Air-Check brengt een intelligente ventieldop op de markt die continu de bandenspanning controleert en waarschuwt als deze te laag wordt. Het systeem is universeel toepasbaar op auto's, motoren en vrachtwagens en is goed voor portemonnee, milieu én veiligheid.
Meerderheid rijdt met slappe banden
Onderzoeken tonen aan dat het merendeel van de auto's en vrachtwagens in Nederland rijdt met te slappe banden. Autofabrikanten adviseren om maandelijks de bandenspanning te controleren, maar er is nauwelijks iemand die zich aan dat advies houdt. Het gevolg is dat er onnodig veel brandstof wordt verbruikt, dat banden te snel slijten en dat er onveilige situaties ontstaan door verminderde grip, slechte wegligging en klapbanden. Het Air-Check Banden Druk Alarm wijst gebruikers direct op een te lage bandenspanning, zodat zij meteen de band kunnen oppompen.
Besparing
De besparingen lopen snel op. Volgens onderzoeksinstituut TNO kunnen automobilisten die jaarlijks 15.000 kilometer afleggen met de juiste bandenspanning ongeveer 125 Euro per jaar besparen. Voor transporteurs kan dat zelfs oplopen tot 1.850 Euro per vrachtwagen.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Naast de financiële besparing wordt ook de CO2 uitstoot gereduceerd, wat past bij een Maatschappelijk Verantwoord Ondernemerschap. De Nederlandse overheid ondersteund investeringen in het energiebesparende Banden Druk Alarm door bedrijven een interessant fiscaal voordeel te bieden.
Eenvoudig in het gebruik
Het Banden Druk Alarm wordt, net als een normale ventieldop, eenvoudig op het ventiel gedraaid. Bij het eerste gebruik zal de ventieldop zich automatisch kalibreren op de juiste druk. Vanaf dat moment wordt continu de bandenspanning vergeleken met de gekalibreerde referentiedruk. Als de bandenspanning ongeveer 10% beneden de referentiedruk komt, gaat er een LED knipperen om aan te geven dat de band opgepompt dient te worden. Zodra de bandenspanning op niveau is gebracht, dooft de LED.
Verkrijgbaar via internet
Een set van 2 ventieldoppen inclusief antidiefstal sleutel is verkrijgbaar vanaf 24,99 Euro incl. BTW via de webshop van Air-Check op www.air-check.nl.
(http://img687.imageshack.us/img687/3828/620x516imagesstoriesnie.jpg) (http://img687.imageshack.us/i/620x516imagesstoriesnie.jpg/)
Is meer een leuke gadget...
- Rubberen ventiel waarschijnlijk niet bestand tegen de grotere centrifugale krachten. (Zwaarder dan standaard een ventieldop)
- Bandenspanning bij 1e montage blijft levenslange referentie (dus niet te wijzigen)
- Levenslang valt wel mee, na 2 jaar is de batterij leeg... en deze is niet te vervangen
Ik controleer wel zelf: BROK (Banden, Remmen, Olie en Ketting)
Echt iets voor 2 verdieners zonder kinderwens :?
Citaat van: BoxerQ op 11 mei, 2010, 09:06:46
Echt iets voor 2 verdieners zonder kinderwens :?
Na het commentaar (of advies) van d'r Blieje kun je dat bij mij vergeten.
Daar vind ik ze dan toch te duur voor, ondanks dat het geschrevene van jou op mij van toepassing is. :mrgreen:
Voor € 7,95 hebbie ook zo'n setje: Pressure Guard bandenspanningscontrole motor (http://www.motorcorner.nl/catalog/product_info.php?products_id=25252)
Zelf doe ik het toch liever controleren op de ouderwetse manier :-X
Bandenspanning hoef je niet te controleren, dat merk je vanzelf wel :twisted:
Ik ben toch niet de enige die meteen merkt als de bandenspanning niet goed is? :? heb je toch geen hightec ventieldoppie voor nodig?
Citaat van: QuattroFrits op 11 mei, 2010, 17:41:14
Citaat van: BoxerQ op 11 mei, 2010, 09:06:46
Echt iets voor 2 verdieners zonder kinderwens :?
Na het commentaar (of advies) van d'r Blieje kun je dat bij mij vergeten.
Daar vind ik ze dan toch te duur voor, ondanks dat het geschrevene van jou op mij van toepassing is. :mrgreen:
ja sorry...... bij 2 verdieners denk ik meteen aan jong goed uitziende yuppen met een wetlook kapsel en puma schoentjes :mrgreen:
Citaat van: BoxerQ op 12 mei, 2010, 15:22:49
Citaat van: QuattroFrits op 11 mei, 2010, 17:41:14
Citaat van: BoxerQ op 11 mei, 2010, 09:06:46
Echt iets voor 2 verdieners zonder kinderwens :?
Na het commentaar (of advies) van d'r Blieje kun je dat bij mij vergeten.
Daar vind ik ze dan toch te duur voor, ondanks dat het geschrevene van jou op mij van toepassing is. :mrgreen:
ja sorry...... bij 2 verdieners denk ik meteen aan jong goed uitziende yuppen met een wetlook kapsel en puma schoentjes :mrgreen:
Alleen wetlook kapsel klopt niet ;) Puma motorlaarzen ook goed? :yes6rs:
Onzinnig gadget. :?
Hoe moeilijk is het nu helemaal om ff je bandenspanning te controleren?
Met de motor: elke week, de auto om de paar weken als het kreng door de wasstraat moet. :yes6rs:
Geldklopperij, en alweer onder het motto goed voor portomonee (net of dat zoveel rendement oplevert), veiligheid :roll: en jawel hoor is ie weer: millieu, GAAP, ik word daar zo moe van :?
en bij hoeveel bar geeft dat ding een waarschuwing.
is volgens mij ook voor iedereen anders.
Citaat van: okki op 16 mei, 2010, 20:57:22
en bij hoeveel bar geeft dat ding een waarschuwing.
is volgens mij ook voor iedereen anders.
Lezen Okki, lezen. :twisted:
Het staat erbij. :yes6rs:
Citaat van: QuattroFrits op 16 mei, 2010, 21:33:31
Citaat van: okki op 16 mei, 2010, 20:57:22
en bij hoeveel bar geeft dat ding een waarschuwing.
is volgens mij ook voor iedereen anders.
Lezen Okki, lezen. :twisted:
Het staat erbij. :yes6rs:
mischien zo:
Eenvoudig in het gebruik
Het Banden Druk Alarm wordt, net als een normale ventieldop, eenvoudig op het ventiel gedraaid. Bij het eerste gebruik zal de ventieldop zich automatisch kalibreren op de juiste druk.dus bij eerste gebruik kijkt hij hoeveel je bandendruk is en dat is zijn referentiedruk...
Nou...dit kun je dus op meerdere manieren interpreteren "Bij het eerste gebruik zal de ventieldop zich automatisch kalibreren op de juiste druk".
Er staat niet expliciet dat hij zich insteld op de druk die er bij het eerste gebruik in de banden zit.
Er staat alleen dat hij zich kalibreren op de juiste druk. De vraag is nu hoe hij weet wat de juiste druk is.
Helemaal duidelijk is het niet, maar je kunt er inderdaad van uitgaan dat hij de eerste druk als referentiedruk gebruikt.
Anyway, dit is en blijft een nutteloos tooltje in mijn ogen.
Zo'n dopje weet niet wat de juiste druk is voor je motor. De werking is eigenlijk heel simpel. De berijder doet zelf de juiste spanning in de band. Je draait vervolgens de andere dopjes erop en callibreert zich. Zodra de spanning 0,2 bar afwijkt van de initiele spanning (dus tijdens het er op draaien), kleur het doppie rood. Kortom zoals al eerder is uitgelegd.