(http://img246.imageshack.us/img246/1134/yamahar12009thumbvm5.jpg) (http://imageshack.us)
big power komt eraan. 190 pk, nog meer toeren, nog meer massa centralisatie........... weer een scoop van de 2009 R1.
bron motoinsight
Maximum power 133.9 kW (182 PS) @ 12,500 rpm (without air-induction)
(http://img392.imageshack.us/img392/5100/novar14xr9.jpg)
mm.. :roll: tja... achterwiel vind ik wel super...
de rest een beetje TE!.. motorblok oke, veel power dus super maar 190/182PK ??? is dat nu nodig ?
zo kan ie wel meeconcureren met de busa en de zzr
PK's zijn vet :mrgreen: Die hebben gewoon een pilletje in het ding gegooid... hoe dat ding uit z'n 'ogen' kijkt :shock: :shock: :shock: :shock:
Maar dat is ook het enige, best wel een mooie motor zo. Heel mooie achterbrug ook. De uitlaat en kentekenhouder tierelantijntjes let ik niet eens op, dat is toch allemaal milieumaffia supersized en rdw blabla, weg er mee, is goed voor de aftermarket :lol:
Op welke banden staat die standaard?
deze kleurstelling en die koplampen vind ik super-mega stoer :yes6rs:
Ik vind hem juist op de koplampen na, heel erg vet :yes6rs:
Het belangrijkste nieuws is te vinden in de motor. Deze is net als bij de YZR-M1 MotoGP motor gebaseerd op het "Big Bang" principe, waardoor er meer bruikbaar koppel voorhanden is en het vermogen beter gespreid wordt afgegeven. :mrgreen:
bron: http://demotorsite.clint.be/index.php?option=com_content&task=view&id=1738&Itemid=102
uitleg "Big Bang" :http://demotorsite.clint.be/index.php?option=com_content&task=view&id=402&Itemid=103
Valentino Rossi
"This is a great bike, it's very like my M1 and it's exciting to see so many MotoGP qualities now appearing on a bike for the road. I think everyone who loves the R1 and Yamaha will be very excited about this new version, it's fantastic!"
Jorge Lorenzo
"I think this bike will be very popular. Yamaha have worked very hard to try to make it as like our M1 as possible and it seems they have done a fantastic job. The cornering and agility especially is great, which is of course one of the best qualities of the M1."
mja die laatste 2 zijn niet helemaal zuiver op de graat :?: als ik vele miljoenen van mijn baas krijg overgeschreven, prijs ik zijn produkten ook de hemel in :yes6rs:
frikandel :puke:
Citaat van: karz op 10 september, 2008, 07:44:14
frikandel :puke:
Maar dan wel een special :mrgreen:
http://nl.youtube.com/watch?v=NYYlmLFawL0 :onderplak: :headbang:
Citaat van: Motzippaldy op 12 september, 2008, 21:58:20
http://nl.youtube.com/watch?v=NYYlmLFawL0 :onderplak: :headbang:
Wel gaaf zo'n variable krukas :mrgreen:
wel handig dan heb je niet meer zo,n hoge toeren nodig om het max power eruit te halen :D
YZF-R1 - MotoGP-techniek nu ook voor jou beschikbaar!
De nieuwe YZF-R1 is vanaf nu nog nauwer verwant met de meest succesvolle MotoGP motorfiets van dit moment, de YZR-M1. Zo heeft het volledig nieuwe 998 cc 4 cilinder motorblok van de YZF-R1 een crossplane krukas met een ongelijke verbrandingsinterval op 270º - 180º - 90º - 180º.
Dit innovatieve, nieuwe design zorgt voor een prachtige lineair controleerbare vermogensopbouw. Met 182 pk bij 12.500 tpm en 115,5 Nm koppel bij 10.000 tpm is dit op de YZR-M1 geïnspireerde motorblok zonder twijfel de meest technologisch geavanceerde krachtbron. De nieuwe generatie R1 heeft een compleet nieuw Deltabox frame met een geoptimaliseerde stijfheidsbalans voor een nog beter rijgedrag.
YZF-R1
Kenmerken -
Nieuwe generatie R1 geïnspireerd op de YZR-M1
Compleet nieuw 998 cc motorblok met crossplane krukas
Ongelijke verbrandingsinterval voor ultieme tractie
182 pk bij 12.500 tpm, 115,5 Nm bij 10.000 tpm
Nieuw lichtgewicht Deltabox frame
YCC-T en YCC-I voor optimale prestaties
MOTOR -
Type Vloeistofgekoeld, 4-takt, voorovergekantelde 4 cilinder in lijn motor, 4 kleppen, DOHC
Cilinderinhoud 998 cc
Boring x slag 78,0 x 52,2 mm
Compressieverhouding 12,7 : 1
Max. vermogen 133,9 kW (182 pk) bij 12.500 tpm (zonder lucht-inductie)
Max. koppel 115,5 Nm (11,8 kgm) bij 10.000 tpm
Smeersysteem Wet sump
Brandstofsysteem Injectiesysteem
Type koppeling Meervoudige natte platen met slipperclutch
Ontstekingsysteem TCI
Startsysteem Elektrisch
Versnellingsbak 6 versnellingen
Eindoverbrenging Ketting
Tankinhoud (reserve) 18 liter
Carterinhoud 3,73 liter
CHASSIS -
Type Aluminium Deltabox frame
Wielophanging, voor Telescopische voorvork, Ø 43 mm
Veerweg 120 mm
Wielophanging, achter Swingarm
Veerweg 120 mm
Voorrem Dubbele remschijf, Ø 310 mm
Achterrem Enkele remschijf, Ø 220 mm
Voorband (maat) 120/70 ZR17M/C (58W)
Achterband (maat) 190/55 ZR17M/C (75W)
AFMETINGEN -
Lengte 2.070 mm
Breedte 715 mm
Hoogte 1.130 mm
Zithoogte 835 mm
Wielbasis 1.415 mm
Grondspeling 135 mm
Gewicht 206 kg
www.yamaha-motor.nl
SBK uitvoering
(http://img249.imageshack.us/img249/521/bsr12009hd2.jpg)
Ferodo... daar kun je niemand mee uitremmen :rofl:
Rossi oppe 2009 R1 :cool: :worship-cool:
http://www.youtube.com/watch?v=0uG2PASKepw
Citaat van: Herr Tod op 05 november, 2008, 11:28:59
Ferodo... daar kun je niemand mee uitremmen :rofl:
I iedere geval Ferodo is genoeg om 3 Suzuki's uitremmen :mrgreen:
Heb 'm live gezien in straat en in race trim
ding is vooral "dik" en "gedrongen"
In straat uitvoering vindt ik de topkuip niks..zitten een paar lampen in gelijk aan wat hier thuis onder de keukenkastjes hangt..
http://www.youtube.com/watch?v=KNSBQgo6OiI&eurl=http://demotorsite.clint.be/index.php?option=com_content&task=view&id=1743&Itemid=103
:worship-cool: :worship-cool: :thumbsup:
Jeffrey de Vries oppe R1 09 :cool: (http://www.youtube.com/watch?v=YEwodZEUASY&eurl=http://www.oliepeil.nl/&feature=player_embedded)
Fath (URS) 1966 4 cil 500c motor
Yamaha M1 2007 2008 4 cil 800c motor
Yamaha R1 2009 4 cil 1000 cc
Tussen de Fath (URS) (2x Wereldkampioen 1968 1971) en de Yamaha,s zit een tijdspanne van 40 jaar, met dezelfde techniek, met de kruktappen op 90 graden.
Yamaha noemt het Crossplane Technology ,wat een woord
Tien jaar voordat Fath met zijn vier cilinder begon, ging men bij Moto Guzzi onder leiding van Ir Carcano aan een 8 cil werken, bij het eerste type had men als het ware een 4 cil genomen.
Hierin bevond zich een vlakke krukas, dus met de kruktappen op 180 graden.
Bij e krukas verlengde men de kruktappen zodanig dat er twee drijfstangen per kruktap gemonteerd konden worden, door nu een tweede cilinderblok onder een hoek van 90 graden te monteren, had men een mooie 8cil motor.
Nu de grote vraag
Zijn de Yamaha,s Na gebouwde motoren van Helmuth Fath
Of zijn het Geamputeerde Guzzi,s. ( de helft van een 8 cil)
Desalnietemin blijft het een heel mooi Yamaha blok (motor)