Motor Forum Limburg

Algemeen => Algemene motorpraat => Topic gestart door: Desmo-devil op 20 augustus, 2006, 16:30:58

Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: Desmo-devil op 20 augustus, 2006, 16:30:58
Ik heb me vandaag ingeschreven voor bovenstaande opleiding.
Het betreft een opleiding  bij Syntra Limburg.
De opleiding duurt twee jaar en wordt  gegeven in Tongeren, Hasselt en Neerpelt.  Ik heb me ingeschreven in Tongeren, op de donderdag avond + 11 woensdag avonden.  Kosten 190 euro !!!!!!!!
Zijn er  hier misschien meer liefhebbers ? Voor info kijk op
WWW.SYNTRA-LIMBURG.BE

Infodagen  : zaterdag 2 september 14.00-17.00 uur
                  maandag 4 september 18.00 - 22.00 uur
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: crazy j op 21 augustus, 2006, 12:58:31
intersant desmo
nog nooit aan gedacht een opleiding in die richting  :lol:
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: Busaberke op 21 augustus, 2006, 13:33:05
Ik loop al enkele jaren rond met de wens om mij daarvoor in te schrijven.
Die cursus wordt gegeven door dhr. Cap, bekend van de motor-en bromfiets onderdelenzaak in M'tricht.
Ik heb in Tongeren wel diverse andere cursussen gevolg, het is een leuk instituut waar op een informele doch strakke wijze les gegeven wordt.
In de pauze ff een trapistje aan de bar drinken en dan weer verder met de les, fantastisch toch!

Helaas ontbreekt het mij nog steeds aan de tijd om er aan te beginnen.  :evil:

Veel plezier en succes!
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: DeWitte op 21 augustus, 2006, 13:44:29
voor ut lesgeld hoe je het iig niet te laten :!:
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: WhomBom op 21 augustus, 2006, 17:05:46
Citaat van: "Busaberke"Cap, bekend van de motor-en bromfiets onderdelenzaak in M'tricht.

wat een tent  :roll:
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: Herr Tod op 21 augustus, 2006, 18:16:17
Koop een Puch voor 40 euro, haal dat ding uit elkaar en zet hem weer in elkaar. Stel de kleppen van je motor. Tot zover de inhoud van die cursus vrees ik...
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: Busaberke op 21 augustus, 2006, 18:21:26
Citaat van: "Herr Tod"Koop een Puch voor 40 euro, haal dat ding uit elkaar en zet hem weer in elkaar. Stel de kleppen van je motor. Tot zover de inhoud van die cursus vrees ik...

Nou, ik heb begrepen dat het nivo best goed te noemen is.
Er worden behalve de theorie ook "onderhouds gevallen"  van cursisten behandeld.
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: Busaberke op 21 augustus, 2006, 18:21:44
Citaat van: "WhomBom"
Citaat van: "Busaberke"Cap, bekend van de motor-en bromfiets onderdelenzaak in M'tricht.

wat een tent  :roll:

hoe bedoel je?
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: WhomBom op 21 augustus, 2006, 18:24:02
zoiets als de fietsenmaker bij ons in t dorp, echt zon oude, half vervallen, tent. maar wel met leuke brommertjes  :shock:
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: Herr Tod op 21 augustus, 2006, 18:29:46
Ik heb hier een klapper liggen, "Modulaire vakleerstof motorfietstechniek, 2e leerjaar'. Dat zal wel ongeveer hetzelfde zijn. Stelt, voor mij althans, niets voor.
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: Desmo-devil op 21 augustus, 2006, 18:30:58
Citaat van: "Herr Tod"Koop een Puch voor 40 euro, haal dat ding uit elkaar en zet hem weer in elkaar. Stel de kleppen van je motor. Tot zover de inhoud van die cursus vrees ik...

Hoe kom je aan die wijsheid ? Denk je dat of weet je dat.
Ken je iemand die deze opleiding gedaan heeft ?
Als je het opleidingsschema en de onderwerpen die behandeld worden bekijkt komt er echt wel meer bij kijken en duurt de totale opleiding  3 jaar.
Ik denk dat er in drie jaar echt wel meer gedaan wordt dan jij beschrijft.
En zo niet voor deze kosten durf ik het risico wel te nemen. Dommer zal ik er in ieder geval niet van worden.
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: Desmo-devil op 21 augustus, 2006, 18:32:27
Citaat van: "WhomBom"zoiets als de fietsenmaker bij ons in t dorp, echt zon oude, half vervallen, tent. maar wel met leuke brommertjes  :shock:

Dhr Cap is een van de leraren er zijn er meer. Voordeel voor mij is dat het allemaal praktijk mensen zijn. Ik laat me verassen.
Ik ken prachtig gepoetste supermoderne werkplaatsen waar ik mijn fiets nooit zou neerzetten.
Als je bijvoorbeeld bij de Biggelaar komt in Oisterwijk , de Ducati specialist van Nederland, denk je dat je terug bent in de Middeleeuwen
qua pand en werkplaats, dus dat zegt mij helemaal niets !!
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: Desmo-devil op 21 augustus, 2006, 18:36:11
Citaat van: "Herr Tod"Ik heb hier een klapper liggen, "Modulaire vakleerstof motorfietstechniek, 2e leerjaar'. Dat zal wel ongeveer hetzelfde zijn. Stelt, voor mij althans, niets voor.

Leuk zo'n klapper maar werkt voor mij iig niet, is maar een stuk papier.
Ik werk liever in de praktijk met een leuke groep en ruimte voor discussie.
Lijkt me gewoon gezelliger dan in je eentje in de garage klooien en met je handen in het haar zitten als je niet verder komt. Daarbij vind ik mijn motoren te kostbaar om zomaar eraan te gaan sleutelen.
Begrijp me niet verkeerd ik doe behoorlijk veel aan mijn motoren maar het gaat mij erom net iets meer te leren en de fijne kneepjes te beheersen. Als die gasten mij kunnen leren om de kleppen van een Duc zelf te stellen is de cursus voor mij al geslaagd.  Voor jou zal het misschien allemaal gesneden koek zijn, voor mij iig niet.Er zijn niet veel alternatieven op dit gebied en in Nederland al helemaal niet.
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: QuattroFrits op 21 augustus, 2006, 18:47:30
Voor dat geld krijg je in nederland net niks en de belgische cursussen moeten zeer goed zijn. :roll:

Ik heb helaas geen zin meer om te gaan studeren maar voor degene die gaat, heel veel succes. :wink:
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: B-Witch op 21 augustus, 2006, 18:53:07
Desmo, ik geef je groot gelijk, dommer zul je er idd niet van worden.
Is trouwens ook gewoon leuk om (al is het maar een beetje), wat bij te leren.
En papier is inderdaad geduldig, ik kan bijvoorbeeld nog geen tekening om een kleerkast in elkaar te zetten lezen, laat staan een technische. maar als ik iets zelf kan ondervinden met mijn eigen handjes, dan kan ik het ineens wel.


igg veel succes met je cursus en vooral Have fun!!!! :wink:
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: DeWitte op 21 augustus, 2006, 18:56:33
Citaat van: "suzuki-girl"Desmo, ik geef je groot gelijk, dommer zul je er idd niet van worden.
Is trouwens ook gewoon leuk om (al is het maar een beetje), wat bij te leren.
En papier is inderdaad geduldig, ik kan bijvoorbeeld nog geen tekening om een kleerkast in elkaar te zetten lezen, laat staan een technische. maar als ik iets zelf kan ondervinden met mijn eigen handjes, dan kan ik het ineens wel.


igg veel succes met je cursus en vooral Have fun!!!! :wink:

:stupid:
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: QuattroFrits op 21 augustus, 2006, 19:01:38
Citaat van: "suzuki-girl"ik kan bijvoorbeeld nog geen tekening lezen :wink:

:shock: Er zijn MFL'ers genoeg die je dat wel willen leren.  :wink:

Lezen is niet echt moeilijk en plaatjes kijken al helemaal niet. :wink:
:worship-cool:  :worship-cool:  :worship-cool:
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: DeWitte op 21 augustus, 2006, 19:11:12
Citaat van: "QuattroFrits"Lezen is niet echt moeilijk

nou  :lol: laat vrouwen eens de kaart lezen op vakansie :mrgreen:

(hier ga ik geheid gezeik mee krijgen) :twisted:
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: QuattroFrits op 21 augustus, 2006, 19:20:02
Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "QuattroFrits"Lezen is niet echt moeilijk

nou  :lol: laat vrouwen eens de kaart lezen op vakansie :mrgreen:

(hier ga ik geheid gezeik mee krijgen) :twisted:

:twisted: Ook jouw vrouw leren we plaatjes kijken als 't moet. :rofl:  :rofl:
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: DeWitte op 21 augustus, 2006, 19:28:19
Citaat van: "QuattroFrits"
Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "QuattroFrits"Lezen is niet echt moeilijk

nou  :lol: laat vrouwen eens de kaart lezen op vakansie :mrgreen:

(hier ga ik geheid gezeik mee krijgen) :twisted:

:twisted: Ook jouw vrouw leren we plaatjes kijken als 't moet. :rofl:  :rofl:

:shutup: schwieg :wink:
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: Hakinnen op 21 augustus, 2006, 20:45:31
Citaat van: "Desmo-devil"
Citaat van: "WhomBom"zoiets als de fietsenmaker bij ons in t dorp, echt zon oude, half vervallen, tent. maar wel met leuke brommertjes  :shock:

Dhr Cap is een van de leraren er zijn er meer. Voordeel voor mij is dat het allemaal praktijk mensen zijn. Ik laat me verassen.
Ik ken prachtig gepoetste supermoderne werkplaatsen waar ik mijn fiets nooit zou neerzetten.
Als je bijvoorbeeld bij de Biggelaar komt in Oisterwijk , de Ducati specialist van Nederland, denk je dat je terug bent in de Middeleeuwen
qua pand en werkplaats, dus dat zegt mij helemaal niets !!

mee eens..een pand of werkplaats zegt helemaal niks over de kennis en vakbekwaamheid van de mensen die er werken.

bij den biggel moet je je idd bijna een weg door het vet en de olie banen om door de werkplaats te lopen..

en mijn schuurtje is ook niet bepaald jé van hét maar de eerste slechte voorvork die er naar buiten gaat moet nog komen

:wink:
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: Hakinnen op 21 augustus, 2006, 21:02:04
Citaat van: "Desmo-devil"
Citaat van: "Herr Tod"Ik heb hier een klapper liggen, "Modulaire vakleerstof motorfietstechniek, 2e leerjaar'. Dat zal wel ongeveer hetzelfde zijn. Stelt, voor mij althans, niets voor.

