Het Landelijk Coördinatiecentrum Verhoogde Motorrijvaardigheid geeft ongeveer elke maand een interessante nieuwsbrief uit per email/ internet. In deze nieuwsbrieven gaat men in op bepaalde punten die vaak met simpele aanpassingen nog wat verbeterd kunnen worden.
Doe er je voordeel mee!
http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief1.htm
http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief2.htm
http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief3.htm
http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief4.htm
http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief5.htm
http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief6.htm
http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief7.htm
http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief8.htm
http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief9.htm
http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief10.htm
http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief11.htm
http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief12.htm
http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief13.htm
http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief14.htm
http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief15.htm
http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief16.htm
http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief17.htm
http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief18.htm
staan best leuke artikels tusse :yes6rs:
en buite spele is het te koud voor :nana9oi:
Citaat van: "snail"en buite spele is het te koud voor :nana9oi:
:twisted: Watje. :twisted:
:wink:
vreuger te werm gewasse :D
hie den letste nieuwsbrief
http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief37.htm
daar is dan de nieuwsbrief (http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief39.htm) van november
Erg interresant allemaal
hier is dan weer voor even de letste nieuwsbrief
http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief40.htm
hier is dan weer voor even de letste nieuwsbrief :worship-cool:
http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief41.htm
:thumbsup:
De nieuwsbrief van februari/maart:
http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief42.htm
Klik hier (http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief43.htm) voor de nieuwsbrief van april:
hier is die van Mij :mrgreen:
http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief44.htm
Citaat van: BMWhub op 16 mei, 2008, 18:57:36
hier is die van Mij :mrgreen:
http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief44.htm
Gloeiende ben je me net voor :mrgreen:
je was mij de vorige keer net voor :mrgreen:
Hier de nieuwsbrief van Juni :mrgreen:
lcvm nieuwsbrief (http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief45.htm)
hier de laatste LVCM brief
http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief46.htm
Leuke bril, als je bij de hondensite kijkt en hier de foto bekijkt zul je zien dat ze daar in China niet alleen de honden opeten, maar ook nog hun zonnebrilletje jatten :mrgreen: :mrgreen:
(http://www.dursydog.nl/index.asp?strPageType=productpagina&intHoofdgroepID=308&intSubgroepID=664&intProductID=39782#)
http://www.dursydog.nl/index.asp?strPageType=productpagina&intHoofdgroepID=308&intSubgroepID=664&intProductID=39782#
(http://www.dursydog.nl/index.asp?strPageType=productpagina&intHoofdgroepID=308&intSubgroepID=664&intProductID=39782#)
(http://www.lcvm.nl/images/nieuwsbrief/beijing.jpg)
Zo te zien zit haar neus zit bekneld onder die bril
De LCVM nieuwsbrief van September
http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief47.htm
In een van die nieuwsbrieven staat dit:
Citeer
Een verzekeraar koppelde gegevens van ongevallen en boetes van 100.000 klanten aan hun sterrenbeeld.
Van slechtst naar best: Weegschaal
23 sept.-22 okt. Besluiteloos; zoekt consensus; flirt Heeft moeite snelle besluiten te nemen die een aanrijding kunnen voorkomen
Waterman
20 jan.-18 feb. Koppig; opstandig; onconventioneel Houdt zich niet aan de verkeersregels, vooral niet aan snelheidslimieten
Ram
21 mrt.-19 apr. Risiconemer; impulsief; kinderlijk Speelt graag het spelletje wie het eerste weg is bij het stoplicht
Vissen
19 febr.-20 mrt. Dagdromer; kwetsbaar; theatraal Let slecht op; een agressieve rijder, die ook graag bumperkleeft
Schorpioen
23 okt.-21 nov. Wraakzuchtig; eigen willetje; bezitterig Zou wel eens de achtervolging kunnen inzetten als je hem afsnijdt
Stier
20 apr.-20 mei Voorzichtig; koppig; behoedzaam Rijdt met hoge snelheid op rood af; geeft niet graag voorrang
Boogschutter
22 nov.-21 dec. Praatgraag; onafhankelijk; reist graag Gaat met de politie in discussie; praat mobiel tijdens het rijden
Steenbok
22 dec.-19 jan. Doelgericht; listig; traditioneel Zo op de bestemming gericht dat hij verkeersborden en snelheidslimieten negeert
Maagd
23 aug.-22 sept. Analytisch; timide; sceptisch Afgeleid door details (de eekhoorn) - geen oog voor de grote lijn (de snelheidscontrole)
Kreeft
22 juni-22 juli Humeurig; zorgzaam; gezinsgericht Beschouwt andere bestuurders als één grote familie; behendig met de auto
Tweelingen
21 mei-21 juni Alert; past zich aan; nieuwsgierig Zoekt naar geestelijke stimulansen en ziet zo eerder veranderende verkeerssituaties
Leeuw
23 juli-22 aug. Genereus; zelfzuchtig; optimistisch Streeft ernaar een voorbeeldbestuurder te zijn en wil daarvoor gerespecteerd worden
Bron: Reader's Digest
Voor mij klopt die, ik ben waterman :mrgreen:
Ik ben Schorpioen :twisted:
tweeling.. :yes6rs:
Maagd :yes6rs:
:laughing49so: :rofl:
CiteerSchorpioen
23 okt.-21 nov. Wraakzuchtig; eigen willetje; bezitterig Zou wel eens de achtervolging kunnen inzetten als je hem afsnijdt :yes6rs: :yes6rs: :mrgreen:
Citaat van: Steefke™ op 24 september, 2008, 19:35:33
CiteerSchorpioen
23 okt.-21 nov. Wraakzuchtig; eigen willetje; bezitterig Zou wel eens de achtervolging kunnen inzetten als je hem afsnijdt :yes6rs: :yes6rs: :mrgreen:
:mrgreen:
:oops: Maagd :mrgreen:
Maar Timide ??? :-X :-X :-X
Die van Mr.Kawa klopt beter, hij is Steenbok :lol:
Citaat van: Suzuki-Girl© op 24 september, 2008, 20:50:18
:oops: Maagd :mrgreen:
Maar Timide ??? :-X :-X :-X
Die van Mr.Kawa klopt beter, hij is Steenbok :lol:
Hij ook al ??
LCVM-motornieuws oktober 2008
http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief48.htm
:worship-cool: :worship-cool:
Hier de nieuwste nieuwsbrief van de LCVM
http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief49.htm
:worship-cool: :worship-cool: de bis mich weer veur gewaes :mrgreen:
krigste ese nachtsjich leups :cool:
Hier de nieuwste nieuwsbrief van de LCVM
http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief50.htm
net ff gekeken en zeer aandachtig het stukje over "remmen"gelezen.
Al lezende gemerkt dat er nogal wat onzin tussen staat..soms zelfs regels complete bull en volstrekte onwaarheden
de schrijver van het artikel weet duidelijk niet waar ie het over heeft.
Vervolgens zag ik de bron van het artikel: AutoKompas..
tjsa,,...
leuk zo'n informatief artikel over remmen maar in godsnaam meneer de autokompas journalist: doet uwen research fatsoendelijk als ge nie uit ervaring kunt spreken
Citaat van: Hakinnen op 02 januari, 2009, 19:58:27
net ff gekeken en zeer aandachtig het stukje over "remmen"gelezen.
Al lezende gemerkt dat er nogal wat onzin tussen staat..soms zelfs regels complete bull en volstrekte onwaarheden
de schrijver van het artikel weet duidelijk niet waar ie het over heeft.
Vervolgens zag ik de bron van het artikel: AutoKompas..
tjsa,,...
leuk zo'n informatief artikel over remmen maar in godsnaam meneer de autokompas journalist: doet uwen research fatsoendelijk als ge nie uit ervaring kunt spreken
waar gaan ze dan de fout in bij het stuk over de systemen of over het remmen zelf verklaar je ff dan hebben we er ook wat aan
Citaat van: Gassie op 02 januari, 2009, 20:09:13
Citaat van: Hakinnen op 02 januari, 2009, 19:58:27
net ff gekeken en zeer aandachtig het stukje over "remmen"gelezen.
Al lezende gemerkt dat er nogal wat onzin tussen staat..soms zelfs regels complete bull en volstrekte onwaarheden
de schrijver van het artikel weet duidelijk niet waar ie het over heeft.
Vervolgens zag ik de bron van het artikel: AutoKompas..
tjsa,,...
leuk zo'n informatief artikel over remmen maar in godsnaam meneer de autokompas journalist: doet uwen research fatsoendelijk als ge nie uit ervaring kunt spreken
waar gaan ze dan de fout in bij het stuk over de systemen of over het remmen zelf verklaar je ff dan hebben we er ook wat aan
shit :lol:
wist dat dit zou komen als ik mijn commentaar zou spuien.. ;)
het gaat me te ver (qua tijd) om het hele stuk hier te gaan ontleden maar zal er een paar uithalen ..
wat ik niet correct vindt in
vetwat ik ervan vindt in
schuinCiteerWelke rem is de beste?
In principe is dit afhankelijk van de remvertraging. Bij een remvertraging van 2 m/s² (licht remmen) is de remwerking gelijk - oftewel 50 % voor- en 50% achterrem. Bij vol in de remmen (8 m/s²) neemt de voorrem 82,5 % van de remkracht en de achterrem 17,5 % voor zijn rekening. Bij een nog sterkere afremming - voor zover de rijbaan droog is en veel grip heeft - wordt de remverdeling compleet op de voorrem overgedragen en zal in extreme gevallen resulteren in een highsider.
Volstrekt onzin..
Highsiders komen NOOIT vanuit de voorzijde van een rijwielgedeelte..altijd vanuit de achterzijde
Highsiders zijn een enkel en direcht gevolg van gripverlies en daarop volgend acuut weer grip vinden aan de achterzijde (de achterband dus )onder hellingshoek. de eigenlijk highsider komt vanuit de shock. Altijd.
de motor is onder hellingshoek.. de power gaat erop..de band heeft grip..dan geen grip..gaat schuiven//de shock veert volledig uit..en dan opeens weer 100% grip..de shock veert te snel meteen volledig in, de shock gooit al die energie terug in meteen weer veeeeeeel te snel uitveren, de achterzijde komt plots veel te hoog onder hellingshoek..paaafff..highsider..de rijder gaat er vrijwel altijd af aan de "hoge" kant
Bij het remmen wil de motor eigenlijk rechtdoor, maar wordt hij tegengehouden door de remkracht tussen band en wegdek. Omdat het zwaartepunt van de motor echter een stuk boven het wegdek ligt, ontstaat hierdoor een koppel dat de motor voorover doet kantelen.
niet correct... koppel is de niet correcte woordkeuze..
er onstaan 2 zaken...het inveren van de voorvork onder remkracht en de voorwaartse massaverplaatsing die al bezig is en die ook onder remmen het liefst gewoon rechtdoor wilt
Dat maakt dat de druk op het voorwiel toeneemt en de druk op het achterwiel afneemt. Omdat de maximale remkracht afhankelijk is van de kracht waarmee de band op het wegdek wordt gedrukt,
Nuh...de maximale remkracht is niet afhankelijk van de kracht waarmee de band op het wegdek wordt gedrukt. de maximale remkracht is afhankelijk van allereerst het totale af te remmen gewicht,de kwaliteit van remmen en band..en vervolgens van de maximale hoeveelheid grip tussen de band en het asfalt.
simpeleler gezegd..het heeft niks te maken hoe hard de band duwt..
het gaat erom hoeveel grip de band kan krijgen op het asfalt en dat ligt aan de band (de kwaliteit en het soort compound..ja zelfs aan het profiel) zelf, de temperatuur van het rubber van de band en aan de hoeveelheid gewicht dat afgeremd moet worden en dat niks liever wilt dan gewoon lekker rechtdoor gaan.
Wanneer het voorwiel blokkeert, gaat de motor bijna onherroepelijk onderuit. Een blokkerend achterwiel is echter helemaal geen ramp. Het blokkerende wiel oefent een trekkende kracht uit op de motorfiets.
Onzin...een blokkerend achterwiel trekt niet..
een blokkerend achterwiel schuift voorwaarts in lijn van het voorwiel en gaat pas van lijn veranderen wanneer ie op een andere lijn gedwongen wordt door een wisseling van balans in de motor..het wordt dus als het ware geduwd..niet getrokken.
Zou de achterzijde iets uitbreken, dan ontstaat hierdoor een koppel ten opzichte van het balhoofd.
Een koppel tov het balhoofd????????
Het balhoofd werkt vrijwel frictieloos en kan draaien..als de achterzijde uitbreekt..heeft dat geen invloed op het eigenlijke balhoofd of het functioneren ervan
Dit koppel werkt tegen de uitbreekrichting in, zodat het wiel weer in het spoor wordt getrokken en de motor stabiliseert.
ah... dus er zit koppel tov het balhoofd en dat zorgt er ook nog eens voor dat het wiel weer in het spoor getrokken wordt? ja uh...sorry hoor maar totale verzonnen onzin
Bij extreem afremmen zeer zeker de voorrem, bij normaal remmen in de stad, bijvoorbeeld voor het afslaan in een bocht, kun je ook de achterrem gebruiken. Vooral bij zeer lage snelheden en bij een kanteling in de bocht zal de voorrem een kiepmoment veroorzaken,
Nuh..integendeel
voorrem in de bocht erbij pakken veroorzaakt geen kiepmoment
wat het wel veroorzaakt is een neiging tot oprichten van de motor..
een motor gaat niet meer richting asfalt als je de rem erbij neemt in de bocht maar wilt zichzelf juist oprichten
Waarom kun je bij volop in de remmen blokkeren?
Een geblokkeerd achterwiel is relatief makkelijk te beheersen. Met een geblokkeerd achterwiel kun je nog enorm lange afstanden afleggen. Een geblokkeerd voorwiel is een stuk lastiger. Je voorremhendel inknijpen resulteert binnen 0,2 seconden in maximale remdruk en 0,2 seconden daarna in een voorremblokkade. Als je niet in een gevaarlijke situatie zit, lukt het ook deze remdruk te reduceren en een val te vermijden. Vaak lukt dit echter niet, onder andere omdat:
# a) de ellebogen (!!!) niet gelijkmatig doorgedrukt worden en onbewust over het voorwiel een kantelmoment gegenereerd wordt, dat ogenblikkelijk tot een val leidt.
de ellebogen!!!!!!!! hahahaha..veroorzaken een kantelmoment omdat ze niet doorgedrukt worden!????
ja..het begint nu echt lachwekkend te worden.
Let op: de sterke remming verkort ook nog de invering van de naloop, de motor wordt instabieler.
de invering van de naloop?
naloop kan niet inveren..onmogelijk
naloop is een vaste waarde
# b) bij een rem met één schijf (de meeste 25 Kw motoren hebben voor maar één schijf) wordt door de zijlingse afstand van de remschijf tot het middelpunt van het wiel ook een kantelmoment gegenereerd, dat de vork bij volledige remming om twee tot drie graden draait.
Niet correct..
er wordt geen kantelmoment van enige invloed gegenereerd door gebruik te maken van slechts één schuif.
kantelmomenten zijn zijdelings..
de enige "kracht" (alez..energie) die er van een remschijf an sichself afkomt is wederom massa..massaverplaatsing en in het geval van een schijf zelfs onafgeveerde massa en jawel..zelfs roterende onafgeveerde massa....
er is geen kantelmoment als de motor gewoon rechtdoor gaat en er geremd wordt..de schijf wilt niet naar opzij en dan de vork meedraaien..de schijf wilt gewoon net als de rest van de fiets vrolijk verder met wat ze aan het doen was..rechtdoor gaan
.
thats it..
heb er ff een paar uitgehaald en heb er nu genoeg van
ik denk dat de schrijver het wel ietsje weet..maar niet helemaal en dat ie bovendien af en toe de boot een beetje mist door de verkeerde woordkeuze te hanteren waardoor het incorrect wordt.
niks mis met het artikel..zeker aardig leesvoer en zeker zitten er zaken in waar mensen iets van kunnen opsteken.
Ik was ook al weer wat snel met commentaar leveren en ik duik er meteen weer te diep in..weet ik.
Maar t stoort me als stukjes tekst als dit klakkeloos geplaatst worden met ongetwijfeld de beste bedoelingen.
Want t is niet correct wat er staat..
Nu maakt dat waarschijnlijk in de praktijk geen ruk uit
Echter..gezien vanuit het oogpunt van motorfiets chassis/ vering / geometrie..klopt het niet..dus ik moet ff zeveren
;)
ff een vraag over het eerste stukje is het niet zo dat je een highsider eigenlijk ook veroorzaakt door bv het gas iets te lossen in een bocht dat je daardoor het gewicht eigenlijk teveel naar voren brengt
heb daar eens iets over gelezen volgens mij was dat in the twist of the wrist
die schreef bij twijfel gas erop houden en zeker niet gas los
Citaat van: Gassie op 02 januari, 2009, 23:15:21
ff een vraag over het eerste stukje is het niet zo dat je een highsider eigenlijk ook veroorzaakt door bv het gas iets te lossen in een bocht dat je daardoor het gewicht eigenlijk teveel naar voren brengt
nope..
highsiders zijn altijd door plotseling grip verlies van de achterband..das niet zo'n punt
en dan opeen weer 100% grip vinden in één keer..das het begin van de highsider
vrijwel alle highsiders ontstaan bij uitacceleren onder redelijke hellingshoek van de motor
heb daar eens iets over gelezen volgens mij was dat in the twist of the wrist
die schreef bij twijfel gas erop houden en zeker niet gas los
Yep... gas lossen is immers weer meteen grip vinden...
en dan moet je niet hebben,,
gas erop houden is de band zelf zijn grip terug laten zoeken en rustig terug te laten nemen
Citaat van: Hakinnen op 03 januari, 2009, 00:27:49
Citaat van: Gassie op 02 januari, 2009, 23:15:21
ff een vraag over het eerste stukje is het niet zo dat je een highsider eigenlijk ook veroorzaakt door bv het gas iets te lossen in een bocht dat je daardoor het gewicht eigenlijk teveel naar voren brengt
nope..
highsiders zijn altijd door plotseling grip verlies van de achterband..das niet zo'n punt
en dan opeen weer 100% grip vinden in één keer..das het begin van de highsider
vrijwel alle highsiders ontstaan bij uitacceleren onder redelijke hellingshoek van de motor
heb daar eens iets over gelezen volgens mij was dat in the twist of the wrist
die schreef bij twijfel gas erop houden en zeker niet gas los
Yep... gas lossen is immers weer meteen grip vinden...
en dan moet je niet hebben,,
gas erop houden is de band zelf zijn grip terug laten zoeken en rustig terug te laten nemen
oke duidelijk verder dan maar weer on topic
alleen denk dat bijna iedere ongeoefende rijder bij een wegslippende band wel het gas dicht gooit als het fijn open laat :-X
Een highsider kun je toch ook krijgen door een bocht in te remmen. Als je door een bocht gaat en je drukt te hard op de achterrem, het wiel blokkeert, breekt uit en als je dan van de rem af gaat springt het wiel weer terug en dan voel je een kracht die je omhoog drukt.
Citaat van: Herr Tod op 04 januari, 2009, 15:44:21
Een highsider kun je toch ook krijgen door een bocht in te remmen. Als je door een bocht gaat en je drukt te hard op de achterrem, het wiel blokkeert, breekt uit en als je dan van de rem af gaat springt het wiel weer terug en dan voel je een kracht die je omhoog drukt.
Komt op hetzelfde neer he :mrgreen:
"highsiders zijn altijd door plotseling grip verlies van de achterband..das niet zo'n punt
en dan opeen weer 100% grip vinden in één keer..das het begin van de highsider"
Of dat nu door te hard remmen of teveel gas komt, resultaat blijft hetzelfde en is niet wenselijk ;)
Ik heb liever die met remmen denk ik. Hakki zig ins get :confused:
kijk maar bij 1.45 daargaat ZE eraf bij 1.38 gaat het ook al bijna fout
http://www.youtube.com/v/xjf45tkgXOc&hl=nl&fs=1"
:roll: vlgs mij haakt die poefel gewoon een step wat te stevig in het asfalt :yes6rs:
Mrs. Wobbly :lol: Weer een goede reden om toch het gas er op te houden (alleen dan niet zo veel als mevrouw daar)... ik laat het ding liever onderuit schuiven dan over de kop :yes6rs:
Als je een step de grond in rijdt ga je gewoon onderuit. Dan til je een wiel op of zo. Als je genoeg plaats hebt, kan dat wel weer goed komen.
Citaat van: Herr Tod op 04 januari, 2009, 22:38:13
Ik heb liever die met remmen denk ik. Hakki zig ins get :confused:
een highsider kriege mit remmuh?
wie deis ste det in godsnaam daan?
Stel je voor dat de motor remt op het moment dat die de bocht in gaat. Het achterwiel slipt een beetje opzij, een paar graden. Op dat moment is de motor nog in evenwicht. De kracht in de lengte van het wiel en de kracht op de zijkant van het wiel zorgen nog voor een evenwicht. Dan laat je de rem abrupt los. Op dat moment wordt de kracht op de zijkant van het wiel zo groot dat de boel niet meer in evenwicht is en omdat de motor onder een hellingshoek is ontstaat hierdoor een acceleratiekracht die de motor rechtop wil zetten.
Korte samenvatting van wat meneer Vittore zegt, zonder alle tabellen en vergelijkingen. Beetje abstract allemaal in dat boek.
Oftewel, slidend de bocht in gaan en in een keer die rem los laten... dan krijg je dat. Dat heb je vast wel eens gevoeld. Als je dat dan overdrijft dan vlieg je er af :lol:
Hier is dan weer de laatste nieuwsbrief van de LCVM :mrgreen:
http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief51.htm
Citaat van: BMWhub op 06 februari, 2009, 15:32:31
Hier is dan weer de laatste nieuwsbrief van de LCVM :mrgreen:
http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief51.htm
"Een mooi voorbeeld van doelfixatie is een ongeluk waarbij twee Harleyrijders frontaal op elkaar botsten bij een overzichtelijke bocht. De weg had twee rijstroken maar er was meer dan voldoende ruimte om elkaar te passeren."Doelfixatie? Bullshit ! De remblokken waren eraf gevallen :-X
Citaat van: BMWhub op 06 februari, 2009, 15:32:31
Hier is dan weer de laatste nieuwsbrief van de LCVM :mrgreen:
http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief51.htm
Is er mich weer veur geweas :mrgreen:
Citaat van: Steefke™ op 06 februari, 2009, 18:30:23
Citaat van: BMWhub op 06 februari, 2009, 15:32:31
Hier is dan weer de laatste nieuwsbrief van de LCVM :mrgreen:
http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief51.htm
Is er mich weer veur geweas :mrgreen:
krich ze es te mit eine gebraoke enkel toes zits :mrgreen:
enne, beemer/leopardtank op je poten gevallen? :shock:
beterschap iig :yes6rs:
Citaat van: BMWhub op 07 februari, 2009, 11:07:40
Citaat van: Steefke™ op 06 februari, 2009, 18:30:23
Citaat van: BMWhub op 06 februari, 2009, 15:32:31
Hier is dan weer de laatste nieuwsbrief van de LCVM :mrgreen:
http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief51.htm
Is er mich weer veur geweas :mrgreen:
krich ze es te mit eine gebraoke enkel toes zits :mrgreen:
beterschap :yes6rs:
Hier is dan weer de meest recente nieuwsbrief
http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief52.htm
En weer de laatste nieuwe, ben ik ook eens op tijd er mee.
http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief53.htm
Citaat van: QuattroFrits op 14 april, 2009, 21:18:36
En weer de laatste nieuwe, ben ik ook eens op tijd er mee.
http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief53.htm
:twisted: :mrgreen:
de laatste update van de lcvm
http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief54.htm
Na een aantal geslaagde bergtrainingen van 2009 doet LCVM berginstructeur John Bruins hiervan verslag in de extra LCVM special.
http://www.lcvm.nl/bergtrainingennieuwsbrief.htm
Weer een nieuwe.
http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief55.htm
Ik kreeg vier berichten waarvan twee lege en twee iets andere maar met de nieuwsbrief van augustus 2009.
Hallo mensen
Heb vandaag het dreovige bericht gekregen dat de mensen van LCVM er mee stoppen.
Dus ook geen nieuwsbrieven meer. :cry:
voor meer informatie: http://www.lcvm.nl/