Motor Forum Limburg

Techniek => Motorisch => Topic gestart door: @Nippon op 28 januari, 2008, 18:00:47

Titel: olie
Bericht door: @Nippon op 28 januari, 2008, 18:00:47
tis altijd weer lachen als je hoort hoe de doehetzelver op jacht gaat naar de goedkoopste olie

7.48€ p/ltr
    4€ p/ltr
4.22€ p/ltr
1.33 € p/ltr  :shock: ( wel 60 ltr afnemen )  :roll:

en dat voor laten we zegge 3 ltr vulling   :roll:

ik bedoel 't halen van de olie kost meer  :schater:
Titel: Re: olie
Bericht door: Hakinnen op 28 januari, 2008, 18:39:04
16.25 p/liter hier

behalve de camionette..die krijgt olie van de lidl
Titel: Re: olie
Bericht door: Joepie1958 op 28 januari, 2008, 21:15:52
ik denk dat je die van 1,33 gerust kunt gebruiken  :worship-cool: als je elke 3000 km of 3 maanden ververst :mrgreen: in je bsa of oeral :-X
maar als je het wat langer wil uithouden ben ik het het helemaal met hakki eens, kijk niet op een paar euri voor die paar liter :-X

even een vraagje van mijn kant, gisteren had ik een gesprek over voor-vork-olie :shock:, die klant vroeg mij voor 0w30 want die wilde hij in de voorvork van z'n klassieker gooien (merk en type bij mij onbekend), maar volgens mij is er toch speciale vork-olie?
kom hakki.... shoot :lol:(en ja, ik kan me nog iets herrineren van bertolli)
Titel: Re: olie
Bericht door: Hakinnen op 28 januari, 2008, 22:05:36
Citaat van: Joepie1958 op 28 januari, 2008, 21:15:52
ik denk dat je die van 1,33 gerust kunt gebruiken  :worship-cool: als je elke 3000 km of 3 maanden ververst :mrgreen: in je bsa of oeral :-X
maar als je het wat langer wil uithouden ben ik het het helemaal met hakki eens, kijk niet op een paar euri voor die paar liter :-X


alez..ligt aan de fiets he en aan het gebruik ervan.
Gooi die dure in het pantah blok van de paso..het is een oude duc, wordt behoorlijk zwaar belast,heeft 70K op de klok en 0 olieverbruik..mag ie best dure olie hebben he. motorex 10w50 voll-syntheet
de mono heeft motorex half syntheet 10w40, de koningsasser ook op motorex (viscositeit weet ik niet..werk niet zelf aan die fiets)
In een japanner is dat niet nodig denk ik..BMW's en Guzzi's..ook niet imo.
Als het gevoelige techniek is, hoge toeren draait en redelijk belast wordt...altijd goede olie hier.
(had ik een cbr600 gooide ik er waarschijnlijk fritevet in..dingen gaan toch niet stuk )
(had ik ne Fazer gooide ik het carter vol met purschuim!  :yes6rs:)


even een vraagje van mijn kant, gisteren had ik een gesprek over voor-vork-olie :shock:, die klant vroeg mij voor 0w30 want die wilde hij in de voorvork van z'n klassieker gooien (merk en type bij mij onbekend),
Yep..ligt aan de vork en aan de fiets ..in echte oude meuk vorken gooi je geen motorolie maar uh..ATF olie..werkt het beste.  Motorolie in een voorvork zuigt..
in moderne vorken al helemaal...
motorolie heeft hele andere taken en dus ook eigenschappen dan vorkolie  en moet o.a vooral smeren en thermisch tot goede prestaties komen.
Vorkolie is heel ander spul..mag o.a niet schuimen, de werking ervan moet ook onder druk goed blijven (cavicatie)de viscositeit moet zo gelijk mogelijk blijven onder verschillende temperaturen, het moet smeren en geleiden zonder een teveel aan frictie te vormen en het moet vooral dempende eigenschappen hebben.

