het gerucht dat er een APK voor motoren zit aan te komen wordt steeds sterker :shock: . Zin of Onzin??? :? Heeft het bij auto's geleid tot veiligere voertuigen op de weg of is het pure geldklopperij???? :?
SHOOT :roll:
APK eens!!!!
Af en toe zie je me toch barrels rondrijden. :shock: Voor auto's zijn ze zo streng, terwijl je met de motor veel kwetsbaarder bent.
/me heeft daar gelukkig toch geen last van.. 8)
Ik denk dat het zeker zin zal hebben voor de mensen die hun motor niet (goed) onderhouden. Dankzij de APK keuring schijnen een hoop lijken (als in doorgerotte auto's) van de weg gehaald te worden.
De auto van Ang kwam bijvoorbeeld niet door de keuring omdat een draagarm verrot was en het waarschijnlijk geen 2 maanden meer zou duren voordat het wiel onder de auto klapte, ben toch blij dat het geconstateerd is voordat het wiel onder de auto geklapt is ;).
Citaat van: "R-yen"ben toch blij dat het geconstateerd is voordat het wiel onder de auto geklapt is ;).
wass muss liebe schön sein :mrgreen:
Je krijgt dan natuurlijk wel een hoop gezeik over scheve kentekenplaten, afgezaagde taartscheppen, knipperlichtjes en andere custom dingen.
Citaat van: "karz"Je krijgt dan natuurlijk wel een hoop gezeik over scheve kentekenplaten, afgezaagde taartscheppen, knipperlichtjes en andere custom dingen.
Juist , bovendien zal het weer een "melkkoe" worden dan waarschijnlijk.
verplicht nummerke dat verplicht geld kost aan een motoreigenaar.
geloof tevens niet dat er zoveel "schrót" rondrijdt qua motoren.
alé, ik zal er net als bakkertje Deeg geen last van hebben.
Ik denk dat er toch al niet al te veel brikken zullen rondrijden.
Het lijkt me toch dat je met je leven aan het spelen bent als je met een motorfiets rondrijd die niet helemaal in orde is :roll:
Maar er zullen er ongetwijfeld tussenzitten die die apk niet zouden doorstaan.
Bovendien lijkt het mij ook niet veel meer dan geldklopperij :evil:
Als de APK net zo"n wassen neus is als bij de auto"s hoeft het voor mij niet. Ik ken APK bedrijven waar je alles gekeurd krijgt.
Volgens mij weet 90 % van de motorrijders wel waar ze mee bezig zijn en hebben hun zaakjes in orde. Het risico dat je loopt met een motor die niet in orde is is natuurlijk vele malen groter dan bij een auto. Ik denk dat de meeste motorrijders dat wel beseffen.
Ik vind de huidige APK niet meer dan geldklopperij.
APK is oke maar dan wel goed.
Ik vind het goed zoals het is. Voor het tegenovergestelde zie Duitsland, meneer wil een titanium schroefje voor zn uitlaatdemper? Nein! Nicht ohne TüV Teilegutachten! :banghead4rv:
APK :!: prima laat maar komen :wink:
Maar als ze gaan zeiken met een TüV :!: dat wordt lachen, ken iemand in duitsland waar zijn motor werd afgekeurd omdat tie de verkeerde benzineslang had gemonteerd :shock:
JAJA..... :fuckyou:
APK? nee, denk niet dat dat nodig is..
ik kan me niet voorstellen dat je met een onveilige motor de weg op gaat.
bij het eerste vreemde geluidje, gaat de doorsnee motorrijder immers uitzoeken waar dat vandaan kan komen.
Als motorrijder ben je toch bezig met een passie, en die passie wordt goed verzorgd toch?
Citaat van: "suzuki-girl"APK? nee, denk niet dat dat nodig is..
ik kan me niet voorstellen dat je met een onveilige motor de weg op gaat.
:?
Nou, dan kijk maar eens goed rond!
Soms zie je toch van die lijken rondrijden ........
Echter,
de hele lol van het bike-modden kun je dan wel vergeten.
