Motor Forum Limburg

RIEJE!!! => Circuit => Topic gestart door: Hakinnen op 01 juni, 2006, 18:54:55

Titel: zolder's asfalt
Bericht door: Hakinnen op 01 juni, 2006, 18:54:55
:evil:

na aanleiding van de "zolder-vreet achterbandenpraat"

had het al gedacht na er een paar keer te zijn geweest en links en rechts wat achterbanden te hebben bekeken.

het asfalt op zolder blijft zwaar kl*te..

bij droog weer vreet het achterbanden bij de snellere mannen ongeacht type motor of vering.
bij nat weer is het een ware glijbaan en blijft er een waterfilm staan (van de week spinde een auto op het rechte stuk gewoon de rail in! geen grip)
Vanmiddag kwamer er drie motoren achter elkaar langsgegleden bij het aanremmen voor de linkse na start-finish

Anyway..velen hadden gedacht dat het nieuwe asfalt beter zou worden naarmate het ouder werd en er meer rubber op zou komen ..
Niet dus

we hadden met Team Dirk Van Mol vandaag een training op zolder in voorbereiding op de komende WK endurance..

Alé..grip genoeg in het droge maar wederom die "typische rechtse zolder vreetstreep" op de band..
Bij alle teams al moet ik zeggen dat de teams op Michelin ietwat minder last ervan hadden dan de Pirelli rijders.
Ik denk dat puur de samenstelling van het asfalt niet okay is..veel te grof.

Hoe dan ook..t is jammer..Sepp deed vandaag met een nieuwe achterband zo'n 20 ronden en dan is de band op aan de rechterzijde.
Reed weliswaar snelle tijden (ca1.40)al op een nog droge baan maar zat lang niet op racesnelheid (1.37 moet kunnen in de race).
Betekent dat we in de wk endurance wedstrijd in minder dan een uur telkens een achterband kunnen wisselen!! Niet dat dat zo'n probleem is maar de fabrieksteams hebben snelwisselapperatuur bij zich, wij niet en dus gaan we in de pits al seconden toegeven bij iedere stop.

Heb foto's van de banden gemaakt en ga die naar de sbk engineer van bitubo mailen...wellicht heeft die nog een tip of wijze raad?
Het ligt imo niet aan de banden of vering daar maar puur aan de samenstelling van het asfalt..

Kostbaar rijden dus op zolder..vreet bandjes..

(http://img464.imageshack.us/img464/9075/2006silverstonesepp14dc.jpg)

piccie van sepp op silverstone afgelopen weekend..lekker plat weer da menneke
Titel: Re: zolder's asfalt
Bericht door: DeWitte op 01 juni, 2006, 19:01:57
Citaat van: "Hakinnen"Heb foto's van de banden gemaakt

???? :wink: een piccie zegt zoveel meer ...........
Titel: Re: zolder's asfalt
Bericht door: Hakinnen op 01 juni, 2006, 21:08:23
Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "Hakinnen"Heb foto's van de banden gemaakt

???? :wink: een piccie zegt zoveel meer ...........

oja.. Alhoewel..in feite zegt het helemaal niks in dit geval.
Ik weet wat normaal gesproken de oorzaak en de oplossing is bij deze slijtage..alleen nu op zolder voldoet de normale oplossing niet bij niemand..pokkeasfalt daar. volgens mij is het één f*cking rechtse bocht die steeds de schuldige is..

anyway...een piccie van een band van vandaag..

(http://img483.imageshack.us/img483/2704/band1jpg0be.jpg)

(http://img307.imageshack.us/img307/4653/p10100047md.jpg)

de rijder klaagt nergens over op droog asfalt, de baan is schoon, snel en biedt grip genoeg maar "vreet rubber".
alé, wie het weet mag het zeggen..wel voor de 16de juni graag.. :mrgreen:   :wink:
Titel: zolder's asfalt
Bericht door: Herr Tod op 01 juni, 2006, 21:13:28
Probeer de baan eens andersom te rijden, als dat mag :idea: Zelfde als een zaag, van de ene kant zaagt ie en van de andere kant niet :lol:
Titel: zolder's asfalt
Bericht door: Bakkertjedeeg op 01 juni, 2006, 21:16:36
Het zijn meerdere bochten die hier debet aan zijn. Bocht na villenieuve chicane is ook een vreter imo. De hospitaalbocht is mijn graadmeter. Bandje op, dan ga je hier giga schuiven.
Titel: zolder's asfalt
Bericht door: Schmetzke op 01 juni, 2006, 21:16:40
Minder ingaande demping zou ik zeggen als ik het tegen een noob zou hebben.... Maar dat is dus n.v.t. hier.

Hardere compound?

Ik roep ook maar wat (zoals gewoonlijk)  :roll:
Titel: zolder's asfalt
Bericht door: Hakinnen op 01 juni, 2006, 21:20:12
Citaat van: "Herr Tod"Probeer de baan eens andersom te rijden, als dat mag :idea: Zelfde als een zaag, van de ene kant zaagt ie en van de andere kant niet :lol:

:shock:  :D  :D

Okay..das ne goeie..ik ga maar es mailen dan naar FG sports

"
Geachte meneer de organisator bij FG sports:
bij deze willen wij u verzoeken of we op het komende event de eerste twintig rondjes rechtsom mogen rijden en de volgende twintig rondjes linksom! en zo maar door..Op die manier doen we twee zolang met ne set rubber en winnen we tijd!"

