Regen en motorrijden...
Nu vraag ik me het volgende af, toen ik zondag terug kwam van de Eifel reed ik op die
Deutsche Autobahn door toch wel stevige regen. Ik reed samen met 2 R6jes en een
GSXR SRAD en we wilden allemaal snel naar huis. Dus de snelheid liep al snel richting de
180 km/h, bij droog weer natuurlijk niet meer dan normaal ;) maar hoe zit het bijv. met
aquaplaning op een motor??? Ik dacht dat die kans erg klein is gezien het geringe opp.
van de banden dat als het ware door het water heen snijdt. Maar toen ik met een collega-
motorrijder sprak verklaarde die me voor gek toen ik de snelheid in de regen liet vallen en
keek hij vrij afkeurend zullen we maar zeggen.
Los van het slechte zicht was ik me eigenlijk van geen kwaad bewust...
Dus pure onwetendheid?!? Graag jullie mening en kennis zodat ik me niet "kapot" rij door
een simpele beslissing die veel verschil kan maken.
Ben benieuwd :yes6rs:
Aquaplaning met een motor is niet of nauwelijks mogelijk, ook het profiel op een motorband, is van generlei waarde, vandaar dat er ook bijna geen profiel meer opzit, in tegenstelling tot vroeger.
180km p/u op een natte weg, is no prob, afgezien uiteraard v/d remafstand en de bochtesnelheid.
Tja, je hebt altijd van die moraalridders die 120 al hard genoeg vinden op de (droge) Duitse snelweg (ondanks dat 130 de advies snelheid is).
Dit zijn vaak die gasten die bij de eerste drup regen de snelheid laten terug zakken naar 80 en dus een serieus gevaar vormen voor de rest van het verkeer.
Ik denk dat je voor jezelf wel kunt uitmaken wanneer het wel of niet meer veilig is. Zolang het rechtdoor gaat lijkt me 180 geen enkel probleem, maar zoals Tonnie al zegt zal je in de bochten er wel rekening mee moeten houden dat het gladder is en persoonlijk zou ik ook flink wat meer afstand houden van mijn voorganger.
Ps. als je in Duitsland een ongeluk krijgt en je rijdt harder dan 130 km/h op de snelweg, ben je volgens mij altijd schuld.
Wat heet aquaplaning... ik ging eens met de crossmotor met een 100 km/h door een waterpoel heen, door de kracht van het water werd mijn linkerbeen van de voetsteun afgeduwd, maar voor de rest ging dat wel goed. Rechtdoor voel ik soms wel een beetje weerstand bij het voorwiel als ik met de Bandit door een nat stuk wegdek rij. Het lastige is om op zo'n plekken te sturen, dan gaat die wel glijen. Maar ook dat hoeft niet erg te zijn als je van te voren hebt gekeken waar het water stopt en waar de band dus (hopenlijk) weer grip krijgt. Remmen is wel tricky, als het droog is dan kondigt de band zijn blokkeerpunt aan door een beetje 'over te slaan' maar op het natte wil die wel eens plotseling blokkeren en als je dan niet snel genoeg reageert slaat het stuur om. In het Schwarzwald vorig jaar was wel ruig, een weg van een 20 of 30 km lang (weet ik even niet meer) met alleen maar bochten en een flink hoogteverschil.... en dan een paar cm water op de weg :shock: Op het laatste kreeg ik wat meer moed en ging ik een beetje proberen wat de motor dan nog kan, viel me best mee :yes6rs:
Kortom, regen rijden is leuk! Ook zeer leerzaam... zonet op het droge nog een gecontroleerde voorwiel slide gehad in een bocht, zoiets leer je van regen rijden :thumbsup:
Citaat van: Herr Tod op 01 april, 2008, 16:33:39
Remmen is wel tricky, als het droog is dan kondigt de band zijn blokkeerpunt aan door een beetje 'over te slaan' maar op het natte wil die wel eens plotseling blokkeren en als je dan niet snel genoeg reageert slaat het stuur om. In het Schwarzwald vorig jaar was wel ruig, een weg van een 20 of 30 km lang (weet ik even niet meer) met alleen maar bochten en een flink hoogteverschil.... en dan een paar cm water op de weg :shock: Op het laatste kreeg ik wat meer moed en ging ik een beetje proberen wat de motor dan nog kan, viel me best mee :yes6rs:
Kortom, regen rijden is leuk! Ook zeer leerzaam... zonet op het droge nog een gecontroleerde voorwiel slide gehad in een bocht, zoiets leer je van regen rijden :thumbsup:
Hahaha, de helft van wat jij "Ruig" vindt hoop ik nooit mee te maken ;)
En de rest, thnx voor jullie reacties!!
Natuurlijk hield ik rekening met een langere remafstand, dus ook de afstand tot m'n voorganger. Bochten vertouw ik trouwens al helemaal niet met nat weer. Ben ik een hele dag gaan knallen in de Eifel met een super gevoel in de bochten (eindelijk!!), ga ik hier bijna onderuit op de rotonde boven aan de Emmaberg :shock:. En ik ging toch echt niet hard!! Lag volgens mij meer dan alleen water, maar ik had me iig flink verschrokken. Doe mij dus maar droog asvalt, ik blijf toch erg huiverig voor water in bochten...
@ SuzukiLimburg; Dat van die schuld boven de 130km/h heb ik idd al eens eerder iets van gehoord. Weet misschien iemand hoe dat nu precies zit??
Leunen naast de motor is ook aan te raden, altijd eigenlijk maar als het nat is al helemaal. Daardoor blijft de motor rechter... en mocht je toch vallen dan val je niet zo hard want je zit al wat dichter bij de weg :lol:
Citaat van: Yvil op 01 april, 2008, 16:53:42
@ SuzukiLimburg; Dat van die schuld boven de 130km/h heb ik idd al eens eerder iets van gehoord. Weet misschien iemand hoe dat nu precies zit??
Als je sneller dan de 'Richtwert' van 130 km over de autobahn rijdt, is er bij een ongeluk sprake van 'mitverschulden', hetgeen wil zeggen dat je gedeeltelijk mede verantwoorderlijk bent voor een ongeluk, ook als de ander de veroorzaker van het ongeluk is. 'Je bent dus op dat moment je 'Sorgfaltspflichten' niet nagekomen, zoals de Duitsers zeggen. :yes6rs: Je mag dan bijvoorbeeld erop rekenen dat 20% van je schade niet vergoed wordt. En 20% van een nieuwe brommer is toch een hele smak geld. :mrgreen:
En 180 km rijden bij regen valt bij mij in de catogorie 'waanzin' :onderplak: Bij ons langs de kerktoren ligt het vol met zulke 'helden' :twisted:
grtz HD4ever. ;)
hetzelde geld ook voor de "Zusatzschild 1052-36 bei Nässe"
veelal mag je dan maar 100/120km/u
als je hier met 180km op je plaat gaat ben je 't lachertje van de week ;)
Aquaplanning bij een motor?
Hoe is het met het profiel op je banden? Dit heb je zelf in de hand, ben je in ieder geval van op de hoogte...
Hoe breder de band hoe groter de kans op aquaplanning.
Maar hoe zit het met de gesteldheid van de weg? Spoorvorming, slechte waterafvoer.
Dit kan ook nog eens snel veranderen. En hoe reageer je daarop met ±180 kmh?
Uit ervaring kan ik in ieder geval melden dat je ff dom uit de doppen kijkt wanneer je de naald van je toerenteller opeens omhoog ziet schieten bij gelijkblijvende snelheid ??? Wanneer je dan bij 120 kmh realiseerd dat je aan het drijven bent krijg je wat adrenaline in je bloed :shock: dan koppeling in om geen rem- of aandrijfkracht aan het achterwiel te hebben en wachten tot alles weer normaal aanvoelt. Met het hart in de keel rustig verder tuffen :oops:
Dit alles in het donker bij redelijke regen, met een K100 (140-er achterband, niet zo gek breed dus). Ik kwam ongemerkt in een stuk met spoorvorming terecht... gelukkig op een recht stuk!
Overdag zal dat je niet zo snel zal gebeuren. Maar soms heb je je plek op de weg niet voor het uitzoeken! Koekblikkers hebben de ramen beslagen of zien minder door de regen...
Mijn advies is dus: nat ben je toch al, nu nog zorgen dat je zelf je motorkleren kunt drogen :yes6rs:
Toen ik bikkel was :-X reed ik door Duitsland en Oostenrijk gemiddeld 180 in de regen :yes6rs:
Maar in D en Ö heb je alleen maar berg op en berg af dus geen kans voor aquaplaning :?
Doordat velen angstig en gespannen worden, door het rijden in de regen, onstaan juist daardoor hachelijke situaties, en dan is zelfs 100/120 soms nog te snel, en lopen ze veel meer gevaar dan dat iemand 180 of meer rijdt, in zeer ontspannen rijstijl, maar daardoor niet minder scherp blijven.
En kilometers blijven maken in de regen, regelmatig, je zult zien dat dan nog heel veel mogelijk is, en het een aparte bekoring is.
Och op alles wat iemand hier zegt zal een ander zich achter de oren krabben. Mij maakt een regenrit/buitje echt geen reet uit. Ik ga nog rijden als het regent. Mja ik heb ook een pan aaf. Maar idd wel rekening houden met die andere omstandigheden: bochten/witte strepen en afstanden, maar voor de rest kan je gewoon doorgassen, no problemo. Veel gedaan, zelfs met duo en volle bagage. Met de ronde-arts van Service-Medical achterop de beemert tijdens de Amstel-Goldrace uren achter elkaar door de regen, kriskras over de weg, tussen een peleton debielen en ploegleiders door en zelfs naast de weg door de berm.
Gewoon wat vaker doen, zodat je het regenrijden (want het is gewoon een andere disicpline) leert en je brommert leert kennen onder alle omstandigheden. Als het dan eens een beetje schuift niet gelijk in paniek raken. Daarbij beetje relaxt op de brommert zitten, Goed kijken, fatsoenlijk een bocht aansnijden en niet perse het onderste uit de kan willen halen. ABS kan helpen en boven de 200 km/h vin ik dan ook wat link worre :rofl: Goeie, waterdichte kleding das wel een must, want als je nat wordt, krijg je het koud en ga je verkrampen op de brommert.
mijn 2 centen.
Ik rij al zo'n beetje de hele winter door met de motor naar het werk, door weer en wind. Zo had ik vorige week nog sneeuw. Is ook wel apart moet ik zeggen.
In ieder geval is regenrijden zeker niet slecht om af en toe te doen. Ik merk als het nat is regelmatig dat zowel de voor- als de achterband grip verliest en ik rijdt echt niet als een coureur. De eerste keren schrik je daar hevig van, daarna sta je er nauwelijks nog bij stil. Ik denk dat het helpt om je motor te leren kennen en vertrouwen en zorgt ervoor dat je niet zo snel in paniek raakt als de motor zoiets doet.
Ik kan het dus iedereen aanraden om af en toe in de regen of op een nat wegdek te oefenen.
Maar houdt het wel veilig!!!
Ik heb er net eens op gelet, ik rij op het natte harder als ik 3 jaar geleden deed op het droge :lol: Van Elkenrade naar Wijlre stond de teller toch regelmatig over de *** :-X Is natuurlijk ook een kwestie van de weg kennen, weten waar het glad is in welke bocht enzovoort. Als het nat is rij ik ook een andere lijn dan als het droog is. Het is overigens af te raden om bij Wijlre, voor de spoorwegovergang, waar ze een 'springschans' hebben gemaakt in de weg, hier overheen te springen en in een nat modderlaagje te landen... dat geeft (verwachtte) coole effecten :naughty:
Ik rij ook graag in de regen, en ik durf best een bocht te nemen als het nat is .
Maar 180 in de stromende regen op de autobaan vind ik iets teveel van het goede.
En degenen die hier beweren dat dat geen enkel probleem is en niet gevaarlijk ,
zijn of niet gehecht aan het leven of hebben nog nooit met die snelheden gereden in de regen en
weten niet waar ze het over hebben.
quatsch desmo, jij kent mij en mijn rijstijl goed. Ik zeg 180 bij regen op een duitse autobahn met een stevige brommert op een paar goede banden (druk) is geen enkel probleem. Dat probleem zit alleen tussen je oren.
iig bedankt voor alle reacties!!
We laten het maar in het midden of dat het nu verstandig/veilig is of niet.
Uiteindelijk is het keuze die iedereen voor zichzelf moet maken en de één
voelt zich er goed bij en de ander niet. Ik zou het denk ik ook niet snel nog
eens doen, het kwam nu alleen zo uit en het voelde op dat moment echt
niet verkeerd of gevaarlijk.
Ik had de spanning en de bandjes in orde en was al letterlijk de hele dag
onderweg. Ik had die dag eindelijk eens een goed gevoel met de motor en
heb er verder dus niet echt bij stilgestaan. Ik ben er pas over na gaan
denken toen die collega van mij zo verontwaardigd reageerde. Vandaar
dat ik benieuwd naar jullie mening was.
Dus nogmaals :thumbsup: en als iemand hier nog iets over te melden heeft
dan hoor lees ik dat hier graag!!
Grtz,
Yvil
Er is een groot verschil tussen stoerdoenerij hier op het forum en de werkelijkheid op de weg.
Ik denk dat bijna iedereen in die omstandigheden ook denk aan vrouw en kinderen thuis en
dan vanzelf het gas wat dichtdraait, en ja Dwars ik ken je goed genoeg om te weten dat jij dat ook zal doen. :yes6rs:
Citaat van: Desmo-devil op 04 april, 2008, 07:20:52
Ik rij ook graag in de regen, en ik durf best een bocht te nemen als het nat is .
Maar 180 in de stromende regen op de autobaan vind ik iets teveel van het goede.
En degenen die hier beweren dat dat geen enkel probleem is en niet gevaarlijk ,
zijn of niet gehecht aan het leven of hebben nog nooit met die snelheden gereden in de regen en
weten niet waar ze het over hebben.
tis ook mijn mening ;)
trouwens 180 haal ik nog niet eens :roll:
Eenieder moet naar eigen kunnen rijden wat voor hem op dat moment als veilig overkomt, en dat is in snelheid heel erg rekbaar, en iemand die zich met 180 in de regen daarbij goed voelt, en weet waar hij mee bezig is, dan is dat geen probleem, maar gaat men twijfelen, pas dan je snelheid aan, naar jou capaciteiten,
is toch geen probleem, vaak ontstaan er problemen, indien men met een groep onderweg is, en men niet voor elkander onder wil doen, en dan met hangen en wurgen, toch proberen de aansluiting te behouden met de groep, helemaal fout, laat je afzakken en bepaal zelf wat in jou beleving veilig is.
Het rijden in een groep is so wie so niet aan mij besteedt, ik voel mij daar nooit prettig bij, hooguit met een hele goede bekende, en wij goed op elkaar ingespeeld zijn, door signalen naar elkander af te geven, met een hand of voet enz, als er verkeertechnisch daar een reden voor is.
Citaat van: Desmo-devil op 04 april, 2008, 14:54:02
Ik denk dat bijna iedereen in die omstandigheden ook denk aan vrouw en kinderen thuis
Daarom ben ik vrijgezel :-X
Citaat van: Desmo-devil op 04 april, 2008, 14:54:02
Er is een groot verschil tussen stoerdoenerij hier op het forum en de werkelijkheid op de weg.
Ik denk dat bijna iedereen in die omstandigheden ook denk aan vrouw en kinderen thuis en
dan vanzelf het gas wat dichtdraait, en ja Dwars ik ken je goed genoeg om te weten dat jij dat ook zal doen. :yes6rs:
Ik denk altijd aan mijn gezin, dat klopt, maar dat heeft helemaal niks te maken met een regenritje op een duitse autobahn aan 180 km/h.
Zoals ik al zei dat probleem zit alleen tussen je (jouw?) oren :-X
we kunnen het eens uittesten?
180 bij regen, al is het op de autobahn, ik denk er nog niet over :?
Ik ben daar waarschijnlijk veel te schijterig voor, durf ik gewoon niet. :oops:
En daarbij bij echt hoge snelheden, ook met goeie omstandigheden, denk ik idd wel eens: eey miepie, je bent niet alleen op de wereld, er zijn thuis nog 2 knulletjes die je nog niet kunnen missen.
Die gedachte weerhoudt mij er toch vaak van om onverantwoorde dingen te doen (wat ik dus als onverantwoord voor mijzelf vind).
Maar in de regen eens wat vaker rijden, zou ook mij geen kwaad doen, is toch wel leerzaam.
Kan wel eens een verschil uitmaken.
Zo heb ik ooit een keer toen wij langs de moezel reden noodgedwongen een vette uitwijkmanouvre moeten maken.
Toen haalde een tegenmoet komende Mercedes een traktor in, die had mij niet zien komen en ik moest dus op nat wegdek waar dus gewoon een centimeter water opstond een uitwijkmanouvre doen, noodgedwongen.
Het ging gelukkig allemaal goed, en ik heb de motor dus netjes weer in het gewone spoor kunnen sturen, zonder zelfs ook maar een moment het gevoel te hebben gehad van: dit gaat verkeerd.
Mr.kawa reed voor me en die had het allemaal zien gebeuren, en zag mij al afgevoerd worden in op zijn minst een ambulance... :shock:
Hij zij later: dat ging echt maar op een cm of 10 goed, als jij niet zo had uitgeweken, had je er frontaal op gehangen.
