Hoi,
Heb op de RS nu bt-020's liggen. Ik geloof dat dit een van de meest geprezen banden is voor het algemene gebruik.
Echter met dit weer vind ik het toch allemaal wat slippery. Ik ben al een paar keer uitgebroken terwijl de banden toch nog redelijk veel profiel hebben.
Ik zie de GS-en en v-stroms allemaal met tourance achtige banden rijden. Is dat beter voor dit weer ? Gaat dit werken op een RS ?
Iemand daar een idee over. :?:
RS:
(http://www.flyfingers.com/images/rally/bikes/r1100rspearl4.jpg)
bt 020:
(http://www.motorcycletyresuk.com/picsnew/020%20half.jpg)
Tourance:
(http://thevisorshop.com/acatalog/metzeler-tourance-tires.jpg)
Pilot Road!
Ik zweer bij de Michelin Anakee: 8) voor op de Gs (snel op temp ook bij kou/nat) volgende zomer wil ik de nieuwe Battle Wings (meer straatgericht a la pilot road) uitproberen, want door hoor ik ook lovende kritieken over.
Anakees, Trailwings, Tourance etc. hebben toch een meer all-road uitstraling/karakter en dito grover profiel. Of die in de maten voor een Rs te krijgen weet ik echter ook niet :wink:
Citaat van: "May Day"Pilot Road!
Deze dus:
(http://www.fwr.co.uk/pilot_road.jpg)
Lijkt me een beetje hetzelfde als wat ik al heb. Compound verschillen daargelaten. De voorband ziet er wel geschikter uit :yes6rs:
Misschien alleen die voorband halen, ik heb het idee dat de Bt's op mijn fiets niet gelijk gewisseld zijn. De voorband heeft een stuk minder profiel dan de achterband.
Citaat van: "Dwars"\
Anakees, Trailwings, Tourance etc. hebben toch een meer all-road uitstraling/karakter en dito grover profiel. Of die in de maten voor een Rs te krijgen weet ik echter ook niet :wink:
Volgens mij niet :(
Voor alle duidelijkheid, profiel op een wegband, heeft GEEN enkele functie,
of het moet ter versiering zijn, maar niet ter bevordering van waterafvoer, of een betere wegligging, allemaal onzin.
Loop dit al jaren te verkondigen, en velen wilden dat niet aannemen (begrijpelijk) totdat er dit jaar een grote bandentest is gedaan, door????????, en een bekende tot mij sprak, van, "je had toch gelijk"
Maakt ook niet uit, maar leuk om te horen.
Citaat van: "Road Racing Hayabusa"Voor alle duidelijkheid, profiel op een wegband, heeft GEEN enkele functie,
of het moet ter versiering zijn, maar niet ter bevordering van waterafvoer, of een betere wegligging, allemaal onzin.
Deze deze dingen hebben geen zin ?
(http://www.bridgestone.nl/upload/Images/p922597_1_19.jpg)
(http://www.bridgestone.nl/upload/Images/p922598_1_19.jpg)
Of wordt op een circuit ineens wel het water afgevoerd via het profiel :?
Citaat van: "Road Racing Hayabusa".. (begrijpelijk) totdat er dit jaar een grote bandentest is gedaan, door????????,
Wie ?
Citaat van: "karz"Citaat van: "May Day"Pilot Road!
Deze dus:
(http://www.fwr.co.uk/pilot_road.jpg)
Lijkt me een beetje hetzelfde als wat ik al heb. Compound verschillen daargelaten. De voorband ziet er wel geschikter uit :yes6rs:
Misschien alleen die voorband halen, ik heb het idee dat de Bt's op mijn fiets niet gelijk gewisseld zijn. De voorband heeft een stuk minder profiel dan de achterband.
waarschijnlijk toen de achterband versleten was, alleen de achterband gewisseld. Voorband gaat zo'n 1,5 achterbanden mee op een RS. De pilot road is VEEL beter in de regen dan een BT020.
Citaat van: "karz"Citaat van: "Road Racing Hayabusa"Voor alle duidelijkheid, profiel op een wegband, heeft GEEN enkele functie,
of het moet ter versiering zijn, maar niet ter bevordering van waterafvoer, of een betere wegligging, allemaal onzin.
Deze deze dingen hebben geen zin ?
(http://www.bridgestone.nl/upload/Images/p922597_1_19.jpg)
(http://www.bridgestone.nl/upload/Images/p922598_1_19.jpg)
Of wordt op een circuit ineens wel het water afgevoerd via het profiel :?
Citaat van: "Road Racing Hayabusa".. (begrijpelijk) totdat er dit jaar een grote bandentest is gedaan, door????????,
Wie ?
1)We praten over normale wegbanden voor de openbare weg
2) test uitgevoerd door Motorforum
Citaat van: "Road Racing Hayabusa"
1)We praten over normale wegbanden voor de openbare weg
Dat weet ik :roll: daarom schrijf ik ook :
Citaat van: "Kars"
Of wordt op een circuit ineens wel het water afgevoerd via het profiel
M.a.w. waarom werken groeven op het circuit dan wel en op de openbare weg niet ?
Citaat van: "karz"Citaat van: "Road Racing Hayabusa"
1)We praten over normale wegbanden voor de openbare weg
Dat weet ik :roll: daarom schrijf ik ook :
Citaat van: "Kars"
Of wordt op een circuit ineens wel het water afgevoerd via het profiel
M.a.w. waarom werken groeven op het circuit dan wel en op de openbare weg niet ?
Dat zijn regenbanden, met een hele andere (sponsachtige rubber) samenstelling.
Een normale wegband, daarvan is de waterafvoer, middels groeven, 0,0 omdat een motorband, niet op het water, maar door het water rijdt, gezien het smalle draagvlak, en er dus geen waterfilm tussen band en wegdek kan ontstaan
Citaat van: "Road Racing Hayabusa"
Dat zijn regenbanden, met een hele andere (sponsachtige rubber) samenstelling.
Een normale wegband, daarvan is de waterafvoer, middels groeven, 0,0 omdat een motorband, niet op het water, maar door het water rijdt, gezien het smalle draagvlak, en er dus geen waterfilm tussen band en wegdek kan ontstaan
(http://www.bridgestone.nl/upload/Images/p922598_1_19.jpg)
Dus deze banden zouden ook werken zonder groeven ?
Volgens mij begint de waterafvoerende werking pas als er flink wat water op de weg staat, dan verkomen die groeven aqua planing?? toch??
Op een gewoon nat wegdek is er eigenlijk niet veel af te voeren, maar als je door plassen rijdt ineens wel
(don't shoot me als ik het mis heb, zo is het mij iig ooit uitgelegd) :wink:
Aqua planing zal je zelden hebben met motorbanden. Hoe kleiner het oppervlak dat contact heeft met de weg, hoe groter de druk op die plaats is. Dus motorbanden drukken altijd door het water. Geld ook voor auto's hoe smaller de band hoe minder kans op Aqua planing.
Citaat van: "suzuki-girl"Volgens mij begint de waterafvoerende werking pas als er flink wat water op de weg staat, dan verkomen die groeven aqua planing?? toch??
Op een gewoon nat wegdek is er eigenlijk niet veel af te voeren, maar als je door plassen rijdt ineens wel
(don't shoot me als ik het mis heb, zo is het mij iig ooit uitgelegd) :wink:
Zo denk ik er ook over, profiel lijkt mij wel degelijk nut hebben. Zelfs bij enduro/cross banden moeten de noppen lossend zijn ,zodat zand en gesteente niet vast blijft zitten tussen de noppen, want anders is je grip ook direct weg
ik had in de vogezen deze erop liggen heidenau's K60 enduro
18 " is bijna geen noppenband te vinden :!:
eigenlijk bedoeld voor finland op de gravelwegen 8) met de metzelers me33/55 was 't na een paar dagen regen niet mee te rijden :evil:
maken wel herrie :roll:
(http://img232.imageshack.us/img232/7860/dsc00559yh2.jpg) (http://imageshack.us)
ohja... ook handig om te weten :!: je hebt wel minder ruimte onder je voorspatbord dus...... niet harder dan 150km/uur :mrgreen:
Citaat van: "Desmo-devil"Aqua planing zal je zelden hebben met motorbanden. Hoe kleiner het oppervlak dat contact heeft met de weg, hoe groter de druk op die plaats is. Dus motorbanden drukken altijd door het water. Geld ook voor auto's hoe smaller de band hoe minder kans op Aqua planing.
Helemaal correct Desmo devil, je ziet b.v. bij sportmotoren, bijna of geen profiel meer aan de zijkanten zitten, heeft ook geen zin.
Toch zijn er nog div drivers, die een band kopen vanwege het mooie profiel, echt zinloos.
Citaat van: "Toledo"Citaat van: "suzuki-girl"Volgens mij begint de waterafvoerende werking pas als er flink wat water op de weg staat, dan verkomen die groeven aqua planing?? toch??
Op een gewoon nat wegdek is er eigenlijk niet veel af te voeren, maar als je door plassen rijdt ineens wel
(don't shoot me als ik het mis heb, zo is het mij iig ooit uitgelegd) :wink:
Zo denk ik er ook over, profiel lijkt mij wel degelijk nut hebben. Zelfs bij enduro/cross banden moeten de noppen lossend zijn ,zodat zand en gesteente niet vast blijft zitten tussen de noppen, want anders is je grip ook direct weg
Een crossband heeft een geheel andere functie, dan een wegband, indien men met een crossmotor op div circuits, met steeds een andere grondslag rijdt, moet je daar ook de band op aanpassen, b.v een ondergrond van klei-zand-leem enz.
toch lijkt het me een beetje raar dan zouden de fabrikanten zich toch geen moeite doen om banden met profiel te produceren, voor wegmotoren. :?
Ik denk dat ik eens in de huid van Sherlock Holmes moet kruipen, maw, ik ga dat eens tot op de bodem uitzoeken.... 8)
jullie horen het tzt :wink:
ffkes een mailtje gestuurd naar Michelin, ben benieuwd :wink:
''Enorm belangrijk bij natte grip is het profiel van de band ,omdat het water immers door de profielrillen naar de buitenkant van de band wordt getransporteerd en er aan dw rand van het profiel hoge drukpiek wordt opgebouwd..Zo onstaat een uitweg voor de waterfilm en wordt het contact met het wegdek zeker gesteld''
Bron MOTOPLUS :wink:
Citaat van: "Motzippaldy"''Enorm belangrijk bij natte grip is het profiel van de band ,omdat het water immers door de profielrillen naar de buitenkant van de band wordt getransporteerd en er aan dw rand van het profiel hoge drukpiek wordt opgebouwd..Zo onstaat een uitweg voor de waterfilm en wordt het contact met het wegdek zeker gesteld''
Klinkt als een zeer aanneembare verklaring voor alle moeite die bandenfabrikanten zich al jaren getroosten om motorbanden met profiel te ontwikkelen en produceren... :wink:
Citaat van: "Road Racing Hayabusa"Citaat van: "Desmo-devil"Aqua planing zal je zelden hebben met motorbanden. Hoe kleiner het oppervlak dat contact heeft met de weg, hoe groter de druk op die plaats is. Dus motorbanden drukken altijd door het water. Geld ook voor auto's hoe smaller de band hoe minder kans op Aqua planing.
Helemaal correct Desmo devil, je ziet b.v. bij sportmotoren, bijna of geen profiel meer aan de zijkanten zitten, heeft ook geen zin.
Toch zijn er nog div drivers, die een band kopen vanwege het mooie profiel, echt zinloos.
dat ze geen profiel meer hebben aan de zijkanten is imo omdat je toch niet zooo achterlijk plat gaat in de regen, en dat deel van de band dus nooit water ziet. Dus laat je het profiel weg, en heb je bij droogweer, als je wel zo plat gaat meer contactoppervlak. Of sla ik de plank nu mis? :?
Citaat van: "WhomBom"Citaat van: "Road Racing Hayabusa"Citaat van: "Desmo-devil"Aqua planing zal je zelden hebben met motorbanden. Hoe kleiner het oppervlak dat contact heeft met de weg, hoe groter de druk op die plaats is. Dus motorbanden drukken altijd door het water. Geld ook voor auto's hoe smaller de band hoe minder kans op Aqua planing.
Helemaal correct Desmo devil, je ziet b.v. bij sportmotoren, bijna of geen profiel meer aan de zijkanten zitten, heeft ook geen zin.
Toch zijn er nog div drivers, die een band kopen vanwege het mooie profiel, echt zinloos.
dat ze geen profiel meer hebben aan de zijkanten is imo omdat je toch niet zooo achterlijk plat gaat in de regen, en dat deel van de band dus nooit water ziet. Dus laat je het profiel weg, en heb je bij droogweer, als je wel zo plat gaat meer contactoppervlak. Of sla ik de plank nu mis? :?
Sterker nog, je ziet steeds minder profiel op het midden v/d band,.
Citaat van: "WhomBom"Citaat van: "Road Racing Hayabusa"Citaat van: "Desmo-devil"Aqua planing zal je zelden hebben met motorbanden. Hoe kleiner het oppervlak dat contact heeft met de weg, hoe groter de druk op die plaats is. Dus motorbanden drukken altijd door het water. Geld ook voor auto's hoe smaller de band hoe minder kans op Aqua planing.
Helemaal correct Desmo devil, je ziet b.v. bij sportmotoren, bijna of geen profiel meer aan de zijkanten zitten, heeft ook geen zin.
Toch zijn er nog div drivers, die een band kopen vanwege het mooie profiel, echt zinloos.
dat ze geen profiel meer hebben aan de zijkanten is imo omdat je toch niet zooo achterlijk plat gaat in de regen, en dat deel van de band dus nooit water ziet. Dus laat je het profiel weg, en heb je bij droogweer, als je wel zo plat gaat meer contactoppervlak. Of sla ik de plank nu mis? :?