maar volgens mij is er toch speciale vork-olie?
Ja..in alle soorten , maten , kwaliteiten en viscositeiten.
ik gebruik alleen de goede..wilbers voor de gewone fietskes, Silkolene en Ohlins voor de sportieve jongens en de racers.  Varierend van SAE2.5w (Echte gemodificeerde full race vorken) naar 5W tot het veel gebruikte 10w.  en daarnaast 20W (TL1000S vorken krijgen 20w). dikker als 20w gebruik ik nooit

in een cartridgeloze vork gebruik ik vaak wat dikkere olie

voor de hele oude vorken..klassiekers .e.d is ordinaire ATF een redelijke oplossing
10w 30 moet ook wel kunnen qua viscositeits range (al moet je je dan afvragen bij welke temperatuur die viscositeit bepaald wordt ? goede vorkolien geven de viscositeit in een waardeterm die centistokes heet..das de viscositeit gemeten onder 40graden celsius.  het SAE...W op het etiket zegt op zich weinig..want je weet niet (als je geen veringsboer bent.. :mrgreen: ) onder welke tempeatuur die "W- waarde"bepaald is door de fabrikant)

motorolie gebruiken is bullshit..ook in oude vorken..al zal de oude generatie klassiekerrijders het daar niet altijd mee eens zijn.

kom hakki.... shoot :lol:
Yeah..

(en ja, ik kan me nog iets herrineren van bertolli)
dat werkt alleen bij "rock'n roll Paso's"  :mrgreen: ;)
Titel: Re: olie
Bericht door: DeWitte op 29 januari, 2008, 08:05:03
Citaat van: Hakinnen op 28 januari, 2008, 22:05:36
(had ik een cbr600 gooide ik er waarschijnlijk fritevet in..dingen gaan toch niet stuk )
(had ik ne Fazer gooide ik het carter vol met purschuim!  :yes6rs:)

:schater: :schater: :laughing49so:
ge-wel-dig  :worship-cool: :yes6rs:
Titel: Re: olie
Bericht door: Diddl op 29 januari, 2008, 11:39:18
ik moet oppassen met de olie keuze aangezien een TL al gaat slippen in de koppeling met de verkeerde olie
Titel: Re: olie
Bericht door: BMWhub op 29 januari, 2008, 11:44:24
Citaat van: diddl TL-R op 29 januari, 2008, 11:39:18
ik moet oppassen met de olie keuze aangezien een TL al gaat slippen in de koppeling met de verkeerde olie

Dat klopt, als je een natte koppeling hebt. Dan moet je olie hebben met aditieven en niet de motor olie die je in een auto kunt mieteren of je moet een fiets hebben met een droge koppeling zoals een beemer of en guzzi. :mrgreen:
Titel: Re: olie
Bericht door: DeWitte op 29 januari, 2008, 11:45:47
wat zijn eigenlijk de voors en tegens van droge cq natte koppelingen?? iemand?
Titel: Re: olie
Bericht door: Hakinnen op 29 januari, 2008, 13:51:00
Citaat van: BMWhub op 29 januari, 2008, 11:44:24
Citaat van: diddl TL-R op 29 januari, 2008, 11:39:18
ik moet oppassen met de olie keuze aangezien een TL al gaat slippen in de koppeling met de verkeerde olie

Dat klopt, als je een natte koppeling hebt. Dan moet je olie hebben met aditieven en niet de motor olie die je in een auto kunt mieteren of je moet een fiets hebben met een droge koppeling zoals een beemer of en guzzi. :mrgreen:

:shock: :-X
Titel: Re: olie
Bericht door: Hakinnen op 29 januari, 2008, 13:53:32
Citaat van: diddl TL-R op 29 januari, 2008, 11:39:18
ik moet oppassen met de olie keuze aangezien een TL al gaat slippen in de koppeling met de verkeerde olie

dacht dat Motul iets had speciaal voor de TL's. je kunt natuurlijk ook de koppeling modificeren..Bekend bij TL

Valvoline heeft ooit eens speciaal voor KTM ook een volsynteet ontwikkeld omdat ze problemen hadden met koppelingen
Titel: Re: olie
Bericht door: Toledo op 29 januari, 2008, 14:08:34
Ik was laatst bij Heuts (Helden-Panningen)  , liep ik langs het olierek, zag ik volsynteet 10w40 staan van Valvoline koste iets van € 9,80,- de liter. Dit is toch niet veel voor een volsynteet, Ik heb 4 flesjes meegenomen en in de cb gekieperd. Dat ding schakelt nu als het welbekende mes door de boter.
Titel: Re: olie
Bericht door: Mounty op 29 januari, 2008, 16:44:54
Ik heb ook de olie van Valvoline erin..en ik mag zeggen dat ie er echt zuinig mee omgaat....voorheen had ik een merkloze olie en die "gleed" zo de uitlaat in...moest ik regelmatiger bijvullen. Ook de signalering van het oliepeil gaat bij de foute olie vaak branden ook al is er genoeg olie in..bij de Valvoline pas als ie in de buurt van het minimum zou komen..
Voor mij alleen nog merk olie, ook al heb ik een oud brik van inmiddels 19 jaar oud..
Titel: Re: olie
Bericht door: Diddl op 29 januari, 2008, 16:58:30
Citaat van: Hakinnen op 29 januari, 2008, 13:53:32
Citaat van: diddl TL-R op 29 januari, 2008, 11:39:18
ik moet oppassen met de olie keuze aangezien een TL al gaat slippen in de koppeling met de verkeerde olie

dacht dat Motul iets had speciaal voor de TL's. je kunt natuurlijk ook de koppeling modificeren..Bekend bij TL

Valvoline heeft ooit eens speciaal voor KTM ook een volsynteet ontwikkeld omdat ze problemen hadden met koppelingen

ja ik weet dat er modificaties zijn bij de koppeling van een TL de koppelingsveren van een busa passen er ook in en worden ook veel gebrijkt daar heb ik al naar gekeken kosten ongeveer 20 euro
Titel: Re: olie
Bericht door: BMWhub op 30 januari, 2008, 17:24:56
Dwars heeft al eens eerder een topic geopend over dit onderwerp :worship-cool:
Hier uit kun je al opmaken dat niet iedere olie het zelfde is en er dus een behoorlijk prijs verschil kan zijn.

http://www.motorforumlimburg.nl/forum/index.php?PHPSESSID=0cb0812c3a0b595510c90f4bee61d4b7&topic=2232.0
Titel: Re: olie
Bericht door: @Nippon op 31 januari, 2008, 06:15:39
veel mensen denken dat "hele dure olie" ook heel lang mee gaat
die pepmiddelen zijn snel uitgewerkt

dus meer betalen voor olie die minder lang mee gaat ( je wordt 2x genaait )  :mrgreen:
maar sommige motoren moeten wel genaait worden  :mrgreen:
omdat alles in dezelfde olie draait krukas/versnellingsbak en de cluts  :roll:

maar goed als BMW'er zie ik al gauw dingen anders  :mrgreen:
Titel: Re: olie
Bericht door: @Nippon op 31 januari, 2008, 06:31:59
Citaat van: FZ_Ron op 29 januari, 2008, 16:44:54
Ik heb ook de olie van Valvoline erin..en ik mag zeggen dat ie er echt zuinig mee omgaat....voorheen had ik een merkloze olie en die "gleed" zo de uitlaat in...moest ik regelmatiger bijvullen. Ook de signalering van het oliepeil gaat bij de foute olie vaak branden ook al is er genoeg olie in..bij de Valvoline pas als ie in de buurt van het minimum  zou komen..
Voor mij alleen nog merk olie, ook al heb ik een oud brik van inmiddels 19 jaar oud..

ik dacht dat er altijd oliedruk werd gemeten  :shock:

je zeef zuigt lucht aan of je olie is te dun

kan ook zijn dat je speling na 19 jaar te veel is  :mrgreen:
Titel: Re: olie
Bericht door: BMWhub op 31 januari, 2008, 17:59:12
Citaat van: BoxerQ op 31 januari, 2008, 06:31:59
Citaat van: FZ_Ron op 29 januari, 2008, 16:44:54
Ik heb ook de olie van Valvoline erin..en ik mag zeggen dat ie er echt zuinig mee omgaat....voorheen had ik een merkloze olie en die "gleed" zo de uitlaat in...moest ik regelmatiger bijvullen. Ook de signalering van het oliepeil gaat bij de foute olie vaak branden ook al is er genoeg olie in..bij de Valvoline pas als ie in de buurt van het minimum  zou komen..
Voor mij alleen nog merk olie, ook al heb ik een oud brik van inmiddels 19 jaar oud..

ik dacht dat er altijd oliedruk werd gemeten  :shock:

je zeef zuigt lucht aan of je olie is te dun

kan ook zijn dat je speling na 19 jaar te veel is  :mrgreen:

