Motor Forum Limburg

Nieuws => Motornieuws => Topic gestart door: DeWitte op 21 september, 2007, 05:13:22

Titel: Aprillia 850 Mana (automaat)
Bericht door: DeWitte op 21 september, 2007, 05:13:22
Yep ne automaat :yes6rs:

(http://img527.imageshack.us/img527/2933/aprilia20mana2085020autop8.jpg) (http://imageshack.us)

in automobielen ben ik allanger ne grote fan van automaat rijden (superrelaxed)  :cool:
en daarom zou ik met deze brommert echt wel eens een proefrit willen maken.
Hoe zou de snelheidsbeleving zijn? :? als ne uit de kluiten gewassen puch-maxi???? :?

(http://img527.imageshack.us/img527/9651/aprilia20manava8.jpg) (http://imageshack.us)
Titel: Re: Aprillia 850 Mana (automaat)
Bericht door: B-Witch op 21 september, 2007, 05:58:28
Nie alleen automaat dus, je hebt de keuze ;)

CiteerEen volkomen unieke motor is zonder twijfel de NA 850 Mana van Aprilia. En dan bedoelen we niet het uiterlijk, want met alle respect, mij lijkt hij iets teveel op de Brutale van MV Agusta. Wat de motor wel uniek maakt is de techniek achter deze nakedbike, de motor wordt namelijk aangedreven door een 850cc V-motorblok onder 90 graden en een automatische versnellingsbak.

De Mana is een motor waar Aprilia eigenlijk twee motoren in één mee heeft willen maken. Een sportieve motor die meedoet met de snelle jongens, maar ook een motor die praktisch is als het nodig is.

90 graden V
Waarom ineens een 90 graden blok bij Apilia? Er werd gekozen voor deze opzet vanwege het koppel (76,5 Nm @ 5750 tpm, 75 PK @ 7250 tpm) en de krachtafgifte waar deze blokken om bekend staan, twee voordelen die perfect pasten bij het nieuwe versnellingsbak concept.

Versnellingsbak
De berijder van de Mana heeft twee keuzes, je berijdt de motor met volautomatische versnellingsbak met de keuze tussen drie mappings: Sport, Tour en Regen. De CVT transmissie zorgt er dus voor dat je altijd het maximum koppel onder je gashendel hebt met nadruk op acceleratie en gasreactie. Of je kiest voor sequentieel schakelen met zeven versnellingen. Dit systeem is bedienbaar via knoppen op het stuur of via het traditionele schakelpedaal. Je kunt dus eigenlijk alle kanten op, het enige wat je echt zal moeten missen is een koppelingshendel. Je kunt uiteraard schakelen tussen de twee systemen tijdens het rijden.

Frame, vering en remmenwerk
De Mana is uitgerust met een stalen buizenframe wat perfect in samengang met het motorblok is ontwikkeld. Dit frame gaat aan de achterkant over in een aluminium achterbrug die uit één stuk bestaat en plaats biedt aan een zijlings geplaatste schokbreker. Een mooi detail met functie. Door het zijlings plaatsen van de schokbreker kun je de motor aan de achterkant iets compacter maken, en dat komt ten goede aan je wielbasis. Aan de voorkant vinden we twee 43mm upside down voorpoten met radiaal geplaatste vierzuiger remklauwen.

Plek voor je helm

Wat wel een ontzettend slimme zet is van Aprilia is het opbergvak voor je helm. Onder een afsluitbare kap, op de plek waar je normaal de tank verwacht (de tank zit bij de Mana onder de zit), hebben de ontwerpers een speciaal opbergvak voor één helm bedacht. Ideaal natuurlijk als je even in de stad snel iets moet halen. Geen gesjouw meer met een onhandige accessoire onder je arm.

We zijn erg benieuwd hoe de Mana zich op de weg gedraagt, dus als hij beschikbaar is voor een proefrit staan wij vooraan.

bron: fastbike

Specs:

Engine: Aprilia Four stroke longitudinal 90° V twin. Liquid cooling. Single overhead cam with chain drive, four valves per cylinder.
Fuel: Unleaded petrol.
Bore x stroke: 88 x 69 mm
Total displacement: 839.3 cc
Compression ratio: 10-11 : 1
Maximum power at the crank: 55.1 kW (75 HP) at 7250 rpm.
Maximum torque at the crank: 7.79 kgm (76.5 Nm) at 8000 rpm.
Fuel system: Integrated engine management system. Weber Marelli electronic fuel injection with one 38 mm throttle body
Ignition: Digital electronic ignition, with two spark plugs per cylinder, integrated with fuel injection system.
Starting: Electric
Exhaust: Two in one system in 100% stainless steel with three-way catalytic converter and Lambda probe
Generator: 450 W at 6000 rpm.
Lubrication: Dry sump with separate oil reservoir.
Gearbox:


Titel: Re: Aprillia 850 Mana (automaat)
Bericht door: Steefke™ op 21 september, 2007, 07:51:02
Citaat van: Dwars op 21 september, 2007, 05:13:22
als ne uit de kluiten gewassen puch-maxi???? :?

:schater: :rofl:

nie danke gaef mien portie aan fikkie
Titel: Re: Aprillia 850 Mana (automaat)
Bericht door: B-Witch op 21 september, 2007, 08:00:08
Citaat van: Steefke op 21 september, 2007, 07:51:02
Citaat van: Dwars op 21 september, 2007, 05:13:22
als ne uit de kluiten gewassen puch-maxi???? :?

:schater: :rofl:

nie danke gaef mien portie aan fikkie

Wat ne boer niet kent???  :lol: ;)

Lijkt me raar hoor, niet hoeven te schakelen en als, geen koppeling te hebben.
maar toch kan me in bepaalde omstandigheden er wel wat bij voorstellen.
Zijn bijv ook mensen die om gezondheidsredenen geen "schakelmotor" kunnen rijden, voor deze groep zou dit een heel goed alternatief kunnen zijn ;)
Of gewoon als je elke dag door het drukke stadsverkeer moet.
trouwens had Yamaha ook al niet zo'n systeem???
Titel: Re: Aprillia 850 Mana (automaat)
Bericht door: @Nippon op 21 september, 2007, 08:20:35
'n automaat  :?

zeer geschikt en een uitkomst voor vrouwen  ;)





krijgen ze geen doffe plek op de schoentjes  :mrgreen:
Titel: Re: Aprillia 850 Mana (automaat)
Bericht door: Road Racing Tonnie op 21 september, 2007, 10:58:02
Nieuw is het zeker niet, Moto Guzzi en Husqvarna, hadden lang geleden al zo,n motor.
Titel: Re: Aprillia 850 Mana (automaat)
Bericht door: angel op 21 september, 2007, 14:32:55
moet eerlijk zeggen,
vind het zo gek nog niet

ik heb namelijk een probleem met mijn linker hand
en bij veel koppel handelingen gaat mijn kracht sterk achteruit
en krijg ik erg veel pijn vandaar dat ik bij langere ritten altijd als duo ga
maar als dit licht stuur zeker een overweging waard

zou zomaar een bmw uitvinding kunnen zijn  :-X
Titel: Re: Aprillia 850 Mana (automaat)
Bericht door: Mounty op 21 september, 2007, 22:32:50
Citaat van: angel op 21 september, 2007, 14:32:55
moet eerlijk zeggen,
vind het zo gek nog niet

ik heb namelijk een probleem met mijn linker hand
en bij veel koppel handelingen gaat mijn kracht sterk achteruit
en krijg ik erg veel pijn

heb ik ook vaak last van, zeker bij een iets langer ritje en niet genoeg pauze..(roken is toch ergens goed voor...pak je wel ff je pauze.. :yes6rs:) een automaat zou een oplossing kunnen zijn,
Titel: Re: Aprillia 850 Mana (automaat)
Bericht door: @Nippon op 22 september, 2007, 08:11:44
Citaat van: FZ_Ron op 21 september, 2007, 22:32:50
Citaat van: angel op 21 september, 2007, 14:32:55
moet eerlijk zeggen,
vind het zo gek nog niet

ik heb namelijk een probleem met mijn linker hand
en bij veel koppel handelingen gaat mijn kracht sterk achteruit
en krijg ik erg veel pijn

heb ik ook vaak last van, zeker bij een iets langer ritje en niet genoeg pauze..(roken is toch ergens goed voor...pak je wel ff je pauze.. :yes6rs:) een automaat zou een oplossing kunnen zijn,

Verander de stand van je koppelingshendel een paar graden dat heeft mij al veel geholpen  ;)

en... ben je link of rechtshandig ook daarin is veelal de oorzaak te zoeken  :mrgreen:
Titel: Re: Aprillia 850 Mana (automaat)
Bericht door: angel op 22 september, 2007, 09:48:00
Citaat van: BoxerQ op 22 september, 2007, 08:11:44

Verander de stand van je koppelingshendel een paar graden dat heeft mij al veel geholpen  ;)

en... ben je link of rechtshandig ook daarin is veelal de oorzaak te zoeken  :mrgreen:

Bedankt;
we hebben er al van alles aan geprobeerd
(maar ik heb dystrofie in mijn linkerhand en ben linkshanding)
ik heb wel iets gehoord van een koppelings hulp,
dan schijnt dat handeling heel erg licht te gaan
maar heb geen idee wat ik me er bij voor moet stellen
en voor mij is de zit houding ook van belang
zat ik niet op mijn polsen steun
Titel: Re: Aprillia 850 Mana (automaat)
Bericht door: @Nippon op 22 september, 2007, 11:52:37
Citaat van: angel op 22 september, 2007, 09:48:00
Citaat van: BoxerQ op 22 september, 2007, 08:11:44

