Motor Forum Limburg

Techniek => Motorisch => Topic gestart door: R-yen op 29 september, 2011, 10:46:53

Titel: Spelen met FI mappings
Bericht door: R-yen op 29 september, 2011, 10:46:53
Na bijna een maand gewacht te hebben op de onderdelen voor een kabeltje om zelf met de laptop de ECU van mijn motor te kunnen wijzigen, waren de onderdelen kompleet en kon het knutselen beginnen. Een stekker moest uit de USA komen, een deel uit oostenrijk en als klap op de vuurpijl nog een USB-OBD2 converter uit China laten komen.

Met deze kabel kan door gebruik te maken van het gratis te downloaden TuneECU de mapping in mijn KTM 990 Adventure aangepast worden.
Na montage van de Akrapovics wilde ik de door KTM geleverde akra mapping in de ECU proberen. Dit kan natuurlijk ook door de KTM dealer gedaan worden (tegen vergoeding), maar voor minder geld, kan ik het nu zelf. (En daar mogen anderen ook best van profiteren  ;) ).

Na eerst voor de zekerheid de originele mapping gedownload te hebben en de akra mapping kon ik aan de slag. Eerst de mapping opslaan  die in de ECU aanwezig was en vervolgens de akra mapping inladen. Het ging allemaal snel en zonder problemen.

Helaas zelf nog geen tijd gehad om het resultaat te proberen, maar gisteren de adventure van De Witte ook even voorzien van een andere mapping. Er was een mapping voor zijn modeljaar beschikbaar (van de motor, niet van de witte zelf), gemaakt door een Oostenrijkse tuner, met aantrekkelijke dyno chart waar een verschil van +/- 12 pk uit op te maken was.

Voor zover ik van de testrijder begrepen heb is de 12 pk niet echt terug te voelen, maar is de motor nog soepeler geworden? Maar dat mag hij hier zelf verduidelijken. Daarna ook nog even laten testrijden op mijn Adventure waar ik afgelopen weekend de db-killers uitgehaald had, maar het resultaat nog niet van gehoord had. Klinkt i.i.g. goed zo'n open LC8 :twisted:, maar voor ons koorknaapje wat te luidruchtig :mrgreen:.

[edit]
Voor de volledigheid, hier de onderdelenlijst met waar ik het vandaal had en voor welke prijs incl. verzenden:

USB - OBD interface van Lightinthebox.xom (http://www.lightinthebox.com/nl/OBD2-OBD-II-diagnostische-USB-kabel-kkl409-1-VAG-COM-409_p39973.html) € 10,48

OBD stekker via E-bay (http://www.ebay.nl/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=220670268040&ssPageName=ADME:B:EOIBSA:NL:1123) € 16,95

6 polige stekker voor KTM (http://www.corsa-technic.com/item.php?item_id=230) $ 9,04
Titel: Re: Spelen met FI mappings
Bericht door: DeWitte op 29 september, 2011, 11:27:05
nou die +12 pk merk je toch wel goed, vooral onderin en middengebied is er meer kracht. Waarvoor grote dank  :yes6rs: :worship-cool: Je moet me alleen ff de tijd gunnen om het uit te proberen, jachthond :mrgreen: Na nu dik 150 km testen> hij is echt wel rapper, maar vooral ook soepeler en loopt ie nog smeuiger dan voorheen. Nu nog de uitlaten modificeren en dan is ie klaar.

en voor mij zijn er geen modificaties meer te vinden (na die van mijn vrouw ingestelde) ben ik niet meer te verbeteren zeg maar :schater:
Titel: Re: Spelen met FI mappings
Bericht door: Desmo-devil op 30 september, 2011, 12:37:47
Klinkt goed, kan je dat ook voor de Tiger regelen   :yes6rs:
Volgens gasten op het Tiger forum moet er 130 pk uit een Tiger te trekken zijn ( Zelfde blok als de Daytona) ipv de standaard 107 pk.  Lijkt me wel wat :mrgreen:
Titel: Re: Spelen met FI mappings
Bericht door: DeWitte op 30 september, 2011, 12:51:15
:mrgreen: ere wie ere toe komt  :worship-cool:

