Hallo ik ben wouter, ook wel te vinden als aves.
Ik ben 19 jaartjes jong/oud(wat je wilt) Ik wil binnenkort gaan lessen op de motor.
Nu ben ik wat algemene informatie aan het zoeken zoals, welke motor moet ik hebben. Denk dat het een 4tak 400 cc/4tak 600cc wordt. 2 tak zou teveel onderhoud hebben... :-X(heb ik gehoord)
En ben ik aan het kijken naar een goede niet al te dure motoropleiding. Heb scooter ervaring, dus denk dat ik niet al te veel lessen nodig zou hebben(20/25 ruwe schatting)
Wie o wie kan me hier mee helpen.
Citeer
Heb scooter ervaring, dus denk dat ik niet al te veel lessen nodig zou hebben(20/25 ruwe schatting)
Is al de eerste fout. Denk nou niet dat je door scooterervaring wel effe je motorrijbewijs haalt. Is toch wel even wat anders. Een motor is heel wat anders als een scooter, is zelfs niet te vergelijken. De basis is voertuigbeheersing ( mn bijzondere verrichtingen ) en verkeersinzicht. Leer te beseffen hoe kwetsbaar je bent als motorrijder. Met alle respect, ik hoop dat je niet zo'n scooterrijder bent als de gemiddelde die ik tegen kom op de weg want die spelen letterlijk met hun leven.
In ieder geval veel succes.
ps : kies een goede rijschool want daar ligt de basis.
weet niet waar je vandaan komt maar wil je echt leren motorrijden ga naar Roger Thewissen te Bocholtz. kost wat maar je hebt wat.
Citaat van: Aves op 16 maart, 2009, 21:45:09
Hallo ik ben wouter, ook wel te vinden als aves.
Ik ben 19 jaartjes jong/oud(wat je wilt) Ik wil binnenkort gaan lessen op de motor.
Nu ben ik wat algemene informatie aan het zoeken zoals, welke motor moet ik hebben. Denk dat het een 4tak 400 cc/4tak 600cc wordt. 2 tak zou teveel onderhoud hebben... :-X(heb ik gehoord)
En ben ik aan het kijken naar een goede niet al te dure motoropleiding. Heb scooter ervaring, dus denk dat ik niet al te veel lessen nodig zou hebben(20/25 ruwe schatting)
Wie o wie kan me hier mee helpen.
Wel grappig dat je die afweging maakt 2takt of 4takt. Weet je het verschil ?
Je vindt bijna alleen nog maar 4takts , zeker als rond de 600cc gaat zitten.
Als je vertelt waar je ongeveer woont, dan kunnen mensen je wat gerichter een rijschool adviseren.
Persoonlijk kan ik http://www.marcel-hermans.nl/ in Stein aanraden als je een goede opleiding wil voor beschaafde lesprijzen.
Je scooter ervaring..tsja .. als je hem opgevoerd / onbegrenst hebt en met 80+ met open helm in de regen hebt gereden, dan weet je alvast hoe dat voelt.. verder :dunno: denk niet dat je voordeel bij hebt.
Citaat van: Aves op 16 maart, 2009, 21:45:09
Nu ben ik wat algemene informatie aan het zoeken zoals, welke motor moet ik hebben. Denk dat het een 4tak 400 cc/4tak 600cc wordt. 2 tak zou teveel onderhoud hebben... :-X(heb ik gehoord)
Bij het zien van deze info moet ik meteen aan het off road segment denken. Bij off road is 2 takt goedkoper in onderhoud, maar het is wel vaker nodig. De 4 takt (zoals mijn crf 450) heeft wat minder onderhoud nodig. Als er ietsw aan is, dan trek de beurs maar. 4 takt blok voor toer en sport is absoluut aan te raden. Dan krijg je gewoon weg een blok niet kapot.
Welkom :yes6rs:
Welkom@MFL
Citaat van: karz op 17 maart, 2009, 07:33:21
Citaat van: Aves op 16 maart, 2009, 21:45:09
Hallo ik ben wouter, ook wel te vinden als aves.
Ik ben 19 jaartjes jong/oud(wat je wilt) Ik wil binnenkort gaan lessen op de motor.
Nu ben ik wat algemene informatie aan het zoeken zoals, welke motor moet ik hebben. Denk dat het een 4tak 400 cc/4tak 600cc wordt. 2 tak zou teveel onderhoud hebben... :-X(heb ik gehoord)
En ben ik aan het kijken naar een goede niet al te dure motoropleiding. Heb scooter ervaring, dus denk dat ik niet al te veel lessen nodig zou hebben(20/25 ruwe schatting)
Wie o wie kan me hier mee helpen.
Wel grappig dat je die afweging maakt 2takt of 4takt. Weet je het verschil ?
Je vindt bijna alleen nog maar 4takts , zeker als rond de 600cc gaat zitten.
Ja zeker, de 4 tak, doet er 4 slagen om rond te gaan in de cilinder en de 2tak, doet dit in 2 stappen(HEEL globaal uitgelegd :roll:) Toch?
Citaat van: karz op 17 maart, 2009, 07:33:21
Als je vertelt waar je ongeveer woont, dan kunnen mensen je wat gerichter een rijschool adviseren.
Persoonlijk kan ik http://www.marcel-hermans.nl/ in Stein aanraden als je een goede opleiding wil voor beschaafde lesprijzen.
Je scooter ervaring..tsja .. als je hem opgevoerd / onbegrenst hebt en met 80+ met open helm in de regen hebt gereden, dan weet je alvast hoe dat voelt.. verder :dunno: denk niet dat je voordeel bij hebt.
Ik woon in sittard, ja die link had ik ook al eens bekeken, gisteravond nog haha. Is osseforth niks?
Ja scooter die 80/90 loopt. Ja regen is geen pretje op dat ding, vooral als het donker was. En ik kon mijn vizier niet sluiten!(verdonkerd vizier)
Ik woon
Citaat van: Varadero3005 op 17 maart, 2009, 06:15:34
Citeer
Is al de eerste fout. Denk nou niet dat je door scooterervaring wel effe je motorrijbewijs haalt. Is toch wel even wat anders. Een motor is heel wat anders als een scooter, is zelfs niet te vergelijken. De basis is voertuigbeheersing ( mn bijzondere verrichtingen ) en verkeersinzicht. Leer te beseffen hoe kwetsbaar je bent als motorrijder. Met alle respect, ik hoop dat je niet zo'n scooterrijder bent als de gemiddelde die ik tegen kom op de weg want die spelen letterlijk met hun leven.
In ieder geval veel succes.
ps : kies een goede rijschool want daar ligt de basis.
weet niet waar je vandaan komt maar wil je echt leren motorrijden ga naar Roger Thewissen te Bocholtz. kost wat maar je hebt wat.
Nee vindt mezelf niet een gevaarlijke rijder. Weet waar de grenzen liggen van mijn scooter en mezelf. En dat was ook een ruwe schatting, weet absoluut!! niet hoeveel lessen ik nodig heb :?
Welkom @ MFL Aves,
Ik zelf heb mijn RBW gehaald bij verkeersshool Ros in Beek.
Een hele goeie, maar ik weet niet of hij nog motorrijlessen geeft, zou je moeten vragen. ;)
welkom @ MFL :cool:
Hoi Aves,
Welkom alhier,
Ik heb ongeveer 8 jaar geleden gelest bij Laudy in Sittard, weet niet hoe het daar momenteel toegaat, maar toendertijd best wel goed. :lol:
Kijk eens op de sites met scores van de rijscholen, hieruit kun je wel opmaken wie hoog scoort met slagingspercentages. :confused:
Veel plezier met lessen, helaas wel een dure hobby. Mijn vrouw heeft vanmorgen haar derde les gehad bij Frans Bisschops uit Ten Esschen Heerlen.
Als je zo'n echte scooterrijder bent :twisted: dan zal je nog wel wat zaken moeten afleren :oops:
welkom @ MFL :worship-cool:
Welkom @ MFL
Citaat van: Joepie1958 op 17 maart, 2009, 18:08:45
Hoi Aves,
Welkom alhier,
Ik heb ongeveer 8 jaar geleden gelest bij Laudy in Sittard, weet niet hoe het daar momenteel toegaat, maar toendertijd best wel goed. :lol:
Kijk eens op de sites met scores van de rijscholen, hieruit kun je wel opmaken wie hoog scoort met slagingspercentages. :confused:
Veel plezier met lessen, helaas wel een dure hobby. Mijn vrouw heeft vanmorgen haar derde les gehad bij Frans Bisschops uit Ten Esschen Heerlen.
Als je zo'n echte scooterrijder bent :twisted: dan zal je nog wel wat zaken moeten afleren :oops:
ha daar heb ik ook gelest is ie gelukkig alweer bezig na zijn ziekte (kan ik mijn vrouw ook eens sturen)
is ze een beetje tevreden over hem ik vond het een super relaxte vent die wel wist wat ie deed
Welkom!!
25 lessen heb je wel nodig gok ik!
Maar jou rijervaring op de scooter zal je mischien een klein beetje helpen! Als jou nou een schakelbrommer onder je kont had was het wat anders. Dan ga je er bij AVB wat sneller doorheen, omdat je zaken al onder de knie hebt!
Ik had 18 lessen nodig, 8 voor AVB en 10 voor AVD. In oktober mijn papiertje gehaalt bij AMCT in Maastricht.
Verschilt ook per persoon..... ik heb 3 jaar rond gereden op een Zundapp, vriend van me altijd gefietst en heeft 36 lessen gehad. Maar denk niet dat dit er echt veel mee te maken had dat ik al brommerervaring had!
En dan nog vergelijk die 18 lessen verschil eens met al die uren wat je al gereden hebt! Dan scheelt het nog net niks :-X
Soms is ervaring ook nadelig.