Verander de stand van je koppelingshendel een paar graden dat heeft mij al veel geholpen  ;)

en... ben je link of rechtshandig ook daarin is veelal de oorzaak te zoeken  :mrgreen:

Bedankt;
we hebben er al van alles aan geprobeerd
(maar ik heb dystrofie in mijn linkerhand en ben linkshanding)
ik heb wel iets gehoord van een koppelings hulp,
dan schijnt dat handeling heel erg licht te gaan
maar heb geen idee wat ik me er bij voor moet stellen
en voor mij is de zit houding ook van belang
zat ik niet op mijn polsen steun

ze bedoelen dit (http://www.motoworldracing.com/media/Moose/moose-EasyPullClutch.jpg)Easy Pull Clutch System
Titel: Re: Aprillia 850 Mana (automaat)
Bericht door: Mounty op 22 september, 2007, 11:55:54
?? en hoe werkt zoiets ?

stand van de handel hab ik ook al eens aangepast waardoor de polsstand rechter blijft..probleempje blijft.

Die hulp zou mischien wel iets zijn.
Titel: Re: Aprillia 850 Mana (automaat)
Bericht door: @Nippon op 22 september, 2007, 12:59:15
in dat kastje zit een hefboomsysteem


http://www.motoworldracing.com/Moose-Easy-Pull-Clutch-System.html

je zet 'm tussen je koppelingskabel
Titel: Re: Aprillia 850 Mana (automaat)
Bericht door: Desmo-devil op 27 september, 2007, 14:19:42
Automaat op een motor ? Ik vraag me af hoe het afremmen op de motor dan gaat ?
Het ultieme twin gevoel, voor een bocht terugschakelen,  vol afremmen op de motor en in de bocht weer vol het gas erop
lijkt me niet mogelijk met een automaat.
Titel: Re: Aprillia 850 Mana (automaat)
Bericht door: Hakinnen op 27 september, 2007, 14:39:21
http://www.motorfreaks.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=10347&Itemid=56


;)
Titel: Re: Aprillia 850 Mana (automaat)
Bericht door: angel op 27 september, 2007, 15:49:34
Citaat van: BoxerQ op 22 september, 2007, 11:52:37

ze bedoelen dit (http://www.motoworldracing.com/media/Moose/moose-EasyPullClutch.jpg)Easy Pull Clutch System

BEDANKT,  ;)

als je toch zo goed bezig bent
is dat er zelf tussen te zetten
met niet al te veel motor kennis?
nee niet door mij door mij vechtgenoot!!

bedankt alvast
Titel: Re: Aprillia 850 Mana (automaat)
Bericht door: @Nippon op 27 september, 2007, 16:03:10
Citaat van: angel op 27 september, 2007, 15:49:34
Citaat van: BoxerQ op 22 september, 2007, 11:52:37

ze bedoelen dit (http://www.motoworldracing.com/media/Moose/moose-EasyPullClutch.jpg)Easy Pull Clutch System

BEDANKT,  ;)

als je toch zo goed bezig bent
is dat er zelf tussen te zetten
met niet al te veel motor kennis?
nee niet door mij door mij vechtgenoot!!

bedankt alvast

stja.... :roll:

ik zou eerst 's kijken of je geen hydraulische koppeling heb  ;)
ten 2e kijken of het "lootje" in je koppelingshendel past (te klein of te groot)
ik weet niet of dit genormeerd is (DIN\ISO), zeg maar uniform 
Titel: Re: Aprillia 850 Mana (automaat)
Bericht door: Desmo-devil op 05 oktober, 2007, 12:44:56
Citaat van: Road Racing Hayabusa op 21 september, 2007, 10:58:02
Nieuw is het zeker niet, Moto Guzzi en Husqvarna, hadden lang geleden al zo,n motor.

En wat dacht je van deze in 1978 !!  uitgekomen Honda CB 400 AT Hondamatic met twee traps automaat.
( er staat er een te koop op marktplaats voor 1250 euro )
(http://img510.imageshack.us/img510/8179/hondamaticnk3.jpg)
Titel: Re: Aprillia 850 Mana (automaat)
Bericht door: karz op 05 oktober, 2007, 13:04:31
Ok, maar die oude hokken hebben die niet zoiets als een ' variomatic'  ?  Ik neem aan dat die Appie automaatbak wel iets andere koek is.
Titel: Re: Aprillia 850 Mana (automaat)
Bericht door: Desmo-devil op 05 oktober, 2007, 14:00:28
Denk ook dat die oude hokken qua techniek niet te vergelijken zijn met deze Aprillia.
Stel je voor dat alle huidige automaten nog als een Daf zouden rijden.
Het is wel leuk om te zien dat  bijna alles wat als nieuw wordt gepresenteerd al ooit eens
geprobeerd is in het verleden.
Titel: Re: Aprillia 850 Mana (automaat)
Bericht door: DeWitte op 06 oktober, 2007, 14:13:44
testrit mcn met de Mana http://www.youtube.com/watch?v=v5SGTe3K0ms
Titel: Re: Aprillia 850 Mana (automaat)
Bericht door: Mounty op 06 oktober, 2007, 19:26:09
Citaat van: BoxerQ op 27 september, 2007, 16:03:10
Citaat van: angel op 27 september, 2007, 15:49:34
Citaat van: BoxerQ op 22 september, 2007, 11:52:37

