Hoofdmenu

Stuurdemper

Gestart door Desmo-devil, 21 september, 2005, 18:10:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WhomBom

Citaat van: "Herr Tod"
Ik neem aan dat zo'n ding werkt tegen het slaan van het stuur bij het hard uitaccelereren van 'de grote hairpin' bij Vijlen,
highsiders een stukje verderop
en rare stuurbewegingen bij het aanremmen naar mn rustbankje?

zou kunnen, je moet ook niet zo veel gasgeven, en dan rem je te hard  :lol:
img]http://img67.imageshack.us/img67/5812/quax2bb8bp.jpg[/img]

"....may the grip be with you!..."

Hakinnen

Citaat van: "Herr Tod"Hmmm... nou ja ik had er dus eentje gekocht voor een paar euro. Zal toch zeker beter zijn dan helemaal niks?

Yep

Ik neem aan dat zo'n ding werkt tegen het slaan van het stuur
Yeah
bij het hard uitaccelereren
Yep
van 'de grote hairpin' bij Vijlen, highsiders een stukje verderop en rare stuurbewegingen bij het aanremmen naar mn rustbankje? Dan ben ik al lang tevreden.
-De "Grote Hairpin bij Vijlen".. :)}  hahaha...da hobbelepad!
-Een goede stuurdemper voorkomt een highsider..anders gezegd: maakt de kans erop een stuk kleiner. heb je een "echte" highsider dan lig je er gewoon naast in 9 van de 10 gevallen.
- wat zijn rare stuurbewegingen bij het aanremmen?  schudt ie met zijn stuur?  of staat het stuur netjes stil en beweegt de rest van de fiets?

Je zei een tijd terug dat ik zo'n ding niet nodig zou hebben vanwege het matige vermogen.
Klopt..zeg ik nog steeds.  Die fiets heeft (in standaard uitvoering) geen stuurdemper nodig..zeker niet met een "ge-update" voorvork.
Als ie desondanks toch nerveus wordt aan de voorzijde bij het uitacceleren ligt dat imo niet zozeer aan de fiets (in standaard trim) zelf danwel wel aan het zeer matige wegdek daar waar jij rijdt, je rijstijl (wellicht laat je de fiets niet "genoeg lekker rollen" en "push" je teveel?) en aan de geometrie van het geheel. Je hebt e.a gewijzigd..maar voor en achter moeten wel in balans zijn.. Een nerveusiteits probleem aan de voorzijde bij het uitacceleren aan de voorzijde van de fiets duidt in bijna alle gevallen op een "failure" in geometrie / rijhoogte. Ik denk dat het in dit geval een combinatie van dit alles is..het onregelmatige wegdek, jouw rijstijl , en zeer zeker geometrie.
Je moet een stuurdemper niet zien als "een oplossing voor de kwaal".
Beter is de oorzaak van de kwaal te zoeken en te vinden ..en bij jouw fiets is die kwaal normaal gesproken niet aanwezig.

Bovendien de zaken die je aangeeft gaan normaal gesproken niet samen...nerveusiteit bij het aanremmen en het "licht worden" van het stuur wijzen normaal op teveel rijhoogte / te weinig massa aan de voorzijde van de fiets. Maar..highsiders komen altijd van uit de achterkant van de fiets en komen altijd voort uit achtershock danwel in combinatie met de teveel rijhoogte aan de achterkant. of met bakken pk's maar dat is niet hier van toepassing.

Je zei ook dat ik de vork niet veel verder dan 5 mm door zou laten zakken... daar heb je gelijk in,
klopt..ook dat zeg ik nog steeds. Als je nu reeds een "highsider idee / gevoel" hebt soms doe je er bepaald goed aan die voorkant niet verder te laten zakken...(alhoewel dat op zich wel weer een remedie voor de nerveuze voorzijde zou kunnen zijn)
Hebben we een dillema hier dus...om het één te beperken ga je het ander verergeren in fiete.
hoewel ik het ding ondanks de zenuwachtigheid wel lekker vind sturen zo.
Fiets moet door de mindere rijhoogte aan de voorzijde strak, kort en direct sturen nu..en ja..dat kan zenuwachtig aanvoelen..Echter, er klopt hier iets niet...normaal is het zo dat je of een onwillige achterzijde hebt of een onwillige voorzijde bij het uitacceleren voornamelijk vanuit hellingshoek . jij geeft aan dat de fiets beide doet (nerveus aan de voorkant en een highsider idee aan de achterkant.
In feite kun je geen highsider krijgen op straat met die fiets..voor een highsider heb je 3 zaken nodig...een bak vermogen, een retestugge achtershock of juist een veel te slappe (hoe dan ook een slecht verende) en een grip verliezende en vervolgens in één keer hervindende achterband. Nogmaals..ik denk dat de geometrie van de fiets redelijk "fucked up" is...en dat je het aangezien je vork okay is en 5 mm doorsteek ook ok is aan de achterkant moet gaan zoeken..rijhoogte gewijzigd achter? linksysteem? andere lengte qua shock?

Trial & error zal het uitwijzen :lol:
Yeah...

succes ermee...

hoe dan ook...die demper monteren zal geen kwaad kunnen idd..
aan de andere kant..zoek de oorzaak van het probleem ipv te pogen de demper het te laten oplossen.  Er klopt iets duidelijk niet..zoek het aan de achterzijde van de fiets.

mzzl dude

:wink:

Herr Tod

Vanavond nog even een en ander getest. Het euvel met het remmen is eigenlijk weg voor zover ik heb kunnen proberen, vaak wil die een beetje schudden met het voorwiel als voor wat langere tijd tegen het punt van blokkeren aan zit.

Wat het wel is he... was ik 'even' vergeten te melden, is dat ik wat minder veerweg achter heb. Er zit de achterbrug iets in de weg waardoor ik de veer wat hard heb moeten opdraaien. Afin, fototje van de schokbreker laat het goed zien. Verder gaat ie echt niet :oops:



Dit is dus niet goed, weet ik, maar daar vanaf gezien heb ik 3 verschillende schokbrekers gehad en allemaal vond ik het beter rijden als de achterkant (te?) stug was. Deze schokbreker komt uit een GSXR 750 '92. Lengte is hetzelfde als de originele, 310 mm zo uit mn hoofd. De achterbrug is 30 mm korter dan de originele, dat zorgt er naast de erg hoge veervoorspanning voor dat de achterkant hoger staat.

Dit werkte eigenlijk prima kwa stabiliteit op het hard remmen op een recht stuk na. Nu de voorkant lager staat lijkt het remprobleem weg te zijn maar onder hellingshoek is die wat minder voorspelbaar.

Beetje lastig uit te leggen allemaal. Anders koetsj ik wel eens richting Stein als je agenda dat toestaat :lol:
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


Herr Tod

Nondeju! Helpt een stuurdemper tegen het omslaan van het stuur als je je voorwiel blokkeert? Ik heb een borderline Bandit of zo, zo is alles goed en dan rem ik aan en blokkeert die 'opeens' zn voorwiel, slaat met het stuur, komt weer terug en mept me vol in de kl*te :-X Koetsjen is wel leuk maar het moet niet ten koste gaan van mijn eventueel toekomstige kinderen :roll: Is hier een middeltje tegen (geen ABS natuurlijk :?) of moet ik gewoon wat eerder remmen?
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


QuattroFrits

Citaat van: Herr Tod op 14 januari, 2008, 13:41:23
Nondeju! Helpt een stuurdemper tegen het omslaan van het stuur als je je voorwiel blokkeert? Ik heb een borderline Bandit of zo, zo is alles goed en dan rem ik aan en blokkeert die 'opeens' zn voorwiel, slaat met het stuur, komt weer terug en mept me vol in de kl*te :-X Koetsjen is wel leuk maar het moet niet ten koste gaan van mijn eventueel toekomstige kinderen :roll: Is hier een middeltje tegen (geen ABS natuurlijk :?) of moet ik gewoon wat eerder remmen?

Een goede kuisheidsgordel doet wonderen.  :D
Wil je rust en vrede, doe dan bij MFL je intrede.

@Nippon

Citaat van: Herr Tod op 14 januari, 2008, 13:41:23
Nondeju! Helpt een stuurdemper tegen het omslaan van het stuur als je je voorwiel blokkeert? Ik heb een borderline Bandit of zo, zo is alles goed en dan rem ik aan en blokkeert die 'opeens' zn voorwiel, slaat met het stuur, komt weer terug en mept me vol in de kl*te :-X Koetsjen is wel leuk maar het moet niet ten koste gaan van mijn eventueel toekomstige kinderen :roll: Is hier een middeltje tegen (geen ABS natuurlijk :?) of moet ik gewoon wat eerder remmen?

gewoon 'n tok dragen  ;) kun je kopen bij Perry sport




gewoon je snikkel oprollen  :mrgreen:

DeWitte

Citaat van: Herr Tod op 14 januari, 2008, 13:41:23
Nondeju! Helpt een stuurdemper tegen het omslaan van het stuur als je je voorwiel blokkeert? Ik heb een borderline Bandit of zo, zo is alles goed en dan rem ik aan en blokkeert die 'opeens' zn voorwiel, slaat met het stuur, komt weer terug en mept me vol in de kl*te :-X Koetsjen is wel leuk maar het moet niet ten koste gaan van mijn eventueel toekomstige kinderen :roll: Is hier een middeltje tegen (geen ABS natuurlijk :?) of moet ik gewoon wat eerder remmen?

Eerder remmen of ABS  :yes6rs:  of denk je dat jij beter/sneller en veiliger volluit remt dan met een al dan niet gecombineerd en/of bekrachtigd abs remsysteem??,

zou zeker in jouw geval voor eventuele toekomstige kinderen toch een zegen kunnen zijn ? :mrgreen:   
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Motzippaldy

Citaat van: Dwars® op 14 januari, 2008, 18:45:47

zou zeker in jouw geval voor eventuele toekomstige kinderen toch een zegen kunnen zijn ? :mrgreen:   





:schater:
Proud on the South  

Herr Tod

#23
Citaat van: Dwars® op 14 januari, 2008, 18:45:47
Eerder remmen of ABS  :yes6rs:  of denk je dat jij beter/sneller en veiliger volluit remt dan met een al dan niet gecombineerd en/of bekrachtigd abs remsysteem??,

zou zeker in jouw geval voor eventuele toekomstige kinderen toch een zegen kunnen zijn ? :mrgreen:   

Ik wil geen ABS, voor zover ik me heb laten vertellen kun je dan geen stoppies meer maken (lijkt me onlogisch?), niet meer sliden, geen gekke dingen doen... en dat is juist wat ik wel wil. Komt nog eens bij dat de band meer invloed heeft op het hele gebeuren, het moet uiteindelijk toch allemaal op dat stukje 'rubber' gebeuren. In de auto vind ik het wel super, vol indrukken die rem en alles komt goed :mrgreen:

Denk dat ik gewoon eens een stuurdemper ga proberen, ik heb er eentje liggen van een GSXR 750 K3. Maar volgens mij is zo'n ding weer een nadeel bij gladheid? Nou ja, wie niet waagt wie niet wint :?
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


DeWitte

of de goedkoopste optie?  :-X  Eerder remmen?  :lol:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Schmetzke

Citaat van: Herr Tod op 15 januari, 2008, 01:07:47
kun je dan geen stoppies meer maken (lijkt me onlogisch?), niet meer sliden

En dat kun je nu wel?  :rofl: :schater:

DeWitte

Citaat van: Schmetzke op 15 januari, 2008, 10:01:24
Citaat van: Herr Tod op 15 januari, 2008, 01:07:47
kun je dan geen stoppies meer maken (lijkt me onlogisch?), niet meer sliden

En dat kun je nu wel?  :rofl: :schater:

Q kan alles wat ie wil :cool:, vast van overtuigd

dat in tegenstelling tot andere niet nader te noemen motards  :yes6rs:
Treat every problem as your dog would: If you can't eat it, fuck it or piss on it, then walk away

Herr Tod

:stupid:

Hij is gewoon een beetje jaloers op mij... is die wel vaker ;)
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen:


Schmetzke

Citaat van: Dwars® op 15 januari, 2008, 15:40:48
Citaat van: Schmetzke op 15 januari, 2008, 10:01:24
Citaat van: Herr Tod op 15 januari, 2008, 01:07:47
kun je dan geen stoppies meer maken (lijkt me onlogisch?), niet meer sliden

En dat kun je nu wel?  :rofl: :schater:

Q kan alles wat ie wil :cool:

Alles, maar sommige dingen blijven een droom voor hem  :rofl:  :rofl: :rofl: :schater:

Herr Tod

Als je nergens meer van kunt dromen heb je geen reden meer om te leven, dan heb je alles al gehad en gedaan. Gelukkig heb ik nog een scheepslading dromen over ;)

Ben eens rond aan het kijken links en rechts. Zo een Scotts stuurdemper die je op de kroonplaat monteerd is wel mooi, low/mid en high speed instelbaar en je kunt het werkgebied instellen. Kost ook mooi 400 dollar geld, dat reserveer ik me dan liever voor een lambda sonde met datalogger. Keuze's keuze's... eerst maar eens die simpele demper van de GSXR proberen :yes6rs:
It's a 400 Bandit mate! Designed by a Genius. Built by Craftsmen. Ridden by a Twat! :mrgreen: