Motor Forum Limburg

Techniek => Algemeen => Topic gestart door: DeWitte op 13 oktober, 2005, 19:02:21

Titel: to V or not to V
Bericht door: DeWitte op 13 oktober, 2005, 19:02:21
Iemand ervaring met Shell-V power?  je hoort er tegenstrijdige verhalen over :? motoren zouden er beter, zuiniger van lopen zegt de een terwijl de ander (waaronder een gerenomeerd motoblad  :? ) het min of meer naar het rijk der fabelen verwijst.

:arrow:  :?:
Titel: to V or not to V
Bericht door: Motzippaldy op 13 oktober, 2005, 19:45:17
IK heb goede ervaring met  V-Power ,olie gebruik van me bike is omlaag gegaan  8)  maar de prijs van V Power  :guns:  :whipping:  :cum:  :banghead4rv:  :fuckyou:
Titel: to V or not to V
Bericht door: Karin op 13 oktober, 2005, 19:48:36
Ik heb een test ervan gelezen, weet even niet meer uit mijn hoofd in welk blad. Maar als ik het vind zal ik er even vermelden hier.
Maar het kwam er dus op neer dat 2 precies dezelfde motoren met dezelfde soort ervaren rijders op het circuit gingen rijden en degenen met de V-power benzine kwam wel iets langer met zijn tank uit. Maar als je dat zou omrekenen naar de meerprijs van de benzine loonde het zich bijna niet. Ik geloof dat er nog geen 1 km inzat.

Maar ik zal de bron nog eens gaan zoeken.
Titel: to V or not to V
Bericht door: Mounty op 13 oktober, 2005, 20:11:01
Heb hier al een een pol gehad (verwijderd omdat het niet in een geschikte topic stond) en op een ander forum ook de vraag gesteld welke benzine..

Kreeg veel dezelfde antwoorden:

De meesten tanken de goedkoopste peut (Euro)
Omdat de prijs tov de superbenzines mider is en idd het aantal kilometrs wat je meer rijd met superpeut heel gereing is...

Wel werd er iets gemeld over de reinigende werking en de aanslag in je carbs. etc..maar af en toe een flesje van 10 euro erin en dat probleem is opgelost.

Qua prestaties'zijn er verschillende meningen..ik rij een oudere motor (1989) en die is wel gevoelig ervoor..op super plus rijd ie beter dan op euro, maar olie gebruik is iets meer..Andere merken geen verschil.

So far...
Titel: to V or not to V
Bericht door: karz op 13 oktober, 2005, 21:15:19
In de bol d'or merkte ik wat aanvankleijk meer power , olie verbruik is er niet minder om geworden. Heb een paar keer V-power getankt, tank nu weer euro 95, en merk nu eigenlijk geen verschil meer.
Misschien heeft die V-power hem een beetje doorgeblazen, wat kaas van de kleprubbers af ofzo..
Titel: to V or not to V
Bericht door: Hakinnen op 14 oktober, 2005, 03:18:32
We hebben het "verschil" tussen loodvrije 95 en V-power (de duitse 100+ octaan versie) een keer gemeten op een testbank.  betrof een GSX-R1000K5.  ik weet de precieze vermogens niet meer echter op topvermogen (hoge toeren) was de motor op V-power sterker.
Bij lagere toerentallen was er geen verschil te meten.
Over verbruik kan ik niks zeggen. weet ik niet
Titel: to V or not to V
Bericht door: The Dominator op 14 oktober, 2005, 06:48:04
Citaat van: "Hakinnen"We hebben het "verschil" tussen loodvrije 95 en V-power (de duitse 100+ octaan versie) een keer gemeten op een testbank.  betrof een GSX-R1000K5.  ik weet de precieze vermogens niet meer echter op topvermogen (hoge toeren) was de motor op V-power sterker.
Bij lagere toerentallen was er geen verschil te meten.
Over verbruik kan ik niks zeggen. weet ik niet

duitse heeft idd octaan van 100+, maar geloof dat er in nederland (en sinds deze maand ook in belgie verkrijgbaar) maar octaan 93 is, heeft dat er misschien ook nog iets mee te maken??

anyway, als ik eens een keer in duitsland ga "vegen"  dan gooi ik m wel vol met V-power 100+ kan ie meteen alles schoonblazen (maar of dat met 1 tankje lukt????)
Titel: to V or not to V
Bericht door: Karin op 14 oktober, 2005, 06:59:28
Citaat van: "hayasjeelski"

duitse heeft idd octaan van 100+, maar geloof dat er in nederland (en sinds deze maand ook in belgie verkrijgbaar) maar octaan 93 is, heeft dat er misschien ook nog iets mee te maken??


Maar 93 octaan lijkt me sterk, dan zou ie nog minder bevatten dan de euro95? Ik dacht juist dat ook de kracht uit/in het octaangehalte lag  :roll:
Titel: to V or not to V
Bericht door: The Dominator op 14 oktober, 2005, 07:04:05
Citaat van: "Karin"
Citaat van: "hayasjeelski"

duitse heeft idd octaan van 100+, maar geloof dat er in nederland (en sinds deze maand ook in belgie verkrijgbaar) maar octaan 93 is, heeft dat er misschien ook nog iets mee te maken??


Maar 93 octaan lijkt me sterk, dan zou ie nog minder bevatten dan de euro95? Ik dacht juist dat ook de kracht uit/in het octaangehalte lag  :roll:

heel verhaal over V-Power, staat helaas niets bij over octaangehalte, maar zal straks es opletten bij de pomp......

http://www.shell.com/home/Framework?siteId=nl-nl&FC2=/nl-nl/html/iwgen/zzz_lhn.html&FC3=/nl-nl/tailored/shell_for_motorists/fuels/vpower_p/vpower_p_about_ga_1602.html
Titel: to V or not to V
Bericht door: DeWitte op 14 oktober, 2005, 07:27:59
tis trouwens octaangetal; daarbij is de Duitse en Nederlands norm verschillend; bij ons 95 is ongveer 98 in Duitsland; dus laat je daardoor niet op ut verkeerde been zetten :wink:
Titel: to V or not to V
Bericht door: Karin op 14 oktober, 2005, 07:46:58
Kijk, zo blijven we bijleren....zelfs op dit forum  :wink:
Titel: to V or not to V
Bericht door: Motzippaldy op 14 oktober, 2005, 08:55:31
Citaat van: "Dwars"tis trouwens octaangetal; daarbij is de Duitse en Nederlands norm verschillend; bij ons 95 is ongveer 98 in Duitsland; dus laat je daardoor niet op ut verkeerde been zetten :wink:



Dat geloof ik niet octaan is octaan hier en daar ergens  :?
Duitsers hebben andere namen voor benzine .Ze hebben geen Euro loodvrij maar Super bleivfrei
:?
Titel: to V or not to V
Bericht door: Karin op 14 oktober, 2005, 09:10:03
Citaat van: "Motzippaldy"
Citaat van: "Dwars"tis trouwens octaangetal; daarbij is de Duitse en Nederlands norm verschillend; bij ons 95 is ongveer 98 in Duitsland; dus laat je daardoor niet op ut verkeerde been zetten :wink:



Dat geloof ik niet octaan is octaan hier en daar ergens  :?
Duitsers hebben andere namen voor benzine .Ze hebben geen Euro loodvrij maar Super bleivfrei
:?

Toch schijnt het zo te zijn:

Is V Power in Nederland hetzelfde als in Duitsland?

Shell heeft uitgebreid marktonderzoek gedaan naar de behoefte van de klant in de diverse Europese landen. Daarnaast houdt Shell rekening met de verschillende rijomstandigheden in de diverse Europese landen en stemt de formulering van Shell V-Power daarop af. Shell V-power in Nederland is daarom specifiek ontwikkeld om aan de behoefte van de Nederlandse klant tegemoet te komen onder Nederlandse rijomstandigheden. In Nederland zorgt het vele start--stop (korte ritten) en het file-rijden voor het feit dat auto's gevoeliger zijn voor vorming van vervuiling op de inlaatkleppen. Dit is de reden dat gekozen is voor een specifieke reinigende eigenschap die er voor zorgt dat de motor schoner blijft.Het vele stoppen en optrekken in de Nederlandse markt vraagt bovendien om een brandstof die er voor zorgt dat de auto snel op het gaspedaal reageert als dat nodig is

Shell V Power in Duitsland is specifiek afgestemd op de behoefte van de Duitse klanten en de rijomstandigheden in de Duitse markt. In de praktijk betekent dit dat de twee producten een verschillende samenstelling hebben.
Bron....Link van Haya..zie boven
Titel: to V or not to V
Bericht door: Motzippaldy op 14 oktober, 2005, 09:16:31
Wat betreft V Power heb je gelijk maar Dwars bedoelde voor benzine/octaan algemeen  :?
Titel: to V or not to V
Bericht door: Karin op 14 oktober, 2005, 09:21:33
Citaat van: "Motzippaldy"Wat betreft V Power heb je gelijk maar Dwars bedoelde voor benzine/octaan algemeen  :?

Vandaar dat ik ook nergens kan aflezen hoeveel octaan V Power bevat :?

En Euro 95 lijkt mij idd evenveel octaan te bevatten dan Super Bleifrei (heeft ook 95 volgens de pomp). Op dit punt ga ik met je mee.
Titel: to V or not to V
Bericht door: Busaberke op 14 oktober, 2005, 09:43:01
Iemand van de HCH heeft het eens uitgezocht.
Het schijnt dat de Nederlandse V power 95 octaan heeft.
Titel: to V or not to V
Bericht door: DeWitte op 14 oktober, 2005, 09:55:32
Octaan is een brandstof en bij deze brandstof hoort een bepaalt punt van zelfontbranding. Evenaar je met je benzine de karakteristiek van Octaan dan heb je een octaangehalte van 100. Nu kun je euro 95 kopen. Dit duidt op een vergelijkbare karakteristiek van een mengsel van 95 procent Octaan en 5 procent Heptaan. Voor 98 mag je het zelf uitrekenen  

verder is het is geen octaan maar iso octaan 2,2,4 trimethylpentaan. Deze brand beter dan gewoon octaan. Het octaan getal van isooctaan is 100, dat van octaan is dichtbij 0. Om het octaan getal van benzine omhoog te krikken is een deel van het octaan omgezet in isooctaan.

Daarnaast is de ontbranding van octaan geen spontaan proces en de verbranding van isooctaan wel.

uitleg wetenschapsforum :?
Titel: to V or not to V
Bericht door: DeWitte op 14 oktober, 2005, 10:07:24
wbt pingelen nog een aanvulling; bron wetenschapsforum :wink:

Pingelen kan zowel een spontane ontbranding zijn van het mengsel, of het spontaan onstaan van een tweede vlamfront. Pingelen klinkt net alsof je knikkers onder in je motor hebt liggen.

Als je gloeiende kooldeeltjes in je motor hebt is het sowieso al foute boel, want dan rijd je alleen maar korte stukken, en dat is echt slecht voor een motor. Gloeiende kooldeeltjes veroorzaken idd ook pingelen, maar dat heeft verder niets met het octaangetal te maken.

Het komt er in het kort op neer dat je 98 eerder "aan kunt steken" in de cilinder. Het is de truuk om de maximale verbrandingsdruk 10 krukgraden na BDP te hebben. Dan heb je de "ideale" hoek te pakken met je drijfstang/krukasmechanisme. Dus voor de mensen die dachten dat de vonk na het BDP komt, jammer dan . Het gaat erom dat je je max verbrandingsdruk 10 graden na BDP hebt.
Een ottomotor heeft zo rond de 3000 rpm wel 30 graden voorontsteking, maar dat even ter informatie.

Het benodigde octaangetal is inderdaad zoals eerder gezegd voor het grootste deel afhankelijk van de compressieverhouding.
Je kunt dus inderdaad beter een te hoog octaan getal tanken, als een te laag. Hoewel het bij de nieuwere auto's met pingelsensor (zo gemiddeld de nieuwe modellen vanaf +/- 1992) de ECU het allemaal zelf bij kan regelen, mocht je een keertje iets verkeerds tanken. Bij oudere auto's moet je wel goed opletten. Het drijfwerk vind pingelen idd niet fijn.
Titel: to V or not to V
Bericht door: Joepie1958 op 05 november, 2005, 23:08:10
v-power octaan is 97
Aangezien de Nederlandse kwalificaties bestaan uit
Normaal 91
Euro       95
Super     98
vandaar dat v-power als 95 wordt aangeprezen.
En dat prijsverschil, eten jullie biefstuk van den Aldi :?:
En dat bruine water dat ze cola noemen is wel lekker goedkoop maar smaakt naar bruin water :oops:
Titel: Re: to V or not to V
Bericht door: DeWitte op 28 oktober, 2009, 20:05:57
Vandaag (yep heel vervelend een dagje vrij met dit zonnig herfst weertje :mrgreen:) de katheemmm eens liefdevol voorzien van een volle tank VPower van de Shell. Ik vond de motor heel mooi lopen en oppakken, het kan ook aan het weer en mijn goeie humeur, de zon en de muziek in mijn oren onderweg gelegen hebben? Iig 200 km weer erbij gezet :cool:
Titel: Re: to V or not to V
Bericht door: HD4ever op 28 oktober, 2009, 21:18:50
Ik gooi de goedkoopste rommel erin wat ik aan de pomp kan krijgen, en dat is soms zelfs 91+, maar meestal 95+. Euro 98 is voor mensen met geld.  :twisted:  Van 'goed oppakken' merk ik toch zowiezo niets... waarschijnlijk ook niet met behulp van V-power.  :mrgreen: 
Titel: Re: to V or not to V
Bericht door: Joepie1958 op 29 oktober, 2009, 16:36:12
Probeer eens diesel (liefst rooie).......... dat is pas goedkoop, vanmiddag een rooie tractor merkje H.I. gehad, die liep er ook op, dan moet een H.D. het toch ook kunnen :cum: :cum:
Titel: Re: to V or not to V
Bericht door: SuzukiLimburg op 29 oktober, 2009, 20:36:13
Als je echte V-power wil dan moet je gewoon een dikke V-twin kopen...dan maakt het niks uit wat voor benzine je erin gooit, dat loopt altijd hard  :mrgreen:
Titel: Re: to V or not to V
Bericht door: DeWitte op 30 oktober, 2009, 07:14:03
nou mijn dikke (toch 1000cc) V-Twin loopt echt wel mooier met V-power. Nu wil ik geen reclame maken, maar dit wordt mijn favomazoet voor de brommert.
Titel: Re: to V or not to V
Bericht door: Steefke™ op 30 oktober, 2009, 08:14:45
Ik denk dat het verschil vergelijkbaar is met als je euro 95 of 98 tankt.

Ze doen er gewoon een goetje bij waardoor je een betere/hogere verbranding hebt. In de motorcross en de rallywereld doen ze dat door kerosine ook wel av(iation)gas genoemt (belgische term is vleegersmazoet :mrgreen:) bij de benzine te doen.
Titel: Re: to V or not to V
Bericht door: Hakinnen op 01 november, 2009, 18:44:32
Citaat van: Dwars® op 30 oktober, 2009, 07:14:03
nou mijn dikke (toch 1000cc) V-Twin loopt echt wel mooier met V-power. Nu wil ik geen reclame maken, maar dit wordt mijn favomazoet voor de brommert.

zit tussen de oren dwars.
V power "helpt" niet
enige benzine die (volgens uitvoerigTNO rapport) daadwerkelijk vermogenswinst (en daar moet je geen wonderen van verwachten) en schonere verbranding  waarmaakt en bovendien een gegarandeerde 98 is.
Aral  / BP Ultimate 98.
In duitsland is het Aral /  In NL is het BP. zelfde spul
Ik werd er op geattendeerd vanuit de racerij..heb toen bij TNO rapport opgevraagd en voila.
En dan nog..bij een tam blok merk je het niet.. hoog gecomprimeerde twins en éénpitters wel
Bij jouw KTM lijkt me het verschil wel merkbaar.. bij bijvoorbeeld Beemer Gs.. Nuh..
Gebruik het zelf in de supermono racer  en in de Alfa Romeo
De bus , de KA van de madame en de pratschmoto krijgen de goedkoopste benzine die ik kan vinden, meestal van de Tango of zo.

Titel: Re: to V or not to V
Bericht door: DeWitte op 01 november, 2009, 19:58:18
zit niet tussen de oren, werkt echt wel. Jij leest niet :?, ik heb het niet over vermogens winst. de brommert loopt mooier rond en pakt beter op. Niet harder/rapper dus :-X
Titel: Re: to V or not to V
Bericht door: SuzukiLimburg op 01 november, 2009, 20:28:40
Hakki zegt niet alleen vermogenswinst, maar heeft het ook over schonere verbranding of juist het gebrek daaraan.

Volgens mij is dit een eindeloze discussie. Vaak zitten dit soort dingen tussen de oren, soms ook niet.
Hetzelfde als met een klant van ons waar iedereen klaagde over de koffie. Zou niet te zuipen zijn.
Toen ze een keer een blinde test hadden georganiseerd om te kijken welke koffie men wel lekker vond, koos men bijna unaniem voor de koffie die 'niet te zuipen' was.
Zodra mensen geen besef van merk of soort hebben, hebben ze opeens hele andere opvattingen.
Titel: Re: to V or not to V
Bericht door: QuattroFrits op 01 november, 2009, 21:22:23
Citaat van: SuzukiLimburg op 01 november, 2009, 20:28:40
Hakki zegt niet alleen vermogenswinst, maar heeft het ook over schonere verbranding of juist het gebrek daaraan.

Volgens mij is dit een eindeloze discussie. Vaak zitten dit soort dingen tussen de oren, soms ook niet.
Hetzelfde als met een klant van ons waar iedereen klaagde over de koffie. Zou niet te zuipen zijn.
Toen ze een keer een blinde test hadden georganiseerd om te kijken welke koffie men wel lekker vond, koos men bijna unaniem voor de koffie die 'niet te zuipen' was.
Zodra mensen geen besef van merk of soort hebben, hebben ze opeens hele andere opvattingen.


Een bekende spreuk is : Zeur niet over onze koffie, er komt een tijd dat je zelf oud en slap zult zijn.
Titel: Re: to V or not to V
Bericht door: Hakinnen op 01 november, 2009, 21:31:08
Citaat van: Dwars® op 01 november, 2009, 19:58:18
zit niet tussen de oren, werkt echt wel. Jij leest niet :?, ik heb het niet over vermogens winst. de brommert loopt mooier rond en pakt beter op. Niet harder/rapper dus :-X

amai... daar gaan we.. discussie over brandstof..  :mrgreen:  :worship-cool:

hoezo ik lees niet?
ik zeg in mijn vorige post:

Citeerenige benzine die (volgens uitvoerigTNO rapport) daadwerkelijk vermogenswinst (en daar moet je geen wonderen van verwachten) en schonere verbranding  waarmaakt en bovendien een gegarandeerde 98 is.

alez..voorbarige conclusie uwerzijds want.. wie leest er nu niet?

ik heb het dus ook niet over uitsluitend vermogenswinst..integendeel.
Ik beweer slechts dat het het Vpower verhaal "tussen de oren zit" en dat jij dat niet kunt merken op de KTM.. het verschil tussen "whatever soort benzine vs Shell V-power".
Verder beweer ik dat volgens TNO rapport de enige brandstof die wanneer de fabrikant "vermogenswinst / zuiniger  / schonere verbranding" beloofd... de belofte waarmaakt... BP ultimate 98 is.