Leuk zo'n klapper maar werkt voor mij iig niet, is maar een stuk papier.
Ik werk liever in de praktijk met een leuke groep en ruimte voor discussie.
Lijkt me gewoon gezelliger dan in je eentje in de garage klooien en met je handen in het haar zitten als je niet verder komt. Daarbij vind ik mijn motoren te kostbaar om zomaar eraan te gaan sleutelen.
Begrijp me niet verkeerd ik doe behoorlijk veel aan mijn motoren maar het gaat mij erom net iets meer te leren en de fijne kneepjes te beheersen. Als die gasten mij kunnen leren om de kleppen van een Duc zelf te stellen is de cursus voor mij al geslaagd.  Voor jou zal het misschien allemaal gesneden koek zijn, voor mij iig niet.Er zijn niet veel alternatieven op dit gebied en in Nederland al helemaal niet.

ik bedoel het niet verkeerd maar in het geval van ducati komt er wat meer bij kijken..
mooi dat je er zelf aan sleuteld..doe ik ook maar als het op het blok aankomt besteed ik het uit ..
voor ducati geldt..(en dat zul jij ook weten) er zijn er velen die roepen dat ze het kunnen..er zijn er slechts enkelen die het echt kunnen..

voor de rest..

ik vindt het knap dat je dit gaat doen..beter dan thuis op de bank te blijven zitten..ik ken iemand die bij een motorzaak sleuteld en die heeft ook daar geleerd al moet ik er meteen bijzeggen dat ie de fijne kneepjes, de trucs en tips  in de praktijk leert..

gewoon doen, dommer zul je r idd niet van worden. laat de zeveraars maar zeveren..
voor het geld hoef je het niet te laten en als het niet mocht bevallen stop je er gewoon mee..

terzijde:
ik zou dit ook best willen doen maar dan gespecialiseerd in motorfiets rijwielgedeeltes en chassisdesign en liefst een beetje op niveau..
De opleiding is er maar is net als echte veringsopleidingen "slecht bereikbaar"..andreani in Italie doet het zeer select en racetech in amerika doet het af en toe voor een select groepje mensen die meestal uit de racerij komen..ik heb er echter geen tijd voor momenteel.
wat ik ook erg interesant vindt is telemetrie..zou ik ook graag leren en toepassen.  zeer interesant als je veel met vering werkt. ook daar geldt dat het erg gespecialiseerd is en de opleiding en uitrusting de nodige knaken kosten...nu even niet dus maar ooit wil ik het doen en als je iets wilt moet je dat doen vind ik..geldt ook voor jouw

doen dus..veel succes ermee desmodude
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: Schmetzke op 21 augustus, 2006, 21:21:00
Citaat van: "WhomBom"
Citaat van: "Busaberke"Cap, bekend van de motor-en bromfiets onderdelenzaak in M'tricht.

wat een tent  :roll:

:stupid:

Als zo'n cursus gegeven zou worden door een vakman zoals bijv Bert v. Rosa, dan zou het interessant worden.

Maar een band plakken, dat kan ik ook zonder cursus  :rofl:
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: karz op 21 augustus, 2006, 21:34:31
Citaat van: "Hakinnen"

ik bedoel het niet verkeerd maar in het geval van ducati komt er wat meer bij kijken..
mooi dat je er zelf aan sleuteld..doe ik ook maar als het op het blok aankomt besteed ik het uit ..
voor ducati geldt..(en dat zul jij ook weten) er zijn er velen die roepen dat ze het kunnen..er zijn er slechts enkelen die het echt kunnen..

Ja kijk, dat snap ik nooit zo goed he, moet je nog een paar toverspreuken kennen om een ducati 'goed' te krijgen ? Leuke mystiek maar het is toch ook techniek en materialen ? Waarom kan een goede allround mechanic met verstand van zaken, de juiste tools en een handboek geen onderhoud/reparatie doen aan een ducati ?  Zijn er donkere geheimen die  generaties lang van vader op zoon doorgegeven zijn ? Moet je een of ander heilig ritueel doorgaan om goedkeuring te krijgen van je voorvaderen om ducati monteur te kunnen zijn ?

Hoe zit dat ?
Of om met Dwars' woorden te spreken:

nah?...shoot :cool:
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: Hakinnen op 21 augustus, 2006, 21:53:59
Citaat van: "karz"
Citaat van: "Hakinnen"

ik bedoel het niet verkeerd maar in het geval van ducati komt er wat meer bij kijken..
mooi dat je er zelf aan sleuteld..doe ik ook maar als het op het blok aankomt besteed ik het uit ..
voor ducati geldt..(en dat zul jij ook weten) er zijn er velen die roepen dat ze het kunnen..er zijn er slechts enkelen die het echt kunnen..

Ja kijk, dat snap ik nooit zo goed he, moet je nog een paar toverspreuken kennen om een ducati 'goed' te krijgen ? Leuke mystiek maar het is toch ook techniek en materialen ? Waarom kan een goede allround mechanic met verstand van zaken, de juiste tools en een handboek geen onderhoud/reparatie doen aan een ducati ?  Zijn er donkere geheimen die  generaties lang van vader op zoon doorgegeven zijn ? Moet je een of ander heilig ritueel doorgaan om goedkeuring te krijgen van je voorvaderen om ducati monteur te kunnen zijn ?

Hoe zit dat ?
Of om met Dwars' woorden te spreken:

nah?...shoot :cool:




nope , denk niet dat je het zo ver moet zoeken.

het is slechts "andere techniek" waar op "een andere manier" aan gewerkt dient te worden..het is "gevoeliger" en vereist niet persé meer maar wel andere vakkennis..ik denk dat het "specifieker" is..en er zit ander materiaal in

ik denk dat het met de tweekleppers en de laatste generatie vierkleppers nog wel meevalt maar de klassieke pre-1985 Ducs  en de "voor testastretta blok" 4-klepper generatie vereisen specifiek vakmanschap.

in het geval van biggelaar is dat idd van vader op zoon

Met alle respect voor alle goede all-round monteurs maar "ducati" is imo een "vak apart" ...

Met een Huskie of KTM , MV en ja..zelfs bmw moet je ook niet bij een standaard SAFE vestiging voor "wat meer dan"onderhoud gaan..ik zeg niet dat er wat mis is met de monteurs daar maar imo vereist het specifieke vakkennis..

vrij simpel..je hebt allrounders en je hebt specialisten..een Duc breng je imo het best naar de specialist...
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: WhomBom op 21 augustus, 2006, 22:03:45
Citaat van: "Hakinnen"
Citaat van: "Desmo-devil"
Citaat van: "WhomBom"zoiets als de fietsenmaker bij ons in t dorp, echt zon oude, half vervallen, tent. maar wel met leuke brommertjes  :shock:

Dhr Cap is een van de leraren er zijn er meer. Voordeel voor mij is dat het allemaal praktijk mensen zijn. Ik laat me verassen.
Ik ken prachtig gepoetste supermoderne werkplaatsen waar ik mijn fiets nooit zou neerzetten.
Als je bijvoorbeeld bij de Biggelaar komt in Oisterwijk , de Ducati specialist van Nederland, denk je dat je terug bent in de Middeleeuwen
qua pand en werkplaats, dus dat zegt mij helemaal niets !!

mee eens..een pand of werkplaats zegt helemaal niks over de kennis en vakbekwaamheid van de mensen die er werken.


zeg ik ook niet, sterker nog, ik vind het bijv. bij de fietsenmaker hier wel wat hebben als je 2 dagen voor de vakantie nog even langsgaat, omdat de rempomp van je brommer gaar is, en hij dan ergens tussen zn shag en een poetsdoek een pompje uithaalt wat je voor 15 euro mee kan nemen  8)
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: Herr Tod op 21 augustus, 2006, 22:10:20
Citaat van: "Hakinnen"De opleiding is er maar is net als echte veringsopleidingen "slecht bereikbaar"..andreani in Italie doet het zeer select en racetech in amerika doet het af en toe voor een select groepje mensen die meestal uit de racerij komen..ik heb er echter geen tijd voor momenteel.

CiteerMuch of the work in understanding motorcycle physics has come from the University of Padova in Italy, and Professor Vittore Cossalter is one of the world's leading experts in the study of motorcycle dynamics.  Professor Cossalter has written many papers, articles and books on the subject, and his most recent book, Motorcycle Dynamics, focuses on the kinematics (a branch of dynamics that deals with aspects of motion apart from considerations of mass and force) and dynamics (a branch of mechanics that deals with forces and their relation primarily to the motion but sometimes also to the equilibrium of bodies) of motorcycles.

CiteerA great technical book for the engineer, student, or technically/mathematically inclined motorcycle enthusiast.
Motorcycle Dynamics offers a wealth of information compiled from the most up-to-date research into the behavior and performance of motorcycles. The structure of the book and abundant graphs assist in understanding an exceptionally complicated subject. This book offers a refreshingly analytical approach to a field that has in the past been distorted by tongue-in cheek answers and hunches of weekend warriors. Rest assured on learning something new on every read-through. Not an "easy read" due to the complex content however I consider Motorcycle Dynamics an unsurpassed source detailing a rigorous approach to the dynamic behavior of motorcycles.

Dat boek staat nog op mijn verlanglijstje. Maar eerst eens door 'Turbochargers' en nog wat losse papieren heen zien te komen :twisted:
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: Hakinnen op 21 augustus, 2006, 22:36:38
Citaat van: "Herr Tod"
Citaat van: "Hakinnen"De opleiding is er maar is net als echte veringsopleidingen "slecht bereikbaar"..andreani in Italie doet het zeer select en racetech in amerika doet het af en toe voor een select groepje mensen die meestal uit de racerij komen..ik heb er echter geen tijd voor momenteel.

CiteerMuch of the work in understanding motorcycle physics has come from the University of Padova in Italy, and Professor Vittore Cossalter is one of the world's leading experts in the study of motorcycle dynamics. Professor Cossalter has written many papers, articles and books on the subject, and his most recent book, Motorcycle Dynamics, focuses on the kinematics (a branch of dynamics that deals with aspects of motion apart from considerations of mass and force) and dynamics (a branch of mechanics that deals with forces and their relation primarily to the motion but sometimes also to the equilibrium of bodies) of motorcycles.

CiteerA great technical book for the engineer, student, or technically/mathematically inclined motorcycle enthusiast.
Motorcycle Dynamics offers a wealth of information compiled from the most up-to-date research into the behavior and performance of motorcycles. The structure of the book and abundant graphs assist in understanding an exceptionally complicated subject. This book offers a refreshingly analytical approach to a field that has in the past been distorted by tongue-in cheek answers and hunches of weekend warriors. Rest assured on learning something new on every read-through. Not an "easy read" due to the complex content however I consider Motorcycle Dynamics an unsurpassed source detailing a rigorous approach to the dynamic behavior of motorcycles.

Dat boek staat nog op mijn verlanglijstje. Maar eerst eens door 'Turbochargers' en nog wat losse papieren heen zien te komen :twisted:

fuckerdefuck.. da boek..idd
..was ik vorig jaar naar op zoek, was het al helemaal vergeten

"motorcycle dynamics" ..yep dat is het..

ik heb overigens mijn theorie veringsopleiding ook in Padova Italie gehad..bitubo is van padova.. blijkbaar zitten de chassis en veringsmensen in die hoek daar..

goed dat je het zegt van dat boek..ik wil het iig hebben en ga e-bay eens afstruinen of desnoods nieuw kopen ergens..

oja..voor ik ook dat vergeet.

ik kwam op motorforum (aangeboden)  een gebruikt ouder setje magnesium velgen tegen voor suzuki...pvm  denk ik ..niks voor jou in da bandit?
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: The Dominator op 21 augustus, 2006, 22:39:33
Citaat van: "Busaberke"
Die cursus wordt gegeven door dhr. Cap, bekend van de motor-en bromfiets onderdelenzaak in M'tricht.


Veel plezier en succes!

wees maar blij dat zn vrouw m niet geeft pfffft niet mijn vriendin hoor (heb een tijdje een parkeerplaats met hun gedeeld vandaar)
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: DeWitte op 22 augustus, 2006, 07:34:10
Citaat van: "karz"
Citaat van: "Hakinnen"

ik bedoel het niet verkeerd maar in het geval van ducati komt er wat meer bij kijken..
mooi dat je er zelf aan sleuteld..doe ik ook maar als het op het blok aankomt besteed ik het uit ..
voor ducati geldt..(en dat zul jij ook weten) er zijn er velen die roepen dat ze het kunnen..er zijn er slechts enkelen die het echt kunnen..

Ja kijk, dat snap ik nooit zo goed he, moet je nog een paar toverspreuken kennen om een ducati 'goed' te krijgen ? Leuke mystiek maar het is toch ook techniek en materialen ? Waarom kan een goede allround mechanic met verstand van zaken, de juiste tools en een handboek geen onderhoud/reparatie doen aan een ducati ?  Zijn er donkere geheimen die  generaties lang van vader op zoon doorgegeven zijn ? Moet je een of ander heilig ritueel doorgaan om goedkeuring te krijgen van je voorvaderen om ducati monteur te kunnen zijn ?

nou geloof het of niet: ik wou hier pcies zo op reageren (alle nie zo sjiek als Karz uiteraard :lol: , maar in mijn hottentotsgeleuter). Volgens mij is het zo dat een goed all-round mecanieker net zo goed " specialistisch werk" kan doen> Hek mss nog beter: geen merkblindheid  :yes6rs: > zal zich eerder iets afvragen van waarom zit dat zus of zo. Mijn ervaring met all-round garages (voor zowel moto als auto) is stukken beter dan met de zgn. specialisten: Imo heeft een all-round monteur meer ervaring in verschillende disciplines en zal sowieso al inventiever kunnen werken. Daarbij tis geen Quantumfysica of hersenchirurgie  :wink: anders kregen die gasten ook wel meer betaald......

Na Shoot??? :mrgreen:
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: Desmo-devil op 22 augustus, 2006, 08:38:48
Aan mijn Duc's komen iig geen allround monteurs alleen  nog specialisten.
En dat is uit eigen ervaring. Ik heb in het verleden wel eens beurten laten doen bij anderen om kosten te besparen maar ben daar snel van terug gekomen. Iedereen die Ducati rijdt zal dit fenomeen herkennen.
En waar het nu precies aan ligt zou je aan de bewuste specialisten moeten vragen. Voor mij iig een wereld van verschil tussen een goede allround monteur en een Ducati specialist.

En Dwars Je hebt het nu toch ook zelf meegemaakt met de cardan van je Beemer bij een BMW specialist of niet ?? Waar zou jij gaan voor een revisie ?
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: DeWitte op 22 augustus, 2006, 09:02:38
zoals ik je net al zei aan de koffieautomaat (ja wij leuteren hier wat af :mrgreen:) ik had het over een goede all-rounder: die ervaring heeft met alle merken (wellicht soms met een vergrootglas te zoeken, helaas).

Die cardan revisie door notten waar je op zinspeelt; was in zoverre specialistenwerk (je moet er de materialen voor hebben en hij was de enige die een gebruikte as had liggen) dat er geen alternatief was binnen aannemelijk budget. wees niet bevreesd; als Margraten een gebruikte as had liggen hadden zij deze zonder probs kunnen inbouwen, net zoals zij wel vaker een bak van een beemer, honda of yamaha reviseren.  (ff als voorbeeld) Een ruimere blik in techniek met de nodige ervaring uiteraard aangevuld en niet te vergeten specialistisch gereedschap kan een monteur alleen maar completer maken.  :wink:
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: Hakinnen op 22 augustus, 2006, 09:28:02
Citaat van: "Dwars"
Citaat van: "karz"
Citaat van: "Hakinnen"

ik bedoel het niet verkeerd maar in het geval van ducati komt er wat meer bij kijken..
mooi dat je er zelf aan sleuteld..doe ik ook maar als het op het blok aankomt besteed ik het uit ..
voor ducati geldt..(en dat zul jij ook weten) er zijn er velen die roepen dat ze het kunnen..er zijn er slechts enkelen die het echt kunnen..

Ja kijk, dat snap ik nooit zo goed he, moet je nog een paar toverspreuken kennen om een ducati 'goed' te krijgen ? Leuke mystiek maar het is toch ook techniek en materialen ? Waarom kan een goede allround mechanic met verstand van zaken, de juiste tools en een handboek geen onderhoud/reparatie doen aan een ducati ?  Zijn er donkere geheimen die  generaties lang van vader op zoon doorgegeven zijn ? Moet je een of ander heilig ritueel doorgaan om goedkeuring te krijgen van je voorvaderen om ducati monteur te kunnen zijn ?

nou geloof het of niet: ik wou hier pcies zo op reageren (alle nie zo sjiek als Karz uiteraard :lol: , maar in mijn hottentotsgeleuter). Volgens mij is het zo dat een goed all-round mecanieker net zo goed " specialistisch werk" kan doen> Hek mss nog beter: geen merkblindheid  :yes6rs: > zal zich eerder iets afvragen van waarom zit dat zus of zo. Mijn ervaring met all-round garages (voor zowel moto als auto) is stukken beter dan met de zgn. specialisten: Imo heeft een all-round monteur meer ervaring in verschillende disciplines en zal sowieso al inventiever kunnen werken. Daarbij tis geen Quantumfysica of hersenchirurgie  :wink: anders kregen die gasten ook wel meer betaald......

Na Shoot??? :mrgreen:


ben het er ergens wel mee eens hoor..

tuurlijk kan een goede allround monteur specialistisch werk doen..maar dan moet ie het wel geleerd hebben natuurlijk
en klopt ook ..een allround monteur heeft meer ervaring in verschillende disiplines..yep. echter wederom in het geval van Ducati is er meestal maar één disipline.. ik weet ook niet hoe het komt maar bij Affeto , Biggelaar, MTE wordt er bijna uitsluitend aan Ducati gesleuteld.
Ik ben het met je eens dat iedere normale logisch denkende monteur ook aan Ducati kan sleutelen maar dan moet ie de techniek wel onder de knie hebben, hij moet zich er dus in verdiept hebben wel.  denk dat dat ook geldt voor merken als KTM. Husky , MV e.d

Ander voorbeeldtje: een goede allround monteur kan een setje voorvorkkeeringen vernieuwen , een vork lostrekken daarvoor en weer in elkaar steken (alhoewel ik er geregeld tegen kom die niet kloppen qua voornamelijk oliehoogtes)..kan dus..hebben ze 'm op de opleiding geleerd, heeft ie al meerdere malen succesvol toegepast ..geen probleem dus..
Maar die goede allround monteur kan geen vorkcartridge uit de vork halen, openen,  en vervolgens "op gevoel en ervaring de zuigers modificeren en shimsstack aanpassen,oliehoogte en dikte bepalen"..
Als je die allround monteur een vorkcartridge in zijn handen geeft en erbij zegt dat je meer "stelbereik in het highspeed circuit"zoekt zal ie geen flauw idee hebben hoe het te realiseren
Omdat ie niet weet wat te doen..omdat ie dat nooit geleerd heeft op de opleiding voor allround monteurs.  hij kan het wel maar dan moet het specialisme 'm wel aangeleerd worden ergens..

zo is het ook met exoten als ducati/ mv en ik denk ook KTM en husky..tuurlijk kunnen die monteurs eraan werken maar er zitten zaken qua techniek aan die niet "allround" zijn en waarvoor zo'n monteur de "ins &outs" moet weten..

Bovendien...ff puur persoonlijk....als ik de 748 naar MTE breng weet ik wie eraan werkt en dat dat met kennis van zaken gebeurt..das een specialist ..de beste man daar hoort aan het stationair lopen van een duc reeds "wat voor vlees ie in de kuip heeft"..dus geeft mij dat de geruststelling dat er met kennis van zaken aan mijn motor gewerkt wordt, door iemand die de "ins en outs"van het merk en het specifieke type weet..ik verkies dat ten allen tijde boven een "all-round" zaak..
Met alle respect voor de "all-round"zaken overigens maar als ik die fiets naar motoport of safe breng verdwijnt ie richting werkplaats en heb ik geen flauw idee wie eraan werkt en of ie weet wat ie doet..voor hetzelfde geld staat er daar een 18jarige stagaire mijn (titanium :oops: ) kleppen te stellen..
Ik heb dan geen flauw idee wie eraan werkt , wat ie doet en hoe het gedaan wordt..enige wat ik mag doen is de rekening betalen
Ik wil simpelweg graag weten wie eraan werkt en exact wat er aan gebeuren gaat..

snapie?
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: DeWitte op 22 augustus, 2006, 09:38:53
Citaat van: "Hakinnen"ben het er ergens wel mee eens hoor..

:shock: veel gekker moet het nie worden he :shock:


:mrgreen:
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: Desmo-devil op 22 augustus, 2006, 10:10:27
Hoe komt het dan dat 9 van de 10 Allround motorzaken niet eens willen beginnen aan het onderhoud van een Ducati ?
Ik heb het vaak genoeg gehoord  :  eh .. liever niet !
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: DeWitte op 22 augustus, 2006, 10:17:05
opleiding/kennis, ervaring en gereedschap niet voorhanden mss???
en zoals je zelf zei bijv. Rosa motoren en ik vul ff aan Margraten geven er zich met volle overgave aan :yes6rs: naar tevredenheid.

Enne aan mijn 2cv wil ook niet iedereen werken: en je kunt toch niet zeggen dat dit hoogstaande techniek betreft :mrgreen: mss willen ze geen vieze handen krijgen :rofl:
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: karz op 22 augustus, 2006, 10:25:44
Citaat van: "Desmo-devil"Hoe komt het dan dat 9 van de 10 Allround motorzaken niet eens willen beginnen aan het onderhoud van een Ducati ?
Ik heb het vaak genoeg gehoord  :  eh .. liever niet !

Zelfde reden dat ze niet aan een bol d'or willen werken. Je draait snel wat kapot :mrgreen:
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: Desmo-devil op 22 augustus, 2006, 11:59:24
CiteerDwars"]opleiding/kennis, ervaring en gereedschap niet voorhanden mss???

Zijn we toch  weer precies bij het uitgangspunt !!!
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: DeWitte op 22 augustus, 2006, 12:12:18
m.a.w. we zijn het eens ??  :shock: en wat je zegt is dus een 2cv en een ducati verschillen niet behalve qua techniek dan dat de een 2 wielen meer heeft ?? :mrgreen: de monteurs zijn iig specialisten....

:rofl:
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: QuattroFrits op 22 augustus, 2006, 18:09:29
Citaat van: "Dwars"Enne aan mijn 2cv wil ook niet iedereen werken: en je kunt toch niet zeggen dat dit hoogstaande techniek betreft :mrgreen: mss willen ze geen vieze handen krijgen :rofl:

Nee, de verdovingsspuiten voor een eend zijn te duur. :rofl:  :rofl:  :rofl:
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: Herr Tod op 22 augustus, 2006, 18:21:19
Kan niemand me eens het kleppenmechanisme van een Duc laten zien? Ik kan er niet bij komen dat het zo lastig is om dat te stellen. Mechaniek is mechaniek, kwestie van meten en met respect behandelen. Voor de rest misschien wat speciaal gereedschap maar het is en blijft een verzameling metaal, geen magie. Ben echt eens benieuwd naar zo'n Duc blokje :)
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: Hakinnen op 22 augustus, 2006, 19:59:50
Citaat van: "Dwars"m.a.w. we zijn het eens ??  :shock: en wat je zegt is dus een 2cv en een ducati verschillen niet behalve qua techniek dan dat de een 2 wielen meer heeft ?? :mrgreen: de monteurs zijn iig specialisten....

:rofl:

haha..nu je het zegt ..

2cv = eend  / ducati = duc  / Duc(k) is eend..

haha..zijn we er eindelijk uit..ze zijn gelijk,,allemaal eenden,,...als de jouwe kwik is, is de mijne kwek en die van desmo-devil zal dan wel kwak zijn..

hehe..
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: Desmo-devil op 22 augustus, 2006, 21:49:34
Citaat van: "Herr Tod"Kan niemand me eens het kleppenmechanisme van een Duc laten zien? Ik kan er niet bij komen dat het zo lastig is om dat te stellen. Mechaniek is mechaniek, kwestie van meten en met respect behandelen. Voor de rest misschien wat speciaal gereedschap maar het is en blijft een verzameling metaal, geen magie. Ben echt eens benieuwd naar zo'n Duc blokje :)

Zie het Topic : Motorisch / desmodronic hoe en wat.
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: Herr Tod op 22 augustus, 2006, 22:11:21
Dus eigenlijk hetzelfde als een Jap maar je moet dubbel zoveel stellen omdat de klep ook door een 'nok' dichtgedrukt wordt. In principe kun je het zien als een dubbele 'rocker arm'. De foto van de Desmoquatro is een beetje onduidelijk :?:
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: d'r Blieje op 25 augustus, 2006, 21:41:11
Waarom moeilijk als het makkelijk kan?
Ik zou zeggen als je met je duc, 2cv of andere exoten moeilijk in een, voor jou acceptabele, werkplaats terecht komt, waarom dan niet overstappen op een motor met een allround techniek?

Ja, ja, ik weet het zere benen, lange tenen, op papier komt dit wat hard over  :wink:
Dit is weer zo'n spreekwoordelijke knuppel in het eendenhok... Jongens (en meiden) neem het me niet kwalijk, heb net een fles Hooghoudt, Wodkadryplus leeg.

Maar je kunt schrijven wat je wil, met m'n CBR100F kan ik overal terecht !!!

Hey Desmo en andere bukkers (denk nog maar eens na waarom 't een duck is Dwars) no offense !  :wink:
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: Herr Tod op 25 augustus, 2006, 23:45:27
Citaat van: "d'r Blieje"Jongens (en meiden) neem het me niet kwalijk, heb net een fles Hooghoudt, Wodkadryplus leeg.