Vanaf dat moment wist ik gewoon, dat je met een motor op het natte veel meer kan dan dat je zou denken.
dat geeft wel een goed gevoel over je eigen rijvaardigheid hoor :yes6rs:
Maar toch, ik wil het niet meer meemaken, en ik hou dus gewoon een rustiger tempo aan als het nat is.
Gewoon just in case, als ik weer eens een gek tegenkom ;)
Funmode aan :mrgreen:
Moet je doen Desmo, dan kan Dwars in je slipstream rijden, en eindelijk eens een keer 180 met die ketel Honda rijden
Funmode uit.
Ik rij ook elke werkdag met de motor en regen is dan ook mijn deel, nou rij ik als een opa (en dat ben ik ook) maar het valt me bij mezelf op dat ik in de regen net zo hard (traag) of harder (minder traag) rij zodat ik niet zoveel last heb van eventueel mij passerende koekblikken, en het voelt voor mij niet gevaarlijker aan, en 180? ik denk dat mijn motor dat wel kan, maar ik wil hem er niet toe dwingen :-X :-X
Ik probeer het rijden in de regen te vermijden en als het toch moet dan rij ik wel wat langzamer, ook omdat ik weinig ervaring heb in deregen met deze motor. Voorheen wel vaker in de regen gereden met een XT600 en de XJR1300....de XT had nergens last van en kon je net zo hard, nou ja met een top van 140, doorrijden als met droog weer. Wel was de funfactor in de veldwegen wel vel male groter als het nat was.. :yes6rs:
De XJR moest ik toch wel voorzichtig mee zijn..het achterwiel wil met nat weer toch sneller wat spinnen of erger. Als je er rekening mee houd no problem, maar 180 vind ik iig ook waanzin, maar das mijn persoonlijke mening die gedeeld word door vele (verstandigen) :mrgreen:
Citaat van: Joepie1958 op 04 april, 2008, 22:20:37
en 180? ik denk dat mijn motor dat wel kan, maar ik wil hem er niet toe dwingen :-X :-X
Moet eigenlijk zeggen dat die van mij er konstant om smeekt ;) Dus van dwingen is geen sprake! :mrgreen:
Och het zijn ook eigenlijk snelheden die je nooit rijdt, heb laats een stukje 210 gereden en die motor wilde nog harder :shock: maar ik niet meer :oops: Gewoon een keer om te kijken hoe hard dat is en wat mijn motortje ervan vind. Zal iedereen toch wel een keer gedaan hebben, of niet ???
Kan je vertellen dat het hard is :yes6rs:
Citaat van: FZ_Ron op 04 april, 2008, 23:25:04
Als je er rekening mee houd no problem, maar 180 vind ik iig ook waanzin, maar das mijn persoonlijke mening die gedeeld word door vele (verstandigen) :mrgreen:
Tja, "verstandigen" is een relatief begrip ;)
Citaat van: Yvil op 05 april, 2008, 00:21:02
Gewoon een keer om te kijken hoe hard dat is en wat mijn motortje ervan vind. Zal iedereen toch wel een keer gedaan hebben, of niet ???
210 gaat de husk niet halen maar 165 zonder kuip om achter te duiken voelt niet echt fijn aan.
Citaat van: Suzuki-Girl© op 04 april, 2008, 22:19:21
hou dus gewoon een rustiger tempo aan als het nat is.
en dat is wat ik bedoel: althans het tegenovergestelde: je brommert kan pcies net zoveel als het nat: uitwijken bijv.
abrubte stuur en rembewegingen(zonder abs) uiteraard vermijden, maar dat is ook niet zo handig om te doen als het droog is. zeker niet bij hoge snelheden.
Tuurlijk ik rij in de bochten andere lijnen en hoek de motor niet zo uitbundig: maar je staat ervan versteld wat er allemaal kan bij regen :yes6rs:: Zelfs volluit remmen
(voordat je abs indien aanwezig inslaat) is gewoon mogelijk. De beperkende factor is de mens/motard.
