2/4 SIGHT switchen tussen twee en viertakt in een motor

Gestart door suzuki-girl, 29 maart, 2008, 07:57:02

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

B-Witch



Switchen tussen twee en viertakt in een motor
We hebben in de loop der jaren al heel wat variaties op het thema "zuigermotor" gezien. De Firma Ricardo ontwikklede deze keer een motor, die tijdens het draaien kan schakelen tussen een twee en viertakt principe. Ze noemen het 2/4 sight. Met uitgekiend ontwerp van in en uitlaat systeem, en een managment systeem voor de directe injectie. Het eindresultaat is een 2 liter motor wat qua prestatie overeen komt met een 3.5 liter. Ze claimen een branstof reductie van 27 procent met een daaraan gekoppelde verminderde C02 uitstoot. Het voordeel van dit ontwerp is dat het een gewone inwendige verbrandingsmotor is gebleven Met als voordeel dat de gewone produktie lijnen in stand kunnen blijven, en de reguliere branstof gebruikt kan worden

Diagram van de tweetaktcyclus


bron: motornieuws.nl
You may own the bike, but the bike possesses you.

Herr Tod

#1
Dat moet dan wel heel erg uitgekiend zijn of het moet werken met een compressor om vers mengsel in de cilinder te krijgen.

*edit*

Ahhh... met een compressor dus :yes6rs:

Citeer
Ricardo 2/4Sight - 2 and 4 Stroke Engine
March 26th, 2008 by Paul Crowe - "The Kneeslider"



We've seen engines that turn cylinders on and off but how about engines that switch between 2 and 4 stroke operation on the fly? The engineering firm, Ricardo, has developed a prototype of an engine that does exactly that, they call it the 2/4Sight. With careful design of intake and exhaust ports plus a control system that manages the direct fuel injection timing, the electro-hydraulic valve timing and intake boost, they pulled off what seems to be quite a feat of engineering.

The end result is projected performance from a 2 liter engine equal to a normal 3.5 liter engine, fuel savings of 27 percent and CO2 emissions are reduced as well. The added benefit is still being able to use an internal combustion engine which means all of the necessary fuel supply infrastructure is already in place.

Not only does there seem to be a lot of life remaining in the internal combustion engine, after seeing the JJ2S X4 a few days ago, it may also indicate 2 strokes aren't quite dead yet, either. Now, if they can just scale this down to motorcycle size ...

Bron www.thekneeslider.com


Maar met zo'n ding ben je toch beklopt als je hem op 4-takt zet. Is net zoiets als die hybride motorfiets met de mogelijkheid om over te schakelen naar een R6 blok... dan zou ik dat hybride deel er af werpen, gebruik ik toch nooit :mrgreen:
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


Mounty

waarom is dat tweetakt bij motoren er een beetje uit gegaan eigenlijk? Als ik Herr Tod moet geloven is het "beter" dan de 4takt.
Ik weet dat zo'n RD van Yamaha een kanon is en dat deze een tweetakt is, waarom worden deze dan niet meer gebruikt in bijvoorbeeld de motorsport etc.
Yamaha FZ750 1989  / Yamaha Thunderace 2000 / Honda X-eleven 2001 / Yamaha FJR1300 2001/Honda Fireblade 2002/CBR1000F 1998/Ducati SF1098 2009

Motzippaldy

2 takt motoren zijn goedkoop en niet trendy  :mrgreen:  + milieu onvriendelijk  :roll:
Proud on the South  

CafeCB360

2takt is prachtig  :worship-cool: alleen lang niet zo betrouwbaar als 4takt....

en indd milieuvriendelijk :P en verbruiksvriendelijk :P :P

Ger

Citaat van: CafeCB360 op 26 november, 2008, 22:38:27
2takt is prachtig  :worship-cool: alleen lang niet zo betrouwbaar als 4takt....


Een wat ouder topic, maar ik doe het toch  :cool: (reageren):

2-takt is betrouwbaarder dan 4-takt, er zit minder in/aan wat kapot kan gaan.
Daardoor ook goedkoper in onderhoud.

Maarja, emissie eisen en mensen vinden geavanceerde techniek nou een maar sexyer.

Steefke™

Citaat van: Ger op 21 juni, 2009, 22:20:57
Citaat van: CafeCB360 op 26 november, 2008, 22:38:27
2takt is prachtig  :worship-cool: alleen lang niet zo betrouwbaar als 4takt....


Een wat ouder topic, maar ik doe het toch  :cool: (reageren):

2-takt is betrouwbaarder dan 4-takt, er zit minder in/aan wat kapot kan gaan.
Daardoor ook goedkoper in onderhoud.

Maarja, emissie eisen en mensen vinden geavanceerde techniek nou een maar sexyer.


Dat ben ik het niet helemaal met je eens. Doordat een 2 tact veelal meer toeren draait is de slijtage veel hoger. Dat werkt door in zuigers en lagers. Je moet deze bij een 2 tact dus vaker vervangen dan bij een 4 tact. Dat een 4 tact bij reparatie duurder is daar heb je gelijk in.
Smells like rubber

Desmo-devil

Ik heb onlangs op Discovery een documentaire gezien over een aanpassing aan tweetakt motoren.
Een Amerikaans bedrijf is vooral in Azie bezig met het aanpassen van de honderdduizenden tweetakt motoren die daar  commercieel gebruikt worden en zorgen voor een enorme luchtverontreiniging in de grote steden.
De aanpassing kost ongeveer 300 euro , maar door de enorme brandstofbesparing is dat binnen een jaar terug verdiend terwijl de uitlaatgassen met 90 % worden gereduceerd. Het project is een enorm succes.
De tweetakt wordt daar gebruikt omdat de onderdelen spot goedkoop zijn en een tweetakt daardoor eigenlijk een onbeperkte levensduur heeft. De gemiddelde motor is daar 25 jaar oud.

Hieronder een artikel over een vergelijkbare aanpassing door John Deere. Ik heb de naam van de fabrikant in de documentaire helaas niet onthouden, ik zoek er nog eens naar.

Zuinige en schone tweetakt
Milieu - Techniek
Moline, Il. (VS) – Een eenvoudige aanpassing van een tweetaktmotor zorgt voor veel schoner uitlaatgas en minder brandstofgebruik.

John Deere, een bedrijf dat naast tractoren en andere zware dieselverbruikers ook kettingzagen, grastrimmers en bladblazers produceert, heeft een zuinige tweetaktverbrandingsmotor ontwikkeld. In plaats van elektronische ingrepen, heeft het bedrijf een eenvoudige aanpassing bedacht. Terwijl de instroom van lucht als vanouds via het carter plaatsvindt, belandt verse brandstof in een buis die de cilinderkop en het carter verbindt.

Tweetaktmotoren zijn vooral bekend van brommers, aggregaten en draagbare apparaten zoals kettingzagen. Waar viertaktmotoren, zoals in de meeste benzineauto's zitten, naast brandstof apart olie nodig hebben, draaien tweetaktmotoren op mengsmering. In twee slagen – de zuiger beweegt op en neer – vinden vier handelingen plaats: 1. samenpersen van brandstof/luchtmengsel en tegelijkertijd aanzuigen nieuwe lucht en brandstof in carter, 2. Ontsteking, 3. Expansie van verbrande gassen en 4. Opnemen van nieuw brandstof/luchtmengsel in de cilinderkop en tegelijkertijd verdrijven van verbrande gassen richting uitlaat.
In de klassieke tweetaktmotor mengt brandstof zich met lucht in het carter, voordat het boven de cilinder terechtkomt.

        Een belangrijk nadeel van dit systeem is dat er verse brandstof met de verbrande gassen in de uitlaat verdwijnt. Milieverontreinigend en inefficiënt dus. De ingenieurs van John Deere bedachten een aparte aanvoer van brandstof. Tijdens de compressie zuigt het carter nieuwe lucht aan en komt er brandstof in de extra aanvoer. Na de onsteking duwt de dalende zuigerkop lucht uit het carter in de brandstofaanvoer en pompt zo brandstof naar de cilinderkop. Lucht uit het carter stroomt tevens, zoals in de klassieke tweetaktmotor, langs de zuiger en vormt dan een barrière tussen verbrande gassen en nieuwe brandstof. Dat beperkt het verlies aan brandstof. Het brandstofverbruik is dertig procent minder, de uitstoot van koolwaterstoffen zelfs tot zeventig procent lager.

In de nieuwe tweetaktmotor, ecoPower, duwt tijdens de expansie lucht uit het carter brandstof in het extra slangetje naar de cilinder.

        De ontwikkelde tweetaktmotor heeft een cilinderinhoud van 25 cc. Dat is de helft kleiner dan de motor van een brommer. Toch is er genoeg martkpotentieel. Alleen al in de VS gaan er diverse miljoenen grasmaaiers, bladblazers en andere apparaten met tweetaktmotor over de toonbank. De extra kosten van de nieuwe motor bedragen vijf tot tien dollar per apparaat, een bedrag dat met de huidige brandstofprijzen snel genoeg is terugverdiend.
        De nieuwe tweetaktmotor won inmiddels diverse prijzen, waaronder de Clean Air Excellence Award van de Environmental Protection Agency (EPA) in de VS. De nieuwe emissieregels voor kleine motoren zal de EPA vanwege deze doorbraak al in 2002 gaan invoeren. De concurrentie zal er dus alles aan doen om snel met hun eigen zuinige en schone motoren op de markt te komen. Hoe de Europese regelgeving zich nu zal ontwikkelen, is nog niet bekend.

Ger

#8
Citaat van: Steefke™ op 22 juni, 2009, 12:05:10

Dat ben ik het niet helemaal met je eens. Doordat een 2 tact veelal meer toeren draait is de slijtage veel hoger. Dat werkt door in zuigers en lagers. Je moet deze bij een 2 tact dus vaker vervangen dan bij een 4 tact. Dat een 4 tact bij reparatie duurder is daar heb je gelijk in.


Je haalt 2 dingen door elkaar: slijtage c.q.  betrouwbaarheid

Daarbij dat een 2-takt meer toeren draait is onzin. Hij is vaak wel sneller op toeren en de oude 2-takten leverden hun vermogen in de hogere toerentallen.

En we hadden het hier over betrouwbaarheid. Zelfs bij een versleten zuiger blijft een 2-takt lopen, niet lekker, maar je kunt ermee thuis komen (en natuurlijk niet vergeten om er mengsmering in te doen !). Zelf ben ik begonnen met 4-takt en ondertussen overgestapt naar 2-takt.

Tijdens de off-road en enduro ritten zie je dan ook zelden een 2-takt stil staan.
(Ze rijden er dan ook wel in mindere aantallen, maar toch....)

Tijdens de Extreme Enduro's zijn er ook steeds meer piloten die in het zadel van een 2-takt gaan zitten. De laatste Erzberg Enduro in Oostenrijk was de winnaar een 250cc 2-takt.


Steefke™

Citaat van: Ger op 22 juni, 2009, 13:58:21
Citaat van: Steefke™ op 22 juni, 2009, 12:05:10

Dat ben ik het niet helemaal met je eens. Doordat een 2 tact veelal meer toeren draait is de slijtage veel hoger. Dat werkt door in zuigers en lagers. Je moet deze bij een 2 tact dus vaker vervangen dan bij een 4 tact. Dat een 4 tact bij reparatie duurder is daar heb je gelijk in.


Je haalt 2 dingen door elkaar: slijtage c.q.  betrouwbaarheid

Daarbij dat een 2-takt meer toeren draait is onzin. Hij is vaak wel sneller op toeren en de oude 2-takten leverden hun vermogen in de hogere toerentallen.

En we hadden het hier over betrouwbaarheid. Zelfs bij een versleten zuiger blijft een 2-takt lopen, niet lekker, maar je kunt ermee thuis komen (en natuurlijk niet vergeten om er mengsmering in te doen !). Zelf ben ik begonnen met 4-takt en ondertussen overgestapt naar 2-takt.

Tijdens de off-road en enduro ritten zie je dan ook zelden een 2-takt stil staan.
(Ze rijden er dan ook wel in mindere aantallen, maar toch....)

Tijdens de Extreme Enduro's zijn er ook steeds meer piloten die in het zadel van een 2-takt gaan zitten. De laatste Erzberg Enduro in Oostenrijk was de winnaar een 250cc 2-takt.



Ieder zijn mening. Ik heb precies de tegenovergestelde ervaring.  ;) 
Smells like rubber

Ger

Citaat van: Steefke™ op 22 juni, 2009, 19:13:20
Ieder zijn mening. Ik heb precies de tegenovergestelde ervaring.  ;) 

Gelukkig  ;)

Ik ben trouwens geen 2-takt fanaat puur sang, als het twee wielen heeft met een motortje eronder (2 of 4-takt, 1, 2, 3, 4 of 6 cilinders, maakt niet uit), dan vermaak ik me al  :yes6rs: (bij nader inzien, alles met een motor en wielen vind ik :cool:).

Steefke™

Citaat van: Ger op 22 juni, 2009, 19:43:22
Citaat van: Steefke™ op 22 juni, 2009, 19:13:20
Ieder zijn mening. Ik heb precies de tegenovergestelde ervaring.  ;) 

Gelukkig  ;)

Ik ben trouwens geen 2-takt fanaat puur sang, als het twee wielen heeft met een motortje eronder (2 of 4-takt, 1, 2, 3, 4 of 6 cilinders, maakt niet uit), dan vermaak ik me al  :yes6rs: (bij nader inzien, alles met een motor en wielen vind ik :cool:).

Ook mijn passie :yes6rs:
Smells like rubber