Ik weet dat er modellen zijn van Yamaha die hebben een olie niveauschakelaar en geen oliedruk schakelaar, welke filesofie hier achter zit weet ook niet helemaal. :twisted:
Titel: Re: olie
Bericht door: @Nippon op 04 april, 2008, 18:36:12
ff lezen  :roll:



en gauw weer vergeten  :oops:


http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/3713703/_Oliemiljonair__olie_verversen_onnodig___.html?p=31,1
Titel: Re: olie
Bericht door: HD4ever op 04 april, 2008, 19:53:41
Citaat van: BoxerQ op 28 januari, 2008, 18:00:47
tis altijd weer lachen als je hoort hoe de doehetzelver op jacht gaat naar de goedkoopste olie

7.48€ p/ltr
    4€ p/ltr
4.22€ p/ltr
1.33 € p/ltr  :shock: ( wel 60 ltr afnemen )  :roll:

en dat voor laten we zegge 3 ltr vulling   :roll:

ik bedoel 't halen van de olie kost meer  :schater:

Ik gooi er gewoon 5 liter 20W50 voor €6,95/ltr in.   :yes6rs:
Titel: Re: olie
Bericht door: Mounty op 04 april, 2008, 23:35:05
Mijn brik gebruikt een beetje olie, maar dat weerhoud me niet om een "merk" olie te gebruiken. Zoals ik al eerder schreef merk ik wel verschillen. En de prijs...boeit niet zo veel, al is de ene 20 euro duurder voor 5 liter dan de andere zal ik toch de beste olie (uit eigen ervaring dan) kopen en gebruiken. De kan is bijna leeg en ik heb deze kan al 3 jaar staan dus een keer op de drie jaar 5 liter olie kopen kan er echt wel af..
Titel: Re: olie
Bericht door: Steefke™ op 05 april, 2008, 07:13:36
Ik pleur altijd Belray Thumper 15w40, deze olie is special voor heavy duty één cilinder 4tact machines en kost 48 euries en centen voor 4 liter. Niet echt goedkoop als je denkt dat er geadviseerd wordt om ieder 500km de olie te verversen. Bij een één pitter zonder oliepomp is het wel nodig.
Belray Thumper (http://www.belray.com/scripts/futurearts.dll?CollectBinaryData?loc=belray&coid=55180&moid=20156&fauuid=7e11eb8d-c7c5-450e-8e6f-005ad604e6e4)
Titel: Re: olie
Bericht door: @Nippon op 05 april, 2008, 07:47:56
Citaat van: HD4ever op 04 april, 2008, 19:53:41
Citaat van: BoxerQ op 28 januari, 2008, 18:00:47
tis altijd weer lachen als je hoort hoe de doehetzelver op jacht gaat naar de goedkoopste olie

7.48€ p/ltr
    4€ p/ltr
4.22€ p/ltr
1.33 € p/ltr  :shock: ( wel 60 ltr afnemen )  :roll:

en dat voor laten we zegge 3 ltr vulling   :roll:

ik bedoel 't halen van de olie kost meer  :schater:

Ik gooi er gewoon 5 liter 20W50 voor €6,95/ltr in.   :yes6rs:

zoveel  :shock:

Titel: Re: olie
Bericht door: Mounty op 05 april, 2008, 11:32:34
Citaat van: BoxerQ op 05 april, 2008, 07:47:56
Citaat van: HD4ever op 04 april, 2008, 19:53:41
Citaat van: BoxerQ op 28 januari, 2008, 18:00:47
tis altijd weer lachen als je hoort hoe de doehetzelver op jacht gaat naar de goedkoopste olie

7.48€ p/ltr
    4€ p/ltr
4.22€ p/ltr
1.33 € p/ltr  :shock: ( wel 60 ltr afnemen )  :roll:

en dat voor laten we zegge 3 ltr vulling   :roll:

ik bedoel 't halen van de olie kost meer  :schater:

Ik gooi er gewoon 5 liter 20W50 voor €6,95/ltr in.   :yes6rs:

zoveel  :shock:



:yes6rs: is een harley wah.. :twisted:
Titel: Re: olie
Bericht door: HD4ever op 05 april, 2008, 13:11:36
Citaat van: FZ_Ron op 05 april, 2008, 11:32:34
Citaat van: BoxerQ op 05 april, 2008, 07:47:56
Citaat van: HD4ever op 04 april, 2008, 19:53:41
Citaat van: BoxerQ op 28 januari, 2008, 18:00:47
tis altijd weer lachen als je hoort hoe de doehetzelver op jacht gaat naar de goedkoopste olie

