CiteerDe software in de elektronische controle module van de BMW S1000RR is af fabriek dusdanig geprogrammeerd dat het maximum toerental tot de eerste onderhoudsbeurt begrenst is tot 9.000tpm. Deze limiet is ingevoerd om ongewenste overmatige slijtage aan mechanische onderdelen tijdens de inrijperiode te voorkomen. Diederik Reitsma van BMW Group Nederland: "BMW is tot deze tijdelijke begrenzing overgegaan om er zeker van te zijn dat het motorblok goed wordt ingereden. Het motorblok van de S1000RR bestaat, net als bij BMW personenwagens, uit technisch geavanceerde techniek en we willen voorkomen dat de klant het blok in een te vroeg stadium te veel toeren laat draaien." De toerental begrenzing zal door de dealer bij de eerste onderhoudsbeurt worden uitgeschakeld.
:schater:
:shock: :?
Deutsche gründlichkeit :mrgreen:
:? Dit zou toch gewoon een keuze moeten zijn.. netzoals het in onderhoud brengen bij de dealer.
Vind ik geen onverstandige zet, als BMW garantie moet geven op het motorblok de eerste x km / y jaar mogen ze best eisen stellen aan de manier van inrijden. Had je dan liever dat ze na de eerste onderhoudsbeurt je boordcomputer uit lezen en aangeven dat de garantie vervallen is omdat je 3 X 10.000 toeren hebt gehaald?
bij Jappen is dat imo toch vooraf getest? nog nooit gehoord zoiets
Dat gaat te ver imo.
Fabrikanten hebben al jaren eisen aan hun garantie, door bijv. onderhoudsinvallen , approved oils etc. Daar heb je niet zoveel last van.
Ik bedoel, ik weet niet wanneer de eerste ob is en 9000 toeren is ook geen kattepis,
maar als je zoveel geld lapt voor een nieuwe fiets , dan wil je ook knallen.
Op deze manier wordt het aantrekkelijker om 2e hands ene te kopen die zijn eerste ob in ieder geval achter de rug heeft, waarschijnlijk bespaar je dan ook weer een paar euro , en je kan meteen volluit.
Seriously, waarom zou ik een gloednieuwe S1000RR kopen en me inhouden, of 2e hands ene kopen en voluit gaan. :dunno:
Je hoeft maar 1000 km gedult te hebben...
En wanneer je zo'n kanon nieuw koopt ga ik ervanuit dat je toch eerst wat gevoel voor de machine moet krijgen. En dan bedoel ik niet vol gas rechtuit!
1000 km valt idd mee, en 9000 toeren zijn er toch 9000.
Toch zijn er mensen met veel geld die motoren kopen en die halen de 1000 km nog niet met een -en hetzelfde apparaat. Dan komt er een versie met een carbonplaatje meer uit en moeten ze die hebben.
Dan zitten ze steeds met fietsen die ze moeten inrijden.
Maar dat is marginaal ;)