Ik moest het rijden met maar 2 vingers aan de hendels afleren. Op een crossmotor moet dat wel anders stuiter je eraf. Met het lessen mocht het dus niet :evil:
motorrijden leer je pas nadat je het roze papierke hebt gehaald, uitzonderingen daargelaten uiteraard
Citaat van: Dwars® op 16 april, 2009, 11:18:50
motorrijden leer je pas nadat je het roze papierke hebt gehaald, uitzonderingen daargelaten uiteraard
Inderdaad.. er zijn er ook die het nooit leren :mrgreen:
Citaat van: R-yen op 16 april, 2009, 13:53:52
Citaat van: Dwars® op 16 april, 2009, 11:18:50
motorrijden leer je pas nadat je het roze papierke hebt gehaald, uitzonderingen daargelaten uiteraard
Inderdaad.. er zijn er ook die het nooit leren :mrgreen:
Ik zeg altijd, na het behalen van het rijbewijs mag je je legaal met zo'n ding op de weg begeven. Na 10000 km 'op de bok' begin je het motorrijden pas te begrijpen. :mrgreen:
Maar ook van mij nog een hartelijk welkom @ MFL ;)
Frans Bisschops is gelukkig weer beter, moet wel nog geregeld op controle :oops:
Ik heb begrepen dat zijn darm een metertje korter is geworden :shock: Volgens mij moet je dan wel sneller poepen :oops:
Hij doet nu zelf eigenlijk alleen nog maar motorrijles, voor de rest heeft hij zijn mensen :yes6rs:
Hi Wouter,
Welkom op het forum.
Hoeveel lessen je nodig hebt speelt geen rol. Wel dat je veel plezier in het leren rijden moet en gaat krijgen. Neem zoveel lessen als nodig is. Vooral wat betreft motorbeheersing.
Je moet naar mijn idee zorgen dat je met een goed gevoel over je motorbeheersing verder leert als je je papiertje hebt. Je kunt nog zo lang motor rijden iedere keer leer je weer wat bij. ;)
:roll:
Verkeersinzicht en anticiperen in het verkeer zijn net zo belangrijk als het beheersen van de motor zelf. Wat dat betreft kon je beter een autorijbewijs hebben omdat je tijdens de lessen heel veel met automobilisten en hun autorijgedrag te maken krijgt.
De theorie moet je gewoon uit je kop knallen,en blindelings kunnen opzeggen.
Daar zul je heel wat uurtjes oefen en leeswerk aan hebben.
Met Ossenfort heb ik goede ervaringen mee. In drie maanden tijd motorrijbewijs gehaald.
Hebben een eigen oefenterrein.
;) Een aanrader: aboneer je op een internetabonnement ( gratis ) van het LVCM.
Krijg je iedere maand een mail en lees je veel over motorrijden en veiligheid.
http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief53.htm
Dit is een link naar de editie april 2009 en een aanrader is ook de voorgaande maanden ( jaren )
te lezen. Ben je trouwens ook wel heel wat uurtjes mee zoet.
Ja en wat je motorkeuze betreft?
Toch eerst maar gaan proefrijden?
Gewoon kopen wat je leuk-stoer vindt. :yes6rs:
Ik rij inmiddels 27 jaar motor en heb inmiddels ruim 400.000 km "ervaring".
Ik heb een jaar of vijf geleden een VRO cursus gedaan via de Ducati club en ik was
er zelf verbaasd over wat ik daar toch nog van geleerd heb. Sterker nog ik leer nog altijd elke dag.
Statistisch gezien zit ik in een risicogroep omdat blijkt dat de meeste ongelukken gebeuren bij
jonge onervaren rijders en bij zeer ervaren rijders. Dat klinkt tegenstrijdig maar ik heb laatst een
veiligheidscursus gedaan via het werk waarin dit mooi werd uitgelegd.
Het zit namelijk zo :
De hersenen van de mens slaan informatie op in een soort bestanden. Van iedere situatie die je meemaakt
wordt zo een bestandje opgeslagen. Ervaren rijders hebben dus veel bestanden die ze kunnen aanroepen.
Hierin schuilt meteen ook het gevaar. Je kan namelijk in een situatie terecht komen die herkenbaar is en
je hersenen roepen het daarbijbehorende bestand op in een fractie van een seconde. Dan blijkt in de praktijk
dat de situatie net even anders is of afloopt dan dat je dacht en dan ga je dus alsnog in de fout.
Dit is iets om eens over na te denken niet alleen met motorrijden maar ook in je dagelijkse werkzaamheden.
Dus onervaren of niet het blijft verdomd goed opletten , iedere dag weer als je onderweg bent,
want je bent ook nog eens afhankelijk van al die andere weggebruikers en hun weggedrag.
En voor iedereen die pas zijn rijbewijs heeft zou ik een VRO cursus absoluut aanraden.
Wat mij betreft zou dat verplicht moeten worden.