ze bedoelen dit (http://www.motoworldracing.com/media/Moose/moose-EasyPullClutch.jpg)Easy Pull Clutch System

BEDANKT,  ;)

als je toch zo goed bezig bent
is dat er zelf tussen te zetten
met niet al te veel motor kennis?
nee niet door mij door mij vechtgenoot!!

bedankt alvast

stja.... :roll:

ik zou eerst 's kijken of je geen hydraulische koppeling heb  ;)
ten 2e kijken of het "lootje" in je koppelingshendel past (te klein of te groot)
ik weet niet of dit genormeerd is (DIN\ISO), zeg maar uniform 

ik heb iig een hydrolische koppeling...en krijg er steeds meer last van...vandaag ff naar de hornbach en terug, pak m beet 5 kilometers heen en 5 terug...had ik toch al last ervan. Ik ga eens wat proberen met een bandje om de pols/handpalm.

Titel: Re: Aprillia 850 Mana (automaat)
Bericht door: DeWitte op 07 maart, 2008, 14:22:52
Begin deze maand is de nieuwe Mana in Nederland gearriveerd en nieuwsgierigen kunnen nu al terecht bij hun Aprilia-dealer voor een uitgebreide proefrit.

Aprilia staat voor elegant, onderscheidend, Italiaans design en technologisch geavanceerd. De Mana is daarvan een exponent met zijn revolutionaire dubbele schakelbediening: een elektronische automatische versnellingsstand en een handmatige versnellingsstand. Met de volledig automatische uitvoering kan ook nog eens worden gekozen uit drie mappings: Tour (maximum comfort, laag verbruik), Sport (optimale prestaties) en Regen (voor natte, gladde omstandigheden). De 'Sport Gear' schakelversie kent maar liefst zeven versnellingen, die via het voetpedaal of de flippers aan het stuur te bedienen zijn.

"Aprilia combineert met de Mana de praktische inzetbaarheid van een volwaardige motorscooter met de prestaties en uitstraling van een stoere motorfiets," legt Pepijn Schoemaker van Aprilia uit. "De motorscooter voor het dagelijkse, drukke woon-werkverkeer en de rijeigenschappen en bediening van een motor voor tourritten in het weekend. Met de Mana 850 willen wij de ervaren maar tevens moderne motorrijder bereiken die op zoek is naar zowel functionaliteit als maximaal comfort. Die kan nu bij onze dealers terecht voor een uitgebreide kennismaking met de Aprilia Mana."

Techniek
De Mana heeft een vloeistofgekoelde, tweecilinder V 90º viertaktmotor die 76 pk afgeeft bij 8.000 tpm. Dank zij de elektronische injectie van Weber Marelli in combinatie met een katalysator voldoet de Mana aan de Euro 3 norm. De nieuwe Aprilia heeft een stalen en stijf geconstrueerd buizenframe. De voorvering zit verwerkt in een upside down vork, voorzien van twee roestvrijstalen zwevende remschijven en radiaal gemonteerde remklauwen met 4 zuigers.
De achterzijde wordt afgeveerd door een verstelbare monoshock. Achter is een 125 mm remschijf gemonteerd met een conventionele remklauw met één zuiger.
De Mana heeft 17 inch velgen met vóór 120/70 ZR 17 en achter 180/55 ZR 17 banden.

Onder de dummytank bestaat de mogelijkheid om een integraalhelm of wat spulletjes op te bergen, in een verlichte opbergruimte met 12 volt voeding en mobiele telefoonhouder. Het instrumentarium van de Mana is zowel analoog als digitaal, waarbij het laatste deel te bedienen is via een muis op het stuur.

Nu leverbaar in Nederland
De Aprilia Mana 850 is begin deze maand in Nederland bij de dealers gearriveerd en is per direct leverbaar. Nogmaals Schoemaker: "De Mana is een 'niche' product voor een breed publiek en past volledig in het hedendaagse straatbeeld. De consumentenprijs van de Mana in Nederland bedraagt € 10.404,-."

Bron: Moto Tricolore (Aprilia NL)