Dan kun je elke jaar de originele taartschep (met reflector), uitlaten, knippers en weet ik wat allemaal weer terug monteren! :banghead4rv:
Daarnaast is het weer een extra bureaucratische actie van " onze" regering met het tweeledige doel om ons gedrag verder onder controle te krijgen c.q. onze beurs leeg te kloppen! :evil: :evil:
idd, als het een apk wordt die er op toeziet dat het hok in kwestie voldoet aan de wettelijke eisen (veiligheid, geluid etc.) kan ik er vrede mee hebben. :wink: maarrrrrrrrr mag niet ontaarden in gezeur of geneuzel over een lampie of spatbordje :evil:
Deze discussie loopt in België ook al een tijdje...
Ik ken nogal wat mensen die serieus verbouwde auto's hebben en die tegenwoordig grote problemen hebben bij de jaarlijkse autokeuring omdat de regels steeds strakker worden aangetrokken...
In het oorspronklijke voorstel voor de jaarlijkse motorkeuring staat o.a. dat de motor moet voldoen aan de typegoedkeuring. Je hoeft geen dr. te zijn om te begrijpen dat dan 75% van alle motorrijders het haasje is. Immers, andere uitlaten, andere spiegels, ja zelfs aftermarket handvatverwarming zou dan resulteren in afkeur. De MAG is hier heftig tegen aan het lobbyen, hopenlijk met succes :x
onzin,hoewel ik weet dat die v mij toch wel door de apk komt :lol:
Citaat van: "81"onzin,hoewel ik weet dat die v mij toch wel door de apk komt :lol:
wiens norm hanteer je :mrgreen:
mijn norm :lol:
CiteerTest op geluidsnorm
Het kabinet wil een verplichte jaarlijkse APK voor motoren,scooters en brommers. Bij deze keuring zal ook gekeken worden of de geluidsnorm wordt overschreden. Koepelorganisatie van de rijwiel- en automobielindustrie, de R.A.I., vindt dit overbodig. Er zijn volgens de R.A.I. voldoende afspraken gemaakt met importeurs en fabrikanten. Wanneer een geluidsnorm bij een gemotoriseerde tweewieler wordt overschreden is dat een individuele actie van de eigenaar zelf.
bron RTL
Citaat van: Dwars op 19 september, 2007, 18:44:13
CiteerTest op geluidsnorm
Het kabinet wil een verplichte jaarlijkse APK voor motoren,scooters en brommers. Bij deze keuring zal ook gekeken worden of de geluidsnorm wordt overschreden. Koepelorganisatie van de rijwiel- en automobielindustrie, de R.A.I., vindt dit overbodig. Er zijn volgens de R.A.I. voldoende afspraken gemaakt met importeurs en fabrikanten. Wanneer een geluidsnorm bij een gemotoriseerde tweewieler wordt overschreden is dat een individuele actie van de eigenaar zelf.
bron RTL
Hebben die hufters in Den Haag niets beters te doen? Moet ik steeds voor de keuring de orginele uitlaten monteren en na de keuring weer de lawaai pijpen erop zetten! Ik kan m'n vrije tijd wel beter gebruiken dan voor die onzin. :fuckyou:
Ik denk dat ze voor Harley Davidsons wat geluidsnorm betreft, maar een uitzondering moeten maken :yes6rs:
grtz HD4ever. :D
:shock: En waarom alleen voor Harley's ?? :roll:
De uitlaten is wel het laatste waar ik me druk om maak.
Hoever trekken ze de APK door, en waar gaan ze op letten.
Als je een blerpijp hebt, weet je dat dat niet mag, bouw je ff de orginele uitlaat op, is nog niet zo'n ramp.
(en mogen bijv pijpen met e keur wel?).
Maar hoe zit het met al dat gemodificeer, dat gepimp, zullen ze daar ook naar gaan kijken???
Iig, we wachten maar af, als ze in Den Haag zich zoiets verzinnen, zullen ze het waarschijnlijk ook doorduwen ook, daar kunnen we helaas niet veel aan veranderen :evil: :evil:
apk voor motoren ja en nee ja voor de veiligheid en nee voor als het een beetje te streng gaan maken
ik ben zelf keur meester maar ik de loop van de jaren zijn er veel dingen veranderd op somige punten zijn ze strenger geworden maar op veel punten zijn ze ook losser geworden
als je eens in de twee jaar je motor moet laten keuren zou netjes zijn
zo denk ik erover
alleen ratbikes zal een probleem worden
:twisted: waarom voeren we niet gewoon de TUV in, dan kunnen we de brommer teminste gelijk in de schuur laten staan :twisted:
Citaat van: Steefke op 20 september, 2007, 07:47:54
:twisted: waarom voeren we niet gewoon de TUV in, dan kunnen we de brommer teminste gelijk in de schuur laten staan :twisted:
:shock: Goed idee, ik zal het eens aankaarten en erbij vertellen van wie het goede idee afkomstig is. :twisted: ;)
Citaat van: QuattroFrits op 19 september, 2007, 19:47:13
:shock: En waarom alleen voor Harley's ?? :roll:
Omdat het gereedschap in mijn garage gewoon Metrisch is en alle bouten aan de HD in Inch maten, dus moet ik verdorie ook nog gereedschap gaan kopen om die orginele uitlaten voor 1 dag te gaan monteren. :cry: Aangezien de bouten aan een HD tegenwoordig niet meer lostrillen bestaat mijn hele HD gereedschap maar uit 1 enkele inbus sleutel in Inch maat !! :mrgreen:
zou ik 'm dan moeten poetsen? :oops: :oops:
Citaat van: HD4ever op 20 september, 2007, 20:21:58
Citaat van: QuattroFrits op 19 september, 2007, 19:47:13
:shock: En waarom alleen voor Harley's ?? :roll:
Omdat het gereedschap in mijn garage gewoon Metrisch is en alle bouten aan de HD in Inch maten, dus moet ik verdorie ook nog gereedschap gaan kopen om die orginele uitlaten voor 1 dag te gaan monteren. :cry: Aangezien de bouten aan een HD tegenwoordig niet meer lostrillen bestaat mijn hele HD gereedschap maar uit 1 enkele inbus sleutel in Inch maat !! :mrgreen:
:yes6rs:
voor de Olie-vul-dop los te halen zeker??? :mrgreen:
Citeer
bestaat mijn hele HD gereedschap maar uit 1 enkele inbus sleutel in Inch maat !! :mrgreen:
Citeervoor de Olie-vul-dop los te halen zeker??? :mrgreen:
En zelfs daarvoor heb ik geen gereedschap nodig. De olie vuldop is namelijk tevens de peilstok en die kun je gewoon zonder gereedschap lostrekken uit de bak. Trouwens, ik peil maar 1 keer per seizoen olie, aangezien hij nagenoeg 'niets' verbruikt en ieder jaar nieuwe olie krijgt. De 4,5 liter olie in die bak moet maar voldoende zijn voor een seizoen. :mrgreen:
De Inch inbuss sleutel had ik trouwens nodig voor het vastzetten van een paar voetsteuntjes op de valbeugel, dus ben ik toen even wezen shoppen bij de dumphandel in Maasbracht. Daar ligt nogal wat ouwe verroeste inch zooi als oud ijzer. Niet mooi, maar het werkt. :yes6rs:
grtz HD4ever ;)
APK voor motoren..
tsja..bepaald niet noodzakelijk denk ik..
maar alez...
geen last van hier..de SP heeft geen kenteken, dat van de Paso ben ik ooit eens verloren en de rest schors ik wel...
zou gvd mooi worden..moet ik me dadelijk nog door zo'n APK- sneuzel gaan laten vertellen dat er een fiets niet deugdelijk is of zo....daaaaaaaaaaaaaaaag!
doet hakki lekker niet aan mee..
denk niet dat het echt "vrijwillig" wordt als het ze invoeren :roll:
Citaat van: HD4ever op 21 september, 2007, 08:02:59
Citeer
bestaat mijn hele HD gereedschap maar uit 1 enkele inbus sleutel in Inch maat !! :mrgreen:
Citeervoor de Olie-vul-dop los te halen zeker??? :mrgreen:
En zelfs daarvoor heb ik geen gereedschap nodig. De olie vuldop is namelijk tevens de peilstok en die kun je gewoon zonder gereedschap lostrekken uit de bak. Trouwens, ik peil maar 1 keer per seizoen olie, aangezien hij nagenoeg 'niets' verbruikt en ieder jaar nieuwe olie krijgt. De 4,5 liter olie in die bak moet maar voldoende zijn voor een seizoen. :mrgreen:
De Inch inbuss sleutel had ik trouwens nodig voor het vastzetten van een paar voetsteuntjes op de valbeugel, dus ben ik toen even wezen shoppen bij de dumphandel in Maasbracht. Daar ligt nogal wat ouwe verroeste inch zooi als oud ijzer. Niet mooi, maar het werkt. :yes6rs:
grtz HD4ever ;)
ken 'n harly die na een winterstop bij 't lang opstarten olie begint te braken via de luchtfilterkast :-X
CiteerMAG tegen keuring motorfietsen-persbericht
Op Prinsjesdag 2007 zijn de plannen van het kabinet Balkenende 4 bekend gemaakt. In die plannen wordt ook gesproken over een uitbreiding van de APK (Algemene Periodieke Keuring), een uitbreiding waardoor ook motorfietsen zouden moeten worden gekeurd. Het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM) is van mening dat vermeende geluidsoverlast in het verkeer moet worden aangepakt door een voertuigkeuring.
In de memorie van toelichting bij de begroting van VROM staat over de APK het volgende: "Door het toegenomen verkeer is op een aantal plekken in ons land de geluidhinder, soms fors, toegenomen. De huidige wetgeving biedt daar tegen onvoldoende bescherming voor burgers. In het kader van de modernisering van de APK wordt bezien of de APK kan worden uitgebreid met een controle op de geluidemissies van voertuigen. Het gaat hier bijvoorbeeld om een check op de aanwezigheid van illegale, lawaaiige uitlaatsystemen bij auto's, brommers en motoren."
Naast deze losse kreten ("op een aantal plekken, soms, wordt bezien, bijvoorbeeld") vinden we nergens een uitwerking van deze plannen, laat staan een analyse van het door milieuminister Jacqueline Cramer veronderstelde probleem. De MAG is van mening dat de minister eerst maar eens moet aantonen wat volgens haar het probleem is en als er dan al een probleem is zou ze er verstandig aan doen in overleg te treden met de MAG, als belangenbehartiger voor motorrijders. Vanuit de Haagse ivoren toren roepen dat er geluidsoverlast door motorrijders is en dat dat een kostbaar keuringsregime rechtvaardigt, is een sterk staaltje van zinloze regelgeving en onnodige overheidsbemoeienis.
De MAG is tegenstander van een APK voor motoren, of die nu bestaat uit een 'uitlaatcheck' of uit een volledige technische keuring.
Motorrijders zijn zelf verantwoordelijk voor de technische staat van hun motorfiets en er is geen enkele reden om aan te nemen dat er aan die verantwoordelijkheid getwijfeld moet worden.
MAG-voorzitter Nico Perk: "Op gezette tijden duiken berichten over APK voor motorfietsen in het nieuws op. Inmiddels is door onderzoeken bekend dat een volkomen te verwaarlozen percentage - minder dan 1 procent - van de motorongevallen iets te maken heeft met de technische staat van de motor. Daarmee vervalt iedere grond voor een APK. Tot nu toe is de drijvende kracht achter de roep om een APK voor motorfietsen de CITA (het internationale orgaan waarin keuringinstanties over de hele wereld verenigd zijn), een commerciële organisatie die puur uit winstoogmerk probeert de Europese markt voor keuringen te vergroten en te beheersen. Uiteraard wel volledig op kosten van de motorrijders. De MAG zal zich met alle mogelijke middelen verzetten tegen deze ergerlijke vorm van volksbedrog."
Bron: motorrijdersactiegroep
Ik denk ook dat meer dan 90 % van de motorrijders niet de weg op gaat met een
technisch ondeugdelijke fiets. De meesten van ons hebben echt wel door dat dat niet echt verstandig is.
Pure verspilling een APK voor motoren imo , geldklopperij.
Ik wil het eerst zien dan geloven.
Ongeveer de hele motorbranche is er niet gelukkig mee, en wat gebeurd er met de aftermarket als het zou gaan om een algehele technische check???
Denk niet dat die daar vrolijk van zouden worden.
zou effectief gaan betekenen, dat je je motor nagenoeg orgineel zou moeten laten, want bij iedere modificatie kunnen ze dan gaan zeuren over een of andere regelgeving.
Neem nu eens knipperlichtjes, die dienen op een bepaalde afstand van het midden van de kentekenplaat te staan.
wel of geen reflector onder je kentekenplaat.
Allemaal van die regeltjes die er zijn, maar waar nu in de praktijk haast nooit op gelet wordt.
Vraag me af of een APK voor motoren meerwaarde voor veiligheid of millieu zou hebben, ik geloof er niet in!!!
Pure geldklopperij, waar alleen de schatkist wel bij vaart.
Citaat van: suzuki-girl op 27 september, 2007, 14:37:23
Ik wil het eerst zien dan geloven.
Ongeveer de hele motorbranche is er niet gelukkig mee, en wat gebeurd er met de aftermarket als het zou gaan om een algehele technische check???
Denk niet dat die daar vrolijk van zouden worden.
zou effectief gaan betekenen, dat je je motor nagenoeg orgineel zou moeten laten, want bij iedere modificatie kunnen ze dan gaan zeuren over een of andere regelgeving.
Neem nu eens knipperlichtjes, die dienen op een bepaalde afstand van het midden van de kentekenplaat te staan.
wel of geen reflector onder je kentekenplaat.
Allemaal van die regeltjes die er zijn, maar waar nu in de praktijk haast nooit op gelet wordt.
Vraag me af of een APK voor motoren meerwaarde voor veiligheid of millieu zou hebben, ik geloof er niet in!!!
Pure geldklopperij, waar alleen de schatkist wel bij vaart.
volgens mij gooi je twee dingen door elkaar APK en TÜV dat laatste wens ik niemand toe, zelfs de pruusen niet ;).
APK ! prima ;) alleen al maar die achterlijke lawaaipijpen van de weg te krijgen
Citaat van: BoxerQ op 27 september, 2007, 15:42:03
Citaat van: suzuki-girl op 27 september, 2007, 14:37:23
Ik wil het eerst zien dan geloven.
Ongeveer de hele motorbranche is er niet gelukkig mee, en wat gebeurd er met de aftermarket als het zou gaan om een algehele technische check???
Denk niet dat die daar vrolijk van zouden worden.
zou effectief gaan betekenen, dat je je motor nagenoeg orgineel zou moeten laten, want bij iedere modificatie kunnen ze dan gaan zeuren over een of andere regelgeving.
Neem nu eens knipperlichtjes, die dienen op een bepaalde afstand van het midden van de kentekenplaat te staan.
wel of geen reflector onder je kentekenplaat.
Allemaal van die regeltjes die er zijn, maar waar nu in de praktijk haast nooit op gelet wordt.
Vraag me af of een APK voor motoren meerwaarde voor veiligheid of millieu zou hebben, ik geloof er niet in!!!
Pure geldklopperij, waar alleen de schatkist wel bij vaart.
volgens mij gooi je twee dingen door elkaar APK en TÜV dat laatste wens ik niemand toe, zelfs de pruusen niet ;).
APK ! prima ;) alleen al maar die achterlijke lawaaipijpen van de weg te krijgen
2 stuks wissel je binnen 15 min om naar de originelen, ffkes vooraf aan de apk :mrgreen:
Het maakt niet uit in welke vorm (APK of zoals bij TÜV) het kost altijd geld...
En effectief?
Je ziet al aan de reacties van de LOUD PIPES SAVE LIVES jongens dat het een middag sleutelen kost om de motor weer "stil" te maken. Zo ga je natuurlijk voorbij aan het doel van de APK: geen geluidsoverlast door motoren. En gezien de sleutel-bereidheid bij de gemiddelde motorrijder is dat argument dus totaal ernaast. Conclusie: geldklopperij!
Ik zou als enige voordeel kunnen zien dat geregistreerde onderdelen, bijv chassis en motor, gecontroleerd kunnen worden en zo het aantal diefstallen teruggedrongen kan worden. Maar dan moeten ze die dingen natuurlijk wel controleren... en dat heb ik nou nog bij geen enkele keer zien gebeuren bij m'n koekblikken.
Kan me ook niet voorstellen dat ze zinnige zaken gaan controleren, scheef chassis, lasnaden chassis, uitlijning wielen (tot aan de volgende smeer- spanbeurt), oliekeerringen voorvork. Of bijv. de dingen die puur met onderhoud te maken hebben, lagers achterbrug, wiellagers en dat soort dingen.
Het zal er dus wel op uitdraaien dat het een "TÜV" wordt, miereneuken over nummerplaten die een halve graad verkeerd staan, knipperlichtjes op de verkeerde plaats (helemaal eraf slopen dus, zijn niet verplicht :)) en meer van die "zwaarwegende" zaken. Op zo'n manier ben ik er dus absoluut tegen!
Ben nog steeds aan het zoeken argementen die wel hout snijden... :shock:
Citaat van: BoxerQ op 27 september, 2007, 15:42:03
Citaat van: suzuki-girl op 27 september, 2007, 14:37:23
Ik wil het eerst zien dan geloven.