Wat Joepie zegt klopt gewoon: dat hij niet zo hard wil rijden is zijn keuze, maar hij rijdt zoals ie altijd doet: regen of geen regen. Het maakt voor hem geen verschil. en @ joepie:
slipstreamen achter de Busa van BB ging maar ffkes, maar wel ver over de 180, mag ik je melden, yep met die duikboot (Hondi) :mrgreen: Kijk iedereen moet/mag lekker doen wat hij of zij veilig vind: daarom meet ik me nog geen oordeel aan over een ander die het wel of niet doet: want je weet niet waar je het over hebt als je niet regelmatig door de regen koetscht en dat heeft dus niks met je thuissituatie te maken, ........................ :roll:
Citaat van: Dwars® op 05 april, 2008, 07:10:09
Kijk iedereen moet/mag lekker doen wat hij of zij veilig vind: daarom meet ik me nog geen oordeel aan over een ander die het wel of niet doet: want je weet niet waar je het over hebt als je niet regelmatig door de regen koetscht en dat heeft dus niks met je thuissituatie te maken, ........................ :roll:
:stupid:
Ik rijd de ene keer rustig de andere keer wat harder, het is maar net rebels ik op dat moment ben. :mrgreen:
CiteerIk denk altijd aan mijn gezin, dat klopt, maar dat heeft helemaal niks te maken met een regenritje op een duitse autobahn aan 180 km/h.
Zoals ik al zei dat probleem zit alleen tussen je (jouw?) oren :-X
we kunnen het eens uittesten?
Denk je dan ook aan je medeweggebruikers en hun gezinnen ?
En dat testen doe je maar lekker in je eentje. Ik hoef niets meer te bewijzen.
Die tijd heb ik gehad, maar ja sommigen leren het maar op een manier , de harde manier !!!!!!!!!!!!!!! :-X
Ik denk dat Dwars gelijk heeft.
en dat het niks met "bewijzen", "stoerdoenerij" of wat dan ook te maken heeft.
Het "regenprobleem" zit tussen de oren ..
Snel rijden in de regen is imo niet veiliger danwel onveiliger dan snel rijden op het droge.
Tuurlijk is er in de regen absoluut niet meer grip dan op het droge maar mits wat gevoel voor "gas+ remhandle" en fatsoendelijke banden op de fiets is er weinig aan de hand en zul je versteld hoeveel er mogelijk is voordat er van onveiligheid sprake is.
wil je absolute veiligheid, moet je een bakfiets kopen..
Ik mijdt het regenrijden, op straat en ook op circuit. Niet omdat het in de nattigheid is maar omdat ik gewoon geen zin heb om nat te houden. Ben ik eenmaal nat dan vindt ik het rijden op nat wegdek best leuk.
En zoals gezegd.."e.a zit tussen je oren".. het is gewoon een gevoel van onveiligheid wat velen hebben als het wegdek nat is. alsof dat laagje water tussen rubber en asfalt allerlei gevolgen zou hebben..dat is niet zo..water op zich is niet "glad" en het maakt ook de band niet gladder. waar het meestal mis gaat is dat allerlei zooi op de weg en bijvoorbeeld ook de witte lijnen en vlakken e.a gladder maken..
Ik heb in de jaren dat ik alles per motor deed heel "veel regen gereden".. zodra je eraan gewend bent is er buiten de "nattigheid" op zich weinig verschil met droog.
En over "denken aan gezin. vriendin /kind e.d".... dat is voor mij het belangrijkste dat er is...er is niks dat mijn rijstijl zo heeft beinvloed als mijn zoontje..zeker de laatste jaren.."the edge" is eraf bij mij.. ik ben me er zeer van bewust dat als mij wat gebeurt dat dat niet alleen mijn probleem is.. heb daar mijn rijden op aangepast. Heb al jaren niet meer alles uit de kast gereden terwille van hun. geeft me een goed gevoel wel eigenlijk.
Toch heb ik vorig jaar op Spa-Franco tijdens een regendag gewoon gereden.. Op de toenmalige Duc, op sportieve straatbanden (dunlop qualifyer) , op behoorlijke snelheid.. Op Spa liep de Duc regelmatig in de begrenzer in "6".. toch een circa 260KM/u.. in de regen.
onveilig of onverantwoord ten opzichtige van mezelf of anderen? ik vindt en denk van niet.
Citaat van: Desmo-devil op 07 april, 2008, 07:21:51
maar ja sommigen leren het maar op een manier , de harde manier !!!!!!!!!!!!!!! :-X
geloof niet dat je mij als een losbol op de brommert kan betitelen: Daarvoor heb je te vaak met me gekoetscht. Ik doe geen echt linke dingen en/of breng anderen in gevaar: hard/snel rijden tsja dat wel en dan maakt het mij idd niet uit of het droog of nat is en of een (volwassene-) duo achterop of bagage meezeul. En na 25 jaar ongevalvrij tuffen kan het niet alleen maar geluk zijn dat me ten deel valt??
@ Hakki, waarom bestaat er dan zoiets als regenbanden in de racerij ???
Als ik jouw verhaal lees , is dat dus absoluut overbodig en zit dat bij die mannen tussen de oren ?
Waarom gaan dan de ronde-tijden drastisch omlaag in de regen ?
Trouwens de discussie gaat niet over circuit rijden, maar over de openbare weg.
Ik blijf erbij dat je niet hetzelfde kan rijden op een nat wegdek als op een droge baan.
Maar ja ik rij pas 26 jaar, misschien moet ik het nog leren. :roll:
CiteerIk doe geen echt linke dingen en/of breng anderen in gevaar: ?
Nee, alleen als je stilstaat en bovenop geparkeerde motoren valt. :mrgreen: :mrgreen:
Citaat van: Desmo-devil op 07 april, 2008, 11:04:21
CiteerIk doe geen echt linke dingen en/of breng anderen in gevaar: ?
Nee, alleen als je stilstaat en bovenop geparkeerde motoren valt. :mrgreen: :mrgreen:
gaap :roll:
Citaat van: Desmo-devil op 07 april, 2008, 10:58:54
@ Hakki, waarom bestaat er dan zoiets als regenbanden in de racerij ???
Als ik jouw verhaal lees , is dat dus absoluut overbodig en zit dat bij die mannen tussen de oren ?
Waarom gaan dan de ronde-tijden drastisch omlaag in de regen ?
Trouwens de discussie gaat niet over circuit rijden, maar over de openbare weg.
Ik blijf erbij dat je niet hetzelfde kan rijden op een nat wegdek als op een droge baan.
Maar ja ik rij pas 26 jaar, misschien moet ik het nog leren. :roll:
Desmo
De racerij moet je volgens mij niet met het straat gebuik vergelijken, of leg jij iedere keer als het droog is sliks op je bike ???.
En iets erbij leren dat kunnen we allemaal wel op zijn tijd, daar sta ik nog steeds voor open al bike ik in de tussen tijd ongeveer dertig jaar.
Citaat van: Desmo-devil op 07 april, 2008, 10:58:54
@ Hakki, waarom bestaat er dan zoiets als regenbanden in de racerij ???
Als ik jouw verhaal lees , is dat dus absoluut overbodig en zit dat bij die mannen tussen de oren ?
Waarom gaan dan de ronde-tijden drastisch omlaag in de regen ?
Trouwens de discussie gaat niet over circuit rijden, maar over de openbare weg.
racerij is een ander verhaal..
bij die mannen zit het juist niet tussen de oren , daarom gaan ze zo hard in de nattigheid.
Tuurlijk bestaan er regenbanden en gaan de rondetijden omlaag als het regent..in de racerij zit het constant "aan de max" .. op het droge ligt de limiet nu eenmaal verder als op het natte.
alleen komen wij mindere goden nooit aan een dergelijke limiet..
en ja..ik denk dat het wellicht een ietsiepietsie wel tussen de oren zit.
dat heeft niks met rijervaring te maken ..maar wellicht wel wat ongegronde uh..watervrees.
Je zou er versteld van staan hoeveel grip een band heeft in de nattigheid.
"water" is van nature geen gladde substantie immers. het is niet zo dat water als "glijmiddel" fungeert tussen rubber en asfalt. wat de zaak op straat "glad" kan maken zijn de witte lijnen, voorsorteervakken en allerlei zooi op het wegdek varierend van zand, olie, etc, etc..
probeer het maar eens..zoek als je eens in regen rijdt een schoon stuk asfalt en doe eens een remproef..je zult echt zeeeeeeeeeer behoorlijk moeten doorremmen om de voorband uberhaupt te laten glijden. of ga op datzelfde stuk asfalt eens "een proefstart"doen.. met flink het gas erop dooracceleren vanuit stilstand tot een ca150 km/u... als het asfalt schoon is blijft je achterwiel netjes doen wat jij ervan vraagt. asfalt is niet glad, rubber en water evenmin.
ook op straat is er zolang het relatief rechtdoor gaat en het asfalt relatief schoon is (autosnelweg bijv zoals de topicstarter aanhaald) niks aan de hand en kun je (zou je dat willen) gewoon zoals de topicstarter deed een 180km/u rijden op een veilige manier. puur gezien vanuit de banden , het water en het wegdek.
;) ;)
Het venijn op de openbare weg zit hem in de 3 soorten wegdek die je vind binnen 20 cm van elkaar. Zo heb je mooi dicht asfalt met de vaste steentjes er in, 10 cm verder zijn de steentjes weg en heb je een gladde plek en 10 cm daarna krijg je een hobbeltje. Het enige probleem is het gladde stuk, als je daar over komt zal de motor even schuiven maar als je niet te plat gaat komt dat vanzelf goed.
Maare... daar waar een water molecuul tussen het 'rubber' en asfalt molecuul komt heb je geen grip dus dat laagje water maakt echt wel uit. Ik voel de motor ook constant glijden als het nat is. Met de CR 250 op de noppenbandjes is het wel cool om op nat asfalt te rijden, in de 5 breekt dat achterwiel nog uit als je over zo'n gladde plek komt :mrgreen: Komt vanzelf weer terug als je wat minder gas geeft.
Het gevoel van regen op de motor kan ik het beste vergelijken met het gevoel wat ik had toen ik voor het eerst met de Zündapp ging rijden. Toch een beetje bang, wat kan die machine allemaal? Wat doet die als ik iets fout doe? Ik had geen flauw idee hoe het ding op iets zou reageren, maar gaandeweg kwam ik daar vanzelf achter en ja dat deed soms pijn. Maar als je die angst eenmaal achter je hebt dan zit je zo vele malen rustiger en relaxed op de motor, in elke omstandigheid ;)
Citaat van: Desmo-devil op 07 april, 2008, 07:21:51
CiteerIk denk altijd aan mijn gezin, dat klopt, maar dat heeft helemaal niks te maken met een regenritje op een duitse autobahn aan 180 km/h.
Zoals ik al zei dat probleem zit alleen tussen je (jouw?) oren :-X
we kunnen het eens uittesten?
Denk je dan ook aan je medeweggebruikers en hun gezinnen ?
En dat testen doe je maar lekker in je eentje. Ik hoef niets meer te bewijzen.
Die tijd heb ik gehad, maar ja sommigen leren het maar op een manier , de harde manier !!!!!!!!!!!!!!! :-X
:stupid:
Moet toch even rechtzetten dat ik absoluut niet bang ben om in de regen te rijden of te remmen en mijn
grenzen wat dat betreft vaak genoeg heb opgezocht. Ik ben op weg naar mijn 400.000 ste km op de motor en ik denk
dat ik meer regenkilometers onder de banden heb gehad dan de meesten van jullie hier.
Ik zeg ook nergens dat ik nooit 180 gereden heb in de regen, en dat dat makkelijk kan is ook geen discussie.
De discussie gaat erover of dat verantwoord is of niet op de openbare weg.
Iedereen mag gelukkig voor zichzelf bepalen wat verantwoord is en waar zijn grenzen liggen.
Voor mij ligt die grens in de regen tegenwoordig bij 140. :thumbsup:
Hakki schrijft dat de mate van gladheid in de regen niet afhangt van het wegdek maar van de witte strepen
, rotzooi op de weg etc. Hoe zien jullie dat dan op tijd als je met 180 onderweg bent in de regen, met beperkt
zicht, water op je vizier en spray van je voorgangers ? :?
Ik rij best veel in de regen, rechtdoor vind ik niet zo'n probleem, 180 zou ik waarschijnlijk niet doen, tenzij ik het wegdek echt vertrouw. Met 180 in een vaargeul ,ala autosnelweg maastricht eindhoven net vanaf de geusselt, die volstaat met water.. :(
Maar bochtenwerk, zeker op rotondes, ben ik ram chickenshit. Ik weet dat het in principe 'platter' kan, maar allemaal die shit op de weg. :(
Citaat van: Desmo-devil op 08 april, 2008, 06:26:36
Voor mij ligt die grens in de regen tegenwoordig bij 140.
leg mij dan het "meer" of "minder" risico van die 40km/h verschil es uit ???
Dat is toch vrij logisch. Scheelt reactieafstand, remafstand en een klap van 40 km/h (meer zelfs) in het ergste geval. Maar van de andere kant, de banden worden wel warmer door die extra snelheid :mrgreen:
Citeerleg mij dan het "meer" of "minder" risico van die 40km/h verschil es uit ???
Als je dat zelf niet kan bedenken dan begin ik toch te twijfelen aan je gezonde verstand :banghead4rv:
:rofl: :rofl:
Soms gaat het bij mij nog wel wat harder bij regen, dat is volledig afhankelijk van de omstandigheden...
Ik zie mezelf als voorzichtige rijder :-X