7.48€ p/ltr
    4€ p/ltr
4.22€ p/ltr
1.33 € p/ltr  :shock: ( wel 60 ltr afnemen )  :roll:

en dat voor laten we zegge 3 ltr vulling   :roll:

ik bedoel 't halen van de olie kost meer  :schater:

Ik gooi er gewoon 5 liter 20W50 voor €6,95/ltr in.   :yes6rs:
zoveel  :shock:
:yes6rs: is een harley wah.. :twisted:

Yep, 5 liter... voordeel is dat je niet gauw zonder zit, maar volgens mijn digitale peilstok moet ik minstens 25 km rijden om die stroperige zooi op temperatuur te krijgen, dus woon-werk verkeer kan ik wel vergeten, want dan krijg ik hem niet warm genoeg.  :mrgreen:

grtz HD4ever  ;)
Titel: Re: olie
Bericht door: @Nippon op 05 april, 2008, 13:14:05
Citaat van: HD4ever op 05 april, 2008, 13:11:36
Citaat van: FZ_Ron op 05 april, 2008, 11:32:34
Citaat van: BoxerQ op 05 april, 2008, 07:47:56
Citaat van: HD4ever op 04 april, 2008, 19:53:41
Citaat van: BoxerQ op 28 januari, 2008, 18:00:47
tis altijd weer lachen als je hoort hoe de doehetzelver op jacht gaat naar de goedkoopste olie

7.48€ p/ltr
    4€ p/ltr
4.22€ p/ltr
1.33 € p/ltr  :shock: ( wel 60 ltr afnemen )  :roll:

en dat voor laten we zegge 3 ltr vulling   :roll:

ik bedoel 't halen van de olie kost meer  :schater:

Ik gooi er gewoon 5 liter 20W50 voor €6,95/ltr in.   :yes6rs:
zoveel  :shock:
:yes6rs: is een harley wah.. :twisted:

Yep, 5 liter... voordeel is dat je niet gauw zonder zit, maar volgens mijn digitale peilstok moet ik minstens 25 km rijden om die stroperige zooi op temperatuur te krijgen, dus woon-werk verkeer kan ik wel vergeten, want dan krijg ik hem niet warm genoeg.  :mrgreen:

grtz HD4ever  ;)

nou ff serieus ....... :lol:


heb je een grotere olie tank

kep hier 'n ketel waar maar 3.5 ltr in gaat
Titel: Re: olie
Bericht door: DeWitte op 05 april, 2008, 13:36:32
is toch "dry-sump" zo'n harley? is ut niet? dus een apart olietankje?
Titel: Re: olie
Bericht door: HD4ever op 05 april, 2008, 14:18:22
Citaat van: Dwars® op 05 april, 2008, 13:36:32
is toch "dry-sump" zo'n harley? is ut niet? dus een apart olietankje?

Yep Dry-Sump ! Apart olietankje hebben echter alleen de Softail modellen.
Voor de Touring modellen geldt:
3,8 lrt 20W50 motorolie. ( De kleinere snellere Dyna modellen hebben hier 4,2 liter. )
0,7 litr SAE 80W90 versnellingsbak olie.
0,9 ltr 10W40 voor de primaire aandrijving.


Titel: Re: olie
Bericht door: Steefke™ op 05 april, 2008, 20:58:04
Citaat van: HD4ever op 05 april, 2008, 14:18:22
Citaat van: Dwars® op 05 april, 2008, 13:36:32
is toch "dry-sump" zo'n harley? is ut niet? dus een apart olietankje?

Yep Dry-Sump ! Apart olietankje hebben echter alleen de Softail modellen.
Voor de Touring modellen geldt:
3,8 lrt 20W50 motorolie. ( De kleinere snellere Dyna modellen hebben hier 4,2 liter. )
0,7 litr SAE 80W90 versnellingsbak olie.
0,9 ltr 10W40 voor de primaire aandrijving.




Mamaai  :shock: 3 soorten olie das nie goekoop  :mrgreen:
Titel: Re: olie
Bericht door: @Nippon op 12 april, 2008, 07:17:46
leuk draadje  :roll:


we laten ons naaien  :mrgreen:

http://www.evisor.tv/tv/werkstatt/oelwechsel-ueberfluessig-und-a-2481.htm
Titel: Re: olie
Bericht door: DeWitte op 12 april, 2008, 08:47:16
Citaat van: BoxerQ op 12 april, 2008, 07:17:46
leuk draadje  :roll:


we laten ons naaien  :mrgreen:

http://www.evisor.tv/tv/werkstatt/oelwechsel-ueberfluessig-und-a-2481.htm

zou zo maar kunnen kloppen, mja wie neemt het risicio tegen die paar tientjes die een olie-beurtje kost? pcies niemand, want het zit ons zo ingeprent om om de zoveel km's olie te verversen dat (bijna) niemand eraan durft om olie niet te verwisselen.
Titel: Re: olie
Bericht door: Desmo-devil op 12 april, 2008, 18:52:22
Van de week ook olie wissel gedaan en oliefilter gewisseld.
In mijn bakkie komt alleen Motorex topspeed synthetic 10 w 40 en dat grapje
kost 45,52 eurotjes voor 4 litertjes !
Met een Duc wil je nou eenmaal geen risico's nemen. :?
Titel: Re: olie
Bericht door: Herr Tod op 12 april, 2008, 20:31:20
Ik gebruik 10W50 omdat het ding altijd zo warm wordt.
Titel: Re: olie
Bericht door: limbofighter op 22 april, 2008, 17:34:02
Maar even zonder gekheid fietsje van mij moet ook een beurt hebben,dus welke olie op een fireblade uit *93 ??

Roept en zeg het maar  :worship-cool:
Titel: Re: olie
Bericht door: Steefke™ op 22 april, 2008, 19:36:42
Citaat van: limbofighter op 22 april, 2008, 17:34:02
Maar even zonder gekheid fietsje van mij moet ook een beurt hebben,dus welke olie op een fireblade uit *93 ??

Roept en zeg het maar  :worship-cool:

Ik gebruik op den Husk Belray maar normaal gaat mijn voorkeur uit naar Castrol

mss heb je hier iets aan

(http://img152.imageshack.us/img152/5046/productbladkt2.jpg)
Titel: Re: olie
Bericht door: limbofighter op 22 april, 2008, 21:48:45
Citaat van: Steefke™ op 22 april, 2008, 19:36:42
Citaat van: limbofighter op 22 april, 2008, 17:34:02
Maar even zonder gekheid fietsje van mij moet ook een beurt hebben,dus welke olie op een fireblade uit *93 ??

Roept en zeg het maar  :worship-cool:

Ik gebruik op den Husk Belray maar normaal gaat mijn voorkeur uit naar Castrol

mss heb je hier iets aan


Thanks steefke  :worship-cool:
Titel: Re: olie
Bericht door: wpee op 31 december, 2008, 15:33:41
Schreurs BV in Wessem
Valvoline durablend 10W40, 4 liter, 18.50 euro bij mijn laatste oliewissel.
10w50 ook verkrijgbaar.

Goedkoper vindt ik GOEDE merkolie niet.


GR Wim
Titel: Re: olie
Bericht door: HD4ever op 21 maart, 2009, 12:02:43
Dit stukje vond ik op de site van een Harley Club.

OLIE IS NET ALS GOEDE WIJN, ZE MOET RIJPEN!

Ooit las ik een artikel van een directeur van een grote oliemaatschappij die met pensioen ging en
nogal lacherig deed over de olie-verversmanie. Want, zo zei hij, de olie is tegenwoordig van zulke
goede kwaliteit dat je enkel hoeft bij te vullen! Het artikel stemde bij mij tot nadenken. Zo bleek dat bij het Franse autootje van 1986 waarmee wij ons destijds verplaatsten de olie vaker moest
worden ververst dan bij ons vorige Franse autootje van 1985. Let wel, het motorblok was exact
hetzelfde gebleven. En zo moest de versnellingsbakolie bij die van 1986 om de 60.000 km worden
ververst en bij die van 1985 nooit!
Bij onze huidige auto, Golf van 1982 (nee, in het bouwjaar zit geen typefout), hoeft de versnellings-
bakolie nooit te worden ververst. De auto heeft inmiddels tegen de drie ton gelopen en schakelt
nog steeds als een tijger met inmiddels bijna 20 jaar oude versnellingsbakolie. Nu vindt er
weliswaar geen verbranding plaats in een versnellingsbak, maar toch.

Eerst nog wat olie verversfeiten:

Renault 5 1979-1983: Motorolie verversen bij 7.500 km (Uit: Vraagbaak).
Versnellingsbakolie verversen bij 30.000 km.
Renault 5 1984-1987: Motorolie verversen bij 10.000 km(Vraagbaak).
Versnellingsbakolie verversen bij 50.000 km.
Renault 5 1985: Motorolie verversen bij 10.000 km (Instructieboekje).
Versnellingsbakolie niet verversen.
Renault 5 1986: Motorolie verversen bij 7.500 km (Instructieboekje).
Versnellingsbakolie bij 60.000 km verversen.
Volkswagen Golf D: Motorolie verversen bij 7.500 km of elk half jaar (Vraagbaak).
Over het verversen van versnellingsbakolie staat niets aangegeven.
Volkswagen Golf D: Voor het verversen van de motorolie wordt verwezen (Handleiding) naar het     Serviceplan. Versnellingsbakolie niet verversen.
Harley Davidson 750: Motorolie verversen bij 4.500km (Instructieboekje).
Over het verversen van versnellingsbakolie staat niets aangegeven.
Harley Davidson 750: Motorolie verversen bij 2.500 km (Instr. boekje WLC).
Versnellingsbakolie verversen bij 2.500 km.

Zoals jullie zien wordt er nogal verschillend gedacht over (niet) olie verversen. De ware handleiding-
fetisjist moet wel van slag raken, want die kan niet meer steunen op z'n papieren leider en moet nu
zelf gaan nadenken en keuzes maken.
Toen ik destijds mijn Harley Liberator uit 1940 in januari 1989 voor elkaar had heb ik na het
voorgeschreven aantal km de olie ververst van het blok en versnellingsbak. Er was immers slijpsel
van allerlei nieuwe, in te lopen onderdelen in terechtgekomen, dus dat leek me toen wel logisch.
Daarna heb ik ongeveer acht jaar geleden nog eens de motorblokolie ververst om vervolgens de
oliedop psychologisch dicht te lassen. De versnellingsbakolie heb ik nooit meer ververst. Alleen nog
bijvullen en verder geen gezeik. Iets doen omdat het zo staat voorgeschreven geeft wellicht een
prettig gevoel, maar dat heb ik de hele dag al...
Alleen bijvullen dus. En dat hoeft nauwelijks, want de oliedruppelaar staat zo goed als dicht.
Een voorbeeld? Ik ben vorig jaar met de Liberator vanaf Polen naar Finland gereden en terug.
Toch vlot 2.300 km. Toen ik weer thuis was heb ik de olietank weer bijgevuld tot het peil van vóór
vertrek. Er moest ongeveer 0,75 liter bij. Niet gek toch voor zeven à acht jaar oude motorblokolie
en een motorblok met hier en daar een klein rammeltje, maar niet meer gereviseerd na 1988.
Kortom, ze zingt zoals een Harley op leeftijd hoort te zingen. De motor heeft vanaf 1989
inmiddels ongeveer 30.000 km gereden. Al jaren loopt 'iedereen' in de club te schreeuwen
dat-ie binnenkort wel zal ontploffen. Nou zal dat ook heus wel een keer, maar die ontploffing
heeft dan in ieder geval niets van doen met het niet-verversen van olie. En de tijd die me dat
tot nu toe bespaard heeft heb ik in ieder geval kunnen besteden aan zaken die er in het leven
wèl toe doen!

De olie waarmee ik de Harley Liberator scheuts-gewijs verwen is van het merk EUROL (HD 50) en die
krijg(!) ik ook nog es. Ja, dat is héle fijne olie, echte samen-uit-samen-thuis-olie. Een vriend
voor het leven.
Maar het allermooiste is nog wel dat ik er dit jaar ben achtergekomen dat ik metallic-olie heb. Als je
de peilstok goed bekijkt, zie je hele kleine koperdeeltjes in de olie zitten. Mooi hoor, het glittert
je tegemoet. Het ritueel van het peilen der olie krijgt daardoor iets feestelijks. Je zit met je
gedachten al gauw in een sleazy glitter strip joint. De ultieme beloning voor niets doen.

Kortom, olie verversen is iets voor ambtenaren, ha!   :schater: