Forté, ‘fuel system cleaner’

Gestart door DeWitte, 15 juni, 2009, 19:02:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

DeWitte

Graag jullie ervaringen met dit (en vergelijkbare) zgn. Motorreinigingsspul. Forté beweert dat bijvoorbeeld dat hun product 'Fuel System Cleaner'
Citeerdat teer, vernis en hars op chemische wijze oplost en ethanol in brandstoffen stabiliseert. Ook neutraliseert het zuren die worden gevormd door het oxideren van de brandstof.

Daarnaast heeft Forté de zogenaamde 'Gas Treatment', dat afzettingen op de kleppen en in de verbrandingskamer tegen gaat en tevens tegen teer-, vernis- en harsvorming in het brandstofsysteem werkt. Deze cleaner werkt ook nog na de verbrandingskamer, zodat ook een lambdasonde bijvoorbeeld al rijdend wordt gereinigd. Wanneer deze cleaners bij elke onderhoudsbeurt aan een volle tank brandstof worden toegevoegd, geeft dit elke keer een lichte reiniging, waardoor de opbouw van vervuiling in het brandstofsysteem wordt voorkomen. Bij problemen kunnen deze cleaners ook in een sterkere concentratie worden gebruikt, zodat er een heftigere reiniging plaats vindt. Gas Treatment kan bij problemen eventueel ook via een vacuümslang in het inlaatkanaal worden gezogen, waardoor het hele inlaatkanaal wordt schoongemaakt.

Omdat onoordeelkundig gebruik van deze reinigingsmiddelen tot schade aan de katalysator en de lambdasonde kan leiden, verkoopt Forté zijn producten niet via automaterialenzaken en tankshops, maar uitsluitend via auto- en motorbedrijven waar door hen voorgelichte monteurs de producten toepassen. Zo wordt voorkomen dat hobbyisten hun auto beschadigen en dat Forté, dat inmiddels een zeer goede naam in de autowereld heeft opgebouwd, daarvoor de zwarte Piet krijgt. Het grote voordeel van de Forté producten is, dat je problemen kunt verhelpen zonder dat je aan de auto hoeft te sleutelen. Zo is olieverbruik bijvoorbeeld vaak te wijten aan vervuiling van olieschraapveergroeven. Met Forté Motor Flush kunnen die vervuilingsproducten via de motorolie worden opgelost, zodat de olieschraapveren weer vrij kunnen bewegen. Dat is een stuk goedkoper dan het uitbouwen en reviseren van een motorblok .

Ook bij het reinigen van injectoren hoef je niet te sleutelen, terwijl deze producten ook het systeem voor en na de injectoren schoonmaken. Ten opzichte van ultrasoon reinigen heeft het chemisch reinigen echter ook een nadeel. Je doet het wanneer je het vermoeden hebt dat je injectoren vervuild zijn, zonder dat je werkelijk controleert of er iets mis is met het sproeierbeeld of met de opbrengst van de individuele injectoren. Toch heb je wel een controlemogelijkheid aan de hand van de HC-waarde op je viergastester. Is die te hoog of te laag, dan is het verbrandingsbeeld niet goed en heb je waarschijnlijk vervuilde injectoren, iets dat ook te zien is aan de lambdacorrectie in de boordcomputer, die met diagnoseapparatuur is uit te lezen. Als de waarde na reinigen is gedaald, dan heeft het duidelijk effect gehad.

ik heb het spul in de 9-3 gemieterd omdat die telkens rare melding op de boorpc liet zien: "check enigine" (wat een hele hoop foutmeldingen kan inhouden bij uitlezen: van LMM tot Lambdasonde en vuile injectoren etc.) Nu na een halve tank met dat spul te hebben gereden, loopt de auto veel mooier stationair en start sneller. Ook heb ik het idee (nog niet uitgerekend) dat ie zuiniger is. Mss dat forté spul ook eens in de motortank gooien? iemand nog meer ervaringen ermee?
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Toledo

Ik gooi ieder jaar een flesje in m'n ouwe escortje , m'n cb heb ik er 2x mee behandeld. en vorige maand een flesje in de GS gekieperd , daarna de kleppen gesteld , en opnieuw synchroon gezet. Ik ben er zeer tevreden over. Vooral de cb liep heel mooi na de behandeling. Bij de escort doe ik het vooral om dat hij hele kortje stukjes loopt (2x 900 meter p/d naar m'n werk ) . Bij de GS heb ik het gedaan omdat ik niet weet hoe de vorige eigenaar ermee om is gegaan , en hoeveel hij gebruikt is .
BMW  R1200GS Triple Black bwj: 2013
BMW F800GS bwj: 2017

DeWitte

ook dat forté spul? of gebruik je iets anders?
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Gassie

he dwars waar krijg je dat spul is misschien iets voor de hornet

is toch geen tel sel spul zovan AMAZING
KTM SMT 2011

DeWitte

nee mefke, gewoon bij de (auto-)graasj, in mijn geval Oto-Eys. 17 euro en centen
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

@Nippon

 als je je tank hier mee behandeld heb dan hebben ze liever niet dat je 't gebruikt

zelf gebruik ik dit

Toledo

Citaat van: Dwars® op 15 juni, 2009, 20:10:05
ook dat forté spul? of gebruik je iets anders?

Ik gebruik Forté , je hebt Forté 1  en je hebt Forté 2 .
Ik gebruik 2 , die is meer gericht op het reinigen van de verbrandingsruimte en kleppen en de injectoren.
1 wordt volgens mij meer gebruikt als je de brommer in de winterstalling zet , en een hele tijd niet gebruikt. Die houd de benzine in goede conditie als hij afgetankt in de stalling staat , en reinigt ook tevens de injectoren als je weer gaat rijden na de winterperiode.
Ik denk als je googeld op 1 en 2 dat je betere info krijgt .
En mag inderdaad niet in een gecoate tank, wat BoxerQ schrijft,  want dit lost de coating op
BMW  R1200GS Triple Black bwj: 2013
BMW F800GS bwj: 2017

Timeeh

Is dat spul ook gewoon bij een 'Heuts' :oops:  te halen? Of geen id... dan kan ik die monsters wat hier staan ook ns ff de aders doorspoelen!

DeWitte

bel (google) es met heuts, normaal hebben die alles wat dat betreft  :yes6rs:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

BMWhub

Citaat van: Dwars® op 15 juni, 2009, 19:02:51
Graag jullie ervaringen met dit (en vergelijkbare) zgn. Motorreinigingsspul. Forté beweert dat bijvoorbeeld dat hun product 'Fuel System Cleaner'
Citeerdat teer, vernis en hars op chemische wijze oplost en ethanol in brandstoffen stabiliseert. Ook neutraliseert het zuren die worden gevormd door het oxideren van de brandstof.

Daarnaast heeft Forté de zogenaamde 'Gas Treatment', dat afzettingen op de kleppen en in de verbrandingskamer tegen gaat en tevens tegen teer-, vernis- en harsvorming in het brandstofsysteem werkt. Deze cleaner werkt ook nog na de verbrandingskamer, zodat ook een lambdasonde bijvoorbeeld al rijdend wordt gereinigd. Wanneer deze cleaners bij elke onderhoudsbeurt aan een volle tank brandstof worden toegevoegd, geeft dit elke keer een lichte reiniging, waardoor de opbouw van vervuiling in het brandstofsysteem wordt voorkomen. Bij problemen kunnen deze cleaners ook in een sterkere concentratie worden gebruikt, zodat er een heftigere reiniging plaats vindt. Gas Treatment kan bij problemen eventueel ook via een vacuümslang in het inlaatkanaal worden gezogen, waardoor het hele inlaatkanaal wordt schoongemaakt.

Omdat onoordeelkundig gebruik van deze reinigingsmiddelen tot schade aan de katalysator en de lambdasonde kan leiden, verkoopt Forté zijn producten niet via automaterialenzaken en tankshops, maar uitsluitend via auto- en motorbedrijven waar door hen voorgelichte monteurs de producten toepassen. Zo wordt voorkomen dat hobbyisten hun auto beschadigen en dat Forté, dat inmiddels een zeer goede naam in de autowereld heeft opgebouwd, daarvoor de zwarte Piet krijgt. Het grote voordeel van de Forté producten is, dat je problemen kunt verhelpen zonder dat je aan de auto hoeft te sleutelen. Zo is olieverbruik bijvoorbeeld vaak te wijten aan vervuiling van olieschraapveergroeven. Met Forté Motor Flush kunnen die vervuilingsproducten via de motorolie worden opgelost, zodat de olieschraapveren weer vrij kunnen bewegen. Dat is een stuk goedkoper dan het uitbouwen en reviseren van een motorblok .

Ook bij het reinigen van injectoren hoef je niet te sleutelen, terwijl deze producten ook het systeem voor en na de injectoren schoonmaken. Ten opzichte van ultrasoon reinigen heeft het chemisch reinigen echter ook een nadeel. Je doet het wanneer je het vermoeden hebt dat je injectoren vervuild zijn, zonder dat je werkelijk controleert of er iets mis is met het sproeierbeeld of met de opbrengst van de individuele injectoren. Toch heb je wel een controlemogelijkheid aan de hand van de HC-waarde op je viergastester. Is die te hoog of te laag, dan is het verbrandingsbeeld niet goed en heb je waarschijnlijk vervuilde injectoren, iets dat ook te zien is aan de lambdacorrectie in de boordcomputer, die met diagnoseapparatuur is uit te lezen. Als de waarde na reinigen is gedaald, dan heeft het duidelijk effect gehad.

ik heb het spul in de 9-3 gemieterd omdat die telkens rare melding op de boorpc liet zien: "check enigine" (wat een hele hoop foutmeldingen kan inhouden bij uitlezen: van LMM tot Lambdasonde en vuile injectoren etc.) Nu na een halve tank met dat spul te hebben gereden, loopt de auto veel mooier stationair en start sneller. Ook heb ik het idee (nog niet uitgerekend) dat ie zuiniger is. Mss dat forté spul ook eens in de motortank gooien? iemand nog meer ervaringen ermee?



Om de huidige benzine's het nodige vermogen te kunnen geven zitten er diverse dope's in die na verloop van tijd neerslaan als een soort gum. Dit levert dan de nodige vervuiling en verstoppingen op, ondanks dat er stabilatoren in de benzine zitten. Deze stabilatoren zorgen er normaal voor dat het ca een jaar duurt voordat de gums beginnen neer te slaan, maar gezien het feit dat niet iedere tankinhoud gelijk door de uitlaat naar buiten wordt geblazen vormen er zich wat gums. om deze te verwijderen zijn er dope's te koop zoals forte voor het reinigen van de brandstof systemen.
Verbrand je rubber en niet je ziel

GRTZ Hoebair


QuattroFrits

Citaat van: Timeeh op 16 juni, 2009, 20:50:16
Is dat spul ook gewoon bij een 'Heuts' :oops:  te halen? Of geen id... dan kan ik die monsters wat hier staan ook ns ff de aders doorspoelen!

Is gewoon bij Heuts te koop.
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

Timeeh

Oke, bedankt. Ms. Timeeh gaat zo langs!  :lol:

Varaderos

Ik heb beide flesjes ( I en II ) er ergens in februari ingekieperd, en merkte direct verschil met starten en zo.
Maar ik heb zo on de lange termijn niet echt zuiniger gereden.
(maar dat kan ook aan mijn rijstijl liggen :oops:
Motorcycling is not a crime