Ik zeg dus dat e.a tussen de oren zit..
Jij zegt dat het wel werkt en dat het "mooier rondloopt en beter oppakt" en dat ik niet lees.

okay..dan kaats ik het balletje terug alhoewel het weinig zin heeft om de discussie aan te gaan want de fora staan vol met blabla verhalen over Vpower en "gebruikerservaringen" die niet onderbouwd zijn.

Laat maar zien dan, onderbouw de mening met feiten en vertel me hoe het komt dat de KTM volgens jouw met Vpower "mooier rondloopt en beter oppakt"?  wat zit er dan in die vpower waardoor een blok "mooier rondloopt of beter oppakt"?   na..zit er iets in die Vpower waardoor de ecu of de injectie van die KTM denkt van "wow..das tof..nu ga ik es ff de mapping  veranderen en anders lopen""

Fietsje op de testbank zetten?  en alles meten?  vermogen >koppel> toerentallen> met een zeer uitgebreide uitlaatgas analyse  erbij?
Heb ik reeds gedaan ..zelfs met duitse Vpower 100 vs gewone shell 95 in een GSXR1000 op dezelfde dag , op dezelfde testbak met exact dezelfde waarden als omgevingstemp, luchtvochtigheid en luchtdruk ingeklopt in de software..  geen verschillen behalve een zeer kleine piek in topvermogen.   Met de supermono talloze keren op de testbank gestaan om te testen met onder andere ook brandstoffen .
Het zit tussen de oren Dwars .. als ik mijn auto heb gewassen en van nieuwe olie heb voorzien rijdt ie ook beter voor mijn gevoel..  :mrgreen:

Vpower is overigens niet eens 98 maar heeft een RON getal van 97
Ik ben geen tegenstander van V power, zeg alleen dat het niet werkt, niet omdat ik dat denk of meen te voelen maar omdat het onderbouwd , wetenschappelijk en niet geheel onbelangrijk..objectief getest is door een onafhankelijke instantie.  En ik zeg dat er een brandstof is die wel doet wat de fabrikant beloofd.
V power is marketing dude...
Ik zeg niet dat het slechter is dan andere brandstoffen, het maakt alleen de belofte's die shell erover doet niet waar en voor jouw KTM maakt het geen ruk uit (en maakt het ook in "lopen" O verschil ) of je er nu shell v power ingooit of gewoon loodvrij 95 van bijvoorbeeld de total of de texaco..

en al zou je er de BP ultimate indoen.. dan nog zou je het waarschijnlijk slechts zeer beperkt merken..als je het al merkt..
vermogenswinst is te verwaarlozen, schonere verbranding intern gaat de rijder zelf echt niet merken en het enige voordeel zou kunnen zijn dat het blok minder neiging heeft tot pingelen "bovenin"maar daarvoor is de compressieverhouding sowieso niet hoog genoeg.

aan de andere kant.. als dat dubbeltje de liter de rijvreugde verhoogd..zeker doen.  motorrijden is immers emotie.


alez..t woord is aan u mijn waarde  ;)  :mrgreen:  ;) ;)

Titel: Re: to V or not to V
Bericht door: Joepie1958 op 04 november, 2009, 09:38:12
Als het tussen de oren goed zit (en je rijdt ook nog aantoonbaar verder) dat is toch alles ok. :-X
Waarom kopen mensen spullen van bv. Bang en Olufsen. voor de betere kwaliteit? ik geloof er niks van, is gewoon spul dat ze inkopen bij andere fabrikanten (en meestal ook nog niet het allernieuwste maar wel goede kwaliteit) en er een eigen goed uitziend jasje omheen hangen :oops:
Waarom zweren zoveel mensen bij H.D. of BMW (volgens de verkoopcijfers), om de kwaliteit? ik weet het niet, als je voorzichtig met die dingen rijdt gaat het vermoedelijk wel goed, en met raggen rij je alles kapot, het zit tussen de oren :yes6rs:
Waarde Hakki, je hebt groot gelijk (en nou moet je je boodschappen ook nog buiten het dorp kopen :shock:)