Hoofdmenu

Bougie afgebroken

Gestart door Busaberke, 05 mei, 2010, 17:04:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Busaberke

Vandaag dikke pech gehad...

Tijdens het vervangen van de bougie's is er één afgebroken, net onder de rand van de zeskant, dus het gedeelte met schroefdraad en porselein zit nog in de kop   :(
De oorzaak is waarschijnlijk kopervet, ik merkte dat de andere bougies er ook niet lekker uitkwamen , en de 3de bougie gaf de geest. Ik heb onlangs elders ook al ervaren dat kopervet na verloop van tijd vanwege de optredende elektrolytische corrosie voor problemen kan zorgen.
Maar de discussie wel / geen kopervet is weer een ander onderwerp.

Ik heb alle opties om het restant van de bougie te verwijderen afgewogen, maar naar mijn mening is er slechts één goede opplossing:
Het blok er onderuit, de kop demonteren en dan het restant van de bougie er uit te halen. Dat is dus een hele klus.

Of weet iemand uit ervaring dat het ook nog op een andere manier kan, zonder dat de restanten van de bougie in de cilinder belanden ?
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Toledo

Linkse tap, misschien. 
BMW  R1200GS Triple Black bwj: 2013
BMW F800GS bwj: 2017

Joepie1958

Neem even contact met me op, mijn schoonzoon weet waarschijnlijk wel een oplossing :yes6rs:
Hij vroeg of het een conische bougie was of een met een ringetje :-X
Motorrijden? Je moet maar gek zijn
Lid van de B.T.A.

Motzippaldy

Citaat van: Joepie1958 op 05 mei, 2010, 18:06:06
Neem even contact met me op, mijn schoonzoon weet waarschijnlijk wel een oplossing :yes6rs:
Hij vroeg of het een conische bougie was of een met een ringetje :-X

Ik denkt met ringetje .
Proud on the South  

karz

Citaat van: Toledo op 05 mei, 2010, 17:36:59
Linkse tap, misschien. 

Dit wou ik ook zeggen, alleen hoe diep zit die bougie ? , je moet er wel mee bijkunnen .
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Steefke™

Ik zou de zuiger helemaal boven zetten en proberen een bout op het overgebleven stuk te lassen.  Mocht er iets in de cilinder vallen dan kun je dat altijd nog proberen met bijv. een kruimeldief en een slangetje eruit te zuigen. Het klinkt mss lucratief maar de boel uit elkaar trekken kan altijd nog.
Smells like rubber

Busaberke

@ Joepie: zie PB.
Het is een bougie met een ringetje.

De bougie is van het kleine type, zeskant 16mm.
Hierdoor is de schachtdiameter van het bougiegat ook vrij klein, ca 25mm. Doordat de bobines in de bougiekabel geintegreerd zijn, is de schacht ook nogal diep, ca 150mm. Hierdoor is het niet mogelijk om er iets op te lassen.
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Herr Tod

Kun je misschien proberen om er een kleine beitel in te meppen en dan met een luchthamer de boel los krijgen? Eerst inspuiten met olie misschien. Maar ja dat is ook al zoiets he, al die mepkracht komt uiteindelijk ook op de schroefdraad in de aluminium kop... eerst een gaatje boren en dan de beitel er in slaan is misschien beter.
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


karz

Krijg je dan geen zooi in je cilinder ?
sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Busaberke

Tijd voor een kleine update:

Ik had eerst gekeken naar de optie om een inbus zeskant in het restant stuk bougie te slaan, maar inbus 5 was te klein en 6 te groot.
Als je maar hard genoeg slaat, zal inbus 6 er uiteindelijk wel in gaan, maar dat leek mij niet bevorderlijk voor de schroefdraad in de alu. kop en ik vermoed ook dat de draadbus dan nog meer in de schroefdraad gaat klemmen.
Op MF stond een topic over dit probleem, waarbij iemand de oplossing noemde om een torx sleutel in de bougie te slaan. Een Torx sleutel heeft door z'n vorm het voordeel dat de punten zich waarschijnlijk goed vastzetten in de draadbus.
Een Torx 4.5 met conisch geslepen punt bleek perfect te passen.



Maar dan moest eerst de porseleinen kern uit de bougie verwijderd worden. Het idee om dit door de bougie heen te slaan tot in de cilinder stond mij simpelweg niet aan. Ik wilde eerst experimenteren om te bepalen hoe het porcelein het beste verwijderd kun worden.
Daarom zaagde ik een andere bougie in op de plek waar de probleembougie gebroken was en brak deze.
Toen bleek de porseleinen kern los in de draadbus te zitten.
Na enig geïmproviseer met verschillende slangetjes lukte het om de kern met de stofzuiger uit de kern te verwijderen.  :D



Nu was het tijd om de draadbus uit de kop te draaien.
Eerst de hele handel maar eens flink ingespoten met kruipolie en een uur wachten,
Ondertussen even een proefje gedaan door de gemodificeerde torx sleutel in het afgezaagde draadbusje te slaan en dit in de bankschroef proberen te verdraaien: dat werkt perfect!



Torx sleutel in het bougiegat gestoken, vastslaan en draaien, maar ... helaas!
De Torx punt verspaant het materiaal en na 1/2 slag is het gat conisch en de draadbus geeft geen krimp!
Maar nu past de 6mm inbus wel mooi in de draadbus , dus die heb ik er ingeslagen, en de hele handel nog eens flink in de kruipolie gezet.
Na een uurtje nog eens geprobeert om de draadbus los te draaien, maar zelfs met een kort pijpje op de sleutel komt er geen beweging in.
Ik wil niet nóg meer kracht gaan zetten, want ik vermoed dat het dan een gevalletje "niet buigen maar barsten" wordt.

Nu even niet gaan overhaasten, ik heb de hele handel nogmaals flink met kruipolie ingesopt, dan ga ik morgen nog maar eens een poging wagen.

@Joep: nog iets van je schoonzoon gehoord? Suggesties blijven welkom!
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

Herr Tod

Dat is toch al netjes. Heb je geen pneumatische slagmoersleutel? Ik durf er bijna een krat bier op te zetten dat die het meteen doet.

Ik heb eens een koppelingsmoer los proberen te draaien, zelfs met een verlengstuk van 2 meter (!!) lukte het niet. De volgende dag een slagmoersleutel gaan halen, koppelingshuis met 1 vinger tegengehouden en binnen 2 slagen was die moer los :yes6rs:
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


Busaberke

Citaat van: Herr Tod op 07 mei, 2010, 01:14:57
Dat is toch al netjes. Heb je geen pneumatische slagmoersleutel? Ik durf er bijna een krat bier op te zetten dat die het meteen doet.

Ik heb eens een koppelingsmoer los proberen te draaien, zelfs met een verlengstuk van 2 meter (!!) lukte het niet. De volgende dag een slagmoersleutel gaan halen, koppelingshuis met 1 vinger tegengehouden en binnen 2 slagen was die moer los :yes6rs:

Vanochtend nog ff snel geprobeerd, maar helaas... die draadbus zit écht moervast!  :evil:
Nogmaals de hele handel ingespoten met kruipolie en vanavond maar weer eens proberen met de slagmoersleutel.
Ik moet alleen nog ergens een verloopdop van 1/2" naar 3/8" of 1/4" zien te scoren.
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

karz

Het zorgt in ieder geval voor goed leesvoer  :worship-cool: .

Kun je misschien nog iets met temperatuur ?   
Ik geloof dat dat op het aluminium niet zoveel of geen invloed heeft, maar ik weet niet van wat voor een materiaal die draad is.
misschien even buiten proberen, is koud zat nu :dunno:

sometimes the same is different, but mostly it's the same.

Busaberke

Citaat van: karz op 07 mei, 2010, 08:39:51

Kun je misschien nog iets met temperatuur ? 

Die tip had ik ook op het Hayabusa forum gekregen. Straks haal ik nog ff een spuitbusje met een soort vloeibare stikstof op.
Suzuki Hayabusa 1999
Triumph Tiger 2009

@Nippon

probeer eens met een pneumatiche klopboor die ook linksom kan draaien (Dewalt)
een sds-boor pasmaken en los (linksom) schokken


zo heb ik wel eens een M30 bout losgekregen  :roll:

hoe harder jij er iets inslaat hoe vaster je bougie gaat zitten