:stupid:
Vraag: als het zo zou zijn dat profiel op (weg) motorbanden er niet toe zou doen: Waarom dan een verplichte minimale profieldiepte??? met kale bandjes rijden waardeert de pliessie echt niet..........
na ??? :roll:
Heidenau gaat winterbanden voor de motor uitgeven:
http://www.reifenwerk-heidenau.de/snowtex.php
Ook terug te vinden in PROMOTOR , de Heidenau K60 M&S.
@Karz..
Michelin Pilot Road
wil do the job
Citaat van: "Dwars"Vraag: als het zo zou zijn dat profiel op (weg) motorbanden er niet toe zou doen: Waarom dan een verplichte minimale profieldiepte??? met kale bandjes rijden waardeert de pliessie echt niet..........
na ??? :roll:
Ik denk dat anders iedereen tot op het canvas doorrijdt en dat zorgt ook bij droog weer voor onveilige situaties. (denk aan een klapband door steentjes e.d.)
Overigens denk ik wel dat profiel zin heeft bij nat weer, al is het effect wel minder dan bij een auto.
Citaat van: "karz"Heidenau gaat winterbanden voor de motor uitgeven:
http://www.reifenwerk-heidenau.de/snowtex.php
Ook terug te vinden in PROMOTOR , de Heidenau K60 M&S.
vroeg ik me ook al af of winterbanden voor motoren bestonden: :) zijn deze in Duitsland dan ook verplicht gelijk autobanden??
@ RSV2002, klinkt logisch, niet aan gedacht :wink:
Citaat van: "karz"
vroeg ik me ook al af of winterbanden voor motoren bestonden: :) zijn deze in Duitsland dan ook verplicht gelijk autobanden??
Heidenau heeft de primeur volgens mij. Het was / is commercieel niet zo interessant om motorwinterbanden te ontwikkelen.
Ook voor moto verplicht. :yes6rs:
Alleen, verplicht wil zeggen: Dat je ze erop moet hebben als de weersomstandigheden daar om vragen en je erop uit wil.
Dus niet tijdens een gehele bepaalde periode die toevallig winter heet.
jup, tis verplicht in dl om ook op je moto winterbanden te hebben. Tot zover zijn er volgens mij alleen die heidenau's, en dat zijn ook nog geen echte winterbanden schijnt t. Alleen zouden de meeste "gruenen" bij een M+S keuring wel overtuigd zijn oid; t was best wazig :?
Dusseh.. Een setje SCR wordt daar afgekeurd, en een setje Heidenau wordt goedgekeurd :?:
Slimmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
als ik artikel lees over die heidenau: is die voor 10-16" wielen alleen te krijgen (scootahs dus???)
Citaat van: "Dwars"als ik artikel lees over die heidenau: is die voor 10-16" wielen alleen te krijgen (scootahs dus???)
Oeps.. Zeg G, je zit toch niet stiekum op een scootah forum te lezen he
:?: :lol:
FUK, betrapt :oops:
:mrgreen:
neenee, ik zal es kijken of ik dat topic nog kan vinden... was ook niet de k60 maar de k66 geloof ik... maar schiet me niet af als t niet zo is!
gevonden;
dit is de eerst winter waarin deze nieuwe regel gaat gelden, dus ook de politie zelf weet nog niet helemaal precies hoe het zit, ik denk dus dat ze je niet zoo snel een boete gaan geven. Sowieso omdat je pas verplicht bent winterbanden te hebben als je zomer banden onvoldoende blijken te zijn.
Dat wil dus zeggen, als jij een berg niet op komt met je zomerbanden, blijkt daaruit dat ze niet voldoende zijn-> je krijgt een boete, hetzelfde geldt als je de berm in vliegt :shock: Ook dan waren de zomerbanden schijnbaar niet goed genoeg :roll:
Maar in hoeverre deze nieuwe (halve) wet ook op motorfietsen aangewend gaat worden weet schijnbaar nog niemand :?
Als je banden wil hebben die de politie ook goed genoeg vindt moet er of een sneeuwklokje opstaan of M+S. Waarbij het schijnt dat M+S banden niet perse fatsoenlijke grip op gewone, koude weg hebben, omdat ze van te hard rubber gemaakt (zouden kunnen :roll: ) zijn.
http://www.winterreifen-test.com/gummimischung.php
wat banden betreft die of een sneeuwklokje of m+s hebben, de heidenau dus (k66) of de Metzeler enduro 3, voor de rest nog niks ontdekt :cry:
Continental TKC 80 ... Al heel wat jaren op de markt en indertijd de enige band met m+s classificatie...