(http://img717.imageshack.us/img717/3066/ryentuning.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/717/ryentuning.jpg/)

Titel: Re: Spelen met FI mappings
Bericht door: Mounty op 30 september, 2011, 22:43:47
Citaat van: De Witte op 30 september, 2011, 12:51:15
:mrgreen: ere wie ere toe komt  :worship-cool:

(http://img717.imageshack.us/img717/3066/ryentuning.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/717/ryentuning.jpg/)

:worship-cool:
is zoiets alleen bij inspuit motoren mogelijk of ook bij carburateur motoren ?  :dunno:
Titel: Re: Spelen met FI mappings
Bericht door: HD4ever op 30 september, 2011, 23:39:28
Citaat van: YZF_Ron op 30 september, 2011, 22:43:47
:worship-cool: is zoiets alleen bij inspuit motoren mogelijk of ook bij carburateur motoren ?  :dunno:

My 2 cents:
EFI tuning is typisch iets voor injectie motoren. Via een curve kun je exact het juiste lucht-benzine mengsel vaststellen voor optimale koppel en pk's in het door jou gewenste toerenbereik. Tunen bij een carburateur versie doe je o.a. met de sproeier bezetting en carburateur aanpassingen. In beide gevallen kun je beter tevens de luchtfilter en uitlaten aanpassen, zodat de ademhaling in orde is, en zodoende de perfecte inspuiting set-up te vinden.
Om je injectie fiets te optimaliseren kun je m.b.v een doodgewone laptop en de juiste software je fabrieks EFI aanpassen of je kan b.v. een Powercommander module ( http://www.powercommander.com/powercommander/Products/PowerCommander/powercommander_iii_usb.aspx (http://www.powercommander.com/powercommander/Products/PowerCommander/powercommander_iii_usb.aspx) )  inbouwen die je standaard fabrieks EFI module voor de gek houdt.  Voor veel motorfietsen staan al complete EFI set-ups op internet die je kan downloaden of je kan je motor ook ergens tegen betaling op een Dynojet bank laten optimaliseren.
Stoeien met de EFI is leuk, en je kan veel meer power uit je motorfiets halen, maar je kan er ook je bike mee verzieken, met als gevolg dat hij of veel benzine slurpt of veel te heet wordt. :mrgreen:
Titel: Re: Spelen met FI mappings
Bericht door: DeWitte op 01 oktober, 2011, 06:18:03
Citaat van: HD4ever op 30 september, 2011, 23:39:28
als gevolg dat hij of veel benzine slurpt of veel te heet wordt. 

kan niet verrekke, als ie maar loopt als een hoer met syfilis :yes6rs:  Te quiero puta :mrgreen:
Titel: Re: Spelen met FI mappings
Bericht door: Busaberke op 01 oktober, 2011, 06:28:12
Citaat van: R-yen op 29 september, 2011, 10:46:53Er was een mapping voor zijn modeljaar beschikbaar (van de motor, niet van de witte zelf), gemaakt door een Oostenrijkse tuner, met aantrekkelijke dyno chart waar een verschil van +/- 12 pk uit op te maken was.

12 pk winst is behoorlijk veel.  :cool:
En dat ZONDER een open uitlaat en luchtfilter ?
Dan is er dus nóg een stuk winst te halen .... :twisted:
Titel: Re: Spelen met FI mappings
Bericht door: DeWitte op 01 oktober, 2011, 07:20:40
doet jouw zaag en lasapparaat (of dat van de baas) het nog? Dan kunnen we dat uitproberen?  :yes6rs:

zie mijn vraag bij http://www.motorforumlimburg.nl/forum/index.php/topic,4527.msg103587.html#new (http://www.motorforumlimburg.nl/forum/index.php/topic,4527.msg103587.html#new)

maar of ie werkelijk 12 pk meer brengt weet ik niet, hij loopt iig stukken harder en mooier. Om de juiste pk's te weten moet je toch gaan meten op een testbank en daar ben ik te gierig voor. Dus we nemen maar aan van onze huistuner dat het zo is :yes6rs: :mrgreen:
Titel: Re: Spelen met FI mappings
Bericht door: Busaberke op 01 oktober, 2011, 07:58:06
Citaat van: De Witte op 01 oktober, 2011, 07:20:40
doet jouw zaag en lasapparaat (of dat van de baas) het nog? Dan kunnen we dat uitproberen?  :yes6rs:

zie mijn vraag bij http://www.motorforumlimburg.nl/forum/index.php/topic,4527.msg103587.html#new (http://www.motorforumlimburg.nl/forum/index.php/topic,4527.msg103587.html#new)

maar of ie werkelijk 12 pk meer brengt weet ik niet, hij loopt iig stukken harder en mooier. Om de juiste pk's te weten moet je toch gaan meten op een testbank en daar ben ik te gierig voor. Dus we nemen maar aan van onze huistuner dat het zo is :yes6rs: :mrgreen:

Ik dacht al "wanneer vraagt 'ie het nou eindelijk eens"  :schater:
Openzagen is geen probleem voor mij  :twisted:
Dichtlassen wél, want ik heb helaas geen beschikking over een TIG lasapparaat.

Titel: Re: Spelen met FI mappings
Bericht door: R-yen op 01 oktober, 2011, 09:31:37
Citaat van: Desmo-devil op 30 september, 2011, 12:37:47
Klinkt goed, kan je dat ook voor de Tiger regelen   :yes6rs:
Volgens gasten op het Tiger forum moet er 130 pk uit een Tiger te trekken zijn ( Zelfde blok als de Daytona) ipv de standaard 107 pk.  Lijkt me wel wat :mrgreen:

Voor triumph zijn ook behoorlijk wat mappings beschikbaar, zie hier (http://www.tomhamburg.net/Tune_List.html). Het lijkt erop dat voor Triumph geen verloopstekkers nodig zijn, dat scheelt natuurlijk weer :cool:.
Titel: Re: Spelen met FI mappings
Bericht door: QuattroFrits op 01 oktober, 2011, 10:02:30
Citaat van: De Witte op 01 oktober, 2011, 06:18:03

een hoer met syfilis :yes6rs:  Te quiero puta :mrgreen:

:shock: Met de poten uit elkaar en naar boven ??   :shock:
Titel: Re: Spelen met FI mappings
Bericht door: R-yen op 01 oktober, 2011, 10:17:39
Citaat van: Busaberke op 01 oktober, 2011, 06:28:12
Citaat van: R-yen op 29 september, 2011, 10:46:53Er was een mapping voor zijn modeljaar beschikbaar (van de motor, niet van de witte zelf), gemaakt door een Oostenrijkse tuner, met aantrekkelijke dyno chart waar een verschil van +/- 12 pk uit op te maken was.

12 pk winst is behoorlijk veel.  :cool:
En dat ZONDER een open uitlaat en luchtfilter ?
Dan is er dus nóg een stuk winst te halen .... :twisted:

De mapping die de witte nu in die witte heeft is getuned met originele uitlaten en luchtfilter, zoals die witte ook (nog) is.

Nadeel is dat met de originele uitlaten de catalysator langer nodig zal hebben om op bedrijfstemp. Te komen door de rijkere mapping.
Titel: Re: Spelen met FI mappings
Bericht door: HD4ever op 01 oktober, 2011, 10:44:00
Citaat van: R-yen op 01 oktober, 2011, 10:17:39
De mapping die de witte nu in die witte heeft is getuned met originele uitlaten en luchtfilter, zoals die witte ook (nog) is.

Nadeel is dat met de originele uitlaten de catalysator langer nodig zal hebben om op bedrijfstemp. Te komen door de rijkere mapping.

Precies, de 'ademhaling' is niet 100% in orde, met als gevolg dat je de extra power nu alleen uit een rijker benzine/lucht mengsel haalt. Je benzine verbruik gaat omhoog, maar ook het koelend effect van de benzine op je motorblok. Je blok blijft dus koeler. Een te lage temperatuur van je blok is echter ook niet goed voor je olie. Het duurt langer voor de smering optimaal werkt, en je verdampt minder vocht uit je olie. Ook is het oppassen als je alleen de uitlaten vervangt en verder niets aan de EFI en luchtfilter aanpast. Het blok kan te arm gaan lopen, en hierdoor weer erg heet worden. Voorkeur heeft dus altijd alles ( EFI, uitlaten en luchtfilter ) of niets aan te passen. Voor je luchtfilter gewoon een goed open K&N filter o.i.d. kiezen. En als je dan je uitlaten gaat aanpassen, zoek de grootste uit die je kan vinden. Een goede uitlaatdemper heeft grofweg 10 maal de cilinder inhoud als dempervolume nodig !! Je zal verbaast zijn wat het effect hiervan is. :yes6rs:
Titel: Re: Spelen met FI mappings
Bericht door: R-yen op 01 oktober, 2011, 11:01:56
De 990's staan af fabriek eigenlijk te arm waardoor het blok erg heet wordt, dit puur voor emissieeisen om de cat heet genoeg te kunnen stoken.
Voor meer vermogen kan volgens de tuners een luchtfilter helpen, maar is de standaard ktm setup al erg goed. De akrapovic schijnt met de juiste mapping het meeste te brengen, maar daar hangt ook weer een prijskaartje aan. Ideaal zou zijn na alle modificaties de efi op maat te tunen op een testbank, met sensoren per uitlaat in de bochten aangezien door de crosspipe de uitgelezen waardes anders vertekend zijn.

Ktm schijnt zelfs moeilijk te doen ivm. garantie als akra uitlaten gemonteerd zijn, maar de mapping niet veranderd is. In de praktijk wordt dit echter door veel mensen nagelaten om het extra verbruik door de akra mapping tegen te gaan.
Titel: Re: Spelen met FI mappings
Bericht door: R-yen op 01 oktober, 2011, 12:48:19
Citaat van: De Witte op 01 oktober, 2011, 07:20:40
doet jouw zaag en lasapparaat (of dat van de baas) het nog? Dan kunnen we dat uitproberen?  :yes6rs:

zie mijn vraag bij http://www.motorforumlimburg.nl/forum/index.php/topic,4527.msg103587.html#new (http://www.motorforumlimburg.nl/forum/index.php/topic,4527.msg103587.html#new)

maar of ie werkelijk 12 pk meer brengt weet ik niet, hij loopt iig stukken harder en mooier. Om de juiste pk's te weten moet je toch gaan meten op een testbank en daar ben ik te gierig voor. Dus we nemen maar aan van onze huistuner dat het zo is :yes6rs: :mrgreen:

Ik heb evt. Nog een setje originele uitlaten in de aanbieding ;)
Titel: Re: Spelen met FI mappings
Bericht door: DeWitte op 01 oktober, 2011, 14:06:08
ik heb er maar 2 nodig hoor, de mijne voldoen prima om in te zagen. Maar goed om te weten waar er nog liggen mocht het fout gaan. ;) Trouwens wist je dat je met die Akra's (met db killers) net 2 db meer scoort?, zonder bijna 10 db meer geloof ik dan origineel.
Titel: Re: Spelen met FI mappings
Bericht door: Timeeh op 01 oktober, 2011, 19:27:44
Ik heb mijn orriginele uitlaten ook zo aangepast. Maar daar komt een kabaal vanaf ouwieje. Leek alsof ik zonder pijpen aan het rijden was.
Weet niet of dat ook zo bij jou is en of je dat wil... :P
Titel: Re: Spelen met FI mappings
Bericht door: DeWitte op 01 oktober, 2011, 20:35:58
wat heb je ermee gedaan Tim? foto's?
Titel: Re: Spelen met FI mappings
Bericht door: Mounty op 01 oktober, 2011, 23:31:55
waar zijn de dempers van gemaakt ? aluminium  of rvs ?
Ik ken wel wat lassers..zal eens vragen.
Titel: Re: Spelen met FI mappings
Bericht door: DeWitte op 02 oktober, 2011, 06:38:04
vlgs mij RVS? Arjen wat denk jij?
Titel: Re: Spelen met FI mappings
Bericht door: R-yen op 02 oktober, 2011, 10:49:25
Rvs idd
Titel: Re: Spelen met FI mappings
Bericht door: Mounty op 02 oktober, 2011, 22:11:45
RVS kan die zeker lassen...zal eens kijken hoe zijn lassen eruitzien. Moet wel netjes en strak gebeuren wah  :yes6rs:
Titel: Re: Spelen met FI mappings
Bericht door: DeWitte op 02 oktober, 2011, 22:25:27
estebleef :yes6rs: :cool:
Titel: Re: Spelen met FI mappings
Bericht door: R-yen op 03 oktober, 2011, 08:39:46
Het scheelt dat de achterkant van de demper niet in het zicht hangt, maar het moet wel netjes uitlijnen i.v.m. de ophangbeugels en gasdicht zijn.
Titel: Re: Spelen met FI mappings
Bericht door: Gassie op 05 oktober, 2011, 16:53:48
he witte misschien wat voor jou http://www.motorfreaks.nl/nieuws/product-nieuws/remus-noxx-stoere-uitlaat-voor-ktm-adventure.html (http://www.motorfreaks.nl/nieuws/product-nieuws/remus-noxx-stoere-uitlaat-voor-ktm-adventure.html)
kost de helft van de akrapovics
Titel: Re: Spelen met FI mappings
Bericht door: DeWitte op 05 oktober, 2011, 17:50:59
600 euri's is me echt teveel voor meer sjandaal, hij loopt nu hard zat (zuipt nog harder 1 op 10 bij sportief koetsche)
hooguit de kat verwijderen uit de originele uitlaten en klaar. Kunnen ze bij jullie op het werk geen RVS lassen trouwens Gaston?
Titel: Re: Spelen met FI mappings
Bericht door: Gassie op 05 oktober, 2011, 18:28:00
is er maar eentje die rvs kan lassen en die zou ik het niet laten doen
Titel: Re: Spelen met FI mappings
Bericht door: @Nippon op 06 oktober, 2011, 11:23:14
Citaat van: Gassie op 05 oktober, 2011, 18:28:00
is er maar eentje die rvs kan lassen en die zou ik het niet laten doen


:shock:

hoezo niet ! zie ie geen diepte  :lol:
Titel: Re: Spelen met FI mappings
Bericht door: Gassie op 06 oktober, 2011, 15:46:26
Neuh dat niet maar ik zou hem niet aan mijn rvs pijpen laten lassen vind hem niet zo precies
Titel: Re: Spelen met FI mappings
Bericht door: DeWitte op 15 oktober, 2011, 17:08:51
nou vandaag de mapping van die tuner ingeruild voor de R-Mapping met nog 2 pk meer op papier (114,7?) maar onderin minder koppel.  :-X Klopt precies, tijdens de rit naar huis lijkt het wel of ie gecastreerd is onderin, wel loopt ie een fraktie harder. Mja wat zegt dat wa? De vraag is of ie nu minder gebruikt, dus nu ff 2 weken eens uitproberen. 1 op 10,47 vond ik toch wel errug veel. Of ligt het aan mijn rechterpols. Mocht dat zo zijn, wil ik graag de vorige terug. :yes6rs: Veeeeeeeeeeeel ruiger als het toch niks uit maakt. :worship-cool:

we zulle zien wa? :?
Titel: Re: Spelen met FI mappings
Bericht door: R-yen op 16 oktober, 2011, 08:55:39
Ik haal nu 163km voordat het benzine lampje gaat branden, dat was voorheen 180. Ik merk wel dat ie nu over de hele lijn sterker is met de akra dempers + akra mapping, dus zolang ik in gebieden blijf met voldoende tankstations laat ik het zo  :yes6rs:.
Titel: Re: Spelen met FI mappings
Bericht door: QuattroFrits op 16 oktober, 2011, 09:20:40
Citaat van: R-yen op 16 oktober, 2011, 08:55:39
dus zolang ik in gebieden blijf met voldoende tankstations laat ik het zo  :yes6rs:.

Paar liter reserve brandstof meenemen misschien ??  :lol:
Titel: Re: Spelen met FI mappings
Bericht door: @Nippon op 16 oktober, 2011, 10:41:30
Citaat van: R-yen op 16 oktober, 2011, 08:55:39
Ik haal nu 163km voordat het benzine lampje gaat branden, dat was voorheen 180. Ik merk wel dat ie nu over de hele lijn sterker is met de akra dempers + akra mapping, dus zolang ik in gebieden blijf met voldoende tankstations laat ik het zo  :yes6rs:.



met 'n volle tank maar 180km ver   ???

als mijn vrouw zoveel dronk ging ze de deur uit  :schater:
Titel: Re: Spelen met FI mappings
Bericht door: R-yen op 16 oktober, 2011, 11:18:22
Er zijn er die 300 km halen, maar zoveel zelfbeheersing heb ik niet...
Titel: Re: Spelen met FI mappings
Bericht door: QuattroFrits op 16 oktober, 2011, 11:19:53
Citaat van: R-yen op 16 oktober, 2011, 11:18:22
Er zijn er die 300 km halen, maar zoveel zelfbeheersing heb ik niet...

Die hebben gewoon meer tankinhoud.  :mrgreen:
Titel: Re: Spelen met FI mappings
Bericht door: R-yen op 16 oktober, 2011, 11:23:39
Wat natuurlijk ook meespeelt, geen snelweg, ook wat onverhard en alleen voor de fun gereden.
Titel: Re: Spelen met FI mappings
Bericht door: DeWitte op 16 oktober, 2011, 12:30:28
ik vind 1 op 10 ook heftig (belachelijk eigenlijk voor een motor). Wss ligt het idd ook aan mijn rijstijl. Maar toch ff die R-mapping uitproberen die er nu op zit dan kan ik vergelijken en oordelen. Best slim dacht ik voor zo'n kumpke als ik wa? :schater:
Titel: Re: Spelen met FI mappings
Bericht door: Steefke™ op 19 oktober, 2011, 09:40:18
Citaat van: DeWitte op 16 oktober, 2011, 12:30:28
ik vind 1 op 10 ook heftig (belachelijk eigenlijk voor een motor). Wss ligt het idd ook aan mijn rijstijl. Maar toch ff die R-mapping uitproberen die er nu op zit dan kan ik vergelijken en oordelen. Best slim dacht ik voor zo'n kumpke als ik wa? :schater:

Hoe zo belachelijk. stationair gebruikt die van mij al 1 op 10 haha. 11 liter kan ik in m'n tankje meenemen goed voor 110 km.  Mag ik hem wel niet te hard aan de kleren gaan haha :schater:
Titel: Re: Spelen met FI mappings
Bericht door: R-yen op 19 oktober, 2011, 10:10:09
stationair is het verbruik oneindig  ;). Wordt normaal in l/uur uitgedrukt.
Titel: Re: Spelen met FI mappings
Bericht door: Motzippaldy op 19 oktober, 2011, 17:48:16
Vervoermiddel en motor is niet hetzelfde  ;)