(http://www.motor-magazine.nl/uploads/news/NewsImage_5101210200721110.jpg)
Vanaf nu kan iedereen via de site van de RDW een vervangend kentekenbewijs aanvragen. Met deze nieuwe online dienst kunnen voertuigeigenaren sneller, eenvoudiger en op elk gewenst moment een vervangend kentekenbewijs aanvragen.
Tot nu toe kon de aanvraag alleen via een aanvraagformulier en acceptgiro die op het postkantoor verkrijgbaar waren.
"Een vervangend kentekenbewijs is nodig als het kentekenbewijs of de kentekenplaat van een voertuig vermist, gestolen of ernstig beschadigd is", licht Johan Hakkenberg, algemeen directeur van de RDW, toe. "Per jaar worden ongeveer 180.000 vervangende kentekenbewijzen aangevraagd. Door het kentekenbewijs nu via internet aan te vragen is het document eerder in huis. Als de aanvraag en de betaling voor 20.00 uur binnen komt, dan printen en versturen we het de volgende werkdag."
Het online aanvragen van een kentekenbewijs is eenvoudig. De houder van het kentekenbewijs voert op de website het kenteken, de reden van aanvraag, zijn naam en e-mail adres in. Daarna betaalt hij online de kosten voor het vervangende kentekenbewijs. Na akkoord krijgt de aanvrager per e-mail de gegevens van een website waarop hij het verloop van de aanvraag kan volgen. Het huidige aanvraagproces, met aanvraagformulier en acceptgiro die via de postkantoren te verkrijgen zijn, blijft gewoon bestaan. De kosten van beide manieren van aanvragen zijn hetzelfde: 29,50 euro. Voor de online betaling maakt de RDW gebruik van iDEAL. Hiermee kan de betaling direct worden afgehandeld in de veilige omgeving van de eigen bank.
Eigenaren moeten zelf bij een erkende kentekenplaatfabrikant de nieuwe kentekenplaten met duplicaatcode aanschaffen. Een vervangend kenteken krijgt altijd de opgehoogde duplicaatcode die ook op het nieuwe kentekenbewijs vermeld staat.
Surf voor meer informatie op www.rdw.nl.
Bron: motormagazine.nl