Ik merk het, je zit in de verkeerde topics. Dit is het spelletje niet :lol: :wink: :angel:
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: Desmo-devil op 15 september, 2006, 17:12:30
Gisteren de eerste les gehad , en ik moet zeggen ziet er niet verkeerd uit.
Heel veel motorspul in de werkplaats en onze leraar Piet Cap weet echt wel waar hij over praat en dat met de nodige dosis humor.
Ik verheug me al op de volgende les.
Overigens heb ik nog even getwijfeld om te switchen naar de cursus schoonheidspecialiste toen die cursisten binnenkwamen ! :angel:
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: DeWitte op 15 september, 2006, 17:24:33
Citaat van: "Desmo-devil"
Overigens heb ik nog even getwijfeld om te switchen naar de cursus schoonheidspecialiste toen die cursisten binnenkwamen ! :angel:

ff off-topic :twisted: vertel en  ttiwwp
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: WhomBom op 15 september, 2006, 20:44:44
das ook wat waard, een cursus die "geen pijn aan de ogen doet"  :twisted:
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: Joepie1958 op 16 september, 2006, 10:48:35
Even uit de school klappen :D
Bij mij thuis zijn op dit moment twee vrouwen op maandag een cursus aan het volgen bij Syntra in Tongeren :lol:
Mijn dochter van achttien doet de opleiding kapster :shock:
En mijn vrouw van ongeveer twee-en-dertig (geloof ik) doet een cursus






















basis-lassen :yes6rs:  :yes6rs:  :yes6rs:  :worship-cool:  :worship-cool:  :worship-cool:
Dat is wel fijn, dan kunnen we binnenkort een rolkooi in de 4x4 maken, en nog meer valbeugels voor op de Beemer :)}  :)}  :)}
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: Steefke™ op 10 oktober, 2006, 08:22:17
Citaat van: "suzuki-girl"Desmo, ik geef je groot gelijk, dommer zul je er idd niet van worden.
Is trouwens ook gewoon leuk om (al is het maar een beetje), wat bij te leren.
En papier is inderdaad geduldig, ik kan bijvoorbeeld nog geen tekening om een kleerkast in elkaar te zetten lezen, laat staan een technische. maar als ik iets zelf kan ondervinden met mijn eigen handjes, dan kan ik het ineens wel.


igg veel succes met je cursus en vooral Have fun!!!! :wink:

klopt ik heb er ook al een paar cursussen gedaan op gebied van webdesign het is niet echt schokkend maar voor dat geld kun je het niet laten, je steekt er altijd wel wat van op.
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: Desmo-devil op 19 april, 2007, 14:45:46
Kleine update :
Inmiddels zijn we 8 maanden verder en bij deze even een evaluatie van het tot nu toe geleerde.

De cursus valt dus absoluut niet tegen, ben nog geen avond met tegenzin gegaan.
De sfeer is zeer relaxed en de groep ( inmiddels geslonken tot 5 ) is geweldig, we lachen ons kapot.

De onderwerpen zijn zeer divers en uitgebreid, natuurlijk zijn er dingen die ik al wist of al kon, maar het kan nooit kwaad om er nog eens in te duiken.
Vooral de sleutel avonden zijn zeer leerzaam.  Ik heb de grote beurt aan mijn Duc inmiddels bijna geheel zelf uitgevoerd tijdens deze avonden, behalve riemen en kleppen stellen. Ik heb daarmee het cursusgeld al dubbel en dwars uitgespaard.

Ik vind het in elk geval zeer de moeite waard en heb er geen spijt van dat ik eraan ben begonnen. Eerste twee deelexamens inmiddels succesvol afgesloten. Dus dit jaar nog een te gaan.
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: QuattroFrits op 19 april, 2007, 18:27:48
Citaat van: "Desmo-devil"Ik heb daarmee het cursusgeld al dubbel en dwars uitgespaard.

Dwars kennen we al, maar wie is dubbel ?? :twisted:
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: Steefke™ op 19 april, 2007, 22:17:48
mss iets voor mij  :wink:

nee geintje. Ik ben nu bij iedere avond lekker aan het sleutelen, ik vind het niet alleen leuk maar ook ontspannend na een hele dag achter de pc gezeten te hebben. Ik heb 12 jaar in de autoschade shit gezeten, de papieren voor spuiter en schadehersteller tot aan leermeester toe en ik ben bij dat het sleutelen weer tot de categorie hobby hoort.
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: karz op 20 april, 2007, 08:33:07
Citaat van: "Steefke"mss iets voor mij  :wink:

nee geintje. Ik ben nu bij iedere avond lekker aan het sleutelen, ik vind het niet alleen leuk maar ook ontspannend na een hele dag achter de pc gezeten te hebben. Ik heb 12 jaar in de autoschade shit gezeten, de papieren voor spuiter en schadehersteller tot aan leermeester toe en ik ben bij dat het sleutelen weer tot de categorie hobby hoort.

Hmm, beun je nog wel eens wat zo in die autoschade sfeer ? {:)
Titel: Opleiding Motor en bromfiets-monteur
Bericht door: Steefke™ op 20 april, 2007, 08:42:38
niet echt maar heb nog wel een paar adresjes (oud collega's) :wink: