Motor Forum Limburg

Techniek => Algemeen => Topic gestart door: DeWitte op 01 december, 2005, 20:44:35

Titel: Conditie ??
Bericht door: DeWitte op 01 december, 2005, 20:44:35
Wie heeft er hier een Optimate of vergelijkbaar om z'n motoraccu in conditie te houden ?? :wink: ik ben errug tevreden met mijn Optimate 3 waar ik meestal de Gs aan heb hangen en soms de 2cv (ff stekkerje omsteken)

je accu gaat veeeeeel langer mee 8) zeker met deze temperaturen :idea:
Titel: Conditie ??
Bericht door: karz op 01 december, 2005, 20:48:12
Heb ook Optimate 3,   is wel nodig IMO als je alarm op de fiets hebt. Want die trekt hem langzaam leeg.
Kan geen kwaad iig.
Ik heb op beide fietsen zo'n stekkertje gemonteerd voor de optimate (krijg je los ,voor 5 euro) , is wel netjes en makkelijk.
Titel: Conditie ??
Bericht door: Sirkwietjuh op 01 december, 2005, 22:52:08
Niks nada noppes erop, ook gewoon starten naar de winter en gaan met die banaan.
Mocht het dan al gebeuren dat ie het niet meer doet dan haal ik wel een nieuwe accu, want die dingen kosten het geld ook al niet meer  :!:
Titel: Conditie ??
Bericht door: Mounty op 01 december, 2005, 23:32:49
Citaat van: "Sirkwietjuh"Niks nada noppes erop, ook gewoon starten naar de winter en gaan met die banaan.
Mocht het dan al gebeuren dat ie het niet meer doet dan haal ik wel een nieuwe accu, want die dingen kosten het geld ook al niet meer  :!:

precies mijn idee...maar toch heb ik eens links en recht gekeken voor een lader cq druppellader...zaterdag ff langs Heuts of zo..
Titel: Conditie ??
Bericht door: Busaberke op 02 december, 2005, 00:13:21
Citaat van: "Sirkwietjuh"Niks nada noppes erop, ook gewoon starten naar de winter en gaan met die banaan.
Mocht het dan al gebeuren dat ie het niet meer doet dan haal ik wel een nieuwe accu, want die dingen kosten het geld ook al niet meer  :!:

wedden dat 'ie het dan altijd juist NIET doet terwijl je WEL wilt motorrijden .............. toch, Miss T. ??  :wink:
Titel: Conditie ??
Bericht door: B-Witch op 02 december, 2005, 05:24:28
Wij hebben ook een optimate, daar hangen de 2 motoren om de beurt aan, gaat prima. nog geen probleem gehad ermee.
8)
@FZ Ron heb de onze bij Schepers Motoren Design gekocht in Brunssum, die hebben die vaak in de aanbieding. (en tsja is familie)
Titel: Conditie ??
Bericht door: DeWitte op 02 december, 2005, 08:28:52
Citaat van: "Sirkwietjuh"Niks nada noppes erop, ook gewoon starten naar de winter en gaan met die banaan.
Mocht het dan al gebeuren dat ie het niet meer doet dan haal ik wel een nieuwe accu, want die dingen kosten het geld ook al niet meer  :!:

ga dan maar eens shoppen voor een mooie nieuwe Gel-accu :? zeker als je brommert (zoals bij mij) erg koud weg staat; na 2 dagen flinke vorst merk ik het al aan de accu; abs start niet op nl bij te weinig start/begin spanning. nu met de optimate immer saft 8) en voor 60 pleuro een perfecte oplossing :wink:
Titel: Conditie ??
Bericht door: The Dominator op 02 december, 2005, 08:59:49
Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "Sirkwietjuh"Niks nada noppes erop, ook gewoon starten naar de winter en gaan met die banaan.
Mocht het dan al gebeuren dat ie het niet meer doet dan haal ik wel een nieuwe accu, want die dingen kosten het geld ook al niet meer  :!:

ga dan maar eens shoppen voor een mooie nieuwe Gel-accu :? zeker als je brommert (zoals bij mij) erg koud weg staat; na 2 dagen flinke vorst merk ik het al aan de accu; abs start niet op nl bij te weinig start/begin spanning. nu met de optimate immer saft 8) en voor 60 pleuro een perfecte oplossing :wink:

heb die van mij sinds kort ook aan de optimate hangen.......
kan m voor 50 pleurie krijgen incl vaste aansluiting en nog een kabeltje met klemmen
Titel: Conditie ??
Bericht door: Anonymous op 02 december, 2005, 22:49:33
Voor mijn gel-accu onlangs in Margraten een Optimate 3 aangeschaft, winkelprijs 62,95.
Bij vermelding @MFL voor 55,- meegekregen!
:)
Titel: Conditie ??
Bericht door: t_rex1970 op 03 december, 2005, 06:31:58
Heeft iemand ervaring met het losmaken van de pluspool bij deze lage temperaturen?
Titel: Conditie ??
Bericht door: Mounty op 03 december, 2005, 07:17:29
Citaat van: "Anonymous"Bij vermelding @MFL voor 55,- meegekregen!
:)

Krijgen we korting? gewoon zegge dat je van MFL bent ??

mooi meegenomen dan.
Titel: Conditie ??
Bericht door: DeWitte op 03 december, 2005, 08:22:30
Citaat van: "t_rex1970"Heeft iemand ervaring met het losmaken van de pluspool bij deze lage temperaturen?

heeft dat met de temperatuur te maken?? gewoon loshalen (als 1e) en dan pas de - :wink:
Titel: Conditie ??
Bericht door: B-Witch op 03 december, 2005, 09:10:51
Citaat van: "FZ_Ron"
Citaat van: "Anonymous"Bij vermelding @MFL voor 55,- meegekregen!
:)

Krijgen we korting? gewoon zegge dat je van MFL bent ??

mooi meegenomen dan.

wil niet het zeikwijf zijn, maar gister met mijn nichtje (schepers) geregeld, optimate 3 voor 50 euro!!
Titel: Conditie ??
Bericht door: QuattroFrits op 03 december, 2005, 11:02:31
Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "t_rex1970"Heeft iemand ervaring met het losmaken van de pluspool bij deze lage temperaturen?

heeft dat met de temperatuur te maken?? gewoon loshalen (als 1e) en dan pas de - :wink:

Dwarske, er zijn ook mensen met koude handen en die dat met dikke handschoenen aan niet kunnen.

Denk toch verdorie eens na. :nana9oi:
Titel: Conditie ??
Bericht door: DeWitte op 03 december, 2005, 12:36:36
denk er zelf maar eens over na Frits :? of nog sterker lees de vraag eens  :roll: (goed)
Titel: Conditie ??
Bericht door: Desmo-devil op 03 december, 2005, 16:28:26
Ik heb er nog geen. Vanmiddag denk ik even een stukje op de monster scheuren want die staat al drie weken stil, en jawel hoor , accu plat.
Dus toch maar zo'n ding kopen.
Uit frustratie ben ik me op de supersport gaan uitleven. Die starte wel.
Titel: Conditie ??
Bericht door: Mounty op 03 december, 2005, 18:05:33
heb vandaag bij heuts (automat) in heerlen/hoensbroek een druppellader gekocht van € 5,95...jawel  :!: Blok voor in stopconract en klemmen voorop accu..compleet.

Als aanwijzing staat er dat je twee weken kunt laden maar dan toch ff accu moet losmaken en een gebruiker inschakelen.

Ik los dat op met een lampje en/of een weerstand welke ik telkens 20% laat leegtrekken in 4 uur waarna ik weer laat laden 20uur. laadcyclus het snachts, door de warmteproductie is de accu dan meteen beschermt tegen vorst.

Kosten:
lader € 5.95
weerstand € 0.00 (heb ik wel liggen van een RC autootje)
klokje met twee potentiaal vrije contacten. €0.00 (Heb ik toevallig ook nog op de plank liggen)

Hobby he..kopen kun je alles wel, vind het ook leuk om zelf wat te bedenken..En eea werkt volgens hetzelfde principe dan de meeste goedkope laders. Sommige trekken de accu zelfs voor 80% leeg, as je m dan je motor wil pakken start ie ook niet meer..

Tis maar wat je wil...

De gemakkelijke weg is een goeie lader kopen, wat meer uitgaven maar dan heb je ook wat. een optimate 3 schijnt een van de betere te zijn, maar da's van horen zeggen.
Titel: Conditie ??
Bericht door: peter op 03 december, 2005, 19:29:14
toch nog even een tip...gel en andere onderhoudsvrije accu's die de hele winter aan de druppellader hangen zijn na de winter niet voor 100% vol.Veel rijders krijgen pas problemen na een weekje of twee rijden.Waarom??De motor laadt deze accu niet vol omdat er piekvoltage nodig is om ze optimaal te krijgen.Twijfels??Breng hem even naar een dealer met een pieklader en dan kom je niet voor joker te staan.
Titel: Conditie ??
Bericht door: t_rex1970 op 03 december, 2005, 19:31:37
Citaat van: "Dwars"denk er zelf maar eens over na Frits :? of nog sterker lees de vraag eens  :roll: (goed)

Jehjoa... zo kins te ut ouch oet legge....

Wat ik bedoel is, als je de accu los maakt, loopt hij dan ook snel leeg bij die lage temperaturen. Er kan immers geen lekstroom ontstaan. Of heeft dat er niks mee te maken?
Titel: Conditie ??
Bericht door: Mounty op 03 december, 2005, 22:06:01
Citaat van: "t_rex1970"
Citaat van: "Dwars"denk er zelf maar eens over na Frits :? of nog sterker lees de vraag eens  :roll: (goed)

Jehjoa... zo kins te ut ouch oet legge....

Wat ik bedoel is, als je de accu los maakt, loopt hij dan ook snel leeg bij die lage temperaturen. Er kan immers geen lekstroom ontstaan. Of heeft dat er niks mee te maken?

volgens mij heeft dat iets met de werking van het "zuur"te maken, als dit bevriest of te koud word verliest het zijn werking. Waneer het "in beweging"blijft dmv laden cq ontladen hou je het actief....

Wat betreft de tip van Peter, een 12 volt accu geeft meestal onbelast een spanning van +/- 14volt af. Dit is dan ongeveer ook je laadspanning die je minimaal moet handhaven. Hoe hoger de laadspanning hoe hoger de stroom. Meer stroom betekent sneller geladen (na veel snelladen verliest de accu wel zijn capaciteit AH) Uiteraard mag de laadspanning niet te hoog zijn. Zover ik hier op mijn laders kan zien liggen de laadspanningen van een 12 V accu meestal op 15Volt, de laadstroom is weer afhankelijk van de capaciteit van de accu.
Een echte veilige laadstroom is 10% van de capaciteit, schijnt ook het beste voor je accu te zijn. Moderne laders berekenene zelf deze waarde.
bijv: Accu 12V 16Ah - laad met 14.7Volt en 1.6 Ampere (10-14 uur laadtijd) in normale stand. In snelstand waarbij voor de levensduur word gewaarschuwd. 15.4Volt en 8A (Laadtijd 2-3 uur)

Om terug te komen op de tip: Je motor zou eigenlijk ook 14 volt moeten afgeven en geeft dat ook wel, de stroom die de motor afgeeft is wel wat lager, komt nog bij dat er gebruikers zijn die de stroom beinvloeden en de spanning waarschijnlijk ook nog omlaag trekken naar 12V of lager. Zodoende word de accu niet vol geladen op de motor. Zeker niet bij korte stukjes rijden. Het starten vergt veel vermogen en trekt wel ff aan de accu, de motor heeft om dat te herstellen toch wel ff wat tijd nodig om bij te vullen/laden.

Verbeter me maar als ik iets fout heb...doe ut ook maar uit ut koppie zoals ik dat ooit geleerd heb..exact weet ik het ook niet meer met de procenten etc..

Nu ff mijn accuutje bijvullen na het typen van dit berichtje... :roll:

edit: Hoort dit nog wel hier thuis?
Titel: Conditie ??
Bericht door: peter op 04 december, 2005, 10:15:45
Goed verhaal Ron maar dit geldt voor gewone accu's.De verrekte onderhoudsvrije accu's vragen echter een hogere spanning om weer helemaal vol te krijgen.Als deze accu's helemaal leeg zijn zal een  proffesionele pieklader met piekspanning van meer dan 20 volt deze accu "reanimeren".Weet gewoon uit ervaring dat een druppelladertje dit niet doet.Motor start wel maar accu wordt steeds minder en dan staan ze bij ons en men denkt dat de accu kapot is...goed laden en testen laten...ze zijn duur genoeg.
Titel: Conditie ??
Bericht door: Pooltje op 04 december, 2005, 10:38:04
:?
Titel: Conditie ??
Bericht door: Pooltje op 04 december, 2005, 10:40:22
Citaat van: "FZ_Ron"heb vandaag bij heuts (automat) in heerlen/hoensbroek een druppellader gekocht van € 5,95...jawel  :!: Blok voor in stopconract en klemmen voorop accu..compleet.
Citaat van: "peter"Goed verhaal Ron maar dit geldt voor gewone accu's.De verrekte onderhoudsvrije accu's vragen echter een hogere spanning om weer helemaal vol te krijgen.Als deze accu's helemaal leeg zijn zal een  proffesionele pieklader met piekspanning van meer dan 20 volt deze accu "reanimeren".Weet gewoon uit ervaring dat een druppelladertje dit niet doet.

Ik heb mij bij de aanschaf van een nieuwe gel-accu laten vertellen dat niet alle druppelladers geschikt zijn voor gel-accu's.
De Optimate wel, maar die had ik ook al.
Ik weet niet wat jij voor accu hebt, maar zo zou `goedkoop` wel eens `duurkoop` kunnen zijn. :(
Titel: Conditie ??
Bericht door: Mounty op 04 december, 2005, 10:46:25
Citaat van: "peter"Goed verhaal Ron maar dit geldt voor gewone accu's.De verrekte onderhoudsvrije accu's vragen echter een hogere spanning om weer helemaal vol te krijgen.Als deze accu's helemaal leeg zijn zal een  proffesionele pieklader met piekspanning van meer dan 20 volt deze accu "reanimeren".Weet gewoon uit ervaring dat een druppelladertje dit niet doet.Motor start wel maar accu wordt steeds minder en dan staan ze bij ons en men denkt dat de accu kapot is...goed laden en testen laten...ze zijn duur genoeg.

idd klopt helemaal peter, de zogehete onderhoudsvrije accu's hebben een speciale behandeling nodig. Helaas worden de standaard laders daar niet voor gemaakt. Uiteraard ging mijn verhaal over de normale accu's. Toendertijd (1986-1989) waren deze onderhoudsvrije accu's nog niet te koop. Dus...ik ga eens zien of ik hierover iets kan bijleren, tja techniek staat niet stil..ook de accutechniek niet.

Schijnt wel dat er speciale laders te koop zijn die beide soort accu's kunnen hebben, kwestie van het type instellen en hij doet wat ie moet doen. Dus ook hogere laadspanning voor gel accus e.d.
ff zoeken naar types..i'll be back..
Titel: Conditie ??
Bericht door: Mounty op 04 december, 2005, 10:49:03
Citaat van: "Pooltje"
Citaat van: "FZ_Ron"heb vandaag bij heuts (automat) in heerlen/hoensbroek een druppellader gekocht van € 5,95...jawel  :!: Blok voor in stopconract en klemmen voorop accu..compleet.
Citaat van: "peter"Goed verhaal Ron maar dit geldt voor gewone accu's.De verrekte onderhoudsvrije accu's vragen echter een hogere spanning om weer helemaal vol te krijgen.Als deze accu's helemaal leeg zijn zal een  proffesionele pieklader met piekspanning van meer dan 20 volt deze accu "reanimeren".Weet gewoon uit ervaring dat een druppelladertje dit niet doet.

Ik heb mij bij de aanschaf van een nieuwe gel-accu laten vertellen dat niet alle druppelladers geschikt zijn voor gel-accu's.
De Optimate wel, maar die had ik ook al.
Ik weet niet wat jij voor accu hebt, maar zo zou `goedkoop` wel eens `duurkoop` kunnen zijn. :(

Ik heb een gewone standaard ouderwetse accu...in een oude ouderwetse motor dus laden kan op de ouderwetse manier. BTW de accu wat ik erin heb krijg je al voor 3 of 4 10Euro briefjes nieuw. Dus mocht het zo zijn dan valt de schade nog mee..
Titel: Conditie ??
Bericht door: Gehaktbal op 30 december, 2005, 13:31:54
Vandaag de optimate 3 voor verjaardag gekregen.

Ik had er al een druppellader op ,maar nu blijkt dat de optimate aangeeft dat de accu ontladen is  :roll:

Je kunt dus beter iets meer investeren dan goedkope zooi kopen.
Titel: Conditie ??
Bericht door: B-Witch op 30 december, 2005, 13:46:55
Citaat van: "81"Vandaag de optimate 3 voor verjaardag gekregen.

Ik had er al een druppellader op ,maar nu blijkt dat de optimate aangeeft dat de accu ontladen is  :roll:

Je kunt dus beter iets meer investeren dan goedkope zooi kopen.

:rofl:  Wie heeft der dan half limburg afgestruind om de goedkoopste optimate te vinden?  :wink:

Maar je hebt gelijk, goedkoop is vaak duurkoop :roll:
Titel: Conditie ??
Bericht door: @Nippon op 30 december, 2005, 14:44:56
aan de druppellader  :!:  waarom  :?:

Ben nog steeds met de eerste accu bezig '93  :idea:
de accu heeft me nog nooit laten staan, zelfs na 8 weken niet te hebben gereden :wink:

heb ook zo'n optimate II  (maar tis meer voor de Harley)

o.k :oops: tis een knoepert van 25AH en hij staat binnen warm en droog :mrgreen:
Titel: Conditie ??
Bericht door: Gehaktbal op 30 december, 2005, 14:52:41
Citaat van: "suzuki-girl"
Citaat van: "81"Vandaag de optimate 3 voor verjaardag gekregen.

Ik had er al een druppellader op ,maar nu blijkt dat de optimate aangeeft dat de accu ontladen is  :roll:

Je kunt dus beter iets meer investeren dan goedkope zooi kopen.

:rofl:  Wie heeft der dan half limburg afgestruind om de goedkoopste optimate te vinden?  :wink:

Maar je hebt gelijk, goedkoop is vaak duurkoop :roll:

Ze leek op jou,bedankt voor de tip nog :wink:
Titel: Conditie ??
Bericht door: DeWitte op 30 december, 2005, 15:43:54
Citaat van: "81"Vandaag de optimate 3 voor verjaardag gekregen.

Ik had er al een druppellader op ,maar nu blijkt dat de optimate aangeeft dat de accu ontladen is  :roll:

Je kunt dus beter iets meer investeren dan goedkope zooi kopen.

optimate moet er wel ff een paar uur aanhangen voordat je echt de juiste conditie vd accu hebt :wink: vlgs mij spraken ze in de folder zelfs van 24uur de 1e x :!:
Titel: Conditie ??
Bericht door: Gehaktbal op 30 december, 2005, 16:00:50
toestand is weer toppie zegt ie :wink:
Titel: Conditie ??
Bericht door: Mounty op 30 december, 2005, 18:45:55
Heb vandaag ff accutest gedaan, hagt aan dat goedkope druppelladertje achter een tijdklokje. Ik heb vorigeweek gedestileerd water bijgevuld en toen gemeten: 6,3V bij belasting van 25Ampere..
Na een nachte aan de lader was dat al 8.3V..
nu vandaag was ie 13.4Volt bij een belsting van 25 Ampere..(regelbare weerstand)
onbellast gaf ie 14.7 aan.

Mijn conclusie...accu is nog goed en ladertje doet zijn werk goed, al heb ik hem nu niet contineu aan staan.

Heb de motor meteen geprobeert te starten en starte eigenlijk meteen met een beetje chocke.
Moet wel zeggen dat het in mijn garage niet onder de 3 graden komt, heb er een cv keteltje hangen wat mijn garages en kelders verwarmt bij vorst gevaar.

o ja...de accu is van 1997..
Titel: Conditie ??
Bericht door: peter op 01 januari, 2006, 11:01:33
Er komt een nieuwe optimate op de markt.De optimate 3 SP.Beter voor onderhoudsvije accu's.In het voorjaar leverbaar.(goeie timing  :? )
Titel: Conditie ??
Bericht door: d'r Blieje op 29 januari, 2006, 18:43:12
Tja,

In verband met het alarm heb ik ook een Optimate aan m'n CBR hangen. Controleer wel halverwege de winter ff het nivo van de accu! Dan blijft alles  prima.

Tenminste...

Als vrouwlief niet ff een stofzuiger op JOUW stopcontact insteekt. Lader weer insteken? Ho maar! De lader gaat dan als gebruiker werken, die mooie lampjes op de lader werken dan nog even... dan... niets meer... helemaal dood!

Ik heb wel een Optimate van de 1e generatie. Weet iemand of dit al in de electronica is opgelost?
Titel: Conditie ??
Bericht door: Richard K. op 02 februari, 2006, 10:20:50
Sinds gisteren een BMW acculader aangeschaft (vanwege het CAN-bus systeem op mijn ST).

Én afgelopen week een software update gehad  :shock: omdat de accu zo snel capaciteit verliest.

(Ik geloof dat mijn ST nu draait op WinXP SP 2 of zoiets....  :roll: )

Volgens "het boekje" moet ie 4 weken kunnen stilstaan. Maar onder de huidige omstandigheden start ie al niet lekker als hij 1 week stilstaat ( ja ja ik weet t. Ik ben geen échte motorrijder. In de winter rij ik alleen in de weekends  :evil: )

Hey ben ik hier de enige met een BMW acculader?!
Titel: Conditie ??
Bericht door: DeWitte op 02 februari, 2006, 14:00:11
ff een vraagje; Wrom kan een "normale" acculader niet op de nw beemers met Can-bus? :?
Titel: Conditie ??
Bericht door: Richard K. op 02 februari, 2006, 20:17:35
Citaat van: "Dwars"ff een vraagje; Wrom kan een "normale" acculader niet op de nw beemers met Can-bus? :?

euhm.... ik heb mij laten vertellen door de ingewijden dat alle elektrische onderdelen door een soort besturingssyteem (allá, ik noem dat vanaf nu maar BMW XP) wordt bewaakt. óók de 12V boordaansluiting die er op zit.

BMW XP detecteert of er een stroomverbruiker aan de 12V aansluiting is aangesloten, en indien dat niet zo is, koppelt hij de aansluiting af.

Als je die aansluiting voor de acculader gebruikt, dan detecteert BMW XP geen stroomverbruik (want geen belasting, juist het tegendeel vindt plaats), en na n kwartiertje of zo schakelt BMW XP aansluiting af en stopt het bijladen.

Een BMW lader stuurt om de zoveel minuten een signaaltje waardoor de aansluiting "open"  blijft.

Alternatief is lastige dingen doen met apart aansluitinkje fabrieken direct aan de accupolen en alsnog een optimate kopen. Maar ik heb al zo weinig plek onder het zadel bij de accu voor extra kabel/stekkergedoe. En heb zéker geen zin om met dit koude weer buiten aan de accu te gaan fröbelen  :evil:
Titel: Conditie ??
Bericht door: DeWitte op 03 maart, 2006, 19:00:41
Trouwens hier (http://www.bmwgsclub.nl/schematics/ABS_modificatie.pdf) een handige beschrijving van een doe-het-zelf modificatie om bij kou of een slechte accu een spanningsdip te krijgen waardoor je Beemer het ABS niet opstart. :wink:

Citeer"Door deze aanpassing is de ABS-pjoeter spanningsloos zolang de startmotor draait. Het ontlastrelais schakeld nl alle stroomgebruikers uit tijdens het starten. De spanningsdip wordt dan niet meer geregistreerd"

met de complimenten vd GS club :wink: (bron)

waarom die knappe koppen van bmw dat niet zelf verzonnen hebben vraag je je toch af??  :?