Motor Forum Limburg

Techniek => Motorisch => Topic gestart door: DeWitte op 17 september, 2005, 09:33:04

Titel: K & N / dynojet
Bericht door: DeWitte op 17 september, 2005, 09:33:04
Wie kan mij uitleggen wat de meerwaarde van bijv een K&N luchtfilter is? Ik hoor er vele tegenstrijdige verhalen over. Meer pk's of nie :?

Dezelfde vraag mbt Dynojet sets; (injectiemotoren :? )

wie weet er het fijne vanaf?? Ervaringen etc. Fine-tunen etc. dus :wink:
Titel: K & N / dynojet
Bericht door: Motzippaldy op 17 september, 2005, 10:38:23
Met K&N en ander sport luchtfilters krijgt  motor meer lucht en ademt beter en met Dynojet krijg je grotere sproeiers dus meer benzine .Dan moet je motor opnieuw afstellen en dan krijg je meer PK maar moet je nog open uitlaat met bochten hebben  :wink:
Injectie motoren moeten in plaats van Dynojet een Power comander hebben
 :shock:
Titel: K & N / dynojet
Bericht door: Schmetzke op 17 september, 2005, 17:44:35
Citaat van: "Motzippaldy"Met K&N en ander sport luchtfilters krijgt  motor meer lucht en ademt beter en met Dynojet krijg je grotere sproeiers dus meer benzine .Dan moet je motor opnieuw afstellen en dan krijg je meer PK maar moet je nog open uitlaat met bochten hebben  :wink:
Injectie motoren moeten in plaats van Dynojet een Power comander hebben
 :shock:

Juist. En het belangrijkste (erg grote, zeker voor Dwars) nadeel, is dat je de luchtfilters na een flinke regenbui weg kan gooien.
Die dingen kunnen absoluut niet tegen water.
Titel: K & N / dynojet
Bericht door: karz op 17 september, 2005, 19:23:06
Meestal, heb je ook nog een wat vetter aanzuig geluid.
Als ik bijv. de luchtfilter deksel 'weglaat' dan komt het geluid van het aanzuigen bij flink doortrekken nog boven het geluid van de bosjes uit. :twisted:
Titel: K & N / dynojet
Bericht door: karz op 17 september, 2005, 19:24:46
Citaat van: "Schmetzke"
Juist. En het belangrijkste (erg grote, zeker voor Dwars) nadeel, is dat je de luchtfilters na een flinke regenbui weg kan gooien.
Die dingen kunnen absoluut niet tegen water.

Als ik een k&n filter voor de TLR heb , dan komt daar echt geen water aan hoor. Als je zo'n oppbouw kegelvorm hebt dan kan ik me daar wel iets bij voorstellen.
Titel: Desmo-devil
Bericht door: Desmo-devil op 19 september, 2005, 22:06:13
Nog nooit water in mijn  K&N filter gehad
Echte vermogenswinst met de Dyno-Jet werkt alleen bij een perfecte afstelling.
Daarvoor moet je de vermogensbank op.
Mijn Duc is bij Rosa motoren op de bank geweest.
Ik heb nu een perfecte vermogenskromme (vrij uniek voor een Duc)
Bij mij is de vermogenswinst (+ 8 PK) duidelijk merkbaar. Maar dat is logisch omdat ik standaard maar 83 PK had.
Dit overigens in combinatie met de Bos uitlaten.
Bij een motor met standaard al veel vermogen is een dynokit volgens mij weggegooid geld als het je alleen om vermogens winst gaat.
Het is natuurlijk wel mogelijk een dip uit je vermogenskromme te halen met een Dyno-Jet maar ook dat kost veel geduld en vakkundig afstellen,en een run op de bank kost al gauw 25 euro.
Op de ZX 7 R had ik  ook een  power commander(afgesteld bij Heuts op de Fuchs bank)
maar was er nauwelijks verschil te merken.
Bij de niewe Injectie Duc's is het veel eenvoudiger de Eprom te vervangen .
(chip tuning) Maar dat kost ook een paar centen.
Dit is in ieder geval mijn ervaring wellicht dat anderen er anders over denken.
Titel: K & N / dynojet
Bericht door: Herr Tod op 19 september, 2005, 22:27:49
K&N is ingeolied, olie is volgens mij nog steeds hydrofoob, oftewel het stoot water af. Met een vermogensbank kun je niet afstellen, tenzij je genoegen neemt met een afwijking van grofweg 5%. Wil je het blok afstellen met een bank dan heb je een bank nodig die direct is aangesloten op de uitgaande as van het blok. Wat je doet met een K&N, andere sproeiers en open uitlaat is de doorstroming van het blok optimaliseren. De fabrikant moet logischer wijs rekening houden met emissie eisen, geluids eisen en nog wel een aantal dingen die ik zo snel niet kan bedenken. De eigenaar heeft daar natuurlijk schijt aan 8) Wat je vooral zult merken is dat alle 'dipjes' verdwenen zijn.
Titel: desmo-devil
Bericht door: Desmo-devil op 20 september, 2005, 12:29:16
Hoe wil je dan afstellen en de dips eruit halen?
Rijden-stellen-rijden-stellen enz.enz.
Ik ben met je eens dat je op gevoel een heel eind komt maar
je moet toch enige richtlijn hebben wat betreft de vermogenskromme en in welk toerengebied de dip  precies zit.  Een uitdraai van de bank is dan toch wel handig.
Hierover is sowieso veel discussie. Freddy Nijssen in Tongeren( Duc specialist ) heeft een hekel aan vermogensbanken en anderen zweren erbij.
Wat is wijsheid ??
Titel: Re: desmo-devil
Bericht door: Busaberke op 20 september, 2005, 13:49:23
Citaat van: "Desmo-devil"
Hierover is sowieso veel discussie. Freddy Nijssen in Tongeren( Duc specialist ) heeft een hekel aan vermogensbanken en anderen zweren erbij.

Of heeft Freddy er gewoon de centen niet voor.......
Immers: "meten = weten"!
Titel: K & N / dynojet
Bericht door: Schmetzke op 20 september, 2005, 15:15:52
Citaat van: "Herr Tod"K&N is ingeolied, olie is volgens mij nog steeds hydrofoob, oftewel het stoot water af

Zet ze op je Bandit, kijken we hoe goed ze tegen water kunnen.
Titel: K & N / dynojet
Bericht door: Herr Tod op 20 september, 2005, 15:48:34
Paris Dakar... meer hoef ik niet te zeggen :wink: Zand, water, modder enz enz... en toch halen ze het :lol:

Citaat van: "Desmo-devil"Hoe wil je dan afstellen en de dips eruit halen?

Met een motortestbank. Als je op een 'gewone' testbank een perfecte curve hebt en je hangt het blok daarna aan een motortestbank zie je opeens weer dipjes verschijnen.
Titel: K & N / dynojet
Bericht door: Schmetzke op 20 september, 2005, 17:02:20
Citaat van: "Herr Tod"Paris Dakar... meer hoef ik niet te zeggen :wink: Zand, water, modder enz enz... en toch halen ze het :lol:


Ja, bij crossers/enduro's zitten ze ook gewoon in de luchtfilterkast, daar komt geen water bij.
Bij naked's ed. zie je de filter gewoon zitten, komt dus ook vrij makkelijk water aan.

edit by Dwars
Titel: K & N / dynojet
Bericht door: Herr Tod op 20 september, 2005, 17:33:15
Zet eerst je feiten eens op een rij. Je praat over 2 verschillende dingen, vervangingsfilter voor de airbox of zogenaamde 'open' filters oftewel kelken direct op de carburateur. Daarnaast hebben naked's 'soms' ook een airbox :wink: Als die airbox verkeerd is geplaatst kan er net zo goed water in komen dus dat heeft niets te zeggen.

In een boek van me staat een voorbeeld met een Holley 850 CFM carburateur. Met de originele filter is de airflow 554 CFM, met een K&N filter en stub stack is dat 853 CFM. Dit betekent niet dat je per se een K&N nodig hebt om veel lucht er doorheen te jagen, met een paar aanpassingen aan je standaard airbox kom je ook al een heel eind, grofweg 50% meer airflow.

edit by Dwars
Titel: Desmo-devil
Bericht door: Desmo-devil op 20 september, 2005, 20:14:31
Ben het niet helemaal met je eens Herr Tod. Maar dat moet kunnen.
Wie heeft er trouwens een motortestbank staan en moet je daarvoor dan
het blok uitbouwen ??
Titel: Re: Desmo-devil
Bericht door: Schmetzke op 20 september, 2005, 20:25:31
Citaat van: "Desmo-devil"Ben het niet helemaal met je eens Herr Tod. Maar dat moet kunnen.
Wie heeft er trouwens een motortestbank staan en moet je daarvoor dan
het blok uitbouwen ??

ROSA MOTOREN in Eijsden.

Zeer specialistisch team, ze kunnen de motor perfect afstellen.

Blok uitbouwen hoeft trouwens (bijna) NOOIT...
Titel: K & N / dynojet
Bericht door: Herr Tod op 20 september, 2005, 21:57:53
Het beste kun je direct op de krukas meten. Bij een standaard testbank heb je sowieso al de 'speling' van de eindoverbrenging. Om een fatsoenlijke meting te krijgen moet je zoiets al meerdere keren uitvoeren en het gemiddelde nemen. Ik vraag me overigens af hoe de fabrikant het vermogen van hun blokken meet, aangezien ze bij alle runs 'te laag' uitkomen :?:

Dit valt overigens allemaal na te lezen in een aantal boeken van A. Graham Bell, een zeer ervaren tuner die actief is op gebieden zoals karts (2-takt), stock car (4-takt) en hij weet aardig wat van geforceerde inductie. :wink:
Titel: Re: Desmo-devil
Bericht door: Desmo-devil op 21 september, 2005, 12:25:18
Citaat van: "Schmetzke"
Citaat van: "Desmo-devil"Ben het niet helemaal met je eens Herr Tod. Maar dat moet kunnen.
Wie heeft er trouwens een motortestbank staan en moet je daarvoor dan
het blok uitbouwen ??

ROSA MOTOREN in Eijsden.

Zeer specialistisch team, ze kunnen de motor perfect afstellen.

Blok uitbouwen hoeft trouwens (bijna) NOOIT...
Titel: Desmo-devil
Bericht door: Desmo-devil op 21 september, 2005, 12:27:38
Volgens mij zijn we nu langs elkaar aan het praten.
Mijn Duc is op de bank geweest bij Rosa motoren.
Maar we hebben het nu over een motortestbank die rechtstreeks op het blok meet. Heeft Rosa die ook ??
Titel: Re: Desmo-devil
Bericht door: Hakinnen op 21 september, 2005, 13:12:25
Citaat van: "Desmo-devil"Volgens mij zijn we nu langs elkaar aan het praten.
Mijn Duc is op de bank geweest bij Rosa motoren.
Maar we hebben het nu over een motortestbank die rechtstreeks op het blok meet. Heeft Rosa die ook ??

Nee, die heeft rosa niet.
voorzover ik weet is er geen motorzaak die een testbank heeft welke vermogen op de krukas meet.

Er zijn wel banken die op een uitdraai krukasvermogen aangeven maar dat is verre van 100% correct.  je kunt niet simpelweg vermogen aan het achterwiel meten en dat omrekenen naar krukasvermogen terwijl je nooit 100% zeker bent van transmissie verliezen e.d.  
Er zijn testbanken die een standaard transmissie verlies van 10 /11 / 12% rekenen maar dat is niet correct.  een CBR600RR heeft heel wat minder transmissie verlies dan een V-max bijvoorbeeld, ze allebei volgens dezelfde omreken factor naar krukasvermogen rekenen is onjuist

Alle testbanken die bij motordealers / zaken staan werken volgens het zelfde principe.  het vermogen wordt gemeten aan het achterwiel dmv een rol met een gekende massa.

Er zit nogal wat verschil in testbanken en dan vooral in de gebruikte software (die bovendien beinvloedbaar is)

Van Dynojetbanken is bekend dat ze te positief zijn meestal. dat ligt niet aan de testbank op zich maar aan de gebruikte software en de toegepaste manier van meten.

(we hebben ooit een een 2004 kawa zx6r testmotor op een geremde jarosbank gezet . de motor haalde op die bank het door de fabriek en importuer opgegeven vermogen niet.  bij lange na niet.
Kawasaki NL was daar niet blij mee, integendeel.
De Jarosbank zou "niet kloppen" volgens hun. Hun eigen tovami bank liet wel een "passend' vermogen zien voor die ZX6R.

Wij de proef op de som genomen en naar Goes met die Kawa om op een andere tovamibank de proef op de som te nemen.  De motor werd gemeten op de "dynojetmethode" en idd het vermogen was een stuk hoger dan op de jaros.
Nu wilden wij natuurlijk graag weten hoe dat kwam.  hoe kan er zoveel verschil zitten in een vermogensopgave tussen twee testbanken.
De testbank operateur antwoorde,.."zal ik 'm nu eens echt meten?" kijken wat ie echt aan vermogen heeft"!?
Vervolgens werd dezelfde motor op dezelfde testbank gemeten tijdens een geremde en corecte meting met corecte software.  het resultaat was verbluffend.  precies dezelfde vermogensopgave als op de Jaros.


Het Jaros resultaat was dus corect!  dat kawa daar niet blij mee was en dat hun eigen bank door de toegepaste software positievere waarden liet zien is een andere zaak.

Het is nu eenmaal zo dat de motoren met op papier de meeste pk's het beste verkopen.  dat geldt ook voor testbanken.  een bank die volstrekt eerlijk is is nu eenmaal commercieel iets minder interesant.

De klant betaald liever één uur werkplaatstarief en ziet er dan 5 papieren pk's bij dan dat ie vier uur tarief moet betalen voor wellicht net twee pk winst

Fuchsbanken zijn imo ook niet corect.  bij een Fuchsbank worden vantevoren de fabriekspecificaties ingegeven van de betreffende motor.
en dat is niet juist.  niet alleen zijn de fabrieksspecs meestal aan de te hoge kant omdat de fabrikanten zelf nu eenmaal op de meest positieve manier onder de meest ideale omstandigheden meten maar de ene motor is bovendien de andere niet. als je al begint met invoeren van onjuiste gegevens zal het eindreslutaat niet kloppend zijn.

Welke bank nu de beste is is moeilijk na te gaan.  om dat te weten zou je moeten vergelijken en tevens een 100% kloppend referentiepunt moeten hebben en net dat referentiepunt is niet voorhanden.

Ik zelf heb het meeste vertouwen in een geremde jarosbank.  meet bovendien in kilowats het pure achterwiel vermogen en dat is waar het om gaat.  achterwielvermogen!  wat er op de krukas aanwezig is giswerk en is leuk voor in de reclamefolders.


De Japanse fabrikanten meten krukasvermogen op een testbank die in staat is om puur krukasvermogen te meten. ze meten dus niet aan het achterwiel en rekenen dat om.
Er wordt bovendien gemeten op de meest gunstige manier.  dwz.  een los blok ontdaan van alle meelopende en vermogenkostende zaken zoals een waterpomp  / dynamo e.d.
Bovendien wordt onder gecreerde ideale omstandigheden qua temperatuur, luchtdruk en dergelijke gemeten.

Er is trouwens een opvalland verschil te zien tussen de geteste vermogensopgaven van de verschillende nieuwe motoren.
De nederlandse motorbladen laten altijd hogere vermogensopgaven zien dan hun buitenlandse tegenhangers.
De Duitse en Engelse pers hebben lagere metingen.  dat ligt niet aan de pers of aan de motoren maar puur aan het feit welke testbank en software er gebruikt wordt.

Er zijn nu eenmaal verschillen in testbanken.
daarom is een vermogensuitdraai ook lang niet zaligmakend.
:wink:
Titel: desmo-devil
Bericht door: Desmo-devil op 21 september, 2005, 14:51:25
Eindelijk heldere taal.

Bedankt Hakinnen
Titel: K & N / dynojet
Bericht door: @Nippon op 28 september, 2005, 18:16:50
zeg die filterolie is dat een pot nat (K&N,bleu,uni,enz)  :?:
Titel: K & N / dynojet
Bericht door: DeWitte op 09 mei, 2006, 21:35:21
kick :?
Titel: K & N / dynojet
Bericht door: Bakkertjedeeg op 10 mei, 2006, 05:29:26
Citaat van: "Dwars"kick :?

http://www.powercommander.com/919-611.shtml


:wink:
Titel: K & N / dynojet
Bericht door: DeWitte op 10 mei, 2006, 07:19:26
ff 500 dollars uitgeven?? waarvoor??

wat is zo'n powercommander ? :? broodje aap??
Titel: K & N / dynojet
Bericht door: Bakkertjedeeg op 10 mei, 2006, 07:26:20
Citaat van: "Dwars"ff 500 dollars uitgeven?? waarvoor??

wat is zo'n powercommander ? :? broodje aap??

Rond de 300 kan je zo ook al krijgen. Zeker geen broodje aap. Het is in feite de vervanger van de dynojet kit. Dynojet kit is voor de carburatie. De powercommander is software matige tuning voor injectiefietsen. Door de PCIII te monteren kan je verschilende maps downloaden, welke ook op de site staan. Heb je bijvoorbeeld op je Beamer een AKraopovic (kan me hier overigens niks bij voorstellen en een K&N of BMC luchtfilter gemonteerd, dan kan je de desbtreffende map inladen in je bike.

In feite hetzelfde principe. Proberen om een zo goed mogelijke vermogensafgifte (curve) te realiseren.
Titel: K & N / dynojet
Bericht door: DeWitte op 10 mei, 2006, 07:50:46
de mijne loopt als een tiet  :yes6rs:  trekt als een lier en loopt zoals naar mijn mening en ervaring (me 4e) een GS (met enkele bougie) moet lopen.

Wat wel nauw luisterd is synchroon en klepafstelling (als ie aan een beurt toe is merk je dat goed) Heb in het verleden met " brisk" bougies gereden en die zgn. glijvonkbougie's zorgen voor minder KFR (Konstantes Fahr Ruckeln) maar zijn in verhouding met de originele NGK duur en gaan niet lang mee. (max 7000km)

Denk niet dat ik ooit voor zo'n powercommanderding ga: imo moet je een andere bike kopen als je niet gecharmeerd bent van een boXer met al z'n voor en na-delen.

toch??
Titel: K & N / dynojet
Bericht door: Bakkertjedeeg op 10 mei, 2006, 08:05:17
Citaat van: "Dwars"de mijne loopt als een tiet  :yes6rs:  trekt als een lier en loopt zoals naar mijn mening en ervaring (me 4e) een GS (met enkele bougie) moet lopen.

Wat wel nauw luisterd is synchroon en klepafstelling (als ie aan een beurt toe is merk je dat goed) Heb in het verleden met " brisk" bougies gereden en die zgn. glijvonkbougie's zorgen voor minder KFR (Konstantes Fahr Ruckeln) maar zijn in verhouding met de originele NGK duur en gaan niet lang mee. (max 7000km)

Denk niet dat ik ooit voor zo'n powercommanderding ga: imo moet je een andere bike kopen als je niet gecharmeerd bent van een boXer met al z'n voor en na-delen.

toch??

Ben ik met je eens. Zelf heb ik ook niet de neiging om z'on ding aan te schaffen. Motor pakt prima op en merk gevoelsmatig geen dipjes. De testbank zal hier misschien anders in oordelen, maar is niet hinderlijk voor mij. Standaard fietsen zijn  vrij goed afgesteld, uitzonderingen daar gelaten. Als je serieus gaat klooien aan een fiets (nokkenassen, onsteking verzetten, div. andere tuning), dan ontkom je er niet aan. PCIII of de andere merken.

Overigens geloof ik niet in alleen maar de filter veranderen. Je lucht benzine verhouding wordt hierdoor anders. Positief als hij af fabriek wordt geknepen met lucht, maar voor de rest alleen nadelig imo. Doordat het een stuk meer inlaatgeluid maakt, denken mensen vaak dat hij sneller en krachtiger is geworden... :D Veelal werkt het zelfs nadelig.

Persoonlijk zou ik op dit moment liever geld steken in  een andere shock en slipper clutch wat ik de laatste steeds meer begin te missen. Op het CBR'ke had ik hier minder last van. Het teruggooien in de bak bij het aanremmen van de bocht moet ik met de kawa met beleid doen, wat mij tijd kost.
Titel: Re: Desmo-devil
Bericht door: Motzippaldy op 19 november, 2006, 12:48:41
Citaat van: "Desmo-devil"
Maar we hebben het nu over een motortestbank die rechtstreeks op het blok meet. Heeft Rosa die ook ??


Graves Yamaha USA  8)


(http://img228.imageshack.us/img228/5120/7jnk4.jpg) (http://imageshack.us)