:mrgreen:

;)
Titel: zolder's asfalt
Bericht door: Bakkertjedeeg op 01 juni, 2006, 21:25:04
Citaat van: "Hakinnen"
Citaat van: "Herr Tod"Probeer de baan eens andersom te rijden, als dat mag :idea: Zelfde als een zaag, van de ene kant zaagt ie en van de andere kant niet :lol:

:shock:  :D  :D

Okay..das ne goeie..ik ga maar es mailen dan naar FG sports

"
Geachte meneer de organisator bij FG sports:
bij deze willen wij u verzoeken of we op het komende event de eerste twintig rondjes rechtsom mogen rijden en de volgende twintig rondjes linksom! en zo maar door..Op die manier doen we twee zolang met ne set rubber en winnen we tijd!"

:mrgreen:

;)

Verremmen in de eerste rechtse.... :lol: , hang je meteen in de muur. :shock:
Titel: zolder's asfalt
Bericht door: Hakinnen op 01 juni, 2006, 21:35:43
Citaat van: "Bakkertjedeeg"Het zijn meerdere bochten die hier debet aan zijn. Bocht na villenieuve chicane is ook een vreter imo. De hospitaalbocht is mijn graadmeter. Bandje op, dan ga je hier giga schuiven.

na de villeneuve? je bedoelt de "terlaemen"..hmm

Ik verdenk het hele stuk vanaf sterrenwacht en door de kanaalbocht..alhoewel

Het zou natuurlijk ook zomaar kunnen dat er gewoon teveel (voor de banden dan he) rechtse bochten in de baan zitten en dat de banden daardoor in combinatie met de samenstelling van het nieuwe asfalt gewoon te veel te verwerken krijgen..bedoel er zit welgeteld één fatsoendelijke linkse in het hele circuit.

beats me voorlopig nog

feiten zijn
-dat alleen de "onder de 1.50 piloten" er last van hebben
-Het bij het oude asfalt niet zo erg was (dus...bedoel..de pirelli's zijn niet verandert in de tussentijd)
-Het zowel bij 600cc als bij de dikke kanonnen optreed..het zijn dus ook niet zozeer de pk's van de 1000ders.
-Het niet veel uit lijkt te maken of er een goedkope standaard shock of verbouwde standaardshock gebruikt wordt dan wel een multi$$ raceshock
-Het voorlopig niet op te lossen is met vering-set-ups veranderen.

ik denk dat er maar één oplossing is en dat is een sessie met telemetrie te gaan rijden..dan weet je waar het probleem zit maar is er nog steeds geen oplossing. :?:
Titel: zolder's asfalt
Bericht door: Hakinnen op 01 juni, 2006, 21:57:02
Citaat van: "Schmetzke"Minder ingaande demping zou ik zeggen als ik het tegen een noob zou hebben.... Maar dat is dus n.v.t. hier.

Hardere compound?

Ik roep ook maar wat (zoals gewoonlijk)  :roll:

minder compressie?

bin there-done that- won't work.

Ennuh..je moet natuurlijk verder kijken...

wat nu als het probleem veroorzaakt wordt door slechts één, twee of drie bochten? Als het dus een pure "acceleratie slijtage onder hellingshoek"is?

Stel je voor dat het probleem minder wordt door de ingaande demping te verminderen..dan heb ik dus het probleem weliswaar vermindert maar slechts voor wellicht 2/ 10de van het hele circuit de set-up verandert. Het zou dan zo maar kunnen dat ik 'm door 'm op die 2/10de beter te maken 'm op de overige 8/10 de slechter heb gemaakt?  waar zoek je dan het compromie?

er is geen rijderklacht, de tijden zijn snel, sepp heeft grip genoeg en als dien Gix ne keer schuift van achter zit ie daar niet mee, de voorbanden slijten wonderwonderschoon...het vreet alleen achterbanden..

en daarom is het zo f*cking moeilijk..de band zegt dat het niet okay is en de rijder heeft geen specifieke directe klacht over grip. als het een race van 20 rondjes zou zijn zou er geen probleem zijn. we zoeken dus puur naar een oplossing die de rijder tevreden houdt maar die achterbanden spaart.
Titel: zolder's asfalt
Bericht door: NrGiZeR op 02 juni, 2006, 07:03:44
Ik denk dat het meeste invloed het aantal bochten naar rechts is en natuurlijk  de combinatie van de structuur van het asfalt.
En ik denk dat vooral de lage snelheidbochten naar rechts de boosdoener zijn en vooral de chicane voor de start finish ( ken die namen allemaal niet ) Daar zette hij hem steeds een stapje opzij bij het uitacceleren. Daar moest ik extra later het gas.
Maar ik denk dat een band het meeste te lijden heeft op zolder bij het uitacceleren uit een bocht in de 2e versnelling.
Titel: zolder's asfalt
Bericht door: Schmetzke op 02 juni, 2006, 17:48:08
Citaat van: "Hakinnen"
minder compressie?

bin there-done that- won't work.

Ennuh..je moet natuurlijk verder kijken...

wat nu als het probleem veroorzaakt wordt door slechts één, twee of drie bochten? Als het dus een pure "acceleratie slijtage onder hellingshoek"is?

Stel je voor dat het probleem minder wordt door de ingaande demping te verminderen..dan heb ik dus het probleem weliswaar vermindert maar slechts voor wellicht 2/ 10de van het hele circuit de set-up verandert. Het zou dan zo maar kunnen dat ik 'm door 'm op die 2/10de beter te maken 'm op de overige 8/10 de slechter heb gemaakt?  waar zoek je dan het compromie?

er is geen rijderklacht, de tijden zijn snel, sepp heeft grip genoeg en als dien Gix ne keer schuift van achter zit ie daar niet mee, de voorbanden slijten wonderwonderschoon...het vreet alleen achterbanden..

en daarom is het zo f*cking moeilijk..de band zegt dat het niet okay is en de rijder heeft geen specifieke directe klacht over grip. als het een race van 20 rondjes zou zijn zou er geen probleem zijn. we zoeken dus puur naar een oplossing die de rijder tevreden houdt maar die achterbanden spaart.

Hmmm ja. Ja zegt steeds dat Sepp geen klachten heeft. Misschien moet je zijn vering toch eens zodanig op bandenbesparing afstellen dat Sepp wél klachten gaat geven, en dan een stapje terug...  :?: Ofwel het compromis wat meer in het voordeel van de banden...

Eigenlijk ga ik er vanuit dat je dat allemaal al geprobeerd hebt, maar ach, een beetje brainstormen kan nooit kwaad  :)

Zelf denk ik wel dat je het probleem grotendeels kan oplossen m.b.v. de juiste setup... Maarja, vind die maar eens  :x
Titel: zolder's asfalt
Bericht door: Hakinnen op 10 juni, 2006, 11:30:59
Ik snap het niet meer..

Heb nogal wat info ingewonnen over bandenslijtage op zolder.
Het zijn blijkbaar vooral de pirelli's die er last van hebben..rijders op Michelin Powerrace of Bridgestone BT002 hebben er minder last van..

Afgelopen week was er een ZAC race op zolder..
Ik heb zo'n ZAC rijder (Paul Boshart - Racing Team Veghel) op Bitubo aan het rijden.

Nu is de ZAC weliswaar geen vergelijking met een WK race maar toch..
Paul rijdt een GSX-R1000K4 , volledig op Bitubo (dezelfde achtershock als op Sepp's fiets), Pirelli SC2(2.2 achter) en doet 1.43ers..

Je raadt het al...na 20 ronden geen opvallende slijtage aan de achterband!

Ik snap er dus werkelijk geen f*ck meer van..  :wink:


er is één oplossing voor het probleem..stiekum Michelin Pilot power 2ct monteren en het niet tegen sepp zeggen... :mrgreen:


edit:  net weer es telefonisch overlegd met Devis..de sbk engineer van Bitubo Italie.  Wellicht moeten we in Zolder toch met een andere bandendruk rijden  / proberen dan gebruikelijk.
Zeker omdat het er waarschijnlijk wat warmer gaat worden...
Paul reed met 2.2 (koud gemeten) op zolder
De superstock GSX-R's van Van Mol rijden vrijwel altijd met een 2.2 / 2.3 druk (warm gemeten).  begindruk (koud gemeten is altijd 1.8 bar bij normale temperatuur.
1.8 als begindruk is een normale waarde , lijkt weinig maar de meeste EK  / WK fietsen beginnen met een koud gemeten bandendruk onder de 2.0.

Wellicht ligt daar de oplossing? een hardere band vervormt immers minder en wordt minder heet..dat in combinatie met de "rechtse layout"van zolder en de oplopende temperaturen? wellicht moeten we de bandenspanning "op het griphouden randje" gaan zetten...zolang sepp niet klaagt over gripverlies door de hogere bandenspanning moet het wellicht kunnen...proberen dan maar weer donderdag..
Titel: zolder's asfalt
Bericht door: Road Racing Tonnie op 10 juni, 2006, 20:52:39
Ook het gewicht van de driver speelt i.mo een niet onbelangrijke rol.
Titel: zolder's asfalt
Bericht door: Herr Tod op 11 juni, 2006, 02:48:01
:stupid:

En dan lachen ze mij wat uit :roll: :rofl:
Titel: zolder's asfalt
Bericht door: Hakinnen op 11 juni, 2006, 10:17:49
yep..62 kilo de ene , en de andere 65..

moet je dus nog aan de lijn...
Titel: zolder's asfalt
Bericht door: Herr Tod op 11 juni, 2006, 12:44:01
Inclusief kleding??
Titel: zolder's asfalt
Bericht door: Hakinnen op 11 juni, 2006, 16:57:23
Citaat van: "Herr Tod"Inclusief kleding??

yep
Titel: zolder's asfalt
Bericht door: DeWitte op 11 juni, 2006, 18:21:58
65 kg incl kleding dat zijn toch geen mannen; dat noemen ze jochies :mrgreen:
Titel: zolder's asfalt
Bericht door: Hakinnen op 12 juni, 2006, 02:57:05
Citaat van: "Dwars"65 kg incl kleding dat zijn toch geen mannen; dat noemen ze jochies :mrgreen:

klopt..zodra het mannen zijn rijden ze zo hard nie meer.

;)
Titel: zolder's asfalt
Bericht door: Schmetzke op 12 juni, 2006, 16:58:26
Citaat van: "Hakinnen"
Citaat van: "Dwars"65 kg incl kleding dat zijn toch geen mannen; dat noemen ze jochies :mrgreen:

klopt..zodra het mannen zijn rijden ze zo hard nie meer.

;)

Die zit  8)  :thumbsup:
Titel: zolder's asfalt
Bericht door: NrGiZeR op 12 juni, 2006, 17:57:43
Citaat van: "Hakinnen"
Citaat van: "Dwars"65 kg incl kleding dat zijn toch geen mannen; dat noemen ze jochies :mrgreen:

klopt..zodra het mannen zijn rijden ze zo hard nie meer.

;)

Wanneer ben je een man dan.....??

Ik beschouw mezelf als een vent ;)
Titel: zolder's asfalt
Bericht door: DeWitte op 12 juni, 2006, 19:45:07
Citaat van: "Schmetzke"
Citaat van: "Hakinnen"
Citaat van: "Dwars"65 kg incl kleding dat zijn toch geen mannen; dat noemen ze jochies :mrgreen:

klopt..zodra het mannen zijn rijden ze zo hard nie meer.

;)

Die zit  8)  :thumbsup:

Wat zit juffrouw?? na?? jij snapt um toch niet  :shutup:
Titel: zolder's asfalt
Bericht door: Road Racing Tonnie op 12 juni, 2006, 20:03:01
Citaat van: "Hakinnen"
Citaat van: "Dwars"65 kg incl kleding dat zijn toch geen mannen; dat noemen ze jochies :mrgreen:

klopt..zodra het mannen zijn rijden ze zo hard nie meer.

;)

Ik voel mij nog steeds een erge speelse jonge hond :D
Titel: zolder's asfalt
Bericht door: Karin op 12 juni, 2006, 22:10:16
:thumbsup:
Titel: zolder's asfalt
Bericht door: May Day op 13 juni, 2006, 07:47:47
Ik heb gisteren de band op 2,2 gezet en de uitgaande demping wat veranderd: band tekent nu heel mooi en wordt niet meer opgevreten! Nu de voorvork nog, ik mail je morgen even hakki.
Titel: zolder's asfalt
Bericht door: Hakinnen op 13 juni, 2006, 08:38:09
Citaat van: "May Day"Ik heb gisteren de band op 2,2 gezet en de uitgaande demping wat veranderd: band tekent nu heel mooi en wordt niet meer opgevreten! Nu de voorvork nog, ik mail je morgen even hakki.

das 2.2 koud? waar rij je normaal mee op zolder?
minder rebound?

tell me..

bakkertje ging ook goed met een andere set-up van de achtershock las ik in een sms..ook hier Ralf...wat heb je veranderd?

wil het graag weten..

Ga donderdag in overleg met Bitubo Italie in een soort "stappenplan" werken.
we gaan toch gewoon met 1.8 in de achterband beginnen, ik begin met de rebound te verminderen...daarna rijden en daarna indien nodig steeds stapsgewijs de volgende stappen..
eerste vrije trainingen ...we hebben 2 x 50 minuten en 2 x 60 minuten ter beschikking die dag....tijd genoeg..

mijn lijstje voor donderdag:

CiteerGSX-R1000K6 Van Mol / Vermonden / Kerkhoven / wk zolder

bandenspanning Pirelli SC2 1.8koud.

FXF31 Bitubo:

stapsgewijs..

1-Check rebound (minder rebound) 0-26 clicks uit

2-Check Compressie + 2 (meercompr)