Ongeveer de hele motorbranche is er niet gelukkig mee, en wat gebeurd er met de aftermarket als het zou gaan om een algehele technische check???
Denk niet dat die daar vrolijk van zouden worden.
zou effectief gaan betekenen, dat je je motor nagenoeg orgineel zou moeten laten, want bij iedere modificatie kunnen ze dan gaan zeuren over een of andere regelgeving.
Neem nu eens knipperlichtjes, die dienen op een bepaalde afstand van het midden van de kentekenplaat te staan.
wel of geen reflector onder je kentekenplaat.
Allemaal van die regeltjes die er zijn, maar waar nu in de praktijk haast nooit op gelet wordt.
Vraag me af of een APK voor motoren meerwaarde voor veiligheid of millieu zou hebben, ik geloof er niet in!!!
Pure geldklopperij, waar alleen de schatkist wel bij vaart.
volgens mij gooi je twee dingen door elkaar APK en TÜV dat laatste wens ik niemand toe, zelfs de pruusen niet ;).
APK ! prima ;) alleen al maar die achterlijke lawaaipijpen van de weg te krijgen
En dat geloof ik al helemaal niet, een APK enkel en alleen op geluid, dat komt er echt nooit.
Onder welke goede reden zou dat dan wel niet moeten gebeuren ???
Veiligheid: heeft niets met geluid te maken, en ik durf te stellen dat in sommige gevallen het in je voordeel werkt als je wat meer geluid produceert.
Motoren met vervangende E keur uitlaten zouden dan dus volgens de geldende Europese norm voldoen aan de eisen.
Millieu: uitstoot van motoren is veel minder dan van de meeste koekblikken, dus op die toer kunnen ze het dus mijn inziens niet gooien.
Als er een APK komt, zal dat zeker ook technisch zijn, op een andere manier gaat dat echt niet lukken.
Banden, construktie, en veiligheidsnormen, op een andere manier zal het niet door te krijgen zijn.
Tot in welke mate ze het doorzetten zal van een stel pennenlikkers die waarschijnlijk nog nooit op een motor hebben gereden afhangen.
We wachten af ;)
Vanaf bepaalde bouwjaren zijn knippers echt wel verplicht hoor, net zoals spiegels (Links en rechts). :yes6rs:
nummerplaat moet er geloof ik ook op :mrgreen:
Citaat van: Dwars op 27 september, 2007, 17:45:35
Vanaf bepaalde bouwjaren zijn knippers echt wel verplicht hoor, net zoals spiegels (Links en rechts). :yes6rs:
nummerplaat moet er geloof ik ook op :mrgreen:
Yep, ff nagekeken: Na 31 dec. 1996 moet knipperen... (heb niet zo'n moderne fiets :cry:)
(http://blogger.xs4all.nl/images/blogger_xs4all_nl/jdonrust/28853/o_uitlaat.jpg)
CiteerHet kabinet wil een APK voor brommers, scooters en motoren invoeren, meldt RTL. Het zou vooral gaan om controle van de geluidsnorm. De RAI Vereniging ziet niets in het voornemen, onder meer omdat een uitlaat makkelijk verwisseld kan worden voor een controle. De BOVAG, gisteren nog fel tegen de spilzucht van Den Uyl II, gaf nu even geen kritiek. Driemaal raden waarom.
Een volledige APK lijkt het dus nog niet te worden. Sommige Europese landen hebben die wel, maar het nut ervan wordt betwist. Uit het grootschalige MAIDS-onderzoek bleek eerder dat in slechts 0,7 % van de ongevallen een technisch mankement de oorzaak was.
Het is nog even gissen naar de reden van de verplichte uitlaatkeuring. Komt het omdat er veel dijkjes langs de Biblebelt lopen? Of is het de zoveelste maatregel die eigenlijk bedoeld is voor losgeslagen jongeren - identificatieplicht, verlengde leerplicht, gratis schoolboeken, gratis schoolreisjes, gratis lid van een sportclub, opvoedpolitie, enzovoort, enzovoort, enzovoort - maar om politieke redenen naar grotere groepen wordt doorgetrokken? Of past het gewoon bij het algemeen politieke streven om die Totale Kontrolle over alles en iedereen te krijgen? Wie het weet, mag het zeggen.
Dat zal de reden dan wel zijn.... :?
Vindt het prima hoor... volgende stap een veligheidsgordel
Citaat van: d'r Blieje op 27 september, 2007, 17:50:07
Yep, ff nagekeken: Na 31 dec. 1996 moet knipperen... (heb niet zo'n moderne fiets :cry:)
Waar kun je dit soort ongein vinden ik heb al eens eerder gezocht maar kon niks vinden.
Citaat van: d'r Blieje op 27 september, 2007, 17:50:07
Citaat van: Dwars op 27 september, 2007, 17:45:35
Vanaf bepaalde bouwjaren zijn knippers echt wel verplicht hoor, net zoals spiegels (Links en rechts). :yes6rs:
nummerplaat moet er geloof ik ook op :mrgreen:
Yep, ff nagekeken: Na 31 dec. 1996 moet knipperen... (heb niet zo'n moderne fiets :cry:)
Klopt niet helemaal...
Na 31 december 1996 Voor en achter knippers...
Voor 1 januari 1997 achter knippers...
Verplichte verlichting motorfietsen
Voorzijde
Eén of twee grote lichten
Eén of twee dimlichten
Twee richtingaanwijzers bij een motorfiets van na 31 december 1996
Achterzijde
Eén achterlicht bij een motorfiets van na 26 november 1975
Eén of twee achterlichten bij een motorfiets van voor 27 november 1975
Eén of twee remlichten, bij een motorfiets van na 26 november 1975
Kentekenplaatverlichting (mag niet naar achteren stralen)
Eén of twee niet-driehoekige retroreflectoren
Twee richtingaanwijzers achter bij een motorfiets van na 31 december 1996
Eén of twee stadslichten bij een motorfiets van na 31 oktober 1997
Twee richtingaanwijzers bij een motorfiets van voor 1 januari 1997
en ff qua spiegels:
Spiegels
Motorfietsen van na 26 november 1975
moeten een linkerbuitenspiegel hebben.
Motorfietsen van na 16 juni 2003 moeten
ook een rechterbuitenspiegel hebben.
De spiegels moeten goed zijn bevestigd en
het spiegelglas mag niet zijn gebroken of
ernstig verweerd.
Bron RDW
In principe mag ik met een motor uit bouwjaar 1989 zonder knippers voor rijden en met alleen een linker spiegel...
mja...dan is se symetrie of hoe schrijf je dat weg.. :mrgreen:
Hier kun je alles vinden en naslaan:
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/9DE82B09-70D0-4D7F-9C21-A65F1F80FCE4/0/2_B_0822a.pdf (http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/9DE82B09-70D0-4D7F-9C21-A65F1F80FCE4/0/2_B_0822a.pdf)
Citaat van: Dwars op 27 september, 2007, 17:10:45
Citaat van: BoxerQ op 27 september, 2007, 15:42:03
Citaat van: suzuki-girl op 27 september, 2007, 14:37:23
Ik wil het eerst zien dan geloven.
Ongeveer de hele motorbranche is er niet gelukkig mee, en wat gebeurd er met de aftermarket als het zou gaan om een algehele technische check???
Denk niet dat die daar vrolijk van zouden worden.
zou effectief gaan betekenen, dat je je motor nagenoeg orgineel zou moeten laten, want bij iedere modificatie kunnen ze dan gaan zeuren over een of andere regelgeving.
Neem nu eens knipperlichtjes, die dienen op een bepaalde afstand van het midden van de kentekenplaat te staan.
wel of geen reflector onder je kentekenplaat.
Allemaal van die regeltjes die er zijn, maar waar nu in de praktijk haast nooit op gelet wordt.
Vraag me af of een APK voor motoren meerwaarde voor veiligheid of millieu zou hebben, ik geloof er niet in!!!
Pure geldklopperij, waar alleen de schatkist wel bij vaart.
volgens mij gooi je twee dingen door elkaar APK en TÜV dat laatste wens ik niemand toe, zelfs de pruusen niet ;).
APK ! prima ;) alleen al maar die achterlijke lawaaipijpen van de weg te krijgen
2 stuks wissel je binnen 15 min om naar de originelen, ffkes vooraf aan de apk :mrgreen:
nou,...ok speciaal voor die mensen, doe me dan maar de TÜV ;)
Citaat van: d'r Blieje op 27 september, 2007, 17:50:07
Citaat van: Dwars op 27 september, 2007, 17:45:35
Vanaf bepaalde bouwjaren zijn knippers echt wel verplicht hoor, net zoals spiegels (Links en rechts). :yes6rs:
nummerplaat moet er geloof ik ook op :mrgreen:
Yep, ff nagekeken: Na 31 dec. 1996 moet knipperen... (heb niet zo'n moderne fiets :cry:)
klopt...ben eens met een 96 SRAD op rdw keuring geweest..zaten ook geen knipperlichten op.
overigens..ik denk dat het hele apk verhaal wederom "een storm in een glas water is" ..
het zal er imo niet van komen...
er roept weer eens iemand wat en half motorrijdend NL maakt zich er druk om..
Citaat van: Hakinnen op 28 september, 2007, 12:18:40
Citaat van: d'r Blieje op 27 september, 2007, 17:50:07
Citaat van: Dwars op 27 september, 2007, 17:45:35
Vanaf bepaalde bouwjaren zijn knippers echt wel verplicht hoor, net zoals spiegels (Links en rechts). :yes6rs:
nummerplaat moet er geloof ik ook op :mrgreen:
Yep, ff nagekeken: Na 31 dec. 1996 moet knipperen... (heb niet zo'n moderne fiets :cry:)
klopt...ben eens met een 96 SRAD op rdw keuring geweest..zaten ook geen knipperlichten op.
overigens..ik denk dat het hele apk verhaal wederom "een storm in een glas water is" ..
het zal er imo niet van komen...
er roept weer eens iemand wat en half motorrijdend NL maakt zich er druk om..
nou? :?
CiteerHet kabinet wil een verplichte jaarlijkse APK voor motoren,
CiteerIdee Cramer in de kast.
Minister Eurlings van Verkeer laat weten dat er voorlopig geen maatregelen in de maak zijn voor een APK voor motoren. Het idee voor een motor-APK werd onlangs gelanceerd door Eurlings collega Cramer van Milieu. In haar nieuwe begroting staat dat zij denkt aan een APK-check 'op de aanwezigheid van illegale, lawaaiige uitlaatsystemen bij auto's en motoren'.
Bron: AD 02-10-2007
:worship-cool:
Citaat van: Dwars op 03 oktober, 2007, 21:08:44
CiteerIdee Cramer in de kast.
Minister Eurlings van Verkeer laat weten dat er voorlopig geen maatregelen in de maak zijn voor een APK voor motoren. Het idee voor een motor-APK werd onlangs gelanceerd door Eurlings collega Cramer van Milieu. In haar nieuwe begroting staat dat zij denkt aan een APK-check 'op de aanwezigheid van illegale, lawaaiige uitlaatsystemen bij auto's en motoren'.
Bron: AD 02-10-2007
:worship-cool:
nou?
zuus ste..
geit neet gebeure..
:mrgreen:
Kon ook niet anders dan dat zo'n bezopen idee van een VROUW kwam :roll:
Op zo'n momenten zou ik wensen dat ik een plasser had :oops:
penisnijd?? :shock:
:mrgreen:
Vaak hebben vrouwen heel goede ideeën. :-X
(soms zijn het domme praatjes :oops:)
't was toch andersom? :mrgreen:
Citaat van: Dwars op 04 oktober, 2007, 17:31:53
't was toch andersom? :mrgreen:
Domme ideën en goede praatjes ?...
Toch geen APK voor motoren
--------------------------------------------------------------------------------
Motorrijders kunnen opgelucht adem halen: er komt voor hun voertuig voorlopig geen verplichte APK.
Dat heeft minister Eurlings van Verkeer gisteren laten weten. Er zijn geen maatregelen in de maak, aldus zijn woordvoerster.
Het idee voor een motor-APK werd onlangs gelanceerd door Eurlings collega Cramer van Milieu. In haar nieuwe begroting staat dat zij denkt aan een APK-check 'op de aanwezigheid van illegale, lawaaiige uitlaatsystemen bij auto's en motoren'. Zo hoopt Cramer geluidsoverlast tegen te gaan.
Bron: www.ad.nl
eey Steefke, kijk eens naar boven in dit topic :yes6rs:
Citaat van: Dwars op 05 oktober, 2007, 13:57:04
eey Steefke, kijk eens naar boven in dit topic :yes6rs:
:oops: :oops: :oops: :-X :mrgreen:
kump omdat ich hem bie lay-out instellingen op "Toon meest recente berichten bovenaan" hub ingesteld :oops: