestaan en met die curve was niets mis ;)
Ik heb die niet gekocht is van buurman :mrgreen: ik heb genoeg gereden met en zonder klep dus genoeg vergelijking materiaal en buurman is een oude man die rijd iedere dag en merk verschil ook. Onder 3000-4000 turen rijd hij mestaal in het centrum van Aken ;)
tja...waarom zetten ze dat ding er nog tussen als het toch geen enkele winst geeft ?.. :shock:
Niet gehinderd door enige kennis :mrgreen: toch ff mijn 2 centen; Imo zijn meestal aanpassingen aan het uitlaatsysteem alleen maar tbv emissie (milieu) eisen verzonnen.
hebben die laatste nieuwe Harly's dat ook niet zo'n sifon in de pijp
omwille het geluid
:mrgreen: heb een en ander nog eens nagekeken en ogezocht op diverse fora..
Als je exup eruitlaat of openlaat dan heb je mmet name in het lage toerengebied een wel degelijk verlies van vermogen...Menig R1,thunderace en fzr bezitter beaamt dat., kan me voorstellen dat ze op het circuit die klep niet nodig hebben omdat ze waarschijnlijk toch hogere toeren draaien en de klep toch openstaat..
Heeft iig niks met de emisieeisen te doen, puur en alleen met de weerstandskarakteristiek van de uitlaatgassen..de tegendruk zeg maar.
Ook een andere uitlaat dan de orginele kan ervoor zorgen dat deze karakteristiek anders en mischien gunstiger is. Ik weet dat waneer ik met een open pijp rij ik met mijn motor ook minder power voel in de lagere toeren terwijl in de hoge toeren juist een winst behaald word. Mischien als ik een exup onboard had was dat probleem minder of niet..