3- Check Preload (meer preload)  12-14mm

4- CheckLengte van de shock naar 329mm (is langer dan (325mm) standaard)
Titel: zolder's asfalt
Bericht door: Bakkertjedeeg op 13 juni, 2006, 11:01:24
Ik heb het volgende gedaan. Ik heb de preload met 9 mm verminderd (schroefdraad). De compressie heb ik helemaal open gezet. Rebound stond al helemaal open. Precies zoals stond vermeld in de setup van Performance bike. Super gevoel aan de achterkant. Nauwelijks stuiterend bij het aanremmen van de bocht. Nergens bij het uitkomen van de bocht een sliding gemaakt. Gewoon perfect. Bandenspanning op 2,0 gezet. 2,2 vond ik echt te gortig.  Slijtage was acceptabel (4 sessie gereden en kon er zeker nog 1 of 2 rijden met die hitte) 'S morgens vroeg dacht ik nog. Met het cbr'ke kon ik toch beter mee onder de voeten. Na gisteren absoluut niet meer. Ik heb 'vrij gemakkelijk' een 1.44er gereden. Vrij gemakkelijk, omdat ik in de verkeerde gang het rechte stuk opging. Klik. Toch nog een 1.44. Daarna moest ik ervan af ivm geluid.. :( 3 sessie van de 4 eraf geplukt. :fuckyou: Ik mail je ff de scan van de PB door. Heb je misschien wat extra data.
Titel: zolder's asfalt
Bericht door: NrGiZeR op 13 juni, 2006, 13:15:38
Citaat van: "Bakkertjedeeg"Ik heb het volgende gedaan. Ik heb de preload met 9 mm verminderd (schroefdraad). De compressie heb ik helemaal open gezet. Rebound stond al helemaal open. Precies zoals stond vermeld in de setup van Performance bike. Super gevoel aan de achterkant. Nauwelijks stuiterend bij het aanremmen van de bocht. Nergens bij het uitkomen van de bocht een sliding gemaakt. Gewoon perfect. Bandenspanning op 2,0 gezet. 2,2 vond ik echt te gortig.  Slijtage was acceptabel (4 sessie gereden en kon er zeker nog 1 of 2 rijden met die hitte) 'S morgens vroeg dacht ik nog. Met het cbr'ke kon ik toch beter mee onder de voeten. Na gisteren absoluut niet meer. Ik heb 'vrij gemakkelijk' een 1.44er gereden. Vrij gemakkelijk, omdat ik in de verkeerde gang het rechte stuk opging. Klik. Toch nog een 1.44. Daarna moest ik ervan af ivm geluid.. :( 3 sessie van de 4 eraf geplukt. :fuckyou: Ik mail je ff de scan van de PB door. Heb je misschien wat extra data.

En ik dacht dat jij zolder zo realistisch vond..... :rofl:

Geef mij dan toch maar liever de geluidsmeting van Assen.
Titel: zolder's asfalt
Bericht door: Bakkertjedeeg op 13 juni, 2006, 13:32:36
Citaat van: "NrGiZeR"
Citaat van: "Bakkertjedeeg"Ik heb het volgende gedaan. Ik heb de preload met 9 mm verminderd (schroefdraad). De compressie heb ik helemaal open gezet. Rebound stond al helemaal open. Precies zoals stond vermeld in de setup van Performance bike. Super gevoel aan de achterkant. Nauwelijks stuiterend bij het aanremmen van de bocht. Nergens bij het uitkomen van de bocht een sliding gemaakt. Gewoon perfect. Bandenspanning op 2,0 gezet. 2,2 vond ik echt te gortig.  Slijtage was acceptabel (4 sessie gereden en kon er zeker nog 1 of 2 rijden met die hitte) 'S morgens vroeg dacht ik nog. Met het cbr'ke kon ik toch beter mee onder de voeten. Na gisteren absoluut niet meer. Ik heb 'vrij gemakkelijk' een 1.44er gereden. Vrij gemakkelijk, omdat ik in de verkeerde gang het rechte stuk opging. Klik. Toch nog een 1.44. Daarna moest ik ervan af ivm geluid.. :( 3 sessie van de 4 eraf geplukt. :fuckyou: Ik mail je ff de scan van de PB door. Heb je misschien wat extra data.

En ik dacht dat jij zolder zo realistisch vond..... :rofl:

Geef mij dan toch maar liever de geluidsmeting van Assen.

Geluidsmeting is realistich, alleen 95DB heden ten dage niet meer.
Titel: zolder's asfalt
Bericht door: NrGiZeR op 13 juni, 2006, 16:19:26
Maja, wel leuk kloten dan, heb je wel alle sessie mogen rijden of niet...??
Titel: zolder's asfalt
Bericht door: Bakkertjedeeg op 13 juni, 2006, 17:10:44
Citaat van: "NrGiZeR"Maja, wel leuk kloten dan, heb je wel alle sessie mogen rijden of niet...??

Ja was idd klote. Ik heb gewoon doorgereden, maar das nie echt leuk constant een zwarte vlag bij start/finish. Volgens mij stond ook de wind erg ongunstig, want ik had er wel erg veel last van. Ma ja. Nu komen 3 circuits (Croix, Zandvoort en Spa), waar niet wordt gezeurd.  :D
Titel: zolder's asfalt
Bericht door: May Day op 14 juni, 2006, 10:55:33
Citaat van: "Hakinnen"
das 2.2 koud? waar rij je normaal mee op zolder?
minder rebound?

tell me..
Normaal rij ik met 2,0 of 2,1, afhankelijk van de temperatuur. Verder heb ik de rebound dus 6 van de 22 clicks lichter gezet. Hiermee ben ik overigens al begonnen in Mas du Clos. Daar had ik namelijk ook lichte vreetsporen zoals je die op zolder ziet. Na iedere sessie 1 klikje minder tot de band goed uitzag.
Titel: zolder's asfalt
Bericht door: May Day op 14 juni, 2006, 10:57:39
Mijn scores:
sessie 1: geen score
sessie 2: 96,1 Db (1e waarschuwing)
sessie 3: 96,6 Db (2e waarschuwing, dus nieuwe nummers en transponder)
sessie 4: 97,1 Db (3e waarschuwing)
sessie 5: 97,3 Db (4e waarschuwing, dus weer nummers en transponder kwijt)

Sessie 6 heb ik maar niet meer gereden, was het een beetje beu.
Titel: zolder's asfalt
Bericht door: WhomBom op 14 juni, 2006, 11:24:47
hoeveel dB mag je hebben dan? is toch niet zo gek veel 96, of wel?  :?
Titel: zolder's asfalt
Bericht door: DeWitte op 14 juni, 2006, 11:29:24
gaat dat niet vervelen dat gezeur over die DB?? en idd 96 is toch niet zo gek?? :?
Titel: zolder's asfalt
Bericht door: May Day op 14 juni, 2006, 11:56:26
Dat gezeur gaat inderdaad vervelen. Daarom heb ik de laatste sessie ook niet gereden. Je mag 95 db hebben. Dus dit gaat echt nergens over. Er is bezwaar aangetekend door mss tegen de manier van meten, ben benieuwd of dat wat oplevert.
Titel: zolder's asfalt
Bericht door: May Day op 14 juni, 2006, 12:21:27
Overigens, zaten die hobbels precies in de apex van de eerste bocht na start finish er al langer ? Die kon ik me namelijk niet herinneren maar gisteren had ik daar veel last van. Een paar keer een schuivertje over beide wielen gehad. Ben daarna maar een andere lijn gaan rijden daar maar dat is niet de snelste lijn :(
Titel: zolder's asfalt
Bericht door: Bakkertjedeeg op 14 juni, 2006, 12:31:42
Citaat van: "May Day"Overigens, zaten die hobbels precies in de apex van de eerste bocht na start finish er al langer ? Die kon ik me namelijk niet herinneren maar gisteren had ik daar veel last van. Een paar keer een schuivertje over beide wielen gehad. Ben daarna maar een andere lijn gaan rijden daar maar dat is niet de snelste lijn :(

Jep, na de nieuwe asfaltlaag was die er ineens. Moest er ook ff aan wennen, maar de mijne is daar nog nooit gaan schuiven.
Titel: zolder's asfalt
Bericht door: Hakinnen op 15 juni, 2006, 21:08:52
aangezien het hier over bandenslijtage ging gooi ik mijn verslagje van vandaag ook hier maar ff neer (ander topic ook)

CiteerYo, we lijken er te komen na vandaag..flinke progressie geboekt iig mbt bandenslijtage.

verslagje..

Zoals gebruikelijk in de endurance delen de rijders dezelfde fiets,  de rijders wisselen af, de motor loopt de volle raceafstand.

we kwamen er vanmorgen al snel achter dat Allard niet kon leven met de afstelling van sepp.  (dit is normaal de reserve superstock fiets van sepp).
Allard is zeer gevoelig voor beweging in de fiets en schijnt alles te voelen.
Klaagde over een traag insturende voorzijde en over een gebrek aan stabiliteit aan de voorzijde.  bovendien kwam de fiets met allard aan boord iedere ronde aan de voorkant flink los bij het uitacceleren vanuit de chicane richting start-finish.
Had bovendien na enkele ronden reeds last van "opgepompte" onderarmen.

Veranderen dus...het is wel zaak dat beide rijders met de fiets kunnen leven he.
Nu moesten we dus op zoek naar een set-up die én de slijtage van de achterband zou beperken én die beide rijders kon bekoren.
Alé, ga er maar aanstaan..twee zeer verschillende rijders op één fiets.

eerst doel was vooral een motor te maken die de rijder niet uitput maar die vanzelf "loopt"...zeer neutraal dus

We hebben toen de gehele set-up van de fiets na de eerste sessie veranderd naar de set-up van Allard's eigen superstock GSX-R (ook een 1000K6 volledig op Bitubo) hetgeen een complete verandering was.
Alaard rijdt met een veel strakkere fiets met meer demping en rijdt "mooier"
Sepp rijdt "losser"en geeft niks om een soms heftig bewegende fiets
Het spreekt vanzelf dat iemand als allard veel moeilijker tevreden te krijgen is..
Allard ging rijden en was meteen een stuk meer tevreden.
Even later ging sepp er mee weg , kwam weer binnen en klaagde niet..kon er goed mee leven zei ie.

Voor de derde sessie zijn we gaan zoeken naar een manier om de bandslijtage binnen de perken te houden.  we kwamen de vorige keer slechts 20 ronden met een achterband.

Zal de details achterwege laten maar het komt er min of meer op neer dat we de minder rebound demping toepasten, ietsje meer compressie, 1mm meer veervoorspanning.
aan de voorzijde gigne we zowel in rebound als in compressie meer demping toepassen.
Later gingen we omhoog in bandenspanning. voorheen reden we met 2.25 B (warm gemeten) we gingen nu naar 2.35B(wederom warm gemeten) in de achterband.  (koud meten is niet meer mogelijk doordat de band niet meer afkoelt..bandenwarmers)

voor de liefhebber:
gemeten bandenspanning achter  in warme toestand = 2.35B (das ca 2.0 koud)
Gemeten achterband bandtemperatuur na een sessie: links 61 graden / midden 68 graden / rechts 65 graden.

het verschil tussen de linkse en rechtse zijde van de band wordt veroorzaakt door de hoeveel rechtse bochten..toch vindt ik 4 graden meevallen..had meer verwacht.

geeft meteen aan dat de band niet te heet wordt op zolder..de slijtage is dus puur te wijten aan de ruwe "vretende" samenstelling van het asfalt

Weer later hebben we shock even gelaten voor wat ie was en ons weer op de voorzijde geconcentreerd.  Met name sepp remde de ty-wrap om de voorpoot helemaal onderin.  (wederom een verschil in rijstijl..allard met zijn vloeiende nette stijl had nog 5mm veerweg over)
Omdat we verwachten dat e.a steeds sneller zal gaan naarmate de sessies vorderen en omdat er warmer weer verwacht wordt veranderden we de luchtkamer in de voorvork.  van 120mm naar 110 mm. Wat olie erbij dus.  vork is nu bovenin ietsje progresiever door de kleinere luchtkamer en dat moet voorkomen dat ie "outbottemed" naarmate er harder gereden , geremd gaat worden en de temperatuur (en daarmee ook de olietemperatuur / dikte in de vork)  stijgt.
Verder daarna aan de shock toch weer wat meer veervoorspanning gegeven (14mm)  om het voorwiel aan de grond te houden bij het uitacceleren naar het rechte stuk.

Uiteindelijk na een dag testen, rijden, sleutelen ,  wijzigen, weer rijden, wijzigen, weer rijden........

Doen we nu zo'n 40 ronden met een pirelli SC2 slick.  dat is 100% meer als de vorige keer dat we op het nieuwe zolder.
Na 40 ronden begint ie slecht te worden ,  na 44/45 heeft ie het gehad.



komt mooi uit...de rijders gaan in de race wisselen om de 45 minuten.  iedere 45 minuten vindt er een rijders wissel plaats.  45 minuten rijden is circa 34 ronden rijden, dat is goed dan komt de fiets de pits binnen ruim voordat de band begint na te laten..
Kunnen we dus iedere 45 miuten gewoon bij de rijderswissel ook bvan achterband wisselen en tanken..(de voorband?  tsja..die gaat het zeker 2 x 45 minuten volhouden!)


piccie van de versleten achterband na 45 ronden..de vorige keer zag een band er zo uit na 20 ronden!

(http://img130.imageshack.us/img130/8992/afbeelding0036009ah.jpg)
Anyway...het was een vruchtbaar dagje..weer is gebleken dat testwerk zeer belangrijk is en dat iedere verandering maar op één manier getoetst kan worden...rijden.

we hebben nu dus de fiets qua rijwielgedeelte okay genoeg...de bandenslijtage vormt geen probleem meer en de rijders kunnen beide met de set-up leven.

In de race gaat het niet op een halve seconden per ronde komen...omdat we geen snelwisselapperatuur hebben verliezen we sowieso kostbare tijd in de pits die niet "goed te rijden is".

Tijden van vandaag op "testtempo"

een 1.39.2 voor sepp die niet aan het pushen was.
een 139.6 voor allard die op een "vreemde fiets" reed en nog niet op het nieuwe zolder gereden had.

gaat goed, er zit nog wat "in het vat"...voorlopig laten we het er ff inzitten.

Morgen gaan ze weer voor een viertal sessies vrij trainen en dan zaterdag de qualifying waarbij "alles uit de kast gaat" en de snelste tijd van één van beiden gaat tellen..ik denk dat sepp dat gaat worden en hoop dat ie een 137er  / lage 1.38 kan neerzetten dan.

sunday...raceday!  Start om 12.00

oja...en danny de boer rijdt zaterdag nog in het Duitse Oschersleben voor de cup..hoop dat ie 'm weer wint! vol weekend dus voor het team. één fiets in zolder, een andere fiets in oschersleben.



piccie...sepp voor de box
Titel: zolder's asfalt
Bericht door: May Day op 16 juni, 2006, 08:18:40
Dus toch ook minder rebound en iets meer druk in de band  :thumbsup:

ben benieuwd hoe dat gaat met de slijtage als het 30 graden is.
Titel: zolder's asfalt
Bericht door: Gieskes op 16 juni, 2006, 13:40:33
@Hakki, je hebt onze achterbandjes gezien tussen de sessies door en die zagen er goed uit hè?!

De laatste sessie op die dag zijn we er nog eens goed voor gaan zitten en alles uit de kast gereden. Mijn band zag er nog redelijk netjes uit, Simon (Bleetje)'s band zag er op tijd van 20 min (9 rondjes) zo uit;

(http://img109.imageshack.us/img109/6910/dsc005468pg.jpg) (http://imageshack.us)

Any ideas? Dezelfde remedie?
Titel: zolder's asfalt
Bericht door: Hakinnen op 16 juni, 2006, 14:31:37
Citaat van: "Gieskes"@Hakki, je hebt onze achterbandjes gezien tussen de sessies door en die zagen er goed uit hè?!

De laatste sessie op die dag zijn we er nog eens goed voor gaan zitten en alles uit de kast gereden. Mijn band zag er nog redelijk netjes uit, Simon (Bleetje)'s band zag er op tijd van 20 min (9 rondjes) zo uit;

(http://img109.imageshack.us/img109/6910/dsc005468pg.jpg) (http://imageshack.us)

Any ideas? Dezelfde remedie?

nope...werkt niet..je kunt eigenlijk nooit de specifieke instellingen van een ander overnemen, zeker niet als het gaat om een set-up voor een raceteam die met heel ander materiaal rijden..die jongens zijn lichter, rijden veel harder, hebben meer vermogen, andere vering en rijden in die set-up op slicks.



het stappenplan dat ik gebruikte: minder rebound / hogere bandendruk / meer compressie  / meer veervoorspanning werkt alleen voor de motor waar die set-up voor bedoeld is..dwz een superstock GSX-R1000 op circuit zolder met slicks, op bitubo  met een coureur aan  boord..

het is veel te zeer factor afhankelijk om iets te vertalen naar een algemeen set-upje voor iedereen op iedere motor..zou dan "op goed geluk zijn" en ik geloof niet in "op goed geluk"..

je zult er zelf moeten achterkomen en testen door te rijden..het is te zeer rijder / motor / en materiaal afhankelijk..

in het algemeen zou je wellicht voor zolder kunnen proberen om bij klachten over bandenslijtage iets minder rebound te geven achter en de bandenspanning met 1 0f 2 tiende te verhogen.

(over die bandenspanning:  we weten inmiddels dat de band op zolder zo heet niet wordt..hou er wel rekening mee dat een hogere bandenspanning  minder hitte in de band geeft..minder hitte is minder grip.  ik weet sinds gisteren dat een pirelli sc2 wanneer ie een 7/8 ronden goed belast wordt op zolder door een coureur dat die band zo'n 65 graden wordt op het loopvlak.  dat zou inhouden dat waneer er een recreatieve hobbyrijder mee rijdt dat ie zo warm niet wordt..niet te hoog gaan met bandenspanning dus...liever aan de veilige kant en wat meer slijtage dan maar.. je rijdt toch maar vier sessies op zo'n dag , moet die band trekken  tot het einde van de dag


verder als de band op de foto slechts 9 rondes oud is op een standaard motor met een recreatieve rijder aan boord...? tsja..denk dat de shock "het niet trekt  of verkeerd staat ingesteld.
als ik de slijtagestreep zo bekijk lijkt het me bovendien geen echte slijtstreep tgv de asfaltsamenstelling maar meer een slijtpatroon van "een  naar grip "happende" achterband bij het uitacceleren onder hellingshoek


wild guess...compressie soms helemaal dicht staan?
Titel: zolder's asfalt
Bericht door: DeWitte op 16 juni, 2006, 14:36:24
ff domme vraag: heeft de afstelling ook te maken met (buiten) temp :?:
Titel: zolder's asfalt
Bericht door: Hakinnen op 16 juni, 2006, 14:48:13
Citaat van: "Dwars"ff domme vraag: heeft de afstelling ook te maken met (buiten) temp :?:

jA..

Buitentemperatuur en asfalttemperatuur.

asfalttemperatuur werkt door in bandentemperatuur

Buitentemperatuur werkt door in vering
(de olie in een voorvork of shock variert in temperatuur en daarmee indirect in dikte..de temperatuur van de olie in bijvoorbeeld een voorvork is afhankelijk van de mate van beweging van die vork en van de buitentemperatuur)

voorvorkolie wordt dus "warm"..in de racerij is het vaker gebruikelijk dat een motorfiets eerst een aantal rondes "naar buiten" gaat om de "vering warm te rijden" alvorens er iets aan de afstelling verandert wordt. ik doe het tenminste wel...een "koude vork" afstelling kan immers veranderen wanneer de olie op temperatuur komt..


logisch...laat je gs maar es in de winter een nachtje buiten in de vrieskou staan...je fiets zal de volgende morgen vrij stug aanvoelen...olietemp en dikte
Titel: zolder's asfalt
Bericht door: DeWitte op 16 juni, 2006, 14:54:42
:wink: Dank voor uw schnelle antwort: dat laatste heb ik gemerkt toen ie laatst rond het vriespunt in de Schwarzwald had overnacht: bij het terugduwen merkte je 's morgens goed dat de olie in de cardan dik/koud was (alsof de rem erop stond)

wist niet dat een circuit of wedstrijdmotor ook voor de veerafstelling ff moet warm draaien: klinkt wel logisch 8) Leermoment :wink:
Titel: zolder's asfalt
Bericht door: melskeh op 21 augustus, 2006, 10:39:35
Mijn ervaring qua banden met zolder zijn deze: Ik heb in 2004 met een 2000-er Yamaha R1 gereden. Ik ben geen snelle rijder. Mijn stats toen waren:

Eigen gewicht plm 85kg, Bridgestone BT012, bandenspanning (koud) 2.2 Bar, op standaard afgestelde achter- en voorveer, rondentijd (inclusief van het gas af bij DB-meetpunt, ook ik met standaard uitlaat 1 waarschuwing 95,2 dB) 2:07

Foto is genomen na 1 sessie van 20 min. Daarna helaas geen foto's meer genomen.

(http://home.hetnet.nl/~mels_huybers/motor/racen/2004-04-16/foto09.jpg)