Honda Variable Cylinder Concept :yes6rs: http://www.youtube.com/watch?v=7_18_lrFhwk
wie weet er het fijne van?
helaas niet veel maar wel dat dit concept ook worden toegepast op ne crysler of zo iets. Het is een 10 cilinder die op 6 of 8 cilinders loopt maar naar mate hij meer vermogen nodig heeft ook meer cilinders aanspreekt.
Dat is inderdaad het principe...
Honda doet dit met de 6 cylinders. Deze lopen dan op 3,4 of 6 cylinders. Al naar gelang de vermogensvraag. Sprintje trekken op 6 cylinders, leker cruisen op 3! Dit allemaal om benzine te sparen.
zo gek zijn die jappen toch nog niet wa? :cool: best of both worlds, mooie oplossing :yes6rs:
Dit is niet iets nieuws, Mercedes paste dit een jaar of 5 geleden al toe op de AMG S-klasse. 6 cilinders actief bij lage vermogensafgifte en 12 cilinders bij gas geven.
Ja , en mijn dodge uit 1976 deed dit ook.
Bij koude start op 3 van de 8 cilinders, en na een 10 km rit ging hij over op 6. De volledige 8 werden alleen in heeele extreme omstandigheden aangesproken :yes6rs:
Citaat van: karz op 01 november, 2007, 08:36:58
Ja , en mijn dodge uit 1976 deed dit ook.
Bij koude start op 3 van de 8 cilinders, en na een 10 km rit ging hij over op 6. De volledige 8 werden alleen in heeele extreme omstandigheden aangesproken :yes6rs:
Jah...mijn BMW uit 1978 starte op twee cylinders en had de andere twee nodig om de olie goed in de uitlaat te krijgen zodat ie goed sjwaamde..na een minuutje stationair en voorzichtig gassen dan ging ie ook wel op 4 lopen en bij de stoplichten en zo op 3 cyl.
Wordt al heel lang en heel veel toegepast. Hemi v8 motoren kan je ook overschakelen op 4 cilinders om benzine te sparen.