Motor Forum Limburg

Algemeen => Algemene motorpraat => Topic gestart door: DeWitte op 30 juni, 2007, 13:37:21

Titel: double dutch of clutch?
Bericht door: DeWitte op 30 juni, 2007, 13:37:21
zit nu die moto-gp te kieken en zie die mannen vaak de koppeling 2-3x achter elkaar in knijpen? Double clutch-en die nou of schakelen ze elke x 1 ???
Titel: double dutch of clutch?
Bericht door: Herr Tod op 01 juli, 2007, 16:03:51
Is dat double clutch gebeuren niet alleen bij auto's, als je in 1 keer van de 6 naar de 2 gaat of zo?
Titel: double dutch of clutch?
Bericht door: DeWitte op 01 juli, 2007, 17:39:19
Citaat van: "Herr Tod"Is dat double clutch gebeuren niet alleen bij auto's, als je in 1 keer van de 6 naar de 2 gaat of zo?

double clutchen doe je "normaal" (bijv. bij oldtimers en vroegah bij tractoren en vrachtwagens) indien een versnellingsbak niet gesynchroniseerd is/was. bij de motor schakel je toch wel eens meer dan 1 versnelling in 1 keer terug??

bij de moto gp zie je dat ze vaker (bij het terugschakelen vlgs mij) de koppeling meerdere malen achter elkaar in trekken? Wie weet de ware reden ervoor??
Titel: double dutch of clutch?
Bericht door: Busaberke op 02 juli, 2007, 09:29:13
Citaat van: "Dwars"bij de moto gp zie je dat ze vaker (bij het terugschakelen vlgs mij) de koppeling meerdere malen achter elkaar in trekken? Wie weet de ware reden ervoor??

Dat is idd bij het terugchakelen.
Om bijhet hard remmen/terugschakelen tóch nog de remmende werking van het motorblok te benutten moeten ze in elke versnelling telkens de koppeling ff lossen.
Titel: double dutch of clutch?
Bericht door: Hakinnen op 02 juli, 2007, 20:46:30
Citaat van: "Busaberke"
Citaat van: "Dwars"bij de moto gp zie je dat ze vaker (bij het terugschakelen vlgs mij) de koppeling meerdere malen achter elkaar in trekken? Wie weet de ware reden ervoor??

Dat is idd bij het terugchakelen.
Om bijhet hard remmen/terugschakelen tóch nog de remmende werking van het motorblok te benutten moeten ze in elke versnelling telkens de koppeling ff lossen.

hmmm

Lijkt me niet persé..

of je nu 1 x de hendel inknijpt als je twee of drie gangen terugschakelt..of dat je 2 of 3 keer apart de hendel inknijpt...en terugschakelt..de werking van de "motorrem" in de versnelling naarwaar je terugschakelt is uiteindelijk gelijk.

bovendien ..motorrem..veel motorrem zullen die fietsen niet hebben want ze zijn allen uitgerust met mega slipperclutchen..

Je ziet ze idd..bij iedere keer terugschaken steeds voor iedere versnelling apart de hendel inknijpen en lossen..

geen idee waarom..wellicht vereisen de koppelingen of versnellingsbakken waar ze mee rijden zo'n patroon?  of wellicht is het toevallig net de coureur op de camera motor die het toevallig uit gewoonte doet?

geen idee verder ..

:wink:
Titel: double dutch of clutch?
Bericht door: DeWitte op 02 juli, 2007, 21:22:06
zijn die bakken wel volledig gesynchroniseerd? domme vraag wellicht....
Titel: double dutch of clutch?
Bericht door: Steefke™ op 03 juli, 2007, 07:41:18
ik weet dat ze in de rally gebruikmaken van versnellingsbakken met rechte vertanding waarbij ook een soort dubbelklutsen techniek gebruikt wordt mss is dat bij deze versnellingsbakken ook.
Titel: double dutch of clutch?
Bericht door: Hakinnen op 03 juli, 2007, 11:10:13
ze zullen niet hoeven dubbel-clutchen..

volgens mij hoeven ze die hele koppeling niet eens aan te raken bij het opschakelen en kunnen ze gewoon zonder het gas dicht te maken en zonder koppeling opschakelen dmv "quickshifters"..

half ONK rijdt zelfs met quickshifters op de fiets..niks nieuws..en de motogp is natuurlijk heeeeeeeeeeeel wat geavanceerder..

waarom ze bij terugschakelen dan meerdere malen de hendel intrekken op die motoGP fietsen?

geen idee?  ik weet het niet..goeie vraag..

wellicht is het wel zo dat de coureur die de camera aan boord had dat gewoon "uit gewoonte doet"?
Titel: double dutch of clutch?
Bericht door: Joepie1958 op 04 juli, 2007, 12:12:23
Citeerin de rally gebruikmaken van versnellingsbakken met rechte vertanding
Dat heb ik vroeger in m'n Alfetta GTV gehad (rally-auto), maar dubbel koppelen was niet nodig, alleen maakt zo'n bak een tering-herrie en voor gewoon gebruik niet zo leuk (zingende wielen)
Titel: double dutch of clutch?
Bericht door: SuzukiLimburg op 04 juli, 2007, 13:18:07
Het schijnt dat de meesten met koppeling terugschakelen, er zijn er echter enkelen die het zonder koppeling doen.
De reden waarom de meeste de koppeling (even) gebruiken heeft te maken met de spanning op de ketting. Hier word anders te hard aan getrokken.

Dit heb ik tenminste op een ander motor forum gelezen.
Titel: double dutch of clutch?
Bericht door: Steefke™ op 04 juli, 2007, 17:49:51
Citaat van: "Joepie1958"
Dat heb ik vroeger in m'n Alfetta GTV gehad

welk bouwjaar :?:  ik heb er ook een gehad de mijne was van 79 met chrome bumpers.
Titel: double dutch of clutch?
Bericht door: Joepie1958 op 05 juli, 2007, 20:50:24
1976 8) uiteraard met chromen bumper en navenant het gebruik met aluminium 100ltr tank van het Alfa racing team of een zelfgemaakte 30 ltr tank tegen de achterbank :lol:
Titel: double dutch of clutch?
Bericht door: @Nippon op 06 juli, 2007, 07:47:10
Citaat van: "Joepie1958"1976 8) uiteraard met chromen bumper en navenant het gebruik met aluminium 100ltr tank van het Alfa racing team of een zelfgemaakte 30 ltr tank tegen de achterbank :lol:


als je dit anno 2007 doet  :!: dan wordt je thuis al afgeluisterd  :lol:
Titel: double dutch of clutch?
Bericht door: Joepie1958 op 08 juli, 2007, 